| کد خبر: 209509 |

ترکیه موافقتنامه حمل‌ونقل بین‌المللی «راه لاجورد» را تصویب کرد

ترکیه موافقت‌نامه حمل‌ونقل موسوم به "توافق مسیر راه لاجورد» (اپیس لازولی) را برای انتقال کالا از هرات افغانستان تا اروپا با عبور از دریاچه خزر تصویب کر

تین نیوز

ترکیه موافقت‌نامه حمل‌ونقل موسوم به "توافق مسیر راه لاجورد» (اپیس لازولی) را برای انتقال کالا از هرات افغانستان تا اروپا با عبور از دریاچه خزر تصویب کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان، این موافقت‌نامه ۱۵ نوامبر ۲۰۱۷ (۲۴ آبان ۱۳۹۶) در عشق‌آباد ترکمنستان در سطح وزیران به امضای کشورهای افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه رسیده بود.

بر اساس این گزارش، برخی کشورهای ساحلی خزر در حال راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ بین‌المللی از جمله کریدور (راهرو) حمل‌ونقلی «لاپیس لازولی» در مسیر کشورهای افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه بوده‌اند.

طبق این پروژه، شهر تورغندی در استان هرات افغانستان با خطوط راه‌آهن و بزرگراه‌ها به عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان و سپس بندر ترکمن‌باشی متصل خواهد شد. این کریدور سپس تا باکو، تفلیس و آنکارا و سپس استانبول ترکیه ادامه می‌یابد.

هزینه اجرای این پروژه که به تسهیل ترانزیت و کاهش سازوکارهای گمرکی بین این کشورها کمک خواهد کرد، نزدیک به ۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

 

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان آذرماه ۹۷ در مراسم گشایش این مسیر ترانزیتی در هرات گفت: با افتتاح « راه لاجورد» یک مانع بزرگ برای رسیدن به افغانستان دارای صادرات و ارتباطات برداشته شده‌ است.

وی تأکید کرد، افغانستان دیگر مانند ۱۷ سال پیش در انزوا نیست و راه‌های ارتباطی خود را با آسیای مرکزی، قفقاز و اروپا باز کرده است. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.