| کد خبر: 188850 |

مشروح مذاکرات مجلس در انتخاب و استیضاح وزرای راه و ترابری / راه و شهرسازی

مذاکرات مجلس در انتخاب محمد رحمتی بعنوان وزیر راه و ترابری در 14 بهمن 1383

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی در انتخاب محمد رحمتی به عنوان وزیر راه و ترابری تاریخ 14 بهمن 1383

 

۸ ـ رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به آقای محمد رحمتی بعنوان وزیر راه و ترابری 

 رئیس ـ ظاهراً ما باید وارد دستور اصلی بشویم، از بعضی از نمایندگان محترم که امروز فرصت به تذکرشان نرسید عذرخواهی می کنم، دیگر در حضور آقای رئیس جمهور اجازه بدهید وارد دستور بشویم. آقای حاجی بابایی دستور را قرائت بفرمایید.

 منشی (حاجی بابایی ) ـ دستور جلسه، بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و ترابری جناب آقای محمد رحمتی است. از آقای رئیس جمهور دعوت بفرمایید.

 رئیس ـ خیلی متشکر، نوبت آقای رئیس جمهور است که تشریف بیاورند در معرفی وزیر پیشنهادی شان صحبت کنند. از نمایندگان محترم هم که نظم جلسه را مراعات می کنند تشکر می کنم . ضمناً دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب را هم خدمت رئیس جمهور محترم و هیأت محترم دولت تبریک عرض می کنیم، ان شاءالله که خداوند همه ما را قدردان نعمت انقلاب و موفق به خدمتگزاری به مردم قرار بدهد. جناب آقای رئیس جمهور در خدمتتان هستیم .

 

سیدمحمد خاتمی (ریاست محترم جمهوری)

 بسم الله الرحمن الرحیم 

 من هم دهه فجر انقلاب اسلامی را خدمت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و همه کسانیکه دلشان برای عزت و عظمت ایران اسلامی می تپد تبریک عرض می کنم و امیدوارم که خداوند ما را متذکر اهمیت این انقلاب بزرگ و پیگیر آرمانها و ارزشهایی که در دل این انقلاب نهفته بود بفرماید و روزبه روز شاهد اعتلاء و پیشرفت کشورمان باشیم .

تشکر می کنم که برای بار دوم این فرصت به من داده شد تا برای معرفی نامزد وزارت راه و ترابری که از مهمترین و حساس ترین وزارتخانه های زیربنایی کشور است، در مجلس حضور بهمرسانم .

 درباره اهمیت راه و ترابری و نقشی که این وزارت در اقتصاد و در توسعه کشور دارد و جایگاهی که این بخش در زیربنای اقتصاد کشور دارد قبلاً صحبت کردم و خود نمایندگان محترم بهتر از من در این زمینه وارد هستند.

 دلم می خواست که خیلی زودتر از این نامزد وزارت را به مجلس محترم معرفی بکنم که بخاطر سفر به تعویق افتاد و متشکرم که مجلس محترم قبل از تعطیل هفتگی خودش این مجال را داد که اینکار را انجام بدهیم.

 کارهای بزرگی در دست اجراست که باید انجام بشود. من و همکارانم تعهد کرده ایم که ماههای آخر خدمت را مثل سالهای اول با نشاط و انگیزه تلاش کنیم و ان شاءالله کارها را تا حد امکان بنحو مطلوبتر پیش ببریم و به عزیزی که بعداً در این موقعیت قرار خواهد گرفت و به دولت آینده تحویل بدهیم . بنابراین وقفه در کار هر وزارتخانه در هر موقعیتی بخصوص در این موقعیت حساس لطمه و خسارت آن به کل ملت می خورد.

 درست است که وزارتخانه با سرپرست هم اداره می شود، اما وزارتخانه بی وزیر وزارتخانه بیقرار است و برای اینکه کارها بهتر انجام بشود استقرار وزارتخانه لازم است و تعیین وزیر این استقرار را می آورد. کارهای مهمی که شروع شده در ادامه آن باید این فعالیت انجام بگیرد و بعضی کارهای اساسی مقطعی هم هست که حضور وزیر می تواند سریعتر و بهتر این کارها را به انجام برساند ازجمله افتتاح فرودگاه حضرت امام، افتتاح طرح بسیار مهم و حیاتی راه آهن بافت ـ مشهد و سایر اموری که هست.

 

اینک یکی از فرزندان انقلاب، یکی از انسانهای پرتلاش و شایسته ای که کارنامه درخشانی در طول مدت بعد از انقلاب از دوره دانشجویی تا امروز که یک مدیریت تواناست دارد به مجلس محترم معرفی می شود. جناب آقای محمد رحمتی از مدیران باسابقه و پرتلاش و بی توقع و توانای جمهوری اسلامی ایران است. ایشان (۱۶) سال در جهاد دانشگاهی تلاش کردند و جهاد دانشگاهی یکی از دستاوردها و از برکات ارزنده انقلاب اسلامی است و شما می دانید که در این مدت چه دستاوردهای بزرگی داشته است و نقشی که درجهت اتصال دانشگاه، مدیریت و صنعت جامعه و انقلاب عمل کرده است یعنی نقطه التقاء ارزشهای انقلابی، علم و دانشگاه و کارآفرینی و صنعت و فناوری است و بخصوص در این سالهای اخیر در بعضی جهات کارهای بسیار بزرگی کرده است که ما را در رده هفت، هشت، ده کشور جهان قرار داده است بخصوص در زمینه تولید سلولهای بنیادی و سایر کارهایی که انجام داده است .

 جناب آقای رحمتی از کسانی بودند که در شکل گیری جهاد دانشگاهی نقش داشتند، (۱۶) سال در این نهاد مهم و در موقعیتهای حساس مسؤولیت داشتند، سالهای زیادی از این مدت ریاست جهاد دانشگاهی برعهده ایشان بود و پس از آن هم در بخشهای مختلف مدیریتی کشور کارآیی خود را نشان دادند. تخصص ایشان هم عمران است و سالهای زیادی در وزارت راه و ترابری هم در راه آهن چه بعنوان عضو هیأت مدیره و چه بعنوان مدیرعامل، هم معاونت ساخت و توسعه راههای وزارت راه که بخش مهمی از وزارت است فعالیت کرده اند و اخیراً هم مدیرعامل یکی از شرکتهای مهم سازمان گسترش صنایع بودند. کارنامه ایشان ، کارنامه کاملاً درخشانی است، مقبولیت در میان مدیران و کارکنان مزیت دیگر ایشان است. این همه را اضافه کنید به دینداری و تعهد و تواضع و پرکاری، توأم با بی ادعایی .

 من فکر می کنم که حتماً اگر ما بخواهیم تعداد معدودی از مدیران شایسته، متدین، کارآمد و خدمتگزار را معرفی کنیم حتماً یکی از آنها جناب آقای محمد رحمتی است. هرجا که ایشان بوده کارها بدرستی انجام شده، با پرهیز از مسایل احساسی و جناحی با اعتقاد خدمت به کشور و مردم و نظام با پشتکار و تدبیر و برنامه ریزی، کار را پیش برده اند و اینک برای وزارت راه و ترابری معرفی می شوند که ان شاءالله با رأی مجلس بتوانیم این وزارتخانه مهم را فعالتر و بانشاط تر در عرصه خدمت به کشور داشته باشیم .

 برنامه ایشان هم در خدمت شما خواهران و برادران عزیزهست لابد مطالعه کرده اید و بادقت معلوم می شود که در چارچوب چشم انداز (۲۰) ساله کشور، سیاستهای کلی کشور و برنامه چهارم که مصوب خود مجلس محترم است قرار دارد و مطمئناً ایشان با همان انگیزه و احساسی که دارد در همین چندماه، منشأ خدمات بزرگی خواهد بود. پذیرش مسؤولیت در این موقعیت باز نشانه تعهد و انگیزه و عزم ایشان بر خدمتگزاری است. شخصاً میل به اینکار نداشتند، من از ایشان خواهش کردم، ماههای پایانی دولت است و ایشان بدون اینکه برای او، مقام مهم باشد وقتی احساس کردند که در این زمینه می توانند به خدمت دولت و ملت بیایند علی رغم عدم تمایل شخصی خودشان با کمال تواضع این مسأله را پذیرفتند و مطمئن هستم که اگر عنایت مجلس شورای اسلامی باشد و رأی به وزارت ایشان تعلق بگیرد که ان شاءالله خواهد گرفت شاهد خدمات ارزنده ایشان در این وزارتخانه مهم خواهیم بود. روز و روزگار بر همه شما خوش باد و خدا یار و یاور همه ما و شما باشد. والسلام علیکم و رحمة الله (حضار صلوات فرستادند)

 

رئیس ـ از جناب آقای رئیس جمهور خیلی متشکریم و آماده هستیم تا طبق آیین نامه نمایندگان در موافقت و مخالفت صحبت کنند. آقای حاجی بابایی ! اگر توضیحی لازم است بفرمایید.

