بازدید سایت : ۳۰۴۷۴
| کد خبر ۳۰۱۲۰۶
کپی شد

◄ صنف رانندگان کامیون در انتظار بازنشستگی زودهنگام؛ شغلی که سخت و زیان آوری آن انکار می شود!

بیش از ۴۸۰ هزار رانندگان کامیون در کشور خواستار برخورداری از مزایای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور هستند. اصلاح قانون مطالبه ای است که با جدیت از سوی رانندگان پیگیری می شود و اخیرا نیز اقداماتی در این راستا آغاز شده است.

صنف رانندگان کامیون در انتظار بازنشستگی زودهنگام؛ شغلی که سخت و زیان آوری آن انکار می شود!
تین نیوز |

بیش از ۴۸۰ هزار از رانندگان ماشین سنگین در کشور با وجود تحمل فشارهای جسمی و روانی ناشی از شغل طاقت فرسای خود، همچنان از مزایای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور محروم اند. اکنون خواسته این قشر زحمتکش برای بازنشستگی زودهنگام وارد مرحله ای جدی تر شده است.

خبر  پربازدید امروز را بخوانید:

رانندگان کامیون برای دریافت خسارت‌ های ناشی از اعتصابات اقدام کنند: بودجه مصوب 100 میلیارد تومان+ جزئیات

رانندگان کامیون به عنوان یکی از پایه های اصلی زنجیره تأمین و حمل ونقل جاده ای کشور، در شرایطی سخت و طاقت فرسا، نقش مهمی در جابه جایی کالا و پشتیبانی از اقتصاد ملی ایفا می کنند. با وجود این، بسیاری از این رانندگان سال هاست که بدون بهره مندی از تسهیلات قانونی مناسب، از جمله بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور، به فعالیت ادامه می دهند.

طبق گزارش های منتشرشده از سوی سازمان راهداری، تعداد رانندگان کامیون فعال در کشور از ۴۸۰ هزار نفر فراتر رفته و در سال های اخیر، مطالبه برای به رسمیت شناختن شغل رانندگی سنگین به عنوان یکی از مشاغل سخت و زیان آور به یکی از مطالبات اصلی این صنف تبدیل شده است.

مطالبه ای فراگیر برای بازنشستگی زودهنگام رانندگان کامیون

طی هفته های گذشته، هزاران راننده در سراسر کشور با پیوستن به کارزاری سراسری، خواستار آن شدند که شغل آنها رسماً در فهرست مشاغل سخت و زیان آور قرار گیرد. این کارزار که با استقبال گسترده رانندگان کامیون، اتوبوس، تانکر، ترانزیت و دیگر وسایل حمل ونقل سنگین مواجه شد، نشان داد مطالبه بازنشستگی زودهنگام رانندگان کامیون نه یک خواسته مقطعی بلکه یک مطالبه عمومی و فراگیر است که سال هاست بی پاسخ مانده است.

در واکنش به این مطالبه سراسری، جلسه ای با حضور مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، به همراه تعدادی از مقامات کارگری و کارفرمایی برگزار شد. در این نشست، روند اصلاح آیین نامه بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور آغاز شد و اعلام گردید که پیش نویس اصلاحیه با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، سازمان تأمین اجتماعی و نمایندگان تشکل های کارگری و کارفرمایی تدوین شده و در مسیر اجرا قرار دارد.

با وجود این پیشرفت، هنوز مشخص نیست که چه زمانی رانندگان کامیون عملاً بتوانند از مزایای بازنشستگی زودهنگام بهره مند شوند و آیا دولت توان تخصیص منابع مالی موردنیاز برای اجرای این قانون را دارد یا خیر.

رانندگی کامیون ؛ شغلی فراتر از سختی های جسمی

رانندگی کامیون، به ویژه در ایران، نه تنها شغلی با فشارهای جسمی بالا بلکه همراه با آسیب های جدی روانی و اجتماعی است. بسیاری از رانندگان که سال ها در جاده های پرخطر کشور فعالیت می کنند، با بیماری هایی مانند دیسک کمر، آرتروز گردن، زانو درد مزمن، مشکلات مفصلی، ضعف بینایی و پیرچشمی مواجه هستند. این مشکلات تنها بخشی از آسیب هایی است که به دلیل رانندگی طولانی مدت، عدم تحرک کافی، ساعات کاری نامنظم و استرس مداوم، دامنگیر رانندگان می شود.

