| کد خبر: 248780 |

«سورتمه الکترومغناطیسی» چین تقریباً با سرعت صوت حرکت می کند

رسانه های دولتی گزارش دادند چین قدرتمندترین پیشرانه مغناطیسی جهان را راه اندازی کرده که می تواند یک کالسکه را با سرعت ۱۰۳۰ کیلومتر در ساعت (۶۴۰ مایل در ساعت) حرکت دهد.

تین نیوز

رسانه های دولتی گزارش دادند چین قدرتمندترین پیشرانه مغناطیسی جهان را راه اندازی کرده که می تواند یک کالسکه را با سرعت ۱۰۳۰ کیلومتر در ساعت (۶۴۰ مایل در ساعت) حرکت دهد.

​به گزارش تین نیوز، «سورتمه الکترومغناطیسی» که در جینان، استان شاندونگ توسط موسسه مهندسی برق زیر نظر آکادمی علوم چین ساخته شده، شرایط آزمایشی را فراهم و از تحقیقات چینی در مواد پیشرفته، هوا فضا و حمل و نقل با سرعت فوق العاده بالا پشتیبانی می کند.

بر خلاف سورتمه موشکی، کالسکه روی سورتمه الکترومغناطیسی نیازی به حمل سوخت ندارد و زمان پاسخ و کنترل بهتری دارد.

این تجهیزات به دانشمندان فرصت می دهد تا مشکلاتی را که در سفرهای پرسرعت با آن مواجه شده اند را حل کنند، مسائلی همچون خواص مواد، آیرودینامیک و کالیبراسیون سیستم کنترل.

پیشرفت هایی که رکورد جدید سرعت ایجاد کرد، توسعه فناوری حمل و نقل جدید از جمله قطار و هواپیما را تقویت می کند. سایت جینان اولین مرکز آزمایشی زمینی و فوق سرعت با استفاده از میدان های الکترومغناطیسی است.

به گفته محققان، برای به حرکت درآوردن یک کالسکه با وزن چند تن با سرعت بی سابقه، باید بر چالش های مهندسی و فناوری مهمی مانند طراحی و ساخت یک موتور خطی با رانش بالا و یک سیستم قدرت ۱۰۰ مگاواتی غلبه کنند.

منبع تغذیه تاسیسات از دو جزء اصلی تشکیل شده است: سیم پیچ هایی که در داخل کالسکه نصب شده اند و مسیری برای ایجاد یک میدان مغناطیسی قوی. هنگامی که جریانی در سیم پیچ ها روشن می شود، میدان مغناطیسی نیروی الکترومغناطیسی ایجاد می کند تا کالسکه را به جلو بکشد.

قطارهای مگلو (مغناطیسی) با شناور شدن در بالای ریل، قابلیت اصطکاک کمتر، سرعت بالاتر و آلودگی کمتر را دارند. قطارها همچنین صدا و لرزش کمتری تولید می کنند و سواری راحت تری را ارائه می دهند.

پروژه ۳٫۳ میلیارد یوان (۴۵۶٫۵۸ میلیون دلار آمریکا) می تواند به بخش مهمی از تلاش چین برای ساخت ناوگان قطارهای پرسرعت مگلو تبدیل شود.

دانشمندان قبلاً یک سیستم کنترل الکترونیکی برای اولین سیستم حمل و نقل مگلو با سرعت ۶۰۰ کیلومتر در ساعت در چینگدائو، استان شاندونگ توسعه داده بودند که این پروژه آزمایشی در ژوئیه ۲۰۲۱ به پایان رسید.

سریع ترین قطار تجاری مگلو که هنوز در حال کار است توسط شانگهای ترانس راپید با فناوری آلمانی ساخته شده و می تواند تا ۴۳۱ کیلومتر در ساعت حرکت کند. این  قطار در یک مسیر ۳۰ کیلومتری بین فرودگاه شهر و یک مرکز حمل و نقل فعالیت می کند. به گفته برخی کارشناسان، چین در حال برنامه ریزی مسیرهای قطار مگلو در مسافت های طولانی تر است.

بدون شک، سورتمه الکترومغناطیسی به تحقیقات چین در زمینه های مرتبط سود می رساند و باعث توسعه سریع فناوری های پیشرفته مانند تبدیل و کنترل برق پرقدرت، ابررسانایی تحت میدان های مغناطیسی قوی و نیروی محرکه الکترومغناطیسی فوق العاده با سرعت بالا خواهد شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: دفتر همکاری فناری سفارت چمهوری اسلامی ایران در پکن

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.