 منشی (حاجی بابایی ) ـ جناب آقای رئیس ! باتوجه به اینکه مخالفی ثبت نام نکرده، معمول هم این است موافق هم صحبت نمی کند، اگر صلاح بدانید خود جناب آقای رحمتی به برنامه هایشان بپردازند.

 رئیس ـ حالا در آیین نامه ذکر نشده که اگر مخالف صحبت نکرد موافق هم صحبت نمی کند.

 منشی (حاجی بابایی ) ـ گفته بترتیب یک مخالف و یک موافق ...

 رئیس ـ آن فقط ترتیبش را گفته، در طرحها و لوایح مذکور است. بهرحال اگر مخالف هم صحبت نکرده موافقین صحبت کنند، شما دعوت بفرمایید صحبت کنند.

 تعدادی از نمایندگان ـ خود ایشان صحبت کنند.

 منشی (محبی نیا) ـ آقای رئیس! یکنفر مخالف پیدا شد، آقای زمانی هستند.

 رئیس ـ بهرحال اگر کسی هم می خواهد در مخالفت صحبت کند، دعوت بفرمایید.

 منشی (محبی نیا) ـ آقای زمانی مخالف هستند.

 رئیس ـ اگر مخالف هستید صحبت کنید، بفرمایید. ما قبل از تشریف آوردن آقای رئیس جمهور از نمایندگان خواهش کرده بودیم که اجازه بدهند آقای رئیس جمهور به صحبتهایی که در مجلس می شود گوش بدهند، ان شاءالله که دوستان (آقایان: خاص احمدی، نوروززاده، سلطانی و یحیی زاده ...) اجازه بدهند آقای رئیس جمهور به صحبت گوش کنند. آقای زمانی بفرمایید.

 

حسن زمانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم 

 با تشکر از ریاست محترم جمهور که بموقع وزیر پیشنهادی خودشان را به مجلس معرفی کردند.

 در رابطه با وزیر معرفی شده، یکسری ابهاماتی است برای اینکه روشن شود و عزیزان ما در مجلس بتوانند با رأی بالایی ایشان را انتخاب کنند و به این سنگر بفرستند لازم است نکاتی را خدمت نمایندگان محترم و مردم شریف کشور عرض کنم.

 ما از ریاست محترم جمهور این گله را داریم باتوجه به صحبتهایی که همیشه داشته اند و دارند و آن تعامل با مجلس است انتظار می رفت برای اینکه وزیر پیشنهادی ...

 رئیس ـ آقای زمانی یک لحظه تأمل بفرمایید! من ناچارم باز از نمایندگان محترم خواهش کنم که اجازه بدهند آقای رئیس جمهور به سخنانی که از سخنگاه مجلس ایراد می شود توجه کنند. پس دوستان لطف کنند اجازه بدهند هیأت دولت و رئیس جمهور به صحبتها گوش کنند. آقای زمانی بفرمایید.

 

زمانی ـ از ریاست محترم جمهور جناب آقای خاتمی بعنوان کسی که از مجلس پنجم با ایشان آشنا هستم ، همیشه سعی کرده ام بعنوان یک عضو کوچک از مجلس در رابطه با مسایل فی مابین مجلس و دولت نقش تعامل را همیشه مدنظر قرار بدهم این گله را دارم حداقل بعنوان کمیسیون اصلی مجلس که کمیسیون عمران مجلس و بنده بعنوان نایب رئیس این کمیسیون هستم این انتظار را داشتیم که یک تعاملی در رابطه با وزیر معرفی شده با این کمیسیون بعمل می آوردند تا این کمیسیون بعنوان حامی این وزیر بتواند نقطه نظرات ایشان و رأی اکثریت مجلس را برای این عزیز کسب کند.

 دومین موردی که باید خدمت عزیزان عرض کنم ما انتظار داشتیم در رابطه با مدت زمان باقیمانده که مدت زمان کمی هست برنامه ای از آقای رحمتی ارائه می شد که ما ببینیم در این مدت زمان کم با چه برنامه هایی ایشان می تواند تنگناها و مشکلاتی که در سر راه وزارت راه هست را حل بکند. ازجمله (۱۱) هزار و (۵۰۰) کیلومتر در برنامه در پیوست بودجه برای راه پیش بینی شده که ما برنامه جناب آقای رحمتی را برای اجرایی شدن این پیوست ان شاءالله در توضیحاتی که به مجلس ارائه خواهند داد امیدواریم بشنویم .

 در رابطه با ایمنی جان مسافران و جاده هایی که الان سالیانه بیش از (۲۶) هزار کشته از این مردم می گیرد برنامه ای که ایشان می توانند در این مدت کوتاه ارائه بدهند و اینکه چون به نوروز نزدیک می شویم چه برنامه ای برای تأمین جان مسافرین دارند باز می خواهیم که ایشان ان شاءالله توضیح کامل و وافی داشته باشند.

 در رابطه با اهمیت راه روستایی همانطور که در جریان هستید راه روستایی از رشد بسیار کمی برخوردار است و ما امیدواریم با مسؤولیت ایشان ببینیم که حرکت مثبت و سازنده ای در راستای راه روستایی انجام بشود. سؤال من این است چه برنامه ای برای رسیدن به اهداف برنامه در رابطه با راه روستایی دارند؟ یکی از انتظارات روستائیان ما راه روستایی است که ان شاءالله با توضیحاتی که جناب آقای رحمتی می دهند روستائیان عزیز ما از توضیحات ایشان خوشحال و نمایندگان محترم قانع برای رأی بالا باشند.

 

اعلمی. تذکر دارم .

 رئیس ـ آقای زمانی ! آقای اعلمی تذکر دارند، بفرمایید.

 اکبر اعلمی ـ جناب آقای رئیس! ماده (۱۹۰)، درمورد موافق و مخالف اظهارنظر کرده است.

 برادر عزیزمان که دارند اظهارنظر می فرمایند بیشتر دارند رهنمود می دهند و سؤال می کنند یعنی نقش یک مخالف را ایفاء نمی کنند. اگر واقعاً مخالف نیستند و مطالبی که ایراد می کنند ماهیت مخالفت با وزیر یا برنامه های ایشان را ندارد من تصور می کنم که این قبیل اظهارنظرها بهیچوجه نمی تواند مصداق نظر یک نماینده مخالف باشد. روی این اصل من پیشنهاد می دهم که وقت مجلس را بیشتر از این تلف نکنید.

 رئیس ـ خیلی متشکر، آقای اعلمی در واقع یک تذکری به من دادند که اگر من احساس کردم مخالفت شما مخالفت نیست تذکر بدهم، من منتظرم ببینم بالاخره ایشان چه می گویند؟ بفرمایید.

 

زمانی ـ در رابطه با ناوگان جاده ای، یکی از مشکلاتی که همیشه سر راه وزارت راه و ترابری و کشور بوده فرسودگی ناوگان جاده ای ماست. جناب آقای رحمتی! الان عمر بیش از (۱۰۰) هزار از ناوگان جاده ای ما بالای (۲۰) سال است و این ناوگان ما بهیچوجه قادر به تأمین کار در داخل و خارج از کشور نیست. باتوجه به برنامه هایی که جناب عالی ارائه کرده اید در رابطه با نوسازی ناوگان داخلی ما چیزی ندیدیم. ان شاءالله امیدواریم در توضیحاتی که می دهید برنامه ای که برای بازسازی و نوسازی ناوگان داخلی دارید ان شاءالله این را به اطلاع نمایندگان برسانید.

 در رابطه با هواپیمایی، ما مشکلات بسیار زیادی را شاهد هستیم. تأخیرات بسیار زیاد که مردم را کلافه کرده و از آنطرف باز در رابطه با هواپیما ما مشکلات نوسازی این ناوگان را داریم. متأسفانه ما در چند سال گذشته حرکت مثبتی در این راستا ندیدیم. در برنامه جناب عالی هم در رابطه با نوسازی ناوگان هوایی چیزی دیده نشد. آیا برنامه ای برای نوسازی ناوگان هوایی دارید؟ اگر دارید ان شاءالله اینجا اعلام تا نمایندگان محترم در جریان قرار بگیرند.

