| کد خبر: 193578 |

مشروح مذاکرات مجلس در انتخاب و استیضاح وزرای راه و ترابری / راه و شهرسازی

مشروح مذاکرات رای اعتماد به علی نیکزاد برای وزارت راه و ترابری جلسه 5 تیرماه 1390

دبیر (محبی نیا)  دستور بعدی عبارت است از بررسی برنامه و صلاحیت جناب آقای علی نیکزاد برای تصدی وزارت راه و شهرسازی و اخذ رأی اعتماد.

آقای رئیس! براساس ماده ( 190 ) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و تبصره ( 1) آن، آقای رئیس جمهور نمی توانند قبل از رأی اعتماد نطق داشته باشند که تشریف ندارند، مخالف هم نداریم. بر این اساس موافق هم صحبت نمی کنند بنابراین اگر اجازه بفرمائید آقای نیکزاد از وقت خودشان به مدت یک ربع استفاده کنند.

رئیس  من این نکته را هم عرض کنم وزیر مربوطه که صحبت نمی فرمایند دوستان توجه داشته باشید بگذارید صحبت های ایشان کاملاً منعکس شود و مانند جلسه قبل اظهار نظرتان را موقع صحبت وزیر یا رئیس جمهور نفرمایید، در رأی خودتان منعکس بفرمائید. اجازه بدهید وزیر مربوطه یا دوستان دیگر نظرشان را مطرح بفرمایند، بعد ان شاءالله رأی گیری نمیکنیم.

دبیر (فرهنگی)  آقای خباز تذکر دارند.

رئیس  اگر تذکرتان در این مورد است بفرمایید

 

محمدرضا خباز  بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای رئیس! در انتخاب وزیر و رأی به هیأت وزیران، چون زمان تعیین شده اگر مخالف نداشته باشد، موافقین حق صحبت دارند. بنابراین اجازه میخواهم کسانی که آمادگی دارند در موافقت آقای وزیر صحبت کنند و اسم آنها هم در قرعه کشی درآمده، اجازه بدهید صحبت کنند تا دوستان عزیز و مردم شریفمان در بیرون، در جریان این مسأله قرار بگیرند.

رئیس  متشکریم، ماده ( 190 ) این را نمیگوید. این ماده میگوید دو نفر مخالف، دو نفر موافق به ترتیب... چون ما مخالف نداریم، موافق نمی تواند صحبت کند. آقای نیکزاد بفرمایید.

 

علی نیکزاد (وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی)

بسم الله الرحمن الرحیم

« الحمدلله رب العالمین والصلوه والسلام علی رسول الله و آله الطاهرین »

خدمت خواهران و برادران عزیز، نمایندگان شریف مردم بزرگ ایران اسلامی در مجلس شورای اسلامی عرض سلام و ادب و احترام دارم. اجازه نمی خواهم عرض سلانمی داشته باشم خدمت همکاران خودم در دولت، معاون اول محترم رئیس جمهور و سپاسگزاری داشته باشم از همه سرورانی که در جهت موافقت برای صحبت کردن اسم نویسی فرمودند و سپاسگزاری ویژه داشته باشم از نمایندگان عزیز که بر برادر خودشان منت گذاشتند و مخالفتی نداشتند.

جمهوری اسلامی ایران برآمده از ایمان و مجاهدت بی نظیر و عواطف پاک ملت بزرگ ایران است. صدها قامت بلند از بهترین ها بر خاک افتادند تا پرچم سرافرازی دیار راستان همواره در اهتزاز بماند .خدمتگزاری به مردم شریف ایران بزرگ اسلامی با توکل به خداوند متعال و توسل به ائمه معصونمین (علیهم السلام ) و پیروی از راه درخشان بنیانگذار جمهور ی اسلامی ایران و شهدای گلگون کفن انقلاب شکوهمند اسلامی و دوران دفاع مقدس، در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به رهبری مقام معظم رهبری توفیق عظیمی است.

به فرموده معصوم (علیه السلام ) دو عمل نزد خدا بالاترین عمل است؛ 1 بندگی خدا، 2 ایمان و خدمت به بندگان خدا.

در ماه رجب ماه خدا ، ماه ولادت اولین ولی و بعثت آخرین نبی قرار داریم. اعیاد این ماه را به همه شما نمایندگان محترم و معزز، خواهران و برادران تبریک عرض نمی نمایم و التماس دعا دارم. اجازه نمی خواهم تشکر خودم را از حسن اعتماد رئیس جمهور محترم داشته باشم.

