| کد خبر ۳۱۰۷۱۳
کپی شد

​از ادعایی کذب تا توسعه منطقه آزاد انزلی / مسیر پیچیده‌ ای که واقعیت را روشن کرد

منطقه آزاد انزلی در ماه های اخیر و همزمان با رشد قابل توجه اش در پروژه های زیرساختی، لجستیکی و اقتصادی، با برخی حواشی رسانه ای نیز مواجه شد،حاشیه هایی که عمدتاً ناشی از انتشار ادعاهایی درباره تخلفات و واگذاری های نادرست در این منطقه بود.

​از ادعایی کذب تا توسعه منطقه آزاد انزلی / مسیر پیچیده‌ ای که واقعیت را روشن کرد
تین نیوز |

منطقه آزاد انزلی در ماه های اخیر و همزمان با رشد قابل توجه اش در پروژه های زیرساختی، لجستیکی و اقتصادی، با برخی حواشی رسانه ای نیز مواجه شد،حاشیه هایی که عمدتاً ناشی از انتشار ادعاهایی درباره تخلفات و واگذاری های نادرست در این منطقه بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، منطقه آزاد انزلی ماه گذشته درگیر موضوعات مختلفی بود که عمده ترین آن از یک سو به حواشی رسانه ای مخرب و از سوی دیگر حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه همه جانبه در این منطقه برمی گردد. در این گزارش به بررسی روند حرکتی این مجموعه و مسائلی که با آن طی ماه گذشته دست و پنجه نرم کرده پرداخته ایم

تکذیب مستند حاشیه ای مخرب 

ماه گذشته یکی از روزنامه نگاران در توئیتی در شبکه اجتماعی ایکس در خصوص "تخلف ۴۰ هزار میلیاردی" مصطفی طاعتی مقدم، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و واگذاری ۲۱ هکتاری اراضی ملی و دولتی مطلبی منتشر کرده بود، که سازمان منطقه ازاد انزلی در این خصوص جوابیه ای رسمی صادر کرد و در این جوابیه ضمن تشریح فرآیند قانونی انعقاد تفاهم نامه ها، واگذاری ها و مدل های مشارکت عمومی–خصوصی، از شفافیت کامل در امضای تفاهم نامه ها و غیرواقعی بودن ادعای واگذاری قطعی اراضی سخن گفت. این جوابیه تأکیدی بود بر اینکه طرح های توسعه ای منطقه، بر اساس ارزیابی های فنی، حقوقی و اقتصادی و با نظارت هیأت مدیره، کمیسیون های تخصصی و کارشناسان رسمی انجام می شود. با وجود این چالش های رسانه ای، رصد میدانی عملکرد منطقه آزاد انزلی نشان می دهد که نه تنها روند پیشرفت متوقف نشده، بلکه شاخص های حمل ونقلی، ترانزیتی، سرمایه گذاری و زیرساختی در این منطقه با جهش همراه بوده است.

گزارش های رسمی، اسناد قانونی و واکنش شفاف سازمان منطقه آزاد انزلی نشان می دهد که در پس این حواشی، برنامه های توسعه ای با سرعت و انسجام ادامه دارد و این منطقه در حال تبدیل شدن به یکی از محورهای اصلی دیپلماسی اقتصادی و تجارت منطقه ای کشور است.

توسعه اقتصاد بین المللی: نقش آفرینی در دیپلماسی دریای کاسپین و اوراسیا

در جریان اجلاس استانداران کشورهای حاشیه دریای کاسپین، منطقه آزاد انزلی به یکی از کانون های اصلی توجه هیئت های خارجی تبدیل شد. بازدید تخصصی نمایندگان کشورهای شرکت کننده از بندر کاسپین ـ بزرگ ترین بندر شمال کشور ـ فرصتی فراهم کرد تا مهمانان با ظرفیت های واقعی ایران در حوزه حمل ونقل دریایی و لجستیک آشنا شوند.

پرسش های تخصصی هیأت ها در حوزه های فنی، اقتصادی و ترانزیتی نشان دهنده عزم جدید کشورهای منطقه برای گسترش همکاری با ایران و استفاده از این بندر به عنوان نقطه اتصال تجارت دریای خزر بود.

مصطفی طاعتی مقدم، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، در چهارمین اجلاس راهبردی ایران و اوراسیا، این منطقه را مهم ترین بستر برای توسعه همکاری های میان منطقه ای معرفی کرد.

وی با اشاره به بهره مندی منطقه از تمام مودهای حمل ونقل ـ شامل دو مجتمع بندری کاسپین و انزلی، فرودگاه بین المللی رشت و اتصال به خطوط ریلی ـ تأکید کرد که این ساختار منحصر به فرد، امکان اتصال کشورهای حاشیه خلیج فارس، اوراسیا، غرب و جنوب آسیا را از طریق انزلی فراهم کرده است.

رشد ۴۶ درصدی عملکرد بندر کاسپین و افزایش ۳۰۰ درصدی صادرات منطقه آزاد انزلی در هفت ماه گذشته، نشان از جذابیت مسیرهای تجاری و ترانزیتی این منطقه برای فعالین اقتصادی بین المللی دارد.

کاسپین اکسپو ۲۰۲۵؛ آغاز فصل جدید دیپلماسی منطقه ای

اعلام برگزاری نمایشگاه بین المللی تجارت با کشورهای حاشیه دریای کاسپین (کاسپین اکسپو ۲۰۲۵) در منطقه آزاد انزلی، این منطقه را در جایگاه میزبان اصلی گفت وگوهای تجاری و دیپلماسی اقتصادی دریای خزر قرار می دهد.