 یکی از بزرگترین چالشهای سر راه وزارت راه و ترابری منابعی است که همیشه این وزارتخانه با آن درگیر بوده. باتوجه به کمبود منابعی که در وزارتخانه هست در این مدت کوتاه آیا فکر می کنید بتوانید منشأ خدماتی برای کشور و برای جامعه باشید؟ خواهشی که من دارم در رابطه با تأمین منابع برای این وزارتخانه ان شاءالله توضیح کافی را به اطلاع نمایندگان برسانید. من بیش از این مصدع نمی شوم، ان شاءالله این ابهاماتی که در رابطه با برنامه شما وجود دارد و ما در برنامه شما ندیده ایم ان شاءالله با توضیحات خود شما و موافقین محترم بتوانیم قانع شویم و با رأی بالا جناب عالی در سنگر وزارت راه و ترابری قرار بگیرید. والسلام 

 رئیس ـ خیلی متشکر، این هم نوعی مخالفت تعاملی است. موافق را دعوت بفرمایید.

 منشی (محبی نیا) ـ آقای دکتر موافق زیاد ثبت نام کرده اند، موافق اول جناب آقای سبحانی نیا هستند.

 رئیس ـ آقای سبحانی نیا بفرمایید.

 

حسین سبحانی نیا ـ سلام علیکم و رحمة الله و برکاته 

 بسم الله الرحمن الرحیم 

«رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق و اجعل لی من لدنک سلطانا نصیرا»

فرا رسیدن ایام الله دهه مبارک فجر و بیست و ششمین سالگرد انقلاب اسلامی را به محضر مقام معظم رهبری، ملت شریف ایران و شما برگزیدگان مردم تبریک و تهنیت عرض می کنم و به ارواح طیبه شهدای انقلاب اسلامی، بویژه معمار آن، حضرت امام ـ رحمة اللهعلیه ـ درود و سلام اهداء می کنم .

 همکاران محترم استحضار دارند هنگام استیضاح جناب آقای خرم وزیر سابق راه و ترابری بنده از همین تریبون بعنوان یکی از موافقین استیضاح صحبت کردم و در همانروز تأکید داشتم اقدام بنده و همکارانم در استیضاح هرگز سیاسی نیست. مؤید آن ادعا موافقت امروز بنده است درحالیکه مجلس همان مجلس و دولت همان دولت است و با اینکه کسی نمی تواند ادعا کند وزیر محترم پیشنهادی از نظر سیاسی با اکثریت مجلس کاملاً همفکر است .

 از جمله دلایلی که اینجانب را وا داشته است تا در زمره موافقین کاندیدای وزارت راه و ترابری ثبت نام کرده و پیرامون آن چند دقیقه ای مزاحمت فراهم سازم چند ویژگی مهم در معرفی آقای مهندس محمد رحمتی است که بخشی از آن مربوط به ویژگیهای شخصی، سوابق اجرایی و مدیریتی و برنامه تقدیمی ایشان است و بخشی دیگر مربوط به نوع نگرش جدید در انتخاب ایشان بعنوان مدیر ارشد وزارت راه و ترابری است.

 

اینجانب ضمن اعلام موافقت با وزارت جناب آقای مهندس رحمتی عرایضم را در سه محور تقدیم مجلس محترم می نمایم :

 ۱ ـ ویژگیهای شخصی: جناب آقای رحمتی به شهادت بسیاری از مدیران و کارشناسان متعهد و باسابقه وزارتخانه و سازمانهای تابعه فردی متعهد، متواضع، ساده زیست، منطقی و خردگراست. در تصمیم گیریهای خود به مسایل سیاسی و جناحی توجهی ندارد و نسبت به هزینه کردن بیت المال بی تفاوت نیست و از همین رو نزد پرسنل وزارتخانه از مقبولیت بالایی برخوردار است بگونه ای که حتی در ایامی که ایشان مسؤولیتی در وزارت راه و ترابری نداشتند یعنی زمان سرپرستی جناب آقای صادقی بناب بیش از یکصد نفر از مدیران و کارشناسان ارشد وزارتخانه طی نامه ای به جناب آقای رئیس جمهور درخواست نمودند که باتوجه به اوصافی که بیان شد ایشان را بعنوان وزیر راه و ترابری به مجلس شورای اسلامی معرفی نماید. لذا این موضوع یعنی مقبولیت در کنار تعهد، تخصص و توانمندی فاکتور مهمی برای بیان موفقیت یک مدیر است که در جناب آقای مهندس رحمتی وجود دارد.

 ۲ ـ توانمندیهای شخصی: ویژگی دیگر ایشان تخصص مرتبط با مدیریت مورد بحث است . آقای رحمتی دارای مدرک فوق لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف است و در سنخیت رشته تحصیلی و مسؤولیتی که برای آن پیشنهاد شده اند جای بحثی نیست. وزارت راه و ترابری ازجمله وزارتخانه های تخصصی است که بهیچوجه مسامحه در این بخش را پذیرا نبوده و ملاحظات ویژه در اینباره با افزایش ضریب ریسک و صعود منحنی حوادث همراه خواهد بود. وزارت راه و ترابری با وظایف و مأموریتهای خویش در بخش حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی که تلاش مضاعف را در تمامی محورها طلب می نماید بلحاظ موقعیت ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی و قرار گرفتن در دهانه ورودی شرق از سوی غرب و دارا بودن کریدور جنوب ـ شمال و همچنین از سوی دیگر محاصره اقتصادی موجب شده است تا در بخش سیاستگذاری و برنامه ریزی و حجم فعالیتهای اجرایی بیشتر توجه خود را به حمل و نقل جاده ای و ریلی معطوف سازد که خوشبختانه آقای مهندس رحمتی در برنامه زندگینامه فعالیتش در این دو بخش پررنگ و مثبت ارزیابی می شود.

 حضور ایشان در مدیریت راه آهن کشور در دوران وزارت مرحوم دکتر دادمان و پیگیری سیاستهای توسعه ای توسط ایشان موجب گردید تا حمل و نقل ریلی از حاشیه به متن آمده و سهم بیشتری از حمل و نقل را بخود اختصاص دهد و سپس حضور ایشان در معاونت ساخت و توسعه راههای وزارت راه و ترابری همراه با تلاش کم سابقه، افق جدیدی را نسبت به طرحهای نیمه تمام و سر و سامان دادن به پروژه ها فراهم ساخت. آقای مهندس رحمتی توانمندی خود را در سمتهای مختلف ازجمله قائم مقامی و مدیرعاملی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و در آخرین مسؤولیتش در وزارت راه و ترابری یعنی معاونت ساخت و توسعه راهها با کاهش مدت اجرای پروژه ها به اثبات رساندند بگونه ای که می توان به احداث و بهره برداری آزاد راه ساوه ـ سلفچگان در مدت دو سال ، احداث و بهره برداری باند دوم بزرگراه باغچه ـ نیشابور ـ سبزوار بطول (۸۰) کیلومتر در مدت سه سال، احداث باند دوم راه اصفهان ـ شیراز بطول (۱۰۰) کیلومتر، احداث پل غازیان ـ انزلی در مدت سه سال ، تسریع در تکمیل و بهره برداری از (۱۵۰) کیلومتر محور چهارخطه آستارا ـ گرگان در همین مدت، فعال کردن پروژه میانه ـ میاندوآب و تسریع در عملیات اجرایی آن در صورتیکه سالها متوقف شده بود و همچنین چندین پروژه مهم دیگر که مجال پرداختن به همه آنها نیست .

 ۳ ـ برنامه تقدیمی جناب آقای مهندس رحمتی به مجلس شورای اسلامی: سومین نکته در موافقت بنده با ایشان توجه به برنامه کاری ایشان است که در جلسات مشترک بیان داشتند و کلیات آن را دراختیار همکاران محترم نماینده قرار دادند. ایشان به جد درصدد استفاده از نیروهای متخصص و ارزشی و...

 

رئیس ـ جناب آقای سبحانی یک لحظه تأمل بفرمایید! خیلی از دوستان به من تذکر می دهند که مجلس نظم شایسته خودش را ندارد. نمایندگان هم (آنهایی که ایستاده اند) در جای خودشان قرار بگیرند، امروز میهمان داریم بالاخره باید جلو میهمان هم یکقدری منظم تر باشیم و ان شاءالله یک جلسه بسیار خوب و سودمندی را برگزار کنیم ، بفرمایید.

