| کد خبر: 241106 |

خصوصی سازی تنها ترمینال کانتینر دولتی بندر ناواشیوا؛ تا یک ماهِ دیگر

اداره بندر جواهر لعل نهرو (JNPA) در حال برنامه ریزی جهت تکمیل فرآیند خصوصی سازی تنها پایانه کانتینری دولتی باقیمانده در ناواشیوا - پایانه کانتینری جواهر لعل نهرو (JNPCT) - در طی یک ماه آینده است.

تین نیوز

اداره بندر جواهر لعل نهرو (JNPA) در حال برنامه ریزی جهت تکمیل فرآیند خصوصی سازی تنها پایانه کانتینری دولتی باقیمانده در ناواشیوا - پایانه کانتینری جواهر لعل نهرو (JNPCT) - در طی یک ماه آینده است.

به گزارش تین نیوز به نقل آسام تدبیر، پس از دریافت مجوز امنیتی از سوی وزارت دفاع و وزارت کشور هند، از شرکت های متقاضی خواسته خواهد شد تا پیشنهادات خود را ارائه کنند.

آخرین مهلت ارسال درخواستها ۱۷ مارس ۲۰۲۲ تعیین شده که تا یک هفته قابل تمدید است.

یکی از مقامات ارشد JNPA گفت: «مسئولین ما در حال حاضر در دهلی هستند و ما انتظار داریم تا دوشنبه یا سه شنبه مجوز مربوطه صادر گردد.»

این خصوصی‌سازی علاقه و رقابت زیادی را در بین ترمینال اپراتورهای بزرگ جهان از جمله اِی پی مولر - مرسک، دی پی ورلد (امارات) و کیو ترمینالز (قطر) و گروه آدانی (هند) ایجاد می کند.

بندر جواهر لعل نهرو یا همان ناواشیوا پنج پایانه کانتینری دارد که تنها یکی از آنها توسط JNPA اداره می شود. از چهار پایانه دیگر، دو ترمینال توسط DP World امارات و یک پایانه توسط PSA International (سنگاپور) و دیگری توسط APM (مرسک) اداره می شوند.

ظرفیت این ترمینال دولتی که حالا در معرض خصوصی سازی قرار گرفته است، حدود ۲ میلیون تی ای یو در سال است، اما به دلیل تجهیزات ناکارآمد و قدیمی با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت واقعی خود کار می کند.

یکی از مقامات JNPA گفت: «ما انتظار داریم که عملکرد سالانه این ترمینال پس از خصوصی سازی از ۷۰۰ هزار تی ای یو به ۱/۷ تا ۲ میلیون تی ای یو برسد.»

به اعتقاد کاشناسان، دی پی ورلد امارات شانس بیشتری نسبت به رقبایش برای برنده شدن در مزایده خصوصی سازی ترمینال کانتینری دولتی جواهر لعل نهرو دارد.

در حال حاضر، قرارداد دو ترمینالی که آنها در ناواشیوا در اختیار دارند، به نامهای اختصاری NSICT وNSIGT، تا سال ۲۰۲۸ اعتبار دارد و اگر دی پی ورلد نتواند مزایده خصوصی سازی JNPCT را برنده شود و در تمدید قرارداد دو ترمینال پیش گفته نیز ناکام بماند عملا از حوزه فعالیت های کانتینری بندر ناواشیوا خارج می گردد و بخشی از ترافیکی که در آن زمان در دو ترمینال NSICT وNSIGT وجود خواهد داشت، نصیب ترمینال اپراتوری خواهد شد که گوی سبقت را از دی پی ورلد ربوده باشد.

البته حضور و فعالیت در ترمینال کانتینری جواهر لعل نهرو (JNPCT) برای گروه آدانی(مالک آدانی پورتز) که حضور گسترده ای در بخش بندری هند (نظیر بندر موندرا - فعالترین پایانه کانتینری هندوستان) دارد نیز بسیار مورد توجه است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.