| کد خبر: 250984 |

چشم انداز دشوار حمل و نقل کانتینری در سال ۲۰۲۳

پیش بینی ها می گویند که خطوط کشتیرانی لاینر تنها می توانند تا ۵ درصد از سود کلانی که در سال ۲۰۲۲ نصیب خود کردند را در سال ۲۰۲۳ به دست بیاورند و احتمالاً تا ۲۵ درصد از سفارشات ساخت کشتی ها به تعویق خواهند افتاد.

تین نیوز

پیش بینی ها می گویند که خطوط کشتیرانی لاینر تنها می توانند تا ۵ درصد از سود کلانی که در سال ۲۰۲۲ نصیب خود کردند را در سال ۲۰۲۳ به دست بیاورند و احتمالاً تا ۲۵ درصد از سفارشات ساخت کشتی ها به تعویق خواهند افتاد.

به گزارش تین نیوز ، شاخص های منتشره  از سوی Drewry و شاخص کرایه حمل کانتینری شانگهای (SCFI) در آستانه سال ۲۰۲۳، سقوط زیادی را در سطح کرایه حمل ها کانتینری نشان ندادند اما با این حال، کارشناسان هشدار می دهند که شرکت های کشتیرانی کانتینری باید در ماه های آینده خود را برای شرایط بسیار چالش برانگیزی آماده کنند.

هوآ جو تان، موسس شرکت مشاوره ای آسیایی Linerlytica، نیز گفته: شرکت ها سال ضعیفی را آغاز می کنند و من انتظار دارم که قبل از پایان سال دچار ضرر شوند.

مک کاون موسس شرکت Blue Alpha Capital پیش بینی می کند که اگرچه شرکت‌ های کشتیرانی در سال ۲۰۲۳ سود کسب خواهند کرد اما سود فصلی آنها در سال  ۲۰۲۳ نسبت به سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ کمتر خواهد بود.

وی همچنین گفت: قطعا عوامل تاثیرگذار  زیادی وجود دارند و ما در حال حاضر در نقطه بحرانی قرار داریم، اما دیدگاه کلی من این است که یک تغییر اساسی در حمل و نقل کانتینری رخ داده و این بخش بهتر از آنچه تصور می شود، عمل خواهد کرد.

حمل و نقل کانتینری در سال ۲۰۲۳

مشاوران بریتانیایی Drewry تخمین می زنند که حمل و نقل لاینر در سال گذشته سود عملیاتی ترکیبی ۲۹۰ میلیارد دلاری را به ثبت رساند، چیزی که در سال  ۲۰۲۳ به تنها ۱۵ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت در نتیجه فرستندگان کالا از نرخ حمل و نقل مقرون به صرفه تر و قابلیت اطمینان خدمات بهتر برخوردار خواهند بود.

فیلیپ داماس، مدیر عامل مشاوران زنجیره تامین Drewry می گوید: سال ۲۰۲۳ تنها سود خطوط کشتیرانی کاهش نخواهد یافت بلکه باید به دیگر عوامل کلیدی مانند کاهش ازدحام بنادر و تاخیرهای عملیاتی مرتبط در سراسر جهان و بازگشت ظرفیت مازاد در حمل و نقل کانتینری نیز توجه کرد.

از نظر پیتر سند، تحلیلگر ارشد پلتفرم Xeneta، سال ۲۰۲۳ قطعا دومین سال متوالی کاهش حجم جابجایی کانتینرها خواهد بود و متعاقبا مشخصه اصلی بازار که باید به آن توجه کرد، ناوگان غیرفعال خواهد بود.

 زنتا انتظار دارد که ۲۵ درصد از سفارش های برنامه ریزی شده ساخت کشتی ها به تعویق بیفتند، البته انتظار نمی رود بیش از ۱۰ درصد از آنها لغو شوند و همچنین به جای کنسلی قطعی و پرهزینه احتمالا گزینه های دیگری مطرح شوند.

 از سوی دیگر، گروه بانکداری بریتانیایی HSBC علاوه بر ابراز نگرانی از میزان تناژی که قرار است امسال و سال آینده در بخش کانتینری جابجا شود، برای تقاضا نیز در سال ۲۰۲۳ کاهش پیش بینی میکند زیرا تورم، پس انداز خانوارها و قدرت خرید آنها را تحت تأثیر قرار می دهد.

به گفته دانیل ریچاردز، یکی از مدیران شرکت مشاوره استراتژی های دریایی بریتانیا (MSI)، احتمالا اسقاط کشتی ها در طول سال افزایش خواهد یافت. MSI انتظار دارد که مجموع ظرفیت کشتیهای اسقاط شده در پایان سال به حدود ۲۷۰ هزار تی ای یو برسد و این رقم در سال های بعدی حتی بیشتر هم خواهد شد.

بر اساس داده های اولیه مشاهده شده توسط Drewry، کرایه حمل ها در اکثر مسیرها در حال سقوط است.

 ریچاردز از MSI گفت: شرایط به وضوح به نفع صاحبان کالا تغییر کرده و پیش بینی میشود که برخی از آنها به سادگی از تعهدات قراردادی خود امتناع کنند، مگر اینکه نرخ های ارائه شده به آنها نزدیک به سطوح قبل از همه گیری باشد.

ریچاردز همچنین گفت: امسال احتمالاً یک فصل ناامیدکننده خواهد بود که در آن هیچ یک از طرفین احساس نمی کنند به تمام خواسته هایشان رسیده اند.

 

منبع: Splash47.com

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.