افزون بر آن، شب بیداری های پیاپی، رانندگی در شرایط نامساعد جاده ای و آب وهوایی، تحمل ترافیک، دوری از خانواده و مسئولیت سنگین حفظ ایمنی بار و خودروی سنگین از جمله فشارهای روانی است که سلامت ذهنی رانندگان را تهدید می کند.

تصادفات جاده ای در ایران که آمار بالایی دارند، نیز یکی از نگرانی های دائمی رانندگان کامیون محسوب می شود. هر سفر می تواند با خطراتی جدی همراه باشد و نبود حمایت های بیمه ای و قانونی کافی، این نگرانی ها را مضاعف کرده است.

مشکلات معیشتی و هزینه های کمرشکن نگهداری کامیون

در کنار فشارهای شغلی و روانی، فشار اقتصادی بر رانندگان کامیون در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است. بالا رفتن هزینه های تعمیرات، قیمت سرسام آور قطعات یدکی، افزایش قیمت روغن و لاستیک، و استهلاک بالای خودروهای سنگین باعث شده تا بخش عمده ای از درآمد رانندگان صرف نگهداری کامیون شود.

در شرایطی که بسیاری از رانندگان کامیون مالک وسیله خود هستند و بار تأمین مخارج زندگی خانوار نیز بر دوش شان سنگینی می کند، عدم برخورداری از قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور، نوعی بی عدالتی و بی توجهی به این قشر محسوب می شود.

از سوی دیگر، هزینه های بالای بیمه، عدم پرداخت به موقع کرایه بار از سوی برخی شرکت ها و وجود دلالان و واسطه گران در سیستم بارگیری، درآمد واقعی رانندگان را کاهش داده و مشکلات معیشتی آنان را دوچندان کرده است.

لزوم اقدام عملی دولت برای تصویب بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور برای رانندگان کامیون

در سال های اخیر، همواره یکی از موانع اصلی بر سر راه تصویب قوانین حمایتی از جمله بازنشستگی زودهنگام رانندگان کامیون، محدودیت بودجه تأمین اجتماعی بوده است. سازمان تأمین اجتماعی بارها اعلام کرده که با توجه به شرایط اقتصادی، توان پرداخت هزینه های سنگین ناشی از بازنشستگی زودتر از موعد این تعداد از رانندگان را ندارد.

با این حال، صاحب نظران معتقدند اگرچه موضوع تأمین منابع مالی چالشی جدی است، اما نمی توان به بهانه کمبود بودجه، از اصلاح قانونی که می تواند وضعیت زندگی صدها هزار خانواده را بهبود ببخشد، چشم پوشی کرد. دولت می تواند با اختصاص بخشی از بودجه حمایتی به سازمان تأمین اجتماعی یا پیش بینی منابع مستقل برای بازنشستگی رانندگان، گام مؤثری در اجرای عدالت اجتماعی بردارد.

از آن جا که رانندگان کامیون جزو مشاغل زیربنایی کشور هستند، بی توجهی به مطالبات این قشر، می تواند تبعات سنگینی برای صنعت حمل ونقل و زنجیره تأمین به همراه داشته باشد.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • راننده برون شهری پاسخ

    بیمه تامین اجتماعی می خواهد پول پرداختی رانندگان عالی باشد به مچاله شدن رانندگان توجه ندارد که شغل رانندگی سخت وزیان اور است

  • ناشناس پاسخ

    کلا رانندگی کار طاقت فرسا وخطرناکی است. رانندگان تاکسی که با ماشین های فرسوده هم سر و کار دارند. هم دیسک گردن ضعف گوش و چشم درد مفاصل پا. و دوری از خانواده وکار در گرما سرمای طاقت فرسا و الوددگی هوا که بیماری‌های قلبی و تفسیر را به دنبال دارد

  • ناشناس پاسخ

    رانندگی شغلیه که همه اعضای بدن درگیرن ..پا کمر...دست ...چشم ..گوش ...حواس...دیگه شغل از این حساس تر وخطر ناکتر هم وجود داره؟؟؟؟؟ چرا سختی کار بهش نمیدن نمیدانیم؟؟؟؟

  • سهراب جوادی رحیم آبادی پاسخ

    ۵۹سال دارم رانند تریلی هستم ۲۷سال بیمه دارم درد کردن کمردرد شوفر مردم هستم با بدبختی بیمه جور مکنم از کلوی خانوادم میزنم تابیمه را فراهم کنم چرا به فکر مانیستند این قشر زحمت کش کارفرماشون خداوند هست جواب کارفرمای مارا باید بدهید من توان کاری که خیلی سخت است را ندارم بیمه فقط به فکر منافه خودشه یا ردهای بالا جواب خداهم باید بدیدکه کارفرمای ماهست

  • جوادباغیشنی پاسخ

    با سلام
    کسیکه میگه رانندگی جزمشاغل سخت و زیان اور نیست لطف کنه خودش فقط یک هفته بیاد و بدون اینکه فقط رانندگی کنه بشینه بغل دست بعد میفهمه که راننده چه میکشه.

