آغاز اصلاح آیین نامه مشاغل سخت؛ رانندگان به جمع بازنشسته های زودهنگام می پیوندند؟
در صورت تصویب نهایی آیین نامه اصلاح شده مشاغل سخت و زیان آور و درج شغل رانندگی، رانندگان حمل و نقل عمومی می توانند از مزایای سختی کار و بازنشستگی پیش از موعد بهره مند شوند.

در صورت درج شغل رانندگی در آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور و تصویب نهایی آن، رانندگان ناوگان حمل ونقل عمومی،کامیون داران، اتوبوسرانان و رانندگان سواری کرایه می توانند از سختی کار و بازنشستگی پیش از موعد بهره مند شوند.
خبر پربازدید امروز را بخوانید:
◄ انتقاد متفاوت بنگاه های باربری: رانندگان کامیون تنها به قاضی نروند!
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، قانونگذار برای کسانی که در مشاغل سخت و زیان آور اشتغال به کار دارند به دلیل تحمل فشارهای روحی و روانی و آثار و پیامدهای زیانبار و آسیب های جسمی ناشی از اشتغال به کارهای سخت و زیان آور تمهیدات و مزایایی درنظر گرفته است به نحوی که با داشتن ۲۰ سال سابقه مستمر بدون شرط سنی امکان بهره مندی از مزایای بازنشستگی را دارند. همچنین شاغلان این دسته کسب و کارها باید روزی ۶ ساعت و هفته ای ۳۶ ساعت کار کنند و اضافه کاری درباره مشاغل سخت و زیان آور ممنوع است.
کاهش شنوایی، ضعف بینایی، آسیب های جسمی و حرکتی، ایجاد مشکلات تنفسی، قلبی و عروقی، فشارهای روانی و عصبی و مسائلی از این دست از جمله پیامدها و آسیب های جسمی و روحی است که ممکن است حتی با گذشت چند سال پس از بازنشستگی در افراد بروز کند و ادامه یابد؛ از آن گذشته سر و کار داشتن افراد با مواد خطرناک شیمیایی، مواد رادیواکتیو و مشاغل دارای سر و صدا و آلایندگی زیاد نیز آنان را در ردیف مشاغل سخت و زیان آور قرار می دهد.
به موجب تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون بیمه تامین اجتماعی، کارهای سخت و زیان آور به شغل هایی گفته می شود که در آن ها عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد بوده و فرد با انجام آن کار، فشار جسمی و روانی بیش از ظرفیت طبیعی را متحمل و در اثر آن به بیماری و عوارض آن مبتلا شود.
ماده یک آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور این مشاغل را که به آنها سختی کار تعلق گرفته به دو دسته تقسیم کرده است:
الف ـ مشاغلی که صفت سخت و زیان آور با ماهیت شغلی وابستگی دارد اما می توان با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی مناسب توسط کارفرما سختی و زیان آوری آنها را حذف کرد.
ب ـ مشاغلی که ماهیتاً سخت و زیان آور بوده و با به کارگیر تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی کارفرما، صفت سخت و زیان آوری کاهش یافته اما کماکان سخت و زیان آوری آنها حفظ می شود.در واقع برخلاف مشاغل گروه "الف" که با بکارگیری تمهیدات ایمنی و تلاش کارفرمایان سختی کار کاهش می یابد، مشاغل گروه "ب" ماهیتا سخت و زیان آور هستند و صفت سخت و زیان آوری در ذات آنها وجود دارد.
پیشتر بهزاد سام دلیری ـ مدیر کل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران از افزایش توجه به وضعیت کارگران فعال در مشاغل سخت و زیان آور خبر داده و گفته بود: در راستای اجرای سیاست های دولت و با هدف بهبود شرایط کاری و زندگی کارگران، اقدامات گسترده ای در استان تهران در حال انجام است و یکی از اولویت های اصلی، شناسایی دقیق مشاغل سخت و زیان آور و ارزیابی دقیق شرایط کاری در این مشاغل است که انتظار می رود با همکاری کارشناسان بهداشت حرفه ای و بازرسی کار، پایش های مستمر کارگاه ها و واحدهای تولیدی انجام شود.
به گفته وی، به روزرسانی مداوم فهرست مشاغل سخت و زیان آور اقدامی ضروری برای تضمین سلامت و ایمنی کارگران به ویژه در مشاغلی است که با شرایط کاری سخت و زیان آور همراه هستند.