 

سبحانی نیا ـ ایشان بجد در صدد استفاده از نیروهای متخصص و ارزشی و باسابقه وزارتخانه می باشد و در برنامه ای هم که ارائه کرده اند استفاده حداکثر از توانمندی پیمانکاران و مشاوران داخلی، عدم واگذاری امور غیرضرور به شرکتهای خارجی و بیگانه، اقدام ضربتی برای رفع نقاط حادثه خیز بمنظور کاهش تلفات جانی و مالی در جاده ها، توجه ویژه به حل مشکل راههای روستایی در کنار سایر فعالیتها، توجه به نصب تجهیزات ناوبری در فرودگاهها برای افزایش ضریب ایمنی پروازها را در اولویت کاری خود قرار داده اند. همچنین در قضیه فرودگاه حضرت امام ـ رحمة اللهعلیه ـ که بصورت یک مسأله بغرنج درآمده بود ایشان قول دادند که در کوتاهترین زمان ممکن با اتکاء به توان نیروهای داخلی متخصص صنعت هوایی نسبت به راه اندازی و عملیاتی کردن فرودگاه اقدام نمایند و در این چند روز هم گامهای خوبی برداشته اند و مهم اینکه انجام همه این امور را در چارچوب برنامه پنجساله اعلام نموده اند که این خود بیانگر حرکت ایشان در راستای قانونگرایی است .

 همکاران محترم بخوبی واقف هستند که اکثر فعالیتهای وزارت راه و ترابری در زمره امور زیربنایی کشور قرار می گیرد و امور زیربنایی نقش قابل توجهی در توسعه اقتصادی کشور و اقتصاد توسعه ای دارد چنانچه بلحاظ مرتبط بودن آیتمهای مختلف در ساخت و اجرای شبکه جاده ای (رئیس ـ بجای «آیتم » بفرمایید «فقرات»، «اقلام»، «موارد») چنانچه بلحاظ مرتبط بودن موارد مختلف در ساخت و اجرای شبکه جاده ای و ریلی تحرک در این بخش همانند موتوری است برای به حرکت درآمدن سایر اجزای اقتصادی کشور نظیر اشتغال و فعال شدن هرچه بیشتر بخش خصوصی. البته طولانی بودن زمان اجرای پروژه ها در امور زیربنایی و فاصله گرفتن آن با مرحله بهره برداری از یکسو و عمر کوتاه مدیریتها از سوی دیگر دستاوردها و تلاشهای مدیران در این بخش را از نقطه نظر تبلیغی و اطلاع رسانی کمرنگ می نماید.

 تحرک بخشیدن به بخش نرم افزاری به موازات سایر امور و بازنگری در ساختار و تشکیلات وزارت راه و ترابری و اصلاح قوانین و مقررات و به روز کردن آیین نامه های جاری حمل و نقل و دور ساختن سازمان از نظامی سنتی و بکارگیری روشهای نوین جهت اصلاح سازمان و پویایی در تصمیم گیری و استقرار گردش کاری مناسب جهت افزایش سرعت اجرایی و کاهش ضریب حوادث و سوانح جاده ای ، ریلی و هوایی و اهتمام به امور نگهداری زیربناها در بستر حمل و نقل کشور و نگاه ویژه به بخش راههای روستایی و تقویت آن بصورت متمرکز که در برنامه های کاری ایشان به چشم می خورد، تحول دلگرم کننده ای را نوید می دهد.

 با آنچه بیان شد، تصویب می فرمایید وزیر محترم پیشنهادی چه از لحاظ تعهد و پایبندی به ارزشها که مهمترین معیار است و چه از لحاظ تخصص و تجارب مدیریتی و چه از لحاظ برنامه ای که ارائه نموده اند شایستگی لازم را دارا هستند. ضمن اینکه در دوران دفاع مقدس با حضور در جبهه های جنگ، پایبندی خود را به دفاع از نظام و ارزشهای آن اثبات نمودند.

 اینجانب باعنایت به موارد ذکر شده و باتوجه به نزدیکی تعطیلات ایام سال نو که وزارت راه و ترابری ازجمله دستگاههایی می باشد که ستاد خود را جهت رفاه حال هم میهنان عزیزمان باید آماده نگه بدارد، از نمایندگان محترم تقاضا می کنم با احترام به خواست افکار عمومی پرسنل محترم وزارت راه و ترابری و مدیران ارشد ستادی و استانی آن وزارتخانه، ضمن رأی اعتماد قاطع به جناب آقای مهندس رحمتی، دولت و این وزارتخانه را برای تحقق اهداف و برنامه هایی که بر اثر نابسامانیهای مدیریتی معوق مانده، یاری دهند و بار دیگر اثبات نمایند که مجلس هفتم شایسته سالاری را در تفکر سیاسی افراد جستجو نمی کند، بلکه مهم سلامت نفس ، تعهد، توانمندی، تخصص و مقبولیت است .

 در اینجا لازم بذکر است بدلیل بلاتکلیفی وزارتخانه، پیگیری لازم درتخصیص اعتبارات بیش از هزار میلیاردی این وزارتخانه انجام نشده و از ایشان انتظار می رود بجد پیگیر تخصیص باشند و طرحها در زمانهای مقرر ان شاءالله به پایان برسد و از ریاست محترم جمهوری هم تقاضا داریم که در این زمینه توجه ویژه ای را مبذول دارند.

 نکته ای را که در اینجا لازم بذکر است عرض کنم، فراکسیون اصولگرایان بدلیل آنکه شرایط لازم را در جناب آقای مهندس رحمتی می بیند تصمیم گرفته است به وزارت ایشان رأی مثبت بدهد و اینرا هم ما بعنوان یکی دیگر از زمینه های تعامل سازنده مجلس هفتم با دولت خدمتگزار می دانیم و امیدوار هستیم ان شاءالله آقای مهندس رحمتی هم پس از کسب رأی اعتماد، همانگونه که خودشان اعلام کرده اند همگام با مجلس ، حرکت خواهند نمود تا در فرصت باقیمانده شاهد آثار و خدمات ارزنده ایشان باشیم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته 

 

رئیس ـ خیلی ممنون. اگر مخالف دیگری نیست یک موافق دیگر صحبت کنند و بعد هم آقای رحمتی خودشان صحبت کنند.

 منشی (محبی نیا) ـ آقای رئیس! مخالف بعدی نداریم، موافق دوم سردار کرمی هستند که وقت خودشان را به آقای متکی داده اند.

 رئیس ـ خیلی ممنون، آقای متکی بفرمایید.

 ندیمی ـ تذکر آیین نامه ای دارم .

 رئیس ـ آقای ندیمی تذکر دارند، بفرمایید.

 ایرج ندیمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم 

 جناب آقای رئیس! در مواد مربوط به ثبت نام موافق و مخالف، ترتیب ثبت نام، ساعت ثبت نام، ذکر شده. امروز اتفاق بدیعی صورت گرفت که من عرض می کنم، لااقل برای بحثهای بعدی ازجمله بودجه و مانند آن مطرح شود.

 اولاً اینکه یکی از دوستانی که در رابطه با موافقین بود، یک برگه ای غیر از لیست اداره کل قوانین را گذاشته بودند و بعد هم اصرار داشتند که آن اسامی به لیست اصلی انتقال پیدا کند. درحالیکه از لحاظ آیین نامه ، چنین مبحثی نیست. اضافه اینکه، اسامی نوشته شد، بعد خط زده شد یعنی معلوم نیست چه کسانی به خودشان حق دادند که اسامی را در ارتباط با لیستی که مثلاً بنده اگر در لیست موافقین نوشته بودم ، آمدم بالا دیدم یک کسی به خودش اجازه داده که خط بزند.

 درمجموع از اینکه اتفاق بدیعی است، مسابقه برسر موافقت بود ما که خوشحالیم. ما بسیار خوشحالیم که همه دوستان می خواهند موافقت بکنند. اما اینکه کسانی دست آدم را می گیرند که امضاء نکند، کسانی می آیند لیست کتبی خودشان را می خواهند تحمیل کنند، کسانی می آیند در لیست اسامی بهرصورت (رئیس ـ خیلی ممنون ) خط می زنند و مانند آن ... اینها همه نشان می دهد که درمورد وظایف هیأت رئیسه و نیز اداره کل قوانین و مانند آن اشکالاتی ازجهت ارائه این موضوع است که ان شاءالله حل شود. البته ما این را به فال نیک می گیریم که وزیر راه پیشنهادی جدید بحمدالله از کثرت موافقت برخوردار است .

