| کد خبر: 173459 |

چاینا دیلی تحلیل کرد

طرح «یک کمربند، یک جاده» چین از دیدگاه ایران

«روابط دوستانه ایران و چین به دوران جاده ابریشم قدیم برمی گردد که در حوزه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی روابط عمیقی با یکدیگر داشتند».

تین نیوز

«روابط دوستانه ایران و چین به دوران جاده ابریشم قدیم برمی گردد که در حوزه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی روابط عمیقی با یکدیگر داشتند».

به گزارش ایسنا، بهزاد عبداله‌پور با این مقدمه در روزنامه «چاینا دیلی» چین نوشت: «در سال ۲۰۱۳، شی جینگ پینگ، رئیس جمهور چین، روح جدیدی به جاده ابریشم قدیم دمید و طرح "یک  کمربند، یک جاده" خود را مطرح کرد که هدف از آن گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بود. به نظر می رسد تاریخ دوباره تکرار شده است و فرصت مناسبی برای ایران و چین فراهم آمده تا روابط خود را هرچه بیشتر تعمیق و گسترش دهند.

طرح یک کمربند یک جاده چین، تنها به احیای جاده ابریشم قدیم اطلاق نمی گردد، بلکه بر یکپارچگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تاکید دارد. این طرح استراتژی جهانی جدیدی محسوب می شود که می تواند به عنوان موتور جهانی شدن استفاده شود تا رونق و ارتباطات پیوسته جهانی را بهبود بخشد. ایران به عنوان یکی از کشور های عضو یک کمربند یک جاده چین به اهمیت این مساله واقف است و مشتاقانه حاضر به همکاری با چین در بسیاری از پروژه هاست. به عنوان مثال، ایران و چین در ساخت بسیاری از خطوط مترو  تهران همکاری داشتند. همچنین آنها در صدد هستند تا با مشارکت یکدیگر خط آهن سریع السیر تهران- اصفهان را که هم اکنون در دست احداث است را راه اندازی کنند. علاوه براین دو کشور در میادین نفتی ایران همکاری نزدیکی دارند که می تواند به رشد اقتصادی دو کشور کمک شایانی کند.

برای درک جامع از طرح یک کمربند یک جاده چین، بایستی نگاهی به چالش ها و فرصت های این طرح از دیدگاه ایران بیاندازیم.

همانند جاده ابریشم قدیم، طرح یک کمربند یک جاده می تواند به عنوان میراث مشترک دو کشور محسوب گردد که  می تواند درصدد افزایش رونق، امنیت و ثبات منطقه ای باشد. باتوجه به شرایط اقتصادی موجود، هم ایران و هم چین می توانند با بسط دادن پروژه های این طرح، امنیت و تقاضای انرژی را که مساله ای حساس برای دو کشور است را  پوشش دهند. منابع نفتی و معدنی غنی ایران فرصت های بی شماری را برای چین فراهم می‌کند. در عین حال، مشارکت ایران در طرح یک کمربند یک جاده می تواند ایران را به بازارهای جهانی متصل کند.

یکی از مشکلات اساسی برای چین در اجرای طرح یک کمربند یک جاده در خاورمیانه، حفظ ثبات در منطقه و اعتمادسازی در بین کشورهای منطقه است. ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم در خاورمیانه، به دلیل روابط عمیق و دوستانه‌ای که با کشورهایی همچون عراق، سوریه، یمن و افغانستان دارد می‌تواند نقشی کلیدی در برقرای ثبات ایفا کند.

علاوه براین، ایران نقش مهمی در مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر در منطقه ایفا می کند، بنابراین  چین می تواند با همکاری ایران ثبات را نه تنها در کل منطقه بلکه در کشورهای مذکور اعمال کند که متعاقبا موجب تضمین اجرای پروژه های یک کمربند یک جاده چین می شود.

یکی دیگر از حوزه های فعالیت در ایران بندر چابهار است که هم از لحاظ جغرافیایی و هم ژئواستراتژیک دارای اهمیت زیادی است. ایران هم از هند و هم از چین دعوت کرده تا در توسعه بندر چابهار مشارکت کنند.»

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.