بازدید سایت : ۶۷۴۴۹
حمایت چین از تبدیل افغانستان به هاب ترانزیت منطقه؛

زنگ خطر جدی برای چابهار به صدا درآمد!

وزرای خارجه چین و پاکستان در حالی از تبدیل افغانستان به هاب ترانزیت منطقه و مسیر اتصال آسیای میانه به دریای عرب به توافق رسیدند که ظاهرا زنگ خطر برای چابهار بیش از هر زمان دیگر به صدا در آمده است.

 زنگ خطر جدی برای چابهار به صدا درآمد!
تین نیوز |

وزرای خارجه چین و پاکستان در حالی از تبدیل افغانستان به هاب ترانزیت منطقه و مسیر اتصال آسیای میانه به دریای عرب به توافق رسیدند که ظاهرا زنگ خطر برای چابهار بیش از هر زمان دیگر به صدا در آمده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار،  همانطور که از قبل پیش بینی می شد، طرح بلند پروازانه چین برای تاسیس مسیر ترانزیتی خود به پاکستان و بندر گوادار در این کشور، نهایتا پای افغانستان را نیز به میان کشیده و وزرای خارجه سه کشور چین، پاکستان و افغانستان طی دیداری رسمی با یکدیگر، نخستین سند همکاری مشترک برای توسعه کریدور مشترک چین و پاکستان (CPEC) به سمت افغانستان را به امضا رساندند.

برای دریافت سریعتر مهمترین اخبار و تحلیل های روز، اینستاگرام ما را دنبال کنید. برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.

بر اساس مفاد درج شده در این سند همکاری که طی برگزاری پنجمین نشست مشترک سه کشور (روز ۶ می) و با حضور امیرخان متقی (سرپرست وزارت خارجه افغانستان)، بیلاوال بوتو زرداری (وزیر خارجه پاکستان) و کین گانگ (وزیر خارجه چین) به امضا رسید؛ قرار است در راستای کمک های بشر دوستانه و حمایت از ثبات و امنیت افغانستان، شاخه ای از کریدور مشترک میان چین و پاکستان به سمت افغانستان راهی شده و در ادامه، با اتصال به حیرتان و سپس شهر ترمز در نقطه مرزی افغانستان به ازبکستان متصل شود.

گزارش جنجالی امروز را بخوانید؛

یکی از نکات بسیار مهم و حائز اهمیت در این سند همکاری، عزم سه طرف برای تبدیل افغانستان به هاب ترانزیت منطقه و نقطه اتصال این کشور به پاکستان و چین بوده که می تواند نقشی جدی و مهم در پیوند آسیای میانه با جنوب آسیا را برای کابل تعریف نماید. در حقیقت، با برقراری این اتصال، اقغانستان به بخشی از پروژه مهم و استراتژیک کمربند و جاده چین (BRI) تبدیل خواهد شد که دستکم در این زمینه از ایران پیشی خواهد گرفت!

اهمیت و وسعت کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC)

کریدور اقتصادی پاکستان–چین (به اردو: پاکستان–چین اقتصادی راهداری؛ به چینی: 中国-巴基斯坦经济走廊) موسوم به CPEC مجموعه ای از پروژه های زیرساختی است که هم اکنون در سرتاسر پاکستان در حال احداث است. ارزش اقتصادی آن در ابتدا ۴۶ میلیارد دلار آمریکا بود اما اکنون به ۵۴ میلیارد دلار رسیده است. این طرح اقتصادی قرار است با احداث شبکه های حمل ونقلی مدرن، تولید نیروگاه های انرژی، و ایجاد مناطق ویژهٔ اقتصادی، زیرساخت های کشور پاکستان را به سرعت مدرن کند و اقتصاد آن کشور را قوت ببخشد. در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۶، محموله های چینی از راه زمینی به بندر گوادر پاکستان حمل شدند و از آنجا از راه آبی به آفریقا و غرب آسیا فرستاده شدند. به این ترتیب این کریدور اقتصادی تا اندازه ای عملیاتی شد.

