| کد خبر: 249326 |

ابهام در سرمایه گذاری مشترک روسیه و چین برای ساخت جت مسافربری

آینده بزرگترین سرمایه گذاری مشترک هوانوردی بین چین و روسیه به دلیل تشدید اختلافات بین این دو بر سر نحوه تقسیم سود و دخالت احتمالی شرکت های غربی مبهم به نظر می رسد.

تین نیوز

آینده بزرگترین سرمایه گذاری مشترک هوانوردی بین چین و روسیه به دلیل تشدید اختلافات بین این دو بر سر نحوه تقسیم سود و دخالت احتمالی شرکت های غربی مبهم به نظر می رسد.

​به گزارش تین نیوز ، به گفته دو منبع مستقل، روس ها ناراضی هستند چراکه چین به دنبال دعوت از شرکت های غربی برای مشارکت در پروژه ۵۰ میلیارد دلاری توسعه یک جت مسافربری جدید موسوم به CR-929 است.

از جمله دلایل اصلی چین این است که پکن امیدوار است جت مسافربری CR-929 استانداردهای صلاحیت پروازی غربی را برآورده کند. این جت پهن پیکر برای پرواز به ایالات متحده و اروپا طراحی شده ، بنابراین بهتر است برخی از قطعات کلیدی را با مشارکت سازندگان اروپایی و آمریکایی انتخاب کرد.

برای مثال، پکن می خواهد از زیرواگن آمریکایی یا آلمانی استفاده کند، در حالی که روسیه علی رغم سوابق ایمنی ضعیف خود، اصرار دارد نمونه های خود را به کار گیرد.

طرف روس، تصمیم پکن برای استفاده از قطعات غربی را نشان دادن پرچم سفید به غرب در میان تحریم های جهانی پس از حمله روسیه به اوکراین تلقی می کند.

CR929-600 یک جت مسافربری دوربرد با ظرفیت ۲۸۰ صندلی است که توسط شرکت هواپیماهای تجاری چین مستقر در شانگهای و شرکت هواپیمایی متحد روسیه توسعه یافته است.

این پروژه در سال ۲۰۱۷ با هدف به چالش کشیدن سازندگان بین المللی مانند بوئینگ در ایالات متحده و ایرباس در اروپا راه اندازی شد. چین می خواهد روسیه را از سهم سود بازار چین حذف کند و به جای آن سود را در سایر کشورها تقسیم کند.

اما بازار چین احتمالاً بسیار سودآورتر از هر جای دیگری خواهد بود، به این معنی که روسیه به طور بالقوه سود کمتری از این سرمایه گذاری خواهد داشت.

پیش بینی می شود که بازار چین به تنهایی به بیش از ۳۰۰۰ هواپیمای پهن پیکر در آینده نیاز داشته باشد و این اطمینان وجود دارد که سهم بازار فعلی بوئینگ و ایرباس بدون تغییر باقی می ماند.

مسکو دریافته که در خارج از چین، جذب مشتری از رقبایی مانند بوئینگ و ایرباس برای CR929 بسیار سخت است. گزارش رسانه های روسیه حاکی از آن است که این کشور در حال بررسی خروج کامل از این پروژه است.  مقامات روس نیز اعلام داشتند با چین در این پروژه همکاری می کنند اما کار در جهتی که مناسب آنهاست پیش نمی رود. چین با تبدیل شدن به یک غول صنعتی، کمتر و کمتر به خدمات روسیه علاقه مند شده است.

این هواپیما قرار است سال آینده اولین پرواز خود را انجام دهد، اما به دلیل کمبود سرمایه در زمینه ساخت بال از برنامه خود عقب مانده است. موتور آن هنوز در حال توسعه است و چین در نظر دارد شرکت های غربی مانند رولز رویس و جنرال الکتریک را برای کار بر روی آن وارد همکاری کند.

چین در بحبوحه پیامدهای تهاجم روسیه به اوکراین، علیرغم اختلافات مداوم با ایالات متحده، در تلاش برای بهبود روابط با غرب است.

با این حال، هنوز چالش های زیادی در پیش روست، به ویژه روابط دوجانبه بین چین و ایالات متحده. همه تلاش ها تنها در صورتی می تواند پیش برود که شی جین پینگ]و همتای آمریکایی اش جو بایدن در تماس تلفنی آینده شان به توافق جدیدی دست یابند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.