با وجود شرایط سخت و زیان آور رانندگی، این شغل هنوز به عنوان شغل سخت و زیان آور شناسایی نشده است؛ با این حال رانندگان امیدوارند که حمایت قانونی و تجدیدنظر در قوانین بازنشستگی برای این دسته از کارگران دیده شود.بر اساس گزارش ها، طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ در استان تهران بیش از ۱۵ هزار شاغل سخت و زیان آور مشمول بازنشستگی شناخته شده بودند.
در همین راستا طی هفته های اخیر بسیاری از رانندگان در کارزاری ضمن اشاره به خطرات و سختی های شغل رانندگی،خواستار قرار گرفتن این شغل در زمره مشاغل سخت و زیان آور شده بودند.این کارزار استقبال گسترده رانندگان کامیون، اتوبوس و سایر وسایل نقلیه عمومی را به دنبال داشت.
این امر موجب شد تا در جلسه ای که میان مصطفی سالاری ـ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و تنی چند از مقامات کارگری وکارفرمایی برگزار شده بود، روند اصلاح آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور کلید خورده و اعلام شود که با همکاری نمایندگان کارگری،کارفرمایی، وزارت کار، وزارت بهداشت و سازمان تأمین اجتماعی،اصلاحیه مذکور تدوین شده و وارد فاز اجرایی خواهد شد.
درحال حاضر بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی ها از دسته مشاغل سخت و زیان آور هستند و این امکان وجود دارد که افراد شاغل در این مشاغل حتی در سن ۳۶ سالگی نیز بازنشسته شوند.
با وجود شرایط سخت و زیان آور رانندگی، این شغل هنوز به عنوان شغل سخت و زیان آور شناسایی نشده است؛ با این حال رانندگان امیدوارند که حمایت قانونی و تجدیدنظر در قوانین بازنشستگی برای این دسته از کارگران دیده شود.
بی تردید نامناسب بودن جاده ها، تصادفات و سوانح رانندگی، شب بیداری های مداوم و دوری از خانواده از جمله خطرات و فشارهای جسمی و روانی هستند که رانندگان با آن دست و پنجه نرم می کنند از سوی دیگر پرداخت مبالغ بالای عوارضی، گرانی قطعات، قیمت بالای لاستیک و تعمیرات نیز فشار مضاعفی بر رانندگان وارد می کند؛ از این رو شناسایی رسمی این شغل به عنوان شغل سخت و زیان آور و درنظر گرفتن شرایط بازنشستگی مناسب تر و عادلانه تر برای رانندگان می تواند گام موثری در جهت حمایت قانونی از این قشر زحمتکش باشد.
در صورت درج شغل رانندگی در آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور و تصویب نهایی آن، رانندگان ناوگان حمل ونقل عمومی از جمله کامیون داران، اتوبوسرانان و رانندگان سواری کرایه ای در زمره بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور قرار گرفته و از مزایای این قانون بهره مند می شوند.
رانندگی کامیون برونشهری بسیار سخت وطاقت فرساست هفته ها تنها و دور از خانواده با کامیونهای سنگین قدیمی و بار وامانت مردم و خرج نگهداری سنگین کامیون چنان عرصه را بر رانندگان تنگ وسخت کرده که بایستی حتما در مشاغل سخت قرار گیرد .
ما رانندگان دهه هفتاد اکنون بیش از ۳۰ سال ست داریم تو شغل رانندگی کار میکنیم ۳۲ سال دنده عوض کردن و بندر عباس بندرامام بوشهر چابهار آذربایجان مازندران گیلان استارا ماکو بازرگان شیراز کرمان مشهد رفتیم و گشتیم کار کردیم چه خیال اسوده ای داشتیم تا اینکه تامین اجتماعی گفت وای ۸ سال سنوات رانندگان را باربری ها خوردند و شریک باربری ها هم انجمن صنفی رانندگان معتمد رانندگان بود که به رانندگان خیانت کردند و با اختلاس باربری ها نصف نصف شریک بودند بله دوستان وهمکاران انجمن صنفی رانندگان شریک دزد و رفیق رانندگان بود وهست .هرگز به انجمن رانندگان و کانون رانندگان اعتماد نکنید که پشیمان میشوید .از ما گفتن .