    • ناشناس

      من حاضرم یک هفته بیام با شما باشم! تلفن ات را بده من همراه بشم. خرجم هم با خودم.

    • ناشناس

      فقط بگو چند سالته من میبرمت

    • ناشناس

      من بالای 60 سال دارم. تلفن بده

    • ناشناس

      تلفن بده، حضوری بهت میگم

  • ناشناس پاسخ

    اونایی که کامیون ندارن فقط شغلشون رانندگی هست باید چکار کنن با این همه سختی کار

  • جواد پاسخ

    در طول هشت روز جنگ ناجوانمردانه اسراییل علیه ایران رانندگان مردانه در صحنه بودند و هیچ کوتاهی از این قشر زحمت کش ندیدیم حال از شما مسئولبن محترم خواهش ماندیم مشاغل سخت و زیان آور را برای این قشر زحمت کش مصوب نمایید

  • ناشناس پاسخ

    راننده سخت‌ترین کاراست نه غذای بموقع نه استراحت به موقع نه ساعت کارمعلوم

  • راننده تاکسی پاسخ

    انصاف نیس بخدا سختی کار به راننده جماعت تعلق نگیره راننده تاکسی ام شب میام خونه دیگه آه تو بدنم نمی‌مونه سنم رفته بالا دیگه هیچ جا هم قبول نمیکنه واسه کارکردن تاکی منه راننده تاکسی پشت فرمان باید باشم سخته شدم از زندگی

  • روح الله پاسخ

    تو را خدا یه ذره به فکر این قشر زحمتکش باشید مگه راننده کامیون زندگی می‌کنه؟همش خستگی و استرس و بی‌خوابی

  • کهنه سوار پاسخ

    سازمان تامین اجتماعی در جدید ترین واکنش خود گفته خیر تصمیم نداریم رانندگی برون شهری و درون شهری را جزو مشاغل سخت و زیان آور لحاظ کنیم بلکه تصمیمات جدید برای این است بعضی مشاغل که قبل جزو سخت و زیان آور بوده خارج کنیم تا سازمان با مشکل پولی صندوق مواجه نشود حالا ما دل خوش کردیم آقا مصطفی سالاری کاری برایمان انجام بدهد جای خنده همراه با گریه دارد این کار باید از مجلس تصویب و به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ شود

  • ناشناس پاسخ

    باسلام خواهشن زودتر طرح سختی کار رانندگان رو اجرا کنید

  • ناشناس پاسخ

    سلام کارگری که توی کارخانه کار می‌کند جزو شغل سخت حساب می‌شود اگر خدای نکرده بلای به سرش بیاد فقط جون خودش درخطر است اما یک راننده اگر توی جاده حالش بد بشود علاوه بر این که جون خودش درخطر هست جون افراد دیگری هم در خطر هست

  • یونس عمارلو پاسخ

    با درود.رانندگان در ایران نادیده گرفته می‌شوند. بنده با ۴۸ سال سن دچار مشکلات زیادی از جمله دیسک کمر شده ام.اکثر همکارانم همینطور. فقط زمان اعتصاب می‌شویم عزیز،زحمتکش

  • ناشناس پاسخ

    رانندکان کامیون جزو مشاغل سخت و زیان آور است به علت اینکه تمام مشکلات جسمی وروحی برای او گریبان شده مگر خود قانون بیان نکرده شغلی که به سلا متی بدن آسیب برسو نه سختی کار به حساب میشه از جمله دیسک کمر بینای چشم شنوای کوش آرتروز گردن وزانو ناراحتی قلب غیره

  • داودعلی نوری پاسخ

    سلام ۲۵سال پول بیمه میریزم دیگه نه گوشم میشنوه نه چشمم بینایی داره نه کمرم می‌تونه صاف بمونه آخرش باید چندنفر باتصادف خدای ناکرده بکشم باید بازنشتم کنی ای دولت باعدالت

