| کد خبر: 138078 |

حمل و نقل در خلیج فارس برای صادرکنندگان ارزان می‌شود

در سال گذشته برای جابه‌جایی کالا به کشورهای آسیای میانه به کشتیرانی دریای خزر یارانه پرداخت‌شده و مانند همین طرح نیز در خلیج‌فارس برای کمک به صادرکنندگان اجرا خواهیم شد.

تین نیوز

در سال گذشته برای جابه‌جایی کالا به کشورهای آسیای میانه به کشتیرانی دریای خزر یارانه پرداخت‌شده و مانند همین طرح نیز در خلیج‌فارس برای کمک به صادرکنندگان اجرا خواهیم شد.

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت ایران درخصوص نرخ بالای حمل‌ونقل کشور در سال گذشته و راهکار ارائه شده برای بهبود شرایط تجاری کشور گفت: در سال گذشته باوجود رقم‌های پیش‌بینی‌شده برای کمک به صادرات غیرنفتی، به دلیل محدودیت‌های مالی بیشتر از 50 میلیارد تومان پول در اختیار وزارت خانه برای حمایت از صادرات قرار نگرفت.

وی ادامه داد: تلاش کردیم منابع موجود را برای حمایت‌های غیرمستقیم از صادرات مدیریت شود و اگر قرار بود این منابع را به‌طور مستقیم و در قالب جوائز صادراتی به صادرکنندگان بدهیم، به دلیل کمبود منابع، زمینه نارضایتی عده‌ای فراهم می‌شد بنابراین تصمیم گرفتیم منابع را به شکل غیرمستقیم برای حمایت از صادرات غیرنفتی به کار بگیریم.

خسروتاج افزود: درصدی از این 50 میلیارد تومان را برای پوشش حضور صادرکنندگان در نمایشگاه‌های خارجی پوشش دادیم و کارمزد بانکی تسهیلاتی که شرکت‌های تولیدی صادراتی دریافت کرده بودند از این رقم کم شد تا تسهیلات برای صادرکنندگان گران نشود؛ همچنین از محل این منابع به مناسب‌سازی قیمت ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت صادرات برای صادرکنندگان کمک کردیم و درصدی از کارمزدها را پرداخت شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد:‌این مواردی بود که با رقم 50 میلیارد تومان برای کمک به صادرات غیرنفتی انجام‌شده و بخشی از این منابع هم برای کمک به حمل‌ونقل بوده و با عنوان یارانه حمل‌ونقل پرداخت‌شده است.

وی همچنین اضافه کرد: به کشتیرانی دریای خزر، برای جابه‌جایی کالا به کشورهای آسیای میانه در سال گذشته این یارانه پرداخت‌شده است،‌ مثل همین طرح را هم در خلیج‌فارس برای کمک به صادرکنندگان اجرا خواهیم کرد. در سال جاری هم تلاش می‌کنیم با در پیش گرفتن روش صادرات غیرمستقیم به صادرکنندگان برای ارسال کالا به قطر و هر کشور دیگری کمک کنیم.

خسروتاج همچنین درباره فضای ورود به بازار قطر نیز گفت: بازار قطر کوچک و محدود است و با بازار روسیه که 200 میلیون نفر جمعیت دارد قابل‌مقایسه نیست اما قطر محدود به جمعیت 2 میلیون نفری است و یکی از استان‌های ما به‌تنهایی پاسخگوی نیازهای این کشور است. ضمن اینکه از قدیم تجار ایرانی در بازار قطر حضور داشتند. بازرگانان ایرانی از استان‌های فارس و بوشهر، با این کشور در ارتباط بودند و حتی نزدیکان و خانواده‌های بعضی از این تجار در این کشور زندگی می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ ارتباط اقتصادی ما و قطر پیش‌ازاین برقرار بوده است و البته نه‌فقط به روش‌های سنتی بلکه به روش‌های نوین هم فعالیت‌های اقتصادی ایران در قطر دنبال شده بنابراین از مشکل سیاسی که برای قطر پیش آمد، مثل سابق این فعالیت‌ها دنبال شده و کالای های موردنیاز قطری‌ها را تأمین می‌کنند.

 

منبع: خبرگزاری آنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.