شبکهٔ گسترده ای از بزرگراه ها و راه آهن ها به عنوان بخشی از طرح کریدور اقتصادی در سرتاسر پاکستان ساخته خواهند شد. طبق برآورد دولت پاکستان، شبکهٔ حمل ونقل عمدتاً مستعمل این کشور باعث هدررفت منابعی برابر ۳٫۵ درصد تولید ناخالص داخلی پاکستان می شود.

gwadar: China could project military power from Pakistan's Gwadar port -  The Economic Times

شبکه های جدید حمل ونقل که به عنوان جزئی از طرح کریدور اقتصادی ساخته خواهند شد، بنادر گوادر و کراچی را به شمال پاکستان، و نیز غرب چین و آسیای میانه متصل خواهند کرد. بزرگراهی به طول ۱۱۰۰ کیلومتر بین کراچی و لاهور ساخته خواهد شد و شاهراه قراقرم بین راولپندی و مرز چین بازسازی خواهد شد. راه آهن کراچی–پیشاور نیز تا سال ۲۰۱۹ توسعه خواهد یافت و پذیرای قطارهایی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد شد. شبکهٔ راه آهن پاکستان گسترش خواهد یافت تا به شبکهٔ راه آهن چین در کاشغر متصل شود. مدرنیزه کردن شبکه های حمل ونقلی ۱۱ میلیارد دلار هزینه بر خواهد داشت.

بیش از ۳۳ میلیارد دلار در زمینهٔ زیرساخت های انرژی در پاکستان سرمایه گذاری خواهد شد تا از مشکل کمبود مزمن انرژی در پاکستان بکاهد. در حال حاضر پاکستان بیش از ۴۵۰۰ مگاوات کسری انرژی دارد که زیانی معادل ۲ تا ۲٫۵ درصد تولید ناخالص داخلی را متحمل کشور می کند.

آثار و نتایج احتمالی طرح کریدور اقتصادی بر کشور پاکستان با اجرای طرح مارشال توسط ایالات متحده در اروپای پس از جنگ جهانی دوم مقایسه شده است. مقامات پاکستانی پیش بینی می کنند اجرای این طرح اقتصادی ۲٫۳ میلیون شغل بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ به وجود آورد و رشد اقتصادی کشور را سالانه ۲ تا ۲٫۵ درصد افزایش دهد. با فرض اجرای تمام وکمال پروژه های برنامه ریزی شده، ارزش سرمایه گذاری ها در این طرح به اندازهٔ کل سرمایه گذاری های خارجی در پاکستان از ۱۹۷۰ تاکنون، و برابر ۱۷ درصد تولید ناخالص داخلی پاکستان در ۲۰۱۵ خواهد بود.

ادامه بلاتکلیفی ایران بر سر چابهار و پیشی گرفتن گوادار پاکستان

Chabahar Day Celebrations: India focuses on Central Asia relations

بندر گوادار پاکستان در مجاورت تقریبی بندر چابهار ایران، پایانه اصلی کریدور CPEC محسوب می شود که سرمایه گذاری های عظیمی از سوی چینی ها بر روی این بندر در حال انجام است. اکنون، با قرار اتصال افغانستان به کریدور مذکور، این بندر نقشی بسیار مهمتر از گذشته به خود گرفته و نه تنها نقطه اتصال بار صادراتی چین به دریای عرب، بلکه نقطه اتصال بار ترانزیتی کشورهای آسیای میانه به این دریا نیز محسوب می شود.

اما در آن سوی میدان، بندر چابهار ایران با مختصات و ویژگی هایی بسیار شبیه به بندر گوادار قرار دارد که پیمانکاری آن به هندی ها واگذار شده است. علیرغم نمایش های متعدد دولت هند در خصوص تعلق خاطر به بندر چابهار و برگزاری «روز ملی چابهار» در تقویم سال گذشته این کشور که با سخنرانی نارندرا مودی نخست وزیر هند برگزار شد، عملا دولت هند به بهانه وجود تحریم های اقتصادی وضع شده علیه ایران، مدتهاست که ساخت این پروژه را نیمه کاره رها کرده و از همین روی، با توجه به پیشرفت چشمگیر ساخت بندر گوادار در پاکستان، هر روز از اهمیت استراتژیک چابهار در ایران کاسته می شود.

Iran opens a new chapter for China-Pakistan Economic Corridor

ذکر این نکته نیز الزامی است که دولت هند با ادامه مسیر کریدور CPEC به سمت افغانستان که از منطقه کشمیر عبور می کند، مخالفت کرده و معتقد است که این مسیر از اراضی اشغالی متعلق به هند در کشمیر عبور می کند. با اینحال، امضای سند همکاری سه جانبه میان افغانستان، چین و پاکستان نشان داد که پکن هیچ وقعی به اعتراضات دهلی نو ننهاده و در هر صورت با جدیت تمام کار خود را دنبال می کند.