 رئیس ـ خیلی متشکر، آقای متکی بفرمایید.

 منوچهر متکی ـ بسم الله الرحمن الرحیم 

 دهه مبارک فجر را بر همه فجر آفرینان و همه رهروان راه شهیدان انقلاب اسلامی و امام راحلمان تبریک عرض می کنم. با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای عزیزمان.

 با تشکر از جناب آقای خاتمی، رئیس جمهور در معرفی جناب آقای مهندس رحمتی بعنوان نامزد پیشنهادی برای تصدی وزارت راه و ترابری.

 با فاصله کوتاهی پس از انتخابات مجلس هفتم، (۳) نفر از منتخبین مجلس هفتم که هم اینک از مدیران و مسؤولین مجلس هستند، دیدار و مذاکرات مهمی با جناب آقای خاتمی، رئیس جمهور محترم داشتند. هدف از آن دیدار بیان مواضع اصولی منتخبین مجلس هفتم در تعامل با دولت و نیز انتظار متقابل نمایندگان از دولت بود.

 آنچه نمایندگان در پی آن بوده و هستند کمک به دولت درجهت خدمت به مردم با حفظ حق نظارت و نقد مجلس برعملکرد مسؤولین از یکسو و همراهی دولت با برنامه ها و مصوبات کارشناسی شده مجلس هفتم بود. دو روی سکه در نگاه نمایندگان اصولگرا یک چیز بود و آن استفاده از همه ظرفیتهای کشور درجهت خدمت به مردم عزیز کشورمان و بازسازی اعتماد آسیب دیده آنان به نظام و مسؤولین .

 

رأی اعتماد نمایندگان مجلس به نخستین وزیر پیشنهادی جناب آقای خاتمی، مجلس هفتم ...

 گرامی مقدم ـ تذکر آیین نامه ای دارم .

 رئیس ـ جناب آقای متکی یک لحظه تأمل بفرمایید، آقای گرامی تذکر دارند. ماده مورد نظرتان را هم بفرمایید.

 اسماعیل گرامی مقدم ـ بسم الله الرحمن الرحیم 

 ماده (۲۳) بندهای (۴) و (۵) درخصوص رعایت نظم و انضباط و مسؤولیتی که موضوع انضباط مجلس به خود هیأت رئیسه محترم دارد.

 در ادامه تذکر جناب آقای ندیمی، من می خواهم عرض کنم که صبح درموقعی که می بایستی هیأت رئیسه ...

 رئیس ـ آقای گرامی ! اجازه بدهید این نطق تمام شود.

 گرامی مقدم ـ آقای رئیس ! مربوط به همین است.

 رئیس ـ این نطق مربوط به صحبت ایشان که نیست !

 گرامی مقدم ـ مربوط به همین بود. چون بنده تذکر دادم توجهی نکردید، استدعاء دارم که اجازه بدهید...

 رئیس ـ بفرمایید ادامه بدهید.

 گرامی مقدم ـ موقعی که درواقع در تابلو نصب شد، نفر اول آقای سبحانی نیا و نفر دوم ، بنده ثبت نام کردم و الان سند آن جلوی میز جناب آقای محبی هست و اسمی از آقای کرمی نیست که وقتشان را دادند. حالا ما هم استقبال می کنیم از اینکه نمایندگان محترم می خواهند موافق صحبت کنند ولی خواهش من این است که ...

 رئیس ـ اجازه بدهید صحبتشان تمام شود.

 گرامی مقدم ـ رئیس هستند دیگر، بهرحال سند هم آنجا هست.

 خواهش من این است، اینکه شما در تابلو می زنید و اعلام می کنید به همین هم شما استناد کنید و از روی همین قرائت شود. چه اتفاقی افتاد که یکدفعه آقای کرمی آمدند و بعد هم آقای ... که من از این موضوع استقبال می کنم و خواهشم این است که رعایت شود.

 رئیس ـ حالا چون به آقای محبی نیا اشاره کردید، من از ایشان خواهش می کنم اگر توضیحی دارند بفرمایند.

 گرامی مقدم ـ بله، اگر توضیحی دارند... چون الان من هم تعجب می کنم ... 

 

منشی (محبی نیا) ـ بسم الله الرحمن الرحیم 

 خدمت آقای رئیس و نمایندگان محترم عرض کنم که براساس آیین نامه برگه ثبت نام مخالف و موافق طرحها و لوایح، مسائل مربوط به استیضاح و رأی اعتماد و اینها در پانل نصب می شود.

 آقای دکتر! این اولین بار است که دوستان معترض هستند. جناب آقای گرامی مقدم و آقای ندیمی از همه بیشتر احتمال می دهم درجریان باشند که ما نهایت دقت را می کنیم که حقی از کسی بیننا و بین الله ضایع نشود. در همین برگه ثبت نام که الان نشان نمایندگان محترم می دهم، آقای دکتر! نامی از جناب آقای گرامی نیست.

 نفر اول آقای سبحانی نیا هستند، صحبت کردند. بعد از آقای سبحانی نیا، آقای احمدی، آقای ندیمی، آقای گرامی و بعضی از عزیزان دیگر مدعی هستند که در ردیف اول وقت دارند. من بلحاظ ریاضی و حتی فلسفه این مشکل و تناقض را نمی توانم حل کنم که چطوری در آن واحد به (۵) الی (۶) نفر ما... (حالا آقای عسکری هم اشاره می کنند که ایشان هم هستند) وقت بدهیم . 

 آقای گرامی! من خدای عالم را شاهد و ناظر می گیرم که نهایت تلاش هیأت رئیسه بر این است که حقی از کسی ضایع نشود و اسمی از حضرت عالی در این لوح موجود نیست ، خیلی عذر می خواهم .

 رئیس ـ خیلی ممنون. آقای کرمی هم مثل اینکه می خواهند توضیح بدهند. اگر اجازه بفرمایند ما صرفنظر کنیم و آقای متکی به نطقشان ادامه بدهند. آقای متکی جناب عالی ادامه بدهید.

 متکی ـ رأی اعتماد نمایندگان مجلس هفتم به نخستین وزیر پیشنهادی جناب آقای خاتمی با علم به اینکه چندروز بعد به عضویت هیأت رئیسه حزب مشارکت منصوب می شوند، نشانگر روحیه همکاری مجلس با دولت بود.

 برخورد مجلس هفتم با وزیر سابق راه و ترابری بعنوان آخرین گزینه پس از شکست همه راههای دیگر برای مقابله با بی نظمیهای اداری، مالی و مدیریتی موجود در آن وزارتخانه، نشاندهنده تأکید مجلس در پایبندی عملی مسؤولین به قانون و سلامت در جریان امور و وظایف محوله و بکارگیری یاران و همکاران شایسته و کارآمد است.

 شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان اصولگرا وقتی استیضاح وزیر آموزش و پرورش که از مدتها قبل توسط جمعی از نمایندگان محترم مطرح گردید، علی رغم داشتن نقد جدی به عملکرد برخی از وزراء ازجمله این وزارتخانه بنا به مصالحی بویژه باتوجه به مدت کوتاه باقیمانده از عمر دولت فعلی و عدم اطمینان از بهینه سازی امور با این استیضاح ضمن محترم شمردن حق قانونی نمایندگان موافق نبود.

 علت عدم رأی اعتماد به نامزد قبلی وزارت راه و ترابری همانگونه که در بیان مخالفین محترم مطرح شد، عدم ارتباط وزیران ...

 رئیس ـ آقای متکی! راجع به گذشته صحبت نکنید، خواهش می کنم شما از این بخش از نطقتان عبور کنید. جناب آقای بناب هم در مجلس حضور دارند، همیشه هم مورد احترام بودند. برای ایشان هم آرزوی موفقیت داریم . حالا چه ضرورتی دارد، شما درباره وزیر جدید صحبت کنید. من تشکر می کنم .

 متکی ـ چشم ! آقای رئیس. اما امروز و معرفی جناب آقای مهندس محمد رحمتی برای تصدی وزارت راه و ترابری. سه محور اساسی در بررسی وزیر محترم پیشنهادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت:

 مراتب تدین و پایبندی ایشان به مبانی ارزشی و اصولی انقلاب اسلامی. آقای مهندس رحمتی از دوران دانشجویی در دانشگاه صنعتی شریف و پس از آن در فعالیتهای اسلامی در حوزه های مختلف بودند. بسیاری از کسانیکه سالهای طولانی در میدان جبهه و جنگ و جهاد و شهادت بودند، از حضور ارزشمند ایشان در جبهه های نبرد سخنها، گفتنی ها و فداکاریهایی که در آن میدان داشتند، دارند. ما جناب آقای مهندس رحمتی را از نیروهای متدین و متعهد می دانیم .

