بازدید سایت : ۵۱۰۷۱
| کد خبر ۲۹۸۰۷۶
کپی شد

ناگفته های خرید هواپیما از چین/ جزئیات قرارداد خرید 2 فروند ایرباس در دولت شهید رئیسی

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات خرید اخیر دو فروند هواپیما از چین گفت: این معامله شامل دو فروند هواپیما به همراه 4 موتور اضافه به ارزش 106 میلیون دلار بوده و نه یک هواپیمای 30 میلیون دلاری با قیمت 116 میلیون دلار!

ناگفته های خرید هواپیما از چین/ جزئیات قرارداد خرید 2 فروند ایرباس در دولت شهید رئیسی
تین نیوز |

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات خرید اخیر دو فروند هواپیما از چین گفت: این معامله شامل دو فروند هواپیما به همراه 4 موتور اضافه به ارزش 106 میلیون دلار بوده و نه یک هواپیمای 30 میلیون دلاری با قیمت 116 میلیون دلار!

به گزارش تین نیوز به نقل از رکنا،  عبدالجلال ایری  ، نماینده مردم بندرترکمن، بندرگز و کردکوی در  مجلس  دوازدهم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی رکنا در مجلس گفت: طبق اطلاعات دریافتی از آقای حسین پورفرزانه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، درباره انتشار اخبار مربوط به خرید هواپیمایی به ارزش 30 میلیون دلار که با قیمت 116 میلیون دلار از چین و در قالب تهاتر نفت به ایران فروخته شده، باید توضیحاتی برای شفاف سازی افکار عمومی ارائه دهم.

​وی ادامه داد: بر اساس اظهارات آقای پورفرزانه، یک شرکت چینی وجود دارد که ایران ایر در دولت شهید رئیسی با این شرکت توافق کرد تا هم در احداث فرودگاه امام خمینی (ره) همکاری کنند و هم در زمینه خرید هواپیما؛ این فرایند ادامه داشته و در نهایت، خرید صورت گرفته است.

ایری افزود: نکته مهم این است که مبلغ 106 میلیون دلار مربوط به یک هواپیما نیست، بلکه شامل دو هواپیما به همراه 4 موتور اضافه است. بر اساس ارزیابی کارشناسان دادگستری، ارزش واقعی این هواپیماها بین 70 تا 80 میلیون دلار است، در حالی که قیمت هواپیمای نو، الان حدود 270 میلیون دلار برآورد می شود ولی این هواپیماهای خریداری شده، مربوط به سال 2012 است .

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره دلایل این خرید گفت: علت این خرید با شرایط خاص نخست همان توافق با شرکت هوکال چینی بوده است و دوم؛ افزایش سهم ایران در پروازهای حج تمتع.

وی افزود: پیش از این، سهم پروازها بین ایران و عربستان 50-50بود، اما اکنون به 70-30 تغییر کرده است. یعنی 70 درصد پروازها باید از ناحیه کشورمان باشد و عربستان فقط 30 درصد پروازها را تقبل کرده است. بنابراین اگر این هواپیماها به ناوگان ایران اضافه نمی شد، ایران متحمل 10 میلیون دلار جریمه می شد.

ایری تأکید کرد: در نهایت، مجلس در حال بررسی دقیق این موضوع است و اگر مشخص شود قیمت پرداختی بیش از ارزش واقعی بوده، حتماً ورود خواهد کرد. پیگیری های لازم در جریان است.

مهرداد بذرپاش ، وزیر سابق راه و شهرسازی، اواخر فروردین امسال با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) از ورود دو فروند هواپیمای جدید به ناوگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) خبر داد و نوشت: «ورود دو فروند هواپیمای ایرباس پهن پیکر 330 و اضافه شدن به ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، بر ملت بزرگ ایران مبارک. این یکی از پروژه های توسعه ناوگان هوایی کشور است که توسط شهید جمهور پیگیری و نهایی شده بود و به لطف خدا به ثمر نشست.»

در همین ارتباط، روز گذشته یکی از رسانه ها با انتشار گزارشی مدعی شد: «چینی ها هواپیماهای 30 میلیون دلاری را 116 میلیون دلار به هما قالب کرده اند.»

در این خصوص مهدی رمضانی، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری در پاسخ به سوال رکنا گفت: نمی توانیم صرفاً بر اساس عدد و رقم هایی که اعلام می شود قضاوت کنیم. باید اسناد و مدارک مربوطه به صورت شفاف ارائه شود. نمی شود فقط بگوییم مثلاً چینی ها چنین مبلغی را پرداخت کرده اند یا نه؛ بدون سند نمی توان اظهار نظر دقیق کرد. اگر قرار است قضاوتی صورت گیرد، باید بر مبنای مدارک و مستندات باشد.

رمضانی افزود: سازمان هواپیمایی نمی تواند صرفاً بر اساس ادعاها یا ارقام اعلامی، درباره عملکرد یا هزینه کرد شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اظهارنظر کند. با توجه به سال ساخت و مشخصات فنی  ایرباس های هما، قیمت آنها مشخص و قابل محاسبه است و هرگونه ادعای خلاف آن فاقد پشتوانه کارشناسی است. خرید و ورود هواپیما در شرایط تحریمی و محدودیت های موجود، فرآیندی پیچیده، فنی و تخصصی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    ۴ تا خریدن دو تاش اومده دوتاش هم فعلا تو بلاروس پارک شده و بزودی میاد

    • آریا صفاری

      سلام رجیستر اون دو فروند را میفرمایید در که بلاروس هستند ؟

  • ایرانی پاسخ

    هر فروند ایرباس ۳۳۰ با سیزده سال عمر حداکثر ۱۸ میلیون دلار است که دو فروند میشود حداکثر ۳۶ میلیون دلار ، هر دستگاه موتور جت برای ایرباس ۳۳۰ حداکثر ده میلیون دلار است که چهار دستگاه می شود ۴۰ میلیون دلار ، جمع کل حداکثر =۷۶ میلیون دلار. مابه ازای ۱۰۶ میلیون دلار یعنی ۳۰ میلیون دلار گرانفروشی و کمیسیون واسطه های خاص ! است! به تومان می شود ۲۴۹۰ میلیارد تومان حق دلالی!!!!می شود ۱۶۶ واحد آپارتمان نوساز در تهران!!!!!! هواپیما خریدن منفعت دارد!!!!

  • نیستانک پاسخ

    اگر ثابت هم شود که عقل گرانی
    و مستهلک بودن خرید را بدلیل تحریم ها می‌پذیرد مگر چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ عدد یازده میلیارد در صورت وضعیت بودجه را هم اضافه کنیم پنج سال بودجه کشور چای دبش را هم اضافه کنیم. جواب می‌شود رهایی بابک زنجانی. ملت حرف را نمی پذیرد.