از سوی دیگر، بر اساس مفاد مندرج در معاهدات و عرف تجارت بین الملل، گرفتن کار ساخت چابهار از هند و یافتن پیمانکار جدید امری ساده نبوده و موانع حقوقی متعددی پیش روی این کار وجود دارد. همچنین، تهران همچنان به دهلی نو به عنوان یکی از مشتریان بالقوه نفت در آینده نگریسته و ظاهرا تمایلی به فسخ قرارداد با هند در زمینه ساخت و توسعه بندر چابهار که می تواند منجر به ایجاد تنش میان دو طرف شود، ندارد.

نکته مهم دیگر که در بررسی کریدورها باید آن را مد نظر قرار داد این است که هر کریدور نیازمند چشمه بار بوده و بدون وجود چنین چشمه ای، تاسیس آن بی معنا خواهد بود. دو چشمه اصلی بار آسیا نیز دو کشور هند و چین هستند که چین در حال ساخت بندر گوادر و هند نیز در رقایت همیشگی با رقیب چینی خود در حال ساخت چابهار است. بر همین اساس، حتی اگر کار ساخت چابهار از هند گرفته شود، دیگر جشمه باری باقی نخواهد ماند که چابهار نقطه استراتژیک آن تلقی شود.

لذا به نظر می رسد، در حال حاضر توسعه بندر چابهار در بلاتکلیفی محض به سر برده و علیرغم پیشرفت رو به جلوی رقیب خود یعنی گوادار پاکستان، هیچ برنامه جدی از سوی طرف هندی برای ادامه ساخت و توسعه این بندر وجود ندارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ


    اطلاعاتت بیات شده
    اطلاعات جدید بده

  • احد صالحی پاسخ

    واقعا" برنامه ریزان و تصمیم گیران ایران، این واقعیتها را نمیبینند؟ یا میبینند و ما را با طرحهای ایده آلیستی خودشان، فریب میدهند؟؟؟!!!!!

  • یکی پاسخ

    کدوم هاب؟ هاب در خطرناک ترین مسیر دنیا.

  • مجیدصادقی پاسخ

    متاسفانه کشورماهردولتی که می ایدایده خودش راداردکشورهای پیش رفته هردولتی که بیایدخط مش منافع ملی شان رادرنظرمیگیرندوجلومیرونددولتهای ایران هرچی سیاست غلط واشتباه راپیش میگرندوموفق نمیشوندتقصیرات که دولتی قبلی می چسابنندازاول چشم انداز۲۰یا۳۰ساله رادرنظرنمیگیرندوهمیشه باخت نصیب کشورماشده

    • ناشناس

      متاسفانه در کشور این حاکم است که دیگی که برای من نجوشد.....!!!!20 سال برجام را عقب انداختند

  • علی پاسخ

    تا زمانی که تحریم کشور لغو نگردد داستان همینطور ادامه و بدتر میشود ت

  • ناشناس پاسخ

    اولا هر گونه طرحی که باعث به ثبات رسیدن افغانستان و توسعه و پیشرفت آن شود به نفع ما خواهد بود افغانستان امن و رو به توسعه می تواند بازار صادراتی قوی برای ما باشد به این شکل مهاجران افغان برخواهند گشت. با چنین افغانستانی می شود ریل و بزرگراه خواف هرات مزارشریف کاشغر چین را داشت. با وجود چنین افغانستانی , کم کم کشت خشخاش و مشکلات امنیتی دیگر کنار می رود در چنین افغانستانی جایی برای داعش و نیروهای تروریستی نمی ماند و ... ما با این کشور 815 کیلومتر مرز مشترک داریم و تحولات دو کشور روی هم کاملا مستقیم اثرگذاری دارد پس کفه ترازو هم بگذارید می بینید که کفه ایی که افغانستان امن و باثبات و در حال پیشرفت برای ما دارد کاملا سنگینی خواهد کرد این کریدور اگر از خاک افغانستان رد شود اگر 1 ضرر به ما بزند 1000 سود پیدا و پنهان تقدیم ما خواهد کرد .
    دوما افغانستان امروز اصلا کشور امنی برای توسعه ترانزیت و حمل بار بین المللی نیست حکومت این کشور هم هنوز کاملا مستقر نشده و مشکلات بزرگی هم دارند هم بین خود تصمیم گیران این ها زاویه وجود دارد هم جنگ در بعضی نقاط این کشور هنوز هم ادامه دارد این کشور همچنین یک کشور کوهستانی و سخت گذر است و عبور ریل و بزرگراه از آن هم بسیار پرهزینس هم بسیار زمان بر یعنی چنین طرح هایی اگر بخواهد در افغانستان به ثمر بشیند در بهترین حالت حداقل 2 دهه دیگر کار خواهد بود ما خیلی زودتر ریل و بزرگراه شرق را ساختیم و چابهار را توسعه دادیم .
    سوما خود توسعه و پیشرفت پاکستان هم کاملا به نفع ماست ما با این کشور 959 کیلومتر مرز مشترک داریم اگر این کشور هم به ثبات و امنیت برسد پیشرفت کند اشتغال زایی گسترده داشته باشد بتواند خدمات و امکانات خوبی به مردمانش بده و معیشت این ها را تامین کنه این ها باز به نفع ماست خب در چنین پاکستانی , وقتی کار و درآمد خوب موجود باشد توسعه و رفاه و زیرساخت های خوب وجود داشته باشد جذب شدن جوانان پاکستانی به گروه های وهابی تکفیری تروریستی هم سخت تر می شه در نتیجه باز مشکلات امنیتی بزرگی که داریم کمتر خواهد شد ما همین امروز 5 شهید دیگر در سراوان دادیم مشکلات امنیتی را پشت سر بگذاریم خیلی زودتر می توانیم مسیر رشد کشور خودمان را هم باز کنیم .
    چهارما ایران تقریبا در دل مثلث چین - هند - روسیه قرار گرفته که اگر اتفاق عجیبی مثل جنگ جهانی رخ ندهد خیلی زود چین و هند , قدرت های 1 و 2 جهان را قبضه خواهند کرد روسیه هم امروز کشور قدرتمندیه فردا سهم بیشتری هم خواهد داشت و البته ما وسط چهارراه جهانی قرار گرفتیم چشمه بار یعنی چی ؟! خود هند که با پاکستان مشکل دیرینه دارد و بخواهد نخواهد دیر یا زود مجبور است که وارد کار جدی در بندر چابهار شود روس ها هم وارد اقدام عملی برای توسعه کریدور شمال جنوب شدند و هند و روسیه معاهداتی هم با هم دارند کشورهای آسیای میانه و افغانستان هم به کریدور شرق و بندر چابهار نیاز دارند حتی فراتر از این ها جنوب شرق آسیا تا خود کشورهای اروپایی هم می توانند از بندر چابهار بهره ببرند تا هزینه های ترانزیت و زمان ترانزیت خود را کم کنند چین هم منبع تولید بزرگ و صادرات است اینجور نخواهد بود که تمام ظرفیتش را صرفا برای عبور از خاک پاکستان برنامه ریزی کند بار به سمت آفریقا و آمریکای جنوبی هم زیاد خواهد بود ما نگرانی بابت میزان بار عبوری نداریم چون وسط چهارراه جهانی هستیم و روسیه , هند و چین را کنار خودمان داریم و البته می شود بزرگراه و ریلی از گوادر به چابهار کشید تا این دو بندر هم وارد همکاری با هم بشن .
    شما نشستید و هر روز می گید این کریدور از فلان جا رد شد ما ضرر کردیم ما بدبخت شدیم ! از یک معادله هزار مولفه ایی , 1 مولفه را دست گرفتید و بقیه را نمی بینید اینجوری نیست کشورهای یک منطقه یا با هم پیشرفت می کنند یا با هم درگیر مشکلات می شن ما اگر پاکستان و افغانستان امن و باثبات و پیشرفته ایی کنارمان داشتیم این همه مشکل در شرق کشور نمی داشتیم .

  • ع پاسخ

    وقتی دولت مردان ماهمیشه باخودش ن قهرهستندبدترازاین هم میشه بادنیامروده ندارند

  • جلیل پاسخ

    همه این بدبختیهابخاطر تقابل ما بادنیا وتحریم ها هست این انرژی هسته ای چه بود که اینقدرباید بخاطرش اینهمه بکشیم

  • ناشناس پاسخ

    چین چقدر کوتاه فکر است آیا به طالبان می‌شود اعتماد کرد عقبت کار معلوم است

  • gh پاسخ

    بازم پای تحریم در میانه، اگه نبودیم همه چی درست میشد،..... موافقید؟

  • ناشناس پاسخ

    افغانستان مهد ناامنیه
    هیچ جای دنیا سفارت خونه نداره
    بعد می خواد کریدور ترانزیتی ازش رد بشه
    اگر به قرارداد نوشتن بود که این همه معاهده کشورها می نویسن و میزنن زیر میز
    بعدشم افغانستان و پاکستان اختلافات دیرینه ای با هم دارن و این قراردادهای سوری نمی تونه مشکلات بین دو کشور رو حل بکنه

  • ناصر نخعی مقدم ـ سعید ـ نیما پاسخ

    البته که نظر دادن در مورد چنین موضوع مهمی نیازمند اطلاعات وسیعی هست که بیشتر در اختیار مسئولان و تصمیم گیرندگان کشور است اما درحد یک فرد معمولی در اجتماع و از آنجا که موفقیت در هر شکلش ، از یک فرد بگیرید تا یک خانواده و یا یک روستا و شهر تا یک کشور نیازمند مُولفه هایی است که ثابت هستند بطوریکه حتی شخص شما هم اگر بخواهید یک وسیله ای را از یک شهر دیگر خریداری کنید برای اینکه آن وسیله بدستتان برسد حتما درنظر میگیرید و می سنجید که آیا از پست استفاده کنید و یا باربری و.... و اینکه سالم بدستتان برسد و کمترین هزینه را داشته باشد و مطمئن شوید که دست نخورده و امانت دارانه حمل شده و... و البته این چندان برایتان فرقی نخواهد داشت که اصغر آنرا حمل کند یا احمد !؟ بلکه هر کسیکه با شرایطتان منطبق تر و آن مولفه ها را بهتر وبیشترداشته باشد حتما از او استفاده خواهید کرد و برای خودم کمی جای تعجب داشت که چه دلیلی میتواند داشته باشد که کشوری با امکانات ایران و با آنهمه منافعی که سالهاست به کشور چین میرساند!! چرا نباید بتواند چینی ها را متقاعد به استفاده از بندر چابهار بکند و بسمت هندی ها برود درحالیکه علیرغم اینکه در سالهای اخیر هندوستان برای خودش در دنیا طمطراقی فراهم نموده اما بر چه کسی ناپیداست تفاوت هندوستان با چین !! چینی که دارد تنه به تنه ی آمریکا میزند تا امروز و فرداست که گوی سبقت اقتصادی را از آمریکا برباید ... و دیگر اینکه بسیار ساده لوحانه است اگر فکر کنید که دایه مهربان تر از مادر می شود و پاکستان و افغانستان بعد از بردن معامله و پیشرفت خودشان وقعی به ایران بگذارند مگر اینکه ایران بتواند با قدرت و اقتدار جایگاه و پایگاه خودش را در منطقه و بین پاکستان و افغانستان و هندوستان حفظ و این مسئله را به عینه با عملکرد و کار جدی و واقعی خودش به چین نشان داده و بقبولاند بطوریکه آنها مزیت ایران را ببینند و باور کنند که البته متاسفانه بنظر میرسد کار از کار گذشته و افغانی ها خیلی بهتر از ما دارند کار میکنند بطوریکه با آنهمه نواقص و کمبوداتی که از هر لحاظ نسبت به ایران دارند اما چه از نظرحفظ ارزش پول ملی اشان و چه اینکه علیرغم به رسمیت شناخته نشدن دولتشان اما بازهم قراردادهای بزرگ ببندند و طوری هم خیالشان از اعتماد به نفس و کارشان راحت است که حتی مرزبان ما را هم پس گردنی بزنند و حق آبه ما را هم ندهند و قص علی هذا !!!! که البت و صد البت هیچ گله و شکایتی و هیچ ایرادی بر افغانستان و پاکستان و ترکیه و آذربایجان نیست و هرچه هست از ماست که برماست .... روز و روزگار برشما خوش

  • ناشناس پاسخ

    همه دنبال منافع خودشون هستن
    فقط این‌ما هستیم که دایه مهربان تر از مادریم واسه همه
    چین بار اولش نیست که بعد اون قرارداد همکاری ۲۵ ساله اینگونه رفتار میکنه
    واقعا برام‌عجیبه که از بلاتکلیفی ایران تیتر زدین و حرف بمیان‌اوردین
    این دو تا کشور دوست و برادر شرق حتی در حمایت از نوچه ی خودشان، کره ی شمالی ، دستی تکون ندادن
    بعد شما انتظار داری سرمایه گذاریهای چینی و شرقی ما رو راه بندازه
    حتی متل اینکه از جلسه اخیر شورای همکاری خلیج فارس و حضور چین و بیانیه هاش هم بی خبری

    بچسبین به همین شرق و با همین فرمون برین
    عالیه

  • علی پاسخ

    تاحالا که دشمن شده سبب خیروبرکت ایران را خداوند نقطه اتصال دنیا قرارداده ودراین مسولین هم تا حالا خوب بوده اگر بزرگان ما حب دنیارا کنار بگذارند

  • آرش پاسخ

    عجیب نیست که کشورهای اطراف ما یا زخم عمیق جنگ بر آنهاست یا عقب مانده اند و ما دائما به فکر هزینه های میلیاردی برای حمل و نقل چین و غیرو هستیم ما انرژی به میزان کافی نیروی انسانی توانمند و تکنولوژی مناسب و همه چیز برای ساختن و چین شدن داریم و میتوانیم با نیاز سنجی مناسب محصولات عالی با قیمت عالی و در مکان مناسب تولید کنیم به روسیه و تمام دنیا صادر کنیم همین الان در قطعات الکترونیکی به چین صادرات داریم چرا همه تفکر حمل و نقل از چین به همه دنیا را دارید عجیب عجیب

  • جلال ناظری پاسخ

    اقتصاد بین الملل تابع و مطیع تعاملات سیاست خارجی کشورهای طرف معامله است. فقط کشوری می‌تواند از این قاعده مستثنی گردد که شاهراه طبیعی یا مصنوعی ایمن ،میانبر و با مزیت مطلق کوتاه کردن زمان داشته باشد..

  • حسن پاسخ

    چین میداند دیر یا زود و با بود با نبود جمهوری اسلامی در آینده مشکل رابطه ایران با آمریکا و غرب حل و برطرف خواهد شد و ایرانیها ذاتا به چین و حتی روسیه کنونی( بعد از شوروی سابق) تمایلی و رغبتی ندارند و این ارتباط از روی استیصال و منزوی شدن و تحریمهای غرب و در راس آن آمریکا بوده و میباشد لذا چین هم خود را گرفتار مشکلات تحریمها از طرف آمریکا نمی خواهد بنماید و هم به تداوم
    ارتباط پایدار در آینده با ایران بصورت منفی نگاه می نمایند !

  • ناشناس پاسخ

    درست صحبت کنید
    متوهمهای روان پریش،

  • منوچهر خلیلی پاسخ

    ما با در نظر گرفتن منافع و زیان های مرتبط با روابط با کشورها باید این موضوع را لحاظ کنیم که اگر زوزگاری این روابط برگشت راه چاره ما چیست .

  • محمد رضا احمدی پاسخ

    چینی‌ها واقع بین هستند و تخم مرغهایشان را در سبد کشوری که تحت تحریم قرار دارد نمی‌گذارند وبه کشوری که ثبات اقتصادی ندارد اطمینان نمی‌کنند ،

    • ناشناس

      هیچ کشوری به کشوری که ثبات و امنیت نداشته باشد و متکی به قدرت خود نباشد اعتماد نمی کند

  • بهنام پاسخ

    تو یه جایی خوندم ایران مرکز مرکز دنیاست و اینکه هیچ راهی برای دور زدن ایران نیست پس زیاد جدی نگیرین

  • عباس تخویجی پاسخ

    بنظرم بهترین کاراستفاده ازنیروی مجرب وکارآزموده بخش داخلی کشور سرمایه گذاری بخش خصوصی ومدیریت بلقوه وتلاش برای جذب سرمایه های اعراب حاشیه خلیج فارس است تاهم ازغافله عقب نمونیم وهم بندرچابهارشاهراه اقتصادی آسیای میانه وهم اوراسیا اروپای شرقی وغیره گردد