 محور دوم، تخصص و تحصیلات جناب آقای مهندس رحمتی بود. آقای مهندس رحمتی همانطورکه نمایندگان محترم استحضار دارند، کارشناسی ارشد سازه و رشته تحصیلی ایشان مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه صنعتی شریف بوده که درواقع مرتبط ترین رشته ای است که با حوزه مسؤولیتی پیشنهادی توسط جناب آقای خاتمی می شود نام برد.

 محور سومی که در بین دوستان در شورای مرکزی فراکسیون و بعد هم در مجمع عمومی مطرح بوده، سوابق اجرایی جناب آقای مهندس رحمتی است. جناب آقای مهندس رحمتی از بنیانگذاران و اعضاء فعال و بعد مدیر جهاد دانشگاهی بودند که حاصل تلاشها، تحقیقات و مطالعات علمی این مجموعه طی سالیان گذشته و خصوصاً در سالهای اخیر یکی بعد از دیگری آشکار می شود.

 جهادهای دانشگاهی در سراسر کشور در این میدان کارهایی ماندگار کردند و جناب آقای رحمتی باتوجه به مسؤولیتی که در این میدان داشتند، همانطوری که جناب آقای رئیس جمهور فرمودند، طی (۱۶) سال منشأ خدمات فراوانی در این میدان بودند.

 آقای مهندس رحمتی درعین حال نماینده حوزه دانشجویی در ابتداء و سپس بعنوان عضو رسمی ستاد انقلاب فرهنگی بودند، بویژه در سالهای ۶۵ به بعد که مقام معظم رهبری ریاست آن شورا را در جایگاه ریاست جمهوری برعهده داشتند.

 جناب آقای مهندس رحمتی قائم مقام مرحوم مهندس دادمان، مدیرعامل وقت راه آهن و خود ایشان بعد از انتصاب مرحوم دادمان به وزارت راه و ترابری به معاونت وزارت و ریاست کل راه آهن جمهوری اسلامی ایران منصوب شدند و تلاشهایی را در آن سالهای مسؤولیت در این حوزه داشتند. بعد از این مسؤولیت، جناب آقای مهندس رحمتی به مسؤولیت یکی از معاونتهای بسیار کلیدی و حساس وزارتخانه منصوب شدند و آن معاونت ساخت و توسعه راهها در وزارت راه و ترابری بود. بمدت (۳) سال مسؤولیت این حوزه را برعهده داشتند که بزرگراه بسیار مهم در محور بافق ـ مشهد که از سالها قبل در دستور کار بوده، درواقع یکی از حوزه های تلاش و بسیاری از حوزه های کاری دیگری که ایشان در این مسؤولیت داشتند. بمدت (۳) سال این مسؤولیت را برعهده داشتند و بعد این معاونت با معاونت ساخت فرودگاهها و بنادر تجمیع شد.

 من روز گذشته یکساعتی توفیق داشتم با جناب آقای مهندس رحمتی پیرامون مسائل مختلف ازجمله فرودگاه بین المللی امام، تعامل در ارتباط با مجلس، نمایندگان محترم و استانها صحبتهای نسبتاً مفصلی را خدمت ایشان داشته باشم. شنیده های من، بررسیهای قبلی که برخی از دوستانمان کردند، تفوق چهره کاری و تخصصی در حوزه کاری و غلبه آن بر (احیاناً) علایق سیاسی است. تقید ایشان در بکارگیری همکاران حرفه ای و کسانیکه در این میدان از سابقه اجرایی و توانمندی لازم برخوردارند، قوت قلب و مایه دلگرمی است .

 در حوزه ستادی، برخی از کسانیکه سالیان دراز، دست از نزدیک در حوزه های مدیریتی و کار و تلاش در این وزارتخانه داشتند و خوشنام و طی سالهای اخیر آن استفاده لازم از آنها صورت نمی گرفت، تقید ایشان در بکارگیری این نیروها و تأکید ایشان بر بکارگیری افراد شایسته و توانمند ارزشمند بود.

 تصریح ایشان به ضرورت تداوم حمایت مجلس از وزارت راه و ترابری و تعامل مثبت با مجلس حتی با برخی پیشنهادهای مشخصی که در مواجهه با برخی از مشکلات چگونه می شود به حل آنها اقدام کرد که من بعداً در جلسات فراکسیون مطرح خواهم کرد نشانگر نگاه مدیریتی خوب ایشان و تعامل مثبت ایشان با همکاران است و شواهد مختلفی که در حوزه های کاری نوعاً نگاه مثبتی به ایشان وجود داشته.

 با تأکید به دو نکته ظریف که در عین حال معرفی جناب آقای خاتمی و دولت ایشان به مجلس است و طبیعی است که نمایندگان مجلس با چنین نگاهی آن را بررسی خواهند کرد، در چارچوب تعامل مثبت و همکاری که با دولت خواهند داشت، تصور ما این است که استانداردهای کاری را باید در این وزارتخانه در این برهه ای که با آن مواجه هستیم، جناب آقای مهندس رحمتی بحمدالله دارند.

 جناب آقای رئیس! من با اجازه یک نکته آخر را خدمت نمایندگان محترم عرض می کنم. (رئیس ـ استدعا می کنم) چندین ماه است که این وزارتخانه با مشکلات عدیده ای مواجه شده که بخش بیشتر آن حالت روانی است که بوجود آمده. مجموعه حمل و نقل کشور، عائله (۸۰) هزار نفره است که طی چندماه گذشته تاحدود زیادی بلحاظ روحی، لطمه دیده اند. برف روب های ما هم اکنون در جاده های برفی و خطرناک کشور مشغول انجام وظیفه هستند و ساماندهی این وزارتخانه حتماً یک ضرورت جدی است.

 ما در فراکسیون وقتی با دوستان و نمایندگان اصولگرا بحث کردیم، تأکید دوستانمان بر مشارکت کلیه همکاران در دادن رأی بالا به جناب آقای مهندس رحمتی از این زاویه نیز مهم است که در ششماه و هشت ماهی که عمر این دولت است و بعنوان مقطعی از مدیریت جناب آقای رحمتی است، کار، کار سختی است. همانطورکه جناب آقای رئیس جمهور فرمودند، ایشان به سختی این مسؤولیت را قبول کردند. رأی بالای نمایندگان پیامی است به مجموعه مدیران و بدنه وزارتخانه مبنی بر حمایت جدی مجلس از وزیر پیشنهادی، موجب دلگرمی و همکاری آنها و امکان اعمال مدیریت قوی جناب آقای رحمتی در این وزارتخانه است و طبیعی است که بنده موظف شدم از جانب شورای مرکزی فراکسیون از نمایندگان محترم درخواست کنم که همگی رأی مثبت و اعتمادمان را به جناب آقای مهندس رحمتی بدهیم .

 با امید به اینکه برنامه های مدونی که در بین نمایندگان توزیع هم شده و همانطورکه مخالف محترم هم اشاره کردند، امکان اینکه برای یک دوره (۶)، (۷) ماهه بشود یک برنامه دراز مدت داد شاید نباشد، ادامه کارها و برنامه هاست.

 بلحاظ اعتباری، نکته ای در صحبت برادر عزیزمان جناب آقای زمانی بوده که خوب، الان وقتش است، توقع آقای مهندس رحمتی این است که وزارت راه در حوزه هایی که نیازمند است (رئیس ـ آقای متکی! وقت شما تمام است ) ما در مجلس کمک کنیم که بتوانیم اعتبارات آنهم تأمین شود. خیلی از حوصله شما، سپاسگزاری می کنم از آقای رئیس هم تشکر می کنم .

رئیس ـ خیلی ممنون. قبل از اینکه آقای رحمتی برای سخن تشریف بیاورند، من لازم می دانم بحضور میهمانان عزیزی که در جلسه امروز حضور دارند اشاره کنم .

 غیر از رئیس جمهور و همکارانشان که میهمان هستند، ما میهمانانی هم در جایگاه تماشاچیان مجلس داریم. گروهی از رؤسا و نمایندگان تشکلهای تولیدی و صنعتی سراسر کشور امروز میهمان مجلس شورای اسلامی هستند. نمایندگان رؤسای انجمنهای صنفی تولیدکنندگان سراسر کشور و نمایندگان مدیران تعاونی تولیدی سراسر کشور همراه با رئیس محترم خانه های صنعت و معدن کل کشور که ضمناً تشکر خودشان را از مصوبات اقتصادی اخیر مجلس شورای اسلامی را هم طی نامه جداگانه ای اعلام کردند و ما هم از آنها تشکر می کنیم.

