| کد خبر: 248775 |

روسیه منتظر ایران و کریدور شمال- جنوب نماند؛

ترکیه مسیر ترانزیتی جدید روس ها

سرویس حمل دریایی کانتینر بین روسیه و چین از طریق ترکیه توسط گروه حمل و نقل روسی فسکو با عبور از کانال سوئز و دریای سیاه راه اندازی شد.

تین نیوز

سرویس حمل دریایی کانتینر بین روسیه و چین از طریق ترکیه توسط گروه حمل و نقل روسی فسکو با عبور از کانال سوئز و دریای سیاه راه اندازی شد.

به گزارش تین نیوز، در حالی که مسئولان و مقامات کشورمان مدعی هستند پس از اعمال تحریم ها علیه روسیه، نگاه مسکو به سمت ایران و مسیر ترانزیتی کریدور شمال - جنوب است و روس ها به دنبال تسهیل تردد از مسیر ایران هستند اما طبق اخبار رسانه های خارجی، روسیه انتقال بار از مسیر ترکیه را آغاز کرده است.    

طبق خبر منتشر شده از سوی یک سایت روسی «seanews.ru»، سرویس حمل دریایی کانتینر بین روسیه و چین از طریق ترکیه توسط گروه حمل و نقل روسی فسکو با عبور از کانال سوئز و دریای سیاه راه اندازی شده است. 

فسکو اعلام کرده که این اولین سرویس منظم دریایی بین روسیه و چین است که از امکانات بندری استانبولِ ترکیه به عنوان مرکز ترانشیپ استفاده می کند.

روسیه و چین در حالی ترکیه را به عنوان مسیری برای ترانزیت بار و حمل و نقل کالا انتخاب کرده اند که گمان می رفت انتخاب شرکای راهبردی تجاری کشورمان در منطقه، ایران باشد.  

این سرویس جدید با نام تجاری FESCO Black Sea Service (FBSS) هر دو هفته یکبار در مسیر نووروسیسک - استانبول - شکو - نینگبو - شانگهای - چینگدائو و بالعکس ارائه می شود و مدت زمان ترانزیت و حمل کالا در این سرویس از چین به استانبول بین ۳۰-۳۵ روز و مدت زمان ترانزیت در مسیر نووروسیسک ۴۰-۴۵ روز است. 

در شرایط کنونی می توان گفت که ترکیه برنده بزرگ تحریم های غرب علیه مسکو در زمینه حمل و نقل بوده چراکه مسیر دسترسی به روسیه از طریق کریدور شمال جنوب به دلیل تکمیل نشدن شبکه ریلی ایران و همچنین ظرفیت اندک حمل و نقل دریایی بین بنادر شمال ایران و بندر آستاراخان هر روز ضعیف تر می شود و در مقابل بنادر ترکیه امروز به دروازه هایی مطمئن برای صادرات و واردات روسیه تبدیل شده اند. 

در همین حال، شرکت حمل و نقل کانتینری RUSCON (بخشی از گروه دلو که اخیرا سهام ای پی مولر - مرسک را در مجموعه گلوبال پورتز خریده است)، یک سرویس چند وجهی جدید برای تحویل کالا از ترکیه به روسیه از طریق بندر نووروسیسک راه اندازی کرده است.

از طریق این سرویس، محمولات مختلف در استانبول و در انباری اختصاصی تخلیه و سپس بر روی کشتی بارگیری و به ترمینال NUTEP در بندر نوووروسیسک منتقل و بعد از آن از طریق سرویس ریلی شرکت حمل و نقل کانتینری RUSCON و یا با کامیون به هر نقطه از روسیه تحویل داده می شوند.

در حالی که به تصور مسئولان کشورمان، روسیه به کریدور ترانزیتی عبوری از ایران وابستگی دارد و عدم دسترسی به مسیر ایران می تواند به عنوان نمونه محدودیتی برای تجارت بین هند و روسیه محسوب شود، اخیرا دستیار رئیس جمهور روسیه اعلام کرده که گردش مالی ناشی از تجارت بین روسیه و هند به بیش از دو برابر رسیده و در سال جاری نیز ۱۲۰ درصد افزایش داشته اما تغییر معناداری در مورد تردد بار از مسیر کریدور شمال - جنوب مشاهده نمی شود و اکنون کشتی های باری چارتر شده توسط تجار هندی و روسی در مدت ۲۵ روز مسیر بین بنادر ناواشیوا (بمبئی) و نووروسیسک روسیه را از طریق کانال سوئز و دریای سیاه طی می کنند بدون آنکه معطل محدودیت های کریدور شمال - جنوب به ویژه در محدوده دریای خزر شوند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 1

    یعنی این دیگر دستاورد !! کریدور شمال به جنوب فقط تقویت بنادر شمالی ایران و ناوگان کشتی های ایران در خزر را نیاز دارد و تقویت بنادر روسیه در دریای خزر !! ما این را هم واگذار کردیم !! عملا دریای خزر کریدور طلایی ایران است !!

  • ناشناس 2 0

    ترکیه با اتخاذ سیاست موازنه در روابط خارجی خودش از هر سو امتیاز و منافع کسب می کند و روز به روز موقعیت منطقه ای و جهانی اش را ارتقا می دهد.

  • سيدمرتضي ناصريان 4 0

    كريدورهاي ترانزيتي حالت رقابتي دارند و. نيازهاي ترابري روسيه بسيار زياد است و براي آنكه محتاج كشور خاص نباشد درصدد فراهم نمودن مسيرهاي متعدد مي باشد. ضمنا روسيه كشور پهناوري است و مناطق مختلف آن نيازمند كريدورهاي متفاوت مي باشند. بهرحال اينكه ايران بايد از فرصتها به درستي استفاده كند نكته مهم و درستي است ولي اينكه ترابري روسيه و تركيه منجر به از دست رفتن كريدور شمال جنوب باشد درست نيست.