بازدید سایت : ۹۵۵۹۵
| کد خبر ۲۹۸۰۲۰
کپی شد

مقام ایران ایر: بودجه خرید هواپیما با «هما» نبود

یک شرکت گمنام چینی تحت عنوان HAOKUN ENERGY (هاکان انرژی) بابت تهاتر نفت ایران مقدمات ورود این دو فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور را از دو سال گذشته آغاز کرده بود و آنطور که مورد ادعای این گزارش است، هر یک از آنها کمتر از ۳۰ میلیون دلار ارزش داشتند، اما به قیمت ۱۱۶ میلیون دلار با نفت کشورمان تهاتر و فروخته شده است.

مقام ایران ایر: بودجه خرید هواپیما با «هما» نبود
تین نیوز |

از ورود ۲ فروند هواپیمای ایرباس ۳۳۰ A به ناوگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در حالی هنوز چند روز می گذرد که گزارش ها از قیمت آن و چگونگی تامین بودجه تا حدودی این خبر خوش را زیر سوال برد. اما موضوعی که مهم است این است که آیا این هواپیماها گران تر از قیمت واقعی خود به ایران فروخته شده است؟

 

به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصادآنلاین؛ خبر رسمی ورود ۲ فروند هواپیمای ایرباس ۳۳۰ A به ناوگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در حالی روز گذشته منتشر شد که برخی گزارش‌ها از قیمت آن کام بسیاری به خصوص مردم را تلخ کرد.

در این گزارش که هنوز به تایید شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نرسیده است آمده است که یک شرکت گمنام چینی تحت عنوان HAOKUN ENERGY (هاکان انرژی) بابت تهاتر نفت ایران مقدمات ورود این دو فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور را از دو سال گذشته آغاز کرده بود و آنطور که مورد ادعای این گزارش است، هر یک از آنها کمتر از ۳۰ میلیون دلار ارزش داشتند، اما به قیمت ۱۱۶ میلیون دلار با نفت کشورمان تهاتر و فروخته شده است.

نکته‌ای که بسیار جالب و حائز اهمیت است این است که در روز‌های ابتدایی سال، مهرداد بذرپاش وزیر سابق راه و شهرسازی در دولت سیزدهم در آخرین روز‌های فروردین ماه امسال در فضای مجازی با افتخار نوشته بود: ورود دو فروند هواپیمای ایرباس پهن پیکر ۳۳۰ و اضافه شدن به ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی بر ملت بزرگ ایران مبارک. این یکی از پروژه‌های توسعه ناوگان هوایی کشور است که توسط شهید جمهور پیگیری و نهایی شده بود و به لطف خدا به ثمر نشست.

این دو فروند هواپیمای مسافربری پهن پیکر ایرباس ۳۳۰ با کارکرد ۱۳ سال با واسطه عمان از چین برای ایران خریداری شده بودند.

حال با گذشت یک ماه از این توئیت، تنها یک روز پس از اعلام ورود این دو فروند هواپیما به کشور، گزارشی منتشر و مدعی می‌شود که مقدمات ورود این دو فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشورمان از دو سال گذشته توسط یک شرکت گمنام چینی تحت عنوان HAOKUN ENERGY (هاکان انرژی) بابت تهاتر نفت ایران انجام شده، اما نکته این است که چینی‌ها هواپیما‌هایی که هر یک از آنها کمتر از ۳۰ میلیون دلار ارزش دارند، به قیمت ۱۱۶ میلیون دلار با نفت کشورمان تهاتر کرده‌اند!

زهرا بختیاری مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در پاسخ به این پرسش که آیا از قیمت دو فروند هواپیمای ایرباسی که روز گذشته وارد ناوگان هوایی کشور شده است خبر دارید؟ چرا که گزارشی منتشر شده که قیمت این دو فروند هواپیمای فروخته شده و ارسال شده توسط شرکت چینی بالاتر از قیمت واقعی خود بوده است؟ گفت: از قیمت این دو فروند هواپیمای ایرباس بی خبر هستیم چرا که بودجه آن با «ایران ایر» نبوده است.

او ادامه داد: نکته‌ای که در گزارش منتشر شده وجود دارد این است که به ورود ۲ فروند هواپیما به اضافه موتور هواپیما بی توجهی شده است. یعنی اینکه «و» را در این گزارش ندیده‌اند!

بختیاری تاکید کرد: متاسفانه یک عده‌ای علاقه‌ای به اینکه ایران رشد کند ندارند. تاکید ما بر این است که مهم خرید هواپیما نیست بلکه ورود و انتقال آن مهم است. خوشبختانه این اتفاق در دولت چهاردهم رخ داده است و همانطور که تاکید شد از قیمت آن بی خبر هستیم.

مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در پاسخ به این پرسش که عُمر ناوگان هوایی در حال حاضر چند سال است و با ورود این ۲ فروند هواپیما چند سال کاهش می‌یابد؟ تاکید کرد: در حال حاضر عُمر ناوگان هوایی ۲۶ سال است که با ورود این دو فروند عُمر ناوگان هوایی به ۲۴ سال کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: نوسازی ناوگان هوایی بسیار مهم و حائز اهمیت است بنابراین باز هم تاکید می‌کنیم که ورود دو فروند هواپیما به اضافه موتور هواپیما بوده است و منتقدین خبر را کامل بخوانند.

چندی پیش کاپیتان حسین خانلری مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در پاسخ به این سوال که چرا هنوز از همه پتانسیل‌های این صنعت به‌طور کامل استفاده نشده است، گفت: دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد. تحریم‌ها یکی از موانع مهم هستند، اما علاوه بر آن، فرسودگی ناوگان هوایی نیز یک چالش جدی محسوب می‌شود.

وی بیان‌داشت: میانگین عمر ناوگان هوایی کشور بیش از ۲۷ سال است که این امر باعث افزایش هزینه‌های عملیاتی، کاهش بهره‌وری و کاهش سطح خدمات می‌شود؛ برای حل این مشکل، نیاز به سرمایه‌گذاری گسترده در نوسازی ناوگان داریم.

مدیرعامل هما درباره راهکار برنامه توسعه هفتم برای برای برون‌رفت از این چالش‌ها، گفته بود که یکی از مهم‌ترین محور‌های برنامه توسعه هفتم، تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت هوانوردی است.

به نظر می رسد که برای روشن تر شدن موضوع خرید و ورود دو فروند هواپیمای ایرباس به کشور و برای اینکه این خریدها باز هم ادامه یابد و عمر ناوگان هوایی بیشتر از قبل کاهش یابد نهادهای نظارتی و یا حتی وزارت راه و شهرسازی ورود و گزارشی را تهیه و اعلام کنند. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.