خواهران و برادران بزرگوار! در طی ( 658 ) روزی که با رأی اعتماد شما بزرگواران توفیق خدمتگزاری در سنگر مهم وزارت مسکن و شهرسازی سابق پیدا نمودم و در مدت ( 143 ) روز سرپرستی همزمان در وزارت راه و ترابری سابق، تمام تلاش خود را برای خدمت صادقانه و شبانه روزی توأم با مجاهدت و مراقبت به کار گرفتم و خداوند متعال را بی نهایت سپاسگزارم که با همکاری صنمیمانه همکارانم و همراهی ارزشمند شما نمایندگان شریف و حمایت دولت محترم، خدماتی هرچند ناچیز به مردم بزرگ ایران اسلامی ارائه گردید.

از اواسط بهمن سال 1389 با اعتماد مجدد ریاست محترم جمهور، سرپرستی وزارت راه و ترابری به اینجانب محول گردید و اتمام مهلت قانونی موجب گردید تا نظر لطف مقام معظم رهبری بار دیگر شامل حال اینجانب گردیده و با اجازه ایشان، دوره مسؤولیت اینجانب تمدید گردد که بر خود واجب نمی دانم از همین تریبون مقدس از ایشان سپاسگزاری نمایم. همچنین از ریاست محترم مجلس شورای اسلامی نیز که در این ارتباط عنایت مخصوص داشتند به نوبه خود از مجلس محترم و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی نیز تشکر می نمایم.

اما تقدیر الهی بر این است که در ادامه این راه رأی اعتماد مجدد شما نمایندگان معزز و بزرگوار را داشته باشم.

خواهران و برادران بزرگوار ، نمایندگان محترم مردم غیور ایران بزرگ اسلامی در مجلس شورای اسلامی ! انتظار دولت و مجلسمحترم و مردم عزیز از وزارت مسکن و شهرسازی بار سنگینی بود که با اضافه شدن موضوع توسعه، تکمیل و نگهداری زیرساختهای حمل و نقلی کشور، سنگین تر گردید. بر دوش کشیدن این بار سنگین جز با لطف الهی و پشتیبانی دولت و عنایت مجلس محترم و تعامل بهتر از گذشته با نمایندگان شریف مردم خداجوی ایران بزرگ اسلامی در

مجلس شورای اسلامی، ممکن نیست و به فضل پروردگار روند گذشته ، حمایت دولت و تعامل با شما سروران، برادران و خواهران عزیز را به فضل الهی در دستور کار خود قرار خواهم داد.

بر حسب وظیفه، برنامه های پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی که بر اساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون برنامه پنجم توسعه کشور تنظیم گردیده بود به محضر شما عزیزان تقدیم شده است. اما در جهت عرض ادب، اجازه نمی خواهم بسیار مختصر بر این برنامه ها اشار ه ای داشته باشم.

تکمیل و تصویب طرح جامع حمل و نقل و تنظیم سهم زیربخش ها و توسعه شبکه با توجه به ملاحظات اقتصادی و دفاعی و امنیتی ، کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی محیط زیست، افزایش ایمنی، سودآوری ملی و برقراری تعادل و تناسب بین زیرساخت ها و ناوگان و تجهیزات ناوبری و تقاضا و افزایش بهره وری و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی با نگرش بر آمایش سرزمین.

استفاده از تجارب نوین در توسعه زیربناها و روبناهای بخش با بکارگیری منابع به دست آمده از مؤسسات بین المللی و استفاده از مصالح نوین و سامانه نوین مدیریتی.

افزایش تعداد لوکوموتیو و واگن فعال،کاهش عمر ناوگان، واگذاری و EPCF ،BOT تصدی گری به بخش خصوصی، به کارگیری روش استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، اوراق مشارکت، سهام دولتی و توان بخش خصوصی.

اتصال مسیرهای ریلی شرق  غرب و شمال  جنوب و شبکه ریلی آسیایی در جهت توسعه ترانزیت ریلی بار و مسافر.

توسعه شبکه های آزادراهی و بزرگراهی کشور و بهسازی و هوشمندسازی راه های شریانی کشور، ادامه آسفالت را ههای روستایی.

افزایش حجم ترانزیت کالا ، کاهش عمر ناوگان بار و مسافر، تلاش در جهت ارتقاء ایمنی تردد جاده ها.

افزایش ناوگان هوایی و کاهش عمر آن با تأکید بر استفاده از توان بخش خصوصی.

ارتقاء فرودگاه بین المللی حضرت امام در حمل نقل هوایی بار و مسافر با استفاده از اعتبارات دولتی و بخش خصوصی.

توسعه فرودگاه ها با افزایش امکان پروازهای کوتاه برد بین مراکز استان ها در جهت رعایت عدالت.

واگذاری شرکت های هواپیمایی دولتی به بخش خصوصی در جهت کارآمد کردن حمل و نقل هوایی کشور.

افزایش امکان عبوری از فضای هوایی کشور و کاهش هزینه تمام شده و زمان سفر و افزایش درآمد شرکت فرودگاه های کشور با رعایت مسائل ایمنی.

افزایش ظرفیت بنادر تجاری و حجم جابجایی بار و مسافر و ساماندهی سواحل و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و حفاظت از محیط زیست دریایی که در این مدت کوتاه، خدای بزرگ کمک کرد یک سرمایه گذاری خارجی ( 300 ) میلیارد تومانی در بندر امام در دست اجراست.

واگذاری بخش های تصدی گری آزمایشگاه فنی مکانیک خاک به بخش خصوصی و تقویت بخش حاکمیتی به منظور ارتقاء کیفیت ساخت و نگهداری پروژه ها.

ارتقاء توان فنی  عملی با رویکرد تقویت و توسعه زیربخش هواشناسی.

ساماندهی اراضی به منظور تبدیل مسکن از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی.

تعیین تکلیف نصاب مالکانه افراد. پیگیری پرونده های حقوقی. تخصیص زمین جهت احداث مراکز روبنایی. حمایت و تأمین پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و بیمه تضمین کیفیت ساخت. احداث مسجد در سایت های مسکن. افزایش سهم تولید صنعتی در مسکن.

ماده ( 168 ) قانون برنامه « د» پیگیری انجام تکالیف مندرج در بند پنجم توسعه در جهت کاهش خطرپذیری زلزله.

ادامه پیگیری به منظور معرفی طر حهای ارزشمند اسکان بشر که در جمهوری اسلامی ایران در دست اجراست به مجامع بین المللی.

استفاده از تمام ظرفیت های مهندسی کشور در تولید انبوه مسکن ، ارتقاء کیفی تولید مسکن با حمایت از تولیدات صنعتی و کارخانه ای.

تنقیح قانون جامع شهرسازی درکشور با نگرش به شهرسازی و معماری اسلامی  ایرانی.

سیاستگذاری و برنامه ریی مدون برای ظرفیت سازی اراضی درون شهرها با استفاده از فضای خالی و احیای بافت فرسوده در درون شهرها طبق تکلیف قانون برنامه پنجم مصوب در مجلس محترم شورای اسلامی.

تبصره ذیل آن از ماده « د» پیگیری تکلیف قانونی مندرج بند 171 ) در مورد بافت های فرسوده. )

به کارگیری تمامی مساعی برای اجرای وظایف قید شده در ماده 56 ) قانون برنامه پنجم توسعه. )

حمایت از احداث و نوسازی ( 200 ) هزار واحد مسکونی روستایی در هر سال و اتمام ( 1) میلیون و ( 600 ) هزار واحد مسکونی روستایی شروع شده در دولت نهم و دهم با اعطای تسهیلات ارزان قیمت و استفاده از روش صنعتی  سازی.

تلاش در جهت اجرای طرح هادی روستایی و بهسازی محیط روستایی و سنددار کردن املاک روستایی.

خواهران و برادران، نمایندگان مردم خداجوی ایران اسلامی ! اگر تقدیر الهی بر این باشد که با نظر مثبت شما نمایندگان شریف مردم خداجوی کشورمان در مجلس شورای اسلامی، بار سنگین مسؤولیت وزارت راه و شهرسازی بر دوش اینجانب قرار بگیرد، همچون گذشته با توکل بر خداوند متعال و توسل به ائمه معصومین (علیهم السلام) و تعامل با شما نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی، تمام وجود__خود را وقف خدمت به اسلام عزیز و مردم فهیم کشورمان خواهم نمود که ان شاءالله با تلاش شبانه روزی، مراقبت، مجاهدت و پیروی از ولایت در انجام تکلیف امیدوارم مشمول این آیه شریفه گردم که نمی فرماید :

همانا کسانی « ان الذین امنو و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا »که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند، خداوند مهربان محبت و مهر آنان را در دل دیگران قرار خواهد داد. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

دبیر (محبی نیا)  آقای مهندس نیکزاد ! عذرخواهی نمی کنم، با آرزوی موفقیت ، جمعی از همکاران دغدغه هایی در رابطه با طرح های هادی بنیاد مسکن و راه روستایی داشتند که جناب آقای فرهنگی این را تحت قالب یک سؤال درآورده اند که بر اساس آیین نامه قابل طرح است. سؤال این است که آیا وزیر محترم برای ادغام وظایف مشابه مانند طرح های هادی بنیاد مسکن و راه روستایی که هر دو مربوط به تردد روستاییان است، برنام های دارند؟

نیکزاد  طرح هادی روستایی در حال حاضر توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دست اجراست. شما در قانون بودجه 1390 مصوب فرمودید ( 8) درصد از بودجه استانی ها در راستای این کار قرار بگیرد .

عدد خوبی به صورت ملی هم تصویب فرمودید و ما در راه روستایی هم 14 ) هزار کیلومتر را به فضل پروردگار برای همه روستاهای بالای (50) خانوار با ( 31 ) استاندار محترم کشور توافق کردیم، زیرسازی با )استانداران و آسفالت راه روستایی به صورت متمرکز توسط معاون روستایی انجام بپذیرد. امیدوارم ما بتوانیم انجام امورات در وزارت راه و شهرسازی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و معاونت روستایی موضوع سرویس دهی برای مطالعه و اجراء راه روستایی و طرح هادی روستایی را بتوانیم به درخواست برادران و خواهران عزیزمان در حوزه انتخابیه آنها پاسخ بدهیم. والسلام علیکم و رحم هالله و برکاته

رئیس  آقای نیکزاد! از بیانات جنا بعالی تشکر می کنیم . من از نمایندگان محترم تشکر می کنم که رعایت فرمودید و در موقعی که وزیر محترم صحبت می کردند اجازه فرمودید که مطالبشان کاملاً گفتن، « دو، دو » استماع شود مثل جلسه قبل نبود که این مسأله درست است شما اعلام مخالفت می فرمودید اما ممکن است در بیرون احساس اسائه ادب شود و مخصوصاً وقتی مقامات عالی کشور، رئیس جمهور و وزراء هستند حتی راجع به همکاران باید اجازه داد که دوستان همه حرفها یشان را بزنند و با احترام نسبت به آنها مطالب شان استماع شود. مجلس جای آزادی بیان است . هر کسی مطلبی دارد باید بفرماید و دوستان موافق و مخالف__هم نظرشان را بدهند. من از متانت دوستان عزیز تشکر میکنم.

اگر اجازه بدهید، می خواهیم برای رأی گیری اقدام کنیم . از آقای رحیمی و همکارانشان که در جلسه حضور داشتند تشکر می کنیم .

نمایندگان محترم در صندلی های خودتان مستقر باشید . گلدانها را خدمت نمایندگان ببرید.

(اخذ رأی با ورقه به عمل آمده و نتیجه پس از شمارش اعلام گردید)

(رئیس  متشکریم. اگر اجازه بدهید قبل از این که دولت و کمیسیون نظر خود را بدهند من نتیجه آراء رأی اعتماد به وزیر راه و شهرسازی جناب آقای نیکزاد را عرض کنم.

تعداد حضار 237 نفر، تعداد آراء موافق (205) رأی، آراء مخالف (16) رأی و آرا ء ممتنع (16) رأی.

بنابراین مجلس به جناب آقای نیکزاد بعنوان وزیر راه و شهرسازی رأی اعتماد داد. برای جناب آقای نیکزاد به عنوان وزیر راه و شهرسازی آرزوی توفیق می کنیم و امیدواریم در این مسؤولیت مهم که مجموعه ای از دو وزارتخانه است بتوانند گامهای مؤثر و خدمات مهمی را به کشور ارائه بفرمایند .

 

downloadFile
منبع: روزنامه رسمی کشور

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.