واقعاً جای تأسف هستش یه عده ای فاز ریاست میگیرند
ولی در عوض تخریب چی صنف هستند
باعث خجالت هست از یه طرف دولت حمایت خودش از فرزند آوری اعلام میکنه همه شغل ها حمایت میکنند ولی در شغل رانندگان بیمه تکمیلی یه بیمه حسابی نداره
اونی هم که داره فقط دوتا فرزند قبول میکنه و تعهدات بیمه ای صفر هستش
من خودم دندان درد گرفتم تو جاده دوروز تو جاده اسیر بودم مسکن هم جواب نمیداد واقعاً چرا من راننده که در حال خدمت به جامعه هستم باید درد بکشم
فقط سختی کار رانندگان سنگین هرچه سریعتر باید اجرا شود
خداوند از شما سازمان تامین اجتماعی و دولت ها و مجلس نگذرد واگذارتان به خدا از سال 72 و 73 تا الان تو جاده هستم با 22 سال سابقه با ده ها درد و مرض چند سال بیمه سال 72 تا 80 چهار یا پنج سالش را خوردید. دیگر از ما گذشت تمام اسکلت بدن من و امثال من شده آرتروز، چشم و گوشی نیست، سرگیجه و.... ولی هنوز پشت فرمان تا توی گور سختی کار را لحاظ کنید تا حداقل جوانترها مثل ما نشوند
چرا اینقدر ساده هسید همین تامین اجتماعی هس که حق کل رانندها ازسال 72 تا 80 مدت هشت سال هاپولی کردن خوردن یه لیوان آب هم کردن پشتش حالا چه توقعی دارین کاری نمیکنن که به استفاده راننده باشه خیالتون راحت، دل به این حرفها، وعده، وعیدها خوش نکنید باید بسوزیم، بسازیم،
باسلام آقای رئیس محترم بیمه تامین اجتماعی هر مسعولی که فرمایش میکند که رانندگی مشاغل سخت و زیان آور نیست یک هفته بیاد با منه راننده سرویس بریم بندر وبرگردم اگر دوام آورد من این شغل کنار میزارم
بعنوان شخصی که در خانواده یک راننده حمل نقل عمومی داریم نه تنها خودش دچار انواع بیماریهای عصبی قلبی عروقی مشکلات پوست و خیلی چیزهای دیگه شده ما هم که خانواده ایم استرس و اضطراب اینکه در جاده با همه مشکلات دست و پنجه نرم میکنه و هر لحظه با وجود جاده های پر از خطر و ماشینهای پر مشکل منتظر هر پیشامدی هستیم و وسایل و ابزار بی کیفیت عدم ثبات قیمت حداقل دستمزد و حداکثر هزینه ها برای ماشین و عوارض و کمسیون و....به نظر من خیلی بیشتر از این باید به راننده ها بها داد حداقل یه بیمه درست درمیون براشون درنظر بگیرید که خودشون و خانوادشون بتونن حداقلها رو داشته باشند جلو کمیسیونهای عجیب غریب بار دز
مهمترین مشکل ما رانندها بیمه و سختیه کاره.
خدمت اون عده از مسئولین از خدا بی خبری که میگن رانندها میرن مسافرت واز مناظر لذت میبرن یا
تا حالا اصلا سوار ماشین سنگین نشدن یا اصلا کلا فکر نمیکنن که راننده زاید تمام حواسش به جاده باشه نه به دورو بر جاده همون مسئول رو باید ببری جاده ماهشهر اهواز تیرماه ساعت یک ظهر یه پنجری یرات بگیره تا از اومدنش به این دنیا پشیمون بشه
دولت باید حمایت کند رانندگی جزو مشاغل سخت زیان اور میباشد
شغل راننده تاکسی درون شهری از خیلی لحاظ سخت تر از رانندگان سازمان اتوبوس رانی درون شهری میباشد.
ازلحاظ ترافیک که هر دو در یک وضع قرار دارند بااین تفاوت که اتوبوس ها تابستان بواسطه موتور قوی که دارند و در ثانی جایگاه راحت تر رانندگانشان براحتی میتوانند از سیستم کولر استفاده نمایند درحالیکه خودروهای تاکسی درگرمای تابستان بادرنظرگرفتن سیستم قدیمی موتور و کیفیت پایین بااستفاده ازکولر باید پس از چند روز به مکانیکی و تعمیر موتور مراجعه کنند. .
سلام بله وقتی وزیرراه یا آقای رئیس جمهور با ماشین آخرین سیستم ازجاده رد میشه یا شغل خوبی باشه ولی باماشینای معمولی یا توی خیلی ازجاده های خراب ما اگه یه پنچری از یه ماشین توی هوای گرفت اونموقع درمورد شغل ما اظهار نظر کنه
من 20ساله راننده فعال در مسافری وچند سال در باری بابیمه عشایری روستایی پایه یک هستم راننده تریلی بیمه تامین اجتماعