◄ دلیل ممنوعیت ترانزیت سوخت از مرز ایران به افغانستان
در حالی که چند روز پیش دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری از ممنوعیت ترانزیت سوخت از کشور عراق به افغانستان از طریق مرزهای ایران، خبر داد، گمانه زنی ها حاکی از آن است که این اقدام به دلیل مشکلاتی است کشور افغانستان در چند ماه گذشته، برای شرکت های حمل و نقل و رانندگان کامیون های ترانزیتی ایرانی به وجود آورده است.
در حالی که چند روز پیش دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری از ممنوعیت ترانزیت سوخت از کشور عراق به افغانستان از طریق مرزهای ایران، خبر داد، گمانه زنی ها حاکی از آن است که این اقدام به دلیل مشکلاتی است کشور افغانستان در چند ماه گذشته، برای شرکت های حمل و نقل و رانندگان کامیون های ترانزیتی ایرانی به وجود آورده است.
به گزارش تین نیوز ، بخشنامه ممنوعیت ترانزیت سوخت از طریق مرز ایران به افغانستان چند روز پیش از سوی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری ابلاغ و بر اساس آن، ترانزیت هرگونه فرآورده های نفتی ( سوختی) از مبدا کشور عراق به کشور مقصد افغانستان از تاریخ اول آبان ماه ۱۴۰۴ ممنوع شد.
هرچند به طور رسمی پاسخی به این سوال که دلیل ممنوعیت اعمال شده چه بوده، داده نشده اماگمانه زنی ها حاکی از آن است که این اقدام در پی محدودیت هایی رخ داده که طالبان افغانستان برای کامیون های ترانزیتی اعمال کرده و موجب توقف طولانی مدت کامیون ها و سردرگمی شرکت های حمل و نقل درمرزهای ایران و افغانستان شده، موضوعی که اعتراض و نارضایتی رانندگان و شرکت ها را به دنبال داشته است.
اکنون و پس از اعمال ممنوعیت اخیر، گمانه زنی ها حاکی از آن است که با توجه به مشکلاتی که طالبان افغانستان در مرزها ایجاد کرده، ایران نیز تصمیم گرفته است ترانزیت سوخت از عراق به افغانستان از طریق مرزهای خود را ممنوع کند.
آن چه موجب تقویت این احتمال و گمانه زنی ها در بین فعالان حوزه ترانزیت سوخت شده، اظهارات جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای است که مدتی پیش در گفت و گو با ترابران عنوان کرد.
هدایتی در این گفت و گو که حدود دو ماه پیش صورت گرفت، خاطرنشان کرد: طالبان بعد از روی کار آمدن در افغانستان به صورت پی درپی میزان استاندارد سوخت وارداتی را بالا برده و به سرعت هم اجرایی کرده؛ به طوری که از زمان ابلاغ دستور العمل جدید تا اجرای آن فاصله کمی بوده و این باعث ایجاد دردسر برای کامیونداران ایرانی در مرزها شده است.
وی افزود: توقف کامیون های حامل سوخت صادراتی و ترانزیتی در مرز افغانستان مسبوق به سابقه است، سال گذشته نیز در چندین مورد شاهد توقف طولانی مدت کامیون ها در مرز ماهیرود و دوغارون بودیم.
هدایتی تاکید کرد: ۸۰ درصد کامیون هایی که امسال و سال گذشته در مرز افغانستان گرفتار شدند، ترانزیتی هستند و تاجر افغانستان آن را از اقلیم عراق خریداری کرده و فقط به دلیل کرایه پایین تر توسط ناوگان ایرانی حمل می شود. بنابراین ایران مسئول کنترل کیفیت و استاندارد آن نیست که به راننده ایرانی ربطی پیدا کند و بخواهد در مرز متوقف شود و هزینه اعمال استانداردهای جدید افغانستان را بپردازد.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری با بیان اینکه متاسفانه با رفتار شفافی در مرزهای افغانستان روبه رو نیستیم،گفت: مقامات افغانستان اخیرا تصمیم گرفتند استاندارد سوخت صادراتی را سختگیرانه تر کنند. گویا قبلا میزان سولفور یا گوگرد مجاز در سوخت 5000 ppm بود که به صورت ناگهانی آن را به 1500 ppm بدون اطلاع رسانی رسمی به کشور مقابل کاهش دادند، بدون اینکه به این فکر کنند تاجر بارش را از قبل خریداری کرده است.
وی افزود: کامیونی که از سلیمانیه بارگیری کرده، ممکن است حدود 2۰ تا 30 روز طول بکشد تا به مرز افغانستان برسد، بنابراین شرکت حمل و نقل ایرانی چگونه می تواند در جریان بخشنامه جدید قرار گیرد. بسیاری از کامیون هایی که در مرز معطل مانده اند، زمانی که هنوز این بخشنامه سختگیرانه اعمال نشده بود، بارگیری کرده یا در مسیر بوده اند.