  • مهندس امیر حسین..... چابهار ی پاسخ

    باعرض سلام در خدمت شماها انگار چین با کشورمون. داره بازی در میاوره چرا اول سند وقرار داد 25ساله امضاء کرده حالا رفته به افغانستان منت کشی میکنی و با پاکستان هم توافق گذاشته بندر گوادر پاکستان با ظرفیت های بسیار پیشرفته حالا شده مهد تجاری پاکستان اما دولت مردان ما زمانی متوجه میشوند که پاکستان وافغانستان توافق با چین بی اعتماد
    که در چابهار که تنها بندر اقیانوسی جمهوری اسلامی ایران هست ضمنا سند وقرار داد25ساله رو نباید امضا میکردند چه کسی گفته که افغانستان برای ما سنگ تموم میگذاره با این توافقاتش نه دوستان وقتی چین وپاکستان با افغانستان از بندرگوادر پاکستان کریدور مسیر رو به امضاء رسوندن اون وقت میدونی که چین دیگه غیر قابل اعتماد هست چون افغانستان حقابه شمال استان سیستان و بلوچستان رو نمی دهد اون وقت با قدرت تر میشود تموم کشورها هم مجددا به افغانستان می پیوندن حتی همین اسرائیل غاصب باید دولت مردان کشورمون راه چاره ای به اندیشند برای سند 25ساله که قرار بود چین شهرستان چابهار و این بنادر بزرگ مهم کشور رو واقعا از دولت های گذشته کنونی ابراز تعجب وتعسف هست هنوز دست درازی میکنند واس چین متسفم

  • ناشناس پاسخ

    اگر همچین کاری کنن واقعا ناراحت میشم من ۶ سال از عمرم رو تو چابهار گذرونده ام و خاطره های که در آن جا دارم را از بین نمی‌برم 😪😪😥

  • ناشناس پاسخ

    چین ایران و فقط برای چپاول میخاد پول و سرمایش و به کشورهای همسایه میبره همه کمر همت بستن برای نابودی کشورم

  • ناشناس پاسخ

    ،افغانستان اگر پیشرفت کند و باثبات باشد می‌دونید چقدر به سود ایران هست

  • محسن پاسخ

    امکان نداره .
    برای توسعه و پیشرفت نیاز به تغییر نگرش و دیدگاه و بروز شده جهانی هست .
    چین خودش را تغییر داد الان پیشرفت کرد با چین کمونیست خیلی فاصله گرفته .

  • ناشناس پاسخ

    چرا ما اینقدر بدبختیم دست از روسیه وچین نمی کشیم صد برابر هزینه می کنیم تا آمریکا را دور بزنیم ولی بازهم این کشورهای کمونیست با اینکه پیوند اخوت بسته انددست ما را توی حنا می گذارند

  • ناشناس پاسخ

    حالاکه افغانستان قدرتی نداره ایرانو تحویل نمیگیره وای بحال آن روزی که حرفی واسه گفتن داشته باشه.

  • علی پاسخ

    هیچ اتفاقی نمی افتد

  • متعصب به وطن پاسخ

    ما اگر نسبت به کشورمان غیرت وتعصب داشته باشیم ومیهن پرست باشیم یک وجب ازخاک وطن را به بیگانگان نمی فروشیم که فردا برای نسل های آینده درد سرسازشود ومورد لعن ونفرین قرار بگیریم که نشویم مثل حکام قاجار نا لایق.

  • ناشناس پاسخ

    سلام به مسئولین بی غیرت ایران زمین منتظر چه هستید تا زمانی که کسی در گوش شما سیلی نزدند شما بیدار نمی شوید این همه افغانی بی سواد و مفت خور در ایران لازم هست این مردم بدبخت ایران تا کی باید تاوان ندانم کاری شما را پرداخت کنند بفرستید برند کشورشان این همه گرانی و بیکاری از وجود این مفت خورها بوجود امده

  • یاور پاسخ

    هر چه دلواپسان توجیه کنند از بی لیاقتی حاکمان ما کم نمی شود

  • ناشناس پاسخ

    چین فقط میخواد ایران رو غارت کنه فقط بفکر منافع خودش هست و هدفشون نابودی ایران عزیزمان هستش که امیدوارم هرکسی هدفش از بین بردن وطن عزیزمان هست خدا خودش نابودش کنه