  • علی پاسخ

    به غیر از همه این مشکلات، انجمن که باید حامی راننده باشد رانندگانی که سالها بیش از ۲۵ سال در جاده‌ها بودند موقع تمدید کارت هوشمند آنها را مجبور می‌کنند هم پایه رانندگان جوان کار کنند در غیر این صورت تمدید کارت به مشکل میخورد متاسفانه ما از خودی هم ضربه میخوریم

  • ناشناس پاسخ

    دولت نسبت به رانندگان بی توجهی میکندشغل رانندگان جز سخت‌ترین مشاغل کشور است

  • وریااحمدی پاسخ

    شغل سخت تو این جامعه منظورشون چیه؟جدای از اینه با یک اشتباه کوچیک تموم جان و مال و سرمایه انسان به خطر میفته ایا جز مشاغل سخت نیست؟؟؟

  • ظفرعظیمی مهر پاسخ

    سلام .کانون رانندگان توان بیان مشکلات رانندگان را ندارند چون خود اعضا راننده نبوده اند که ازمشکلات وسختی کار رانندگان اطلاع داشته باشند وفقط شنیدن که رانندگی سخت است اما خود انان هرگز پا داخل کامیون نگذاشتند حالا چرا شدن اعضای کانون رانندگان باید مدیران سازمان پیگیری کنند تمام اعضای کانون رانندگان شرکت حمل ونقل دارند .سهیل بار اذربایجان .ارمان بار گیل و حمل وتقل شادگان ‌پیماتکاری سوخت خوزستان همه متعلق به اعضای محترم کانون رانندگان است که بایستی در بخش خود یعنی بخش کانون شرکتها مسولیت داشته باشند.کانون رانندگان فقط یک اسم است پس کانون رانندگان را بابد منحل کنند تا مشکل ما انندگان کمترشود

  • چنگایی پاسخ

    باعرض سلام شغل رانندگی شغل هستند واقعیت دارد خیلی سخت زیان‌آور است ای محصولین محترم درخواست دارم شغل رانندگی سختی کار قانون کنید

  • بیژن پاسخ

    باسلام،قابل توجه مدیران ومسوولان رده بالای مملکت ازخامنه ای تامدیرمسئولان تاوزیرکارونمایندگان مجلس ورییس مجلس،اگرمثل گذشته به سختی کاررانندگان بی توجهی یاکم توجهی کنیدیاحق واقعی وکارشناسانه رانندگان ازنظرسختی همه جانبه نسبت به بقیه مشاغل سخت،رانادیده بگیرید،این مصداق عینی بی شرفی وبی وجودی وبی لیاقتی وزورگویی ومصداق عینی بی عدالتیست،باشدتادیده شودوموردتوجه قرارگیرد،ازلهن سخن ناراحت نشویدکاردبه استخوان رسیده

  • سلام. پاسخ

    رانندگان زحمت کشی که با میکسر کار میکنند همیشه با گردوخاک و مخصوصا از گرد و خاک سیمان موقع تخلیه سیمان از بونکر و بارگیری. یا وقت تخلیه بتن گرد و خاک و اما شهر تهران با این ا وج ترافیک و هوای گرم سر و کار دارند از صبح زود داخل شهر هستند تا غروب و حتی شبها و یکی از مشکلات رانندهای میکسر و کمپرسی اینه که نمره منفی به راننده چه ربطی نداره شرکت خلاف میکنه راننده که حریف شرکت نمیشه دفعه اول سه ماه دوم شش ماه و سوم یکسال باید کار نکنه کی این قانون تایید میکنه شما متوانید یکسال کار نکنید جواب خانواده را کی میده؟ کاری کنید خدا را خوش بیاد

  • ناشناس پاسخ

    واقعا سخته ...نه خواب درستی داریم. نه استراحت و غذای درستی. نه کنار خانواده هستیم..همش استرس جاده.کمر درد .گردن درد .بی خوابی .زانو درد .پیر چشمی و وو ....سختی کار حق رانندگان هست

  • مصطفی شهیدی پاسخ

    رانندگی واقعن شغل سختی هر سال که برای کارت سلامت میریم متوجه میشیم که هم بینایی وشنوای داره به مشکل میخوره کمر درد درد های که دیگه هم داره اضافه میشه لطفن برسی کنید واقعن سخته

  • مصطفی متقی پاسخ

    چرا به رانندگان توجه نمی کنند سخت تر از این کار نیست

  • راننده وانت پاسخ

    رانندگان ناوگان حمل و نقل شهری چه برون شهری در اثر سختی و مشقت کاری دود استنشاق گاز های سمی استرس و بیماری های زمینه ای چشمی و قلبی دچار فرسودگی و زیان بسیار بدنی می‌باشند و همه مستحق این قانون می‌باشند چه شهری چه برون شهری

  • ناشناس پاسخ

    خواهشا سختی کار راننده رو درست کنین اینقد با روح و روانمان بازی نکنید خودتون هم میدونید جزو مشاغل سخت حساب میشه خودتونو زدین به نفهمی بیمه همه جا سرمایه گذاری کرده مگه میشه بودجه کم بیاره کمتر دزدی کنین چرا از خودتون شروع نمیکنین ۳۰ سال حق بیمه میگیرین مگه شوخیه. فقط مجلس باید درست کنه و گرنه تأمین اجتماعی فقط دنبال منافع خودشه {....} .

  • ناشناس پاسخ

    واقعا شغل سختی جون مال زن بچه همگی درگیر کارن چه شبه که نخوابیدن وچه شبها تا صبح کنار جاده موندن هوای سرد زمستان هوای گرم خوزستان واقعا باید فکری به حال این رانندگان بشه نه دستی مونده نه پایی نه کمری

  • داریوش اسدی پاسخ

    با سلام لطفا سختی کار رانندگان کامیون برون شهری را به سرانجام برسانید خیلی ظلم در حق رانندگان برون شهری می‌شود

  • مجید پاسخ

    کلا مجلس و {....} چیزی که بنفع مردم هست تصویب نمیکنن

  • ناشناس پاسخ

    سلام عرض ادب خدمت مسولان دولت بنده بیش از ۲۵ سال یعنی از سال ۷۶ پشت فرمان هستم ولی متاسفانه بیمه بنده ۲۳ سال است که به علت نداشتن توان مالی نتوانستم همش را به موقع پرداخت کنم والان توان کارکردن ندارم بخدا این شغل سختی کار نیست فراتر از این حرفها آلن متوجه میشم بیشتر تصادفات از طرف رانندگان پیشکسوت است چون دولت برای این هیچ چاره‌ای نه انیشده این خطر ناخواسته شاید گریبانگیر شماها هم باشد که به ولله راننده هیچ مقصری از نظر وجدان نخواهد داشت لطفاً کمک هم ملت هم راننده باشید

  • ناشناس پاسخ

    من سی سال که راننده ماشین سنگین هستم و لی افسوس که قبل از اینکه بازنشسته بشم پنج ماه پیش دیسک گردن عمل کردم هنوز خوب نشدم که باید برم دیسک کمر هم را باید عمل کنم حال به نظر شما این کار سختی زبان آور ندارد

  • ناشناس پاسخ

    رانندگان واقعا شغل زیان آوری دارند. که به همه اعضای بدنشان از جمله ریه چشم گوش اعصاب و پا گردن آسیب وارد می‌کند. و درامدشان هم بیشتر صرف پرداخت بیمه و هزینه ماشین های فرسوده دشمن می‌شود. لطفا انصاف داشته باشید. انها هم جزئی از این جامعه هستند. اما هیچ خدماتی به آنها داده نمی‌شود. به ای توجه کنید که اونها هم دارای خانواده هستند

  • ناشناس پاسخ

    سلام من از سال ۷۰ دفترچه کاردار م برای ۱۰سال کار تامین اجتماعی دزد بی همه چیز فقط یک سال بیمه برام رد کرده لعنت خدا بر این دوزدها آلان هم ۵۹ سالمه هنوز بیمه پرداخت می کنم این چه قانونی هست چرا به داد رانندها نمی رسید خدمتتون نگذر عمرمان را نابود کردین

  • ناشناس پاسخ

    خدا وکیلی یکم بفکراین راننده بدبخت باشید بااین ماشین های چینی فرسوده

  • ناشناس پاسخ

    رانندگی شغلیه که دو رکن اصلی انسان . یعنی روح وجسم را بسیار فرسوده می‌کند فرسودگی جسم دیسک کمر . آرتروز گردن . زانودرد و........خستگی روح پریشان خوابی . استرس . بدخلقی و.....

  • علیرضاشاهحمزه پاسخ

    باسلام
    حرف متأسفانه خیلی خوب زده میشود به قول پدرم تلویزیون یخچال، منظورش این است خبرها را خوب میبینم اما درب یخچال را که باز میکنیم هیچ نمی‌بینم
    حالا حکایت ما رانندگان سنگین است، ماشین سنگین از داخل خودمونو میکشه از بیرون مردمو، لپ کلام حرف زیاده
    با تشکر

  • مهدی عیسایی پاسخ

    سختی کار ۱۰۰درصد