ضمناً گروهی از مدیران و معلمان آموزش و پرورش شهرستان طارم علیا و دانش آموزان آموزشگاه دخترانه بنت الهدی صدر (۲) از منطقه (۱۰) تهران، همراه با مسؤولان محترمشان. دانش آموزان آموزشگاه پسرانه صائب تبریزی از منطقه (۸) تهران ، همراه با مسؤولان محترمشان. دانش آموزان آموزشگاه پسرانه نیکان از منطقه (۳) تهران، همراه با مسؤولان محترمشان. گروهی از معلمان و مسؤولان شهر نظرآباد و عده ای از دانش آموزان اعضای اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان استان فارس بعنوان میهمان درجلسه حضور دارند، بنده از همه این میهمانان گرامی تشکر می کنم. سالگرد پیروزی انقلاب را خدمت همگان تبریک می گویم، امیدوارم مخصوصاً دانش آموزانی که حضور دارند خدمتگزاران شایسته ای برای فردای کشور باشند.

 طلایی نیک ـ تذکر آیین نامه ای دارم .

 رئیس ـ آقای طلایی نیک تذکر دارند، بفرمایید.

 

رضا طلایی نیک ـ بسم الله الرحمن الرحیم 

آقای رئیس ! ماده (۱۹۰) را من در دو نکته تذکر می دهم.

نکته اول درباره فرم ثبت نام است که اگر فرم را ملاحظه بفرمایید، متأسفانه نظم لازم و با خط خوردگی های زیاد امروز رعایت نشد. غیر از جناب آقای سبحانی نیا که در موعد خودشان صحبت کردند و ردیف اول بودند، بقیه ردیفها همه با قلم خوردگی و جابجایی ... این نظم خواهشاً بدعت نشود که این نظم اگر بهم بخورد، با فلسفه قانونگذاری و نظارت بر امور منافات دارد.

 حالا که مسابقه موافقت کردن است، نکته دوم هم بهرحال موافق محترم که الان صحبت کردند بعنوان نماینده فراکسیون صحبت کردند، بارها و بارها اشاره کردند. ما اینجا چیزی بنام نماینده فراکسیون در موافقت نداریم. همه فراکسیونها اعلام موافقت کردند.

 

رئیس ـ حالا ما شما را هم بعنوان نماینده آن یکی فراکسیون قبول می کنیم ! 

 طلایی نیک ـ نه، می خواهم بگویم اگر قرار بود نماینده فراکسیون باشد، باید اعلام می کردید.

 

رئیس ـ اجازه بفرمایید، بالاخره پیام شما را مجلس گرفت که چرا یک فراکسیون صحبت کرده، یک فراکسیون صحبت نکرده. بهرحال مسابقه موافقت امروز بالا گرفته. جناب آقای رحمتی تشریف بیاورید، خیلی ممنون .

 

محمد رحمتی (وزیر پیشنهادی راه و ترابری) ـ

 بسم الله الرحمن الرحیم ـ سلام علیکم و رحمة الله

 خوب، من فکر می کنم که بهرحال صحبتها طولانی شد و من باید خیلی کم صحبت کنم. هرچند که موقعیت بسیار خوبی است که بدست ما رسیده تا هم مسائل وزارت راه و ترابری و وظایف و تکالیف آن را خدمت دوستان، نمایندگان محترم مردم، خانمها، آقایان عرض کنیم و هم اینکه من می دانم این تریبون باز است و مردم هم آنرا گوش می کنند. لذا سعی کردم که مطالب را بجای اینکه از رو بخوانم و خدمت شما عرض کنم که خستگی ایجاد کنم، یک کم ساده تر و بهرحال با بیان الکنی که دارم عرض کنم .ابتداء این ایام خجسته سالگرد پیروزی انقلاب را خدمت رهبر معظم، نمایندگان محترم ، دولت و مردم تبریک عرض می کنم، امیدوارم که امروز روز خوبی برای من باشد ازلحاظ اینکه بتوانم اعتماد شما را برای خدمت در وزارت راه و ترابری جلب کنم که وزارت بسیار مهم، پرمشغله، پروظیفه، پراهمیت و پرارتباط با مردم است. اجازه بدهید که من هم تشکر کنم از موافقین محترم که حرفهای بسیار شیرینی بیان فرمودند و همچنین مخالف محترممان جناب آقای زمانی مطالبی را فرمودند که من باید توضیح بدهم. من این کار را هم در برنامه مکتوبی که خدمت شما دادم برخی از آنرا گفتم، هم مختصر اینجا خواهم گفت و زیاد هم ان شاءالله حوصله مجلس را سر نخواهم برد.

 درمورد مطالبی که معمولاً گفته می شود از خصوصی سازی، عدم تمرکز، مهندسی ارزش ، الکترونیکی کردن امور، حمل و نقل چندوجهی، جذب سرمایه گذاری خارجی، اینها را من امروز نخواهم گفت چون مطالبی است که متأسفانه کم کم دارد به شعار تبدیل می شود بجای اینکه ما به اقدام عملی بیشتر بپردازیم مدام این عناوین دهن پرکن را می گوییم که: «دو صد گفته چون نیم کردار نیست.»

 اما درمورد خود بخش، همانطور که می دانید بهرحال چهارنوع حمل ونقل داریم: ریلی ، جاده ای ، دریایی و هوایی. هر کدام از این بخشها هم از لحاظ عملکرد خودش به دو دسته تقسیم می شود: زیربنا است و یکی هم آلات ناقله ای که به اصطلاح حمل و نقل را با آن انجام می دهیم و ما چهار نوع یعنی وزارت راه و ترابری بعنوان نماینده دولت و بعضی وقتها بعنوان نظام، چهارنوع تعامل را با این بخشها دارد: یکی اینکه سیاستگذاری باید بکند در این بخشها، یکی اینکه مدیریت بکند کار را، در برخی از امور، اجرائیات را هم انجام می دهد و بعد هم بعضی وقتها وظیفه سرمایه گذاری و یا حمایت از سرمایه گذاری را بعهده دارد. همینطور که شما خوب می دانید بهرحال حدود بیش از (۹۰) درصد حمل و نقل ما در جاده ها انجام می شود. بنابراین به این بخش خیلی بیشتر باید وقت بگذاریم ، رسیدگی کنیم هرچند که حمل ونقل هوایی، ریلی و دریایی هم بسیار مهم است، هر چند که نقش و حجم آنها در حمل و نقل، نسبت به حمل و نقل جاده ای بسیار اندک است.

 ما فکر می کنیم که در جاده ها برای بخش مربوط به آزاد راهها باید اهمیت بسیار قائل شویم ولی خوشبختانه با قوانینی که وجود دارد و با حمایتی که مجلس محترم ان شاءالله انتظار داریم که در این بخش یعنی درخصوص آزادراهها و بزرگراهها بعمل بیاورند ما بتوانیم جذب سرمایه گذاری غیردولتی انجام بدهیم یعنی آزادراهها را مثل آلات ناقله و وسایل نقلیه ای که همه آن از بخش خصوصی تأمین می شود بتوانیم از غیر بودجه دولت برای ساخت و ساز استفاده کنیم اما درخصوص روستاها که بیش از (۱۰۰) هزار کیلومتر راه روستایی داریم، ما ناچاریم که از شما تقاضای کمک و مساعدت داشته باشیم. لذا هم در برنامه ای که مکتوب خدمت شما دادم، هم در کمیسیون محترم عمران عرض کردم که امسال اگر عنایت ویژه ای مجلس محترم به توسعه شبکه حمل و نقل راه روستایی داشته باشد واقعاً بسیاری از انتظارات مردم را ما می توانیم ان شاءالله در سال آینده و در سالهای برنامه پاسخگو باشیم. بنابراین، اینکه من روی راه روستایی و تقویت شبکه راه روستایی تأکید کردم، بمعنی نادیده گرفتن وجوه دیگر حمل و نقل مثل اتوبانها، بزرگراهها و راههای اصلی شریانی کشور نیست، بلکه امکانات بهتری را برای جذب سرمایه بخش غیردولتی داریم ولی درخصوص راه روستایی چنین امکانی وجود نخواهد داشت. ما در مورد نگهداری راهها باید سازمان وزارت راه وترابری را حفظ کنیم، نمی توانیم که به یکباره مدیریت وزارت راه و ترابری و مدیریت دولت را در امر نگهداری راهها کنار بکشیم و لذا نگهداری راهها امر بسیار مهمی است نگهداری شبکه حمل و نقل باید مورد توجه قرار بگیرد و این بدست توانای مهندسین، کارشناسان، مدیران خوب، کارکرده، زحمت کشیده و باتجربه وزارت راه و ترابری امکانپذیر هست که امیدوارم دوستان من در وزارت راه وترابری خانواده بزرگ شبکه حمل ونقل ، همکاری کمافی السابق شان را داشته باشند و ما بتوانیم که در پیشگاه مردم ، آبرومند از این شبکه گسترده و بسیار پرارزش خوب نگهداری کنیم . 

