| کد خبر: 262979 |

انسجام و یکپارچگی در برنامه هفتم توسعه اقتصادی ذیل سرفصل اقتصاد دریامحور

رئیس انجمن مهندسی دریایی طی ارسال نامه به رهبر معظم انقلاب ایجاد و توسعه صنایع در مناطق ساحلی جنوب کشور به عنوان محور اصلی توسعه اقتصاد دریامحور در برنامه هفتم توسعه را درخواست نمود.

تین نیوز

رئیس انجمن مهندسی دریایی طی ارسال نامه به رهبر معظم انقلاب ایجاد و توسعه صنایع در مناطق ساحلی جنوب کشور به عنوان محور اصلی توسعه اقتصاد دریامحور در برنامه هفتم توسعه را درخواست نمود.

به گزارش تین نیوز به نقل از از روابط عمومی انجمن مهندسی دریایی ایران، حسن رضا صفری رئیس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران، طی ارسال نامه به رهبر معظم انقلاب با موضوع "یکپارچگی و انسجام برنامه هفتم توسعه اقتصادی کشور ذیل سرفصل اقتصاد دریامحور"، ایجاد و توسعه صنایع در مناطق ساحلی جنوب کشور به عنوان محور اصلی توسعه اقتصاد دریامحور در برنامه هفتم توسعه را درخواست نمود. متن این نامه بدین شرح است:

حضرت آیت الله سیدعلی خامنه ای

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران

موضوع: یکپارچگی و انسجام برنامه هفتم توسعه اقتصادی کشور ذیل سرفصل اقتصاد دریامحور

با سلام و احترام

به استحضار می رساند، تدابیر حضرتعالی در حوزه راهبردی اقتصاد دریامحور بارقه امیدی را در سطح جامعه دریایی کشور ایجاد نموده است، لذا انجمن مهندسی دریایی ایران پیرو ابلاغ سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اهتمام خود را متوجه ارائه رهنمودهای لازم برای توسعه اقتصاد دریا محور به عنوان یکی از موضوعات کلیدی و تاکیدات چند دهه اخیر حضرتعالی در برنامه نموده است. بررسی های صورت گرفته توسط این انجمن نشان میدهد که هدایت جمعیت کشور به سوی اسکان در مناطق ساحلی جنوب کشور خصوصاً منطقه کمتر توسعه یافته مکران به عنوان محور اصلی توجه پایدار مسئولین کشور در بهترین شرایط از طریق استقرار و توسعه صنایع در این مناطق موجبات تحولات جدی در مسیر ارتقای بهره برداری از منابع خدادادی دریاها و سواحل کشور خواهد گردید. به عنوان نمونه مشابه ولی در مسیر معکوس چنین اقدامی به کشور چین ارجاع داده میشود. توزیع رفاه و تراکم جمعیت این کشور به گونه ای توسعه یافته است که میزان درآمد سرانه از مرکز به سمت سواحل شرقی این کشور تا حد50 درصد افزایش یافته است. دولت چین در نظر دارد با انتقال صنایع از بخش سواحل شرقی به عمق کشور از طریق خطوط کشتیرانی داخلی نسبت به متعادل نمودن توزیع جمعیت و سطح رفاه مردم اقدام نماید. در این راستا پیشنهاد میگردد برنامه هفتم توسعه ذیل سرفصل اقتصاد دریامحور به صورت منسجم و هماهنگ حول محور استقرار صنایع در مناطق ساحلی جنوب کشور توسعه یابد.

همانطورکه مستحضرید، فرایند بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در حال حاضر در صحن علنی مجلس در حال انجام و تصویب نهایی است. یکپارچگی و انسجام مدنظر این انجمن تا حدی از طریق هدف گذاری شاخص های نرخ رشد ارزش افزوده اقتصاد دریامحور و شاخص سهم جمعیت مناطق ساحلی از جمعیت کل کشور، تامین زیرساخت ها و مشوق ها برای ایجاد و گسترش طرح های کسب و کار در مناطق ساحلی جنوب کشور ذیل ماده 60 و همچنین یکپارچه سازی سیاست گذاری ها و مدیریت امور دریایی از طریق تشکیل شورای عالی صنایع دریایی ذیل ماده الحاقی 61 در برنامه رعایت گردیده است. اما آنچه تضمین کننده انسجام برنامه است، مواردی شامل اولویت بخشیدن به توسعه خوشه های صنعتی به منظور ارتقای بهره وری و اتصال خوشه ها به مراکز لجستیکی جهت افزایش توان صادراتی محصولات با اولویت صنایع ساخت، تعمیر و بازیافت کشتی در راستای توسعه اقتدار دریایی جهت صیانت از مرزهای اقتصاد دریاپایه کشور در آبهای آزاد میباشند. نکته کلیدی در این ارتباط، حفظ جایگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه به عنوان دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی و در میدان عمل به عنوان متولی اصلی سیاستگذاری و برنامه ریزی نظام تولید در کشور است.

انجمن مهندسی دریایی ایران از حضرتعالی درخواست دارد تا در صورت صلاحدید، موارد اشاره شده در فوق را به منظور حفظ انسجام و هماهنگی مابین اجزای مختلف برنامه هفتم ذیل سرفصل اقتصاد دریامحور مورد تاکید قرار دهید. در خاتمه به استحضار می رساند، تدوین نظام اجرایی محاسبه و پایش شاخص های اقتصادی و اجتماعی برنامه نیز از مواردی است که در مسیر اجرای برنامه، مدنظر این انجمن به عنوان حلقه میانی تخصصی مردمی قرار خواهد گرفت. 

حسن  رضا صفری

رئیس هیأت مدیره انجمن

 
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.