این رویداد با حضور هیأت های تجاری، مدیران ارشد اقتصادی، اعضای اتاق های بازرگانی، مدیران بانک های خارجی و فعالان اقتصادی کشورهای عضو، بستری برای معرفی پروژه های سرمایه گذاری، توسعه همکاری های لجستیکی و ارائه ظرفیت های بندر کاسپین فراهم خواهد کرد.

شتاب زیرساختی از پارک لجستیک تا بندر رویا

بازدید سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر از زیرساخت های منطقه آزاد انزلی، یکبار دیگر توجه ملی به نقش این منطقه در شبکه حمل ونقل ایران را برجسته کرد.

در جریان این بازدید، افزایش ظرفیت پایانه های کالایی، تجهیز اسکله ها، توسعه محوطه های عملیاتی، و سرعت گرفتن طرح های بندری مورد بررسی قرار گرفت.

اتصال بندر کاسپین به خطوط ریلی، فعال سازی حمل ونقل ترکیبی و توسعه نقش این بندر در کریدورهای شمال–جنوب و شرق–غرب، از مهم ترین دستاوردهای اخیر بوده است.

پروژه های عمرانی: از اسکله مارینا تا آزادراه جدید

طرح علاج بخشی اسکله مارینا به عنوان یک پروژه زیرساختی استراتژیک تعریف شده تا معضل پس روی آب دریا و تهدید بلااستفاده ماندن مارینا مرتفع شود. این پروژه با مدل BOT اجرا خواهد شد و شامل ایجاد دایک افقی، حوضچه آرامش و استحصال اراضی گردشگری در دریا است.

همچنین موافقت وزارت راه برای اجرای آزادراه جدید امام زاده هاشم–انزلی، گام مهمی در کاهش ترافیک جاده ای و تسهیل حمل کالاست؛ موضوعی که نیاز حیاتی مجتمع بندری کاسپین به شمار می رود.

پارک لجستیک انزلی: نقطه مدیریت تبادلات اوراسیا

با قرار گرفتن اراضی ایستگاه راه آهن رشت و شهرک صنعتی سفیدرود در محدوده منطقه آزاد انزلی و طراحی پارک لجستیک جامع، این منطقه در حال تبدیل شدن به مرکز مدیریت تبادلات تجاری اوراسیا، غرب و جنوب آسیا است؛ نقطه ای که با تکیه بر حمل ونقل ترکیبی، زنجیره ارزش صادراتی ایران را تقویت می کند.

بندر رویا؛ پروژه ای با رویکرد معماری و گردشگری دریامحور

در کنار توسعه های سنگین لجستیکی، منطقه آزاد انزلی برنامه هایی در حوزه معماری، گردشگری و شهرسازی نیز دنبال می کند. بندر رویا به عنوان یکی از پروژه های جدید با محوریت توسعه ساحلی و گردشگری دریایی، قرار است نقش مکملی برای زیرساخت های بندری و شهری منطقه ایفا کند.

این پروژه در راستای اهداف سازمان برای ایجاد فضاهای شهری مدرن، جذب سرمایه گذاری گردشگری و افزایش کیفیت زندگی اجرا می شود و می تواند در آینده نزدیک به یکی از شاخص ترین پروژه های توسعه ساحلی در شمال کشور تبدیل شود.

توسعه اجتماعی و آموزشی: تربیت نسل آینده در کنار توسعه اقتصادی

در نشست اخیر شورای آموزش و پرورش منطقه آزاد انزلی، موضوع توسعه زیرساخت های آموزشی و تربیت نسل آینده مورد تأکید قرار گرفت.

مصطفی طاعتی مقدم با اشاره به اینکه «توسعه اقتصادی بدون توجه به آموزش معنا ندارد»، بر نقش سازمان در ارتقای فضاهای آموزشی، اجرای برنامه های مهارت محور و حمایت از مدارس منطقه تأکید کرد.

همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی با آموزش و پرورش استان گیلان و شهرستان بندرانزلی، نمونه ای از اقدامات اجتماعی منطقه در کنار برنامه های اقتصادی و زیرساختی است؛ همکاری هایی که به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، به عنوان «یک الگوی موفق» در کشور قابل ارجاع است.

منطقه آزاد انزلی در مسیر تبدیل شدن به هاب اقتصادی و شهری شمال کشور

با نگاهی جامع به تحولات اخیر، می توان گفت منطقه آزاد انزلی در حال تجربه یک دوره توسعه همه جانبه است؛ توسعه ای که همزمان سه محور را پیش می برد:

۱. تقویت دیپلماسی اقتصادی و تعاملات بین المللی

۲. توسعه زیرساخت های بندری، حمل ونقلی، لجستیکی و معماری شهری

۳. توجه به توسعه اجتماعی، آموزشی و ارتقای کیفیت زندگی

علی رغم حواشی و فضاسازی های رسانه ای، این منطقه در عمل نشان داده که از مرحله صرفاً برنامه ریزی عبور کرده و وارد فاز اجرای واقعی پروژه های بزرگ مقیاس شده است؛ پروژه هایی مانند توسعه بندر کاسپین، پارک لجستیک، آزادراه جدید، طرح های گردشگری دریامحور و برگزاری رویدادهای بین المللی نظیر کاسپین اکسپو ۲۰۲۵.

در این مسیر، منطقه آزاد انزلی بیش از هر زمان دیگری به مرکز ثقل تجارت دریای خزر و پیشران توسعه شمال کشور تبدیل شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.