 درخصوص توسعه حمل و نقل ریلی، همانطور که می دانید بهرحال حمل و نقل ریلی مزیتهایی دارد بمعنی اینکه بار انبوه در مسافت طولانی با صرف انرژی کمتر با راحتی و ارزانی بیشتر توسط شبکه حمل و نقل ریلی میسر است البته ما در کنار توسعه شبکه باید توجه داشته باشیم که ناوگان حمل و نقل ریلی هم توسعه پیدا کند.

 چون جناب آقای زمانی سؤال کردند، عرض کنم که قصد وزارت راه و ترابری از قبل این بوده، تکلیف قانون هم هست، خوشبختانه مجلس محترم هم اخیراً کلیات لایحه دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی را فراهم کرده، ما باید وسایل حمل و نقل ریلی را که به اصطلاح کار حمل و نقل را با آن انجام می دهیم به بخش خصوصی واگذار کنیم، توسعه آلات ناقله را به بخش خصوصی بسپاریم ولی در زیر بناها، دولت ناچار است که فعلاً سرمایه گذاری داشته باشد، البته در برخی از شبکه ها مثل قطارهای سریع السیر که ان شاءالله باید رشد کند و شروع شود در کشور برای حمل و نقل انبوه مسافر در مسافتهای نسبتاً طولانی و متوسط، ما امیدواریم که آنهم بشود با اجازه ای که مجلس محترم خواهد داد درخصوص فاینانس B.O.T بتوانیم با مشارکت داخلی و خارجی این شبکه را ایجاد کنیم.

 در بخش هوایی، همینطور که شما مستحضر هستید کمتر از (۳) درصد حمل و نقل بوسیله هواپیما انجام می شود اما در بعضی از موارد بخصوص پروازهای بین المللی بخصوص مسافتهای دور، مناطق محروم، ما شبکه حمل و نقل هوایی را باید حفظ کنیم و توسعه بدهیم. در زمینه فرودگاهها مشکل چندانی نیست برخی از فرودگاهها نیاز به تجهیز دارند که این کار توسط خود منابع بخش انجام خواهد شد ما خیلی مزاحم مجلس نخواهیم بود. در زمینه خود هواپیما هم، خوشبختانه شرکتهای هوایی غیردولتی شکل گرفتند، کارهای بسیار خوبی کردند و واقعاً با فکر و درایتی که مدیران برخی از این شرکتها بخرج دادند ما در این دنیای بزرگ بهرحال می توانیم امکاناتی که مورد نیازمان است در شبکه حمل و نقل هوایی علی رغم شیطنت هایی که توسط آمریکا درخصوص تحریم انجام شده تأمین کنیم و ان شاءالله خبرهای خوبی هم در این زمینه خواهد بود. فکر می کنم فرودگاه بین المللی امام خمینی که بهرحال انتظار مردم، انتظار همه مسؤولین به بهره برداری هرچه سریعتر از آن هست، هم در اوایل اردیبهشت ماه بطور دائم و پایدار به بهره برداری برسد و خدمت شما عرض کنم که برنامه های آنرا فراهم کردیم .

در زمینه حمل و نقل ریلی هم همانطور که گفتم طرحهای خوبی در دست اجراء هست امیدواریم که آنهم در اوایل سال آینده خط بزرگ (۱۰۰۰) کیلومتری بافق ـ مشهد به بهره برداری برسد و قدم بزرگی در ترانزیت کالا و ارتباط حمل ونقل کشور با کشورهای همسایه برداشته شود. 

 من بیش از این وقت شما عزیزان را نمی گیرم، بهرحال فکر می کنم که وزارت راه و ترابری با وظایف سنگینی که بعهده دارد نیازمند حمایت صریح ، قاطع و کامل مجلس است ، ما نیازمند این هستیم که در این ، بخصوص دوران کوتاه باقیمانده از دولت فعلی قدمهای بزرگی را در این زمینه برداریم، گره ها را به لطف خداوند از دست و پای شبکه حمل و نقل باز کنیم و توقعات مردم را که حمل و نقلی ارزان، راحت، سریع و ایمن را از ما طلب می کنند، آن توقعات را هم پاسخگو باشیم . بیشتر از این قصد ندارم که مصدع اوقات شوم، از همه دوستانی که لطف کردند در موافقت صحبت کردند و همینطور جناب آقای رئیس جمهور که محبت فرمودند و بهرحال سخنان محبت آمیزی را فرمودند تشکر می کنم .

 من بعنوان یک سرباز انقلاب بهر میزان، بهر مدت و در هر کجا که اقتضاء کند در خدمت هستم و کار خواهم کرد. امیدوارم که با حمایت یکپارچه مجلس محترم، وزارت راه و ترابری بتواند در برابر مسؤولیتهای سنگینی که بعهده دارد و در قبال وظایفی که بعهده دارد، سربلند و سرفراز باشد، از همه شما متشکرم . والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته 

 رئیس ـ از جناب آقای مهندس رحمتی خیلی تشکر می کنم از کارکنان مجلس درخواست می کنم که گلدانها را برای اخذ رأی نزد نمایندگان ببرند. آقای حاجی بابایی اگر توضیحی دارید، بفرمایید.

 منشی (حاجی بابایی) ـ همکاران عنایت بفرمایند تا ما تعداد کارتهایی را که توزیع کردیم آقای رئیس اعلام می کنند اگر هر کدام از همکاران عزیزمان کارتها را دریافت نکردند، چون براساس آیین نامه فقط با کارتهایی که امروز ارائه شده می شود رأی داد، اگر کسی کارت رأی دریافت نکرده خواهش می کنیم که مراجعه کنند و کارت رأیشان را بگیرند و براساس مواد (۱۲۵) و (۱۲۶) همانطوریکه استحضار دارید رأی مخفی با ورقه است که سه نوع کارت هم دراختیار عزیزان قرار داده شده ، سفید بمعنای موافق ، کبود بمعنای مخالف و زرد بمعنای ممتنع است که درواقع مخالف محسوب می شود.  

 رئیس ـ از جناب آقای رئیس جمهور که لطف کردند و تا آخر صحبت ها در مجلس ماندند تشکر می کنیم. ان شاءالله که موفق باشند. از نمایندگان محترم درخواست می کنم در جای خودشان قرار بگیرند و مجلس نظم خودش را پیدا کند، گلدانها را نزد نمایندگان ببرند. چون ما باید تعداد دقیق نمایندگان حاضر در مجلس را معلوم کنیم ، درخواست می کنیم که آقایان مسؤولان اجرایی کشور که تشریف آوردندبه مجلس ، مجلس را ترک کنند، نمایندگان هم برگردند در جاهای خودشان قرار بگیرند. از جناب آقای مهندس باهنر هم درخواست می کنم تشریف بیاورند برای اداره جلسه به بنده کمک کنند. 

 (اخذ رأی با ورقه بعمل آمد و نتیجه پس از شمارش اعلام گردید.)

 

 رئیس ـ در تذکراتی که نمایندگان به مسؤولان اجرایی داده بودند و من امروز صبح قرائت کردم، تذکر نمایندگان استان مرکزی به وزیر آموزش و پرورش بوده که اشتباهاً تذکر نمایندگان خطاب به رئیس سازمان آموزش و پرورش استان مرکزی قرائت شد. من تصحیح می کنم ، مخاطب نمایندگان وزیر بوده نه رئیس سازمان . ضمناً نام آقای دانش منفرد، اشتباهاً دانش جعفری خوانده شده بود که آنرا هم تصحیح می کنم . جناب آقای مهندس باهنر تشریف بیاورید. (در این هنگام آقای محمدرضا باهنر «نایب رئیس» ریاست جلسه را بعهده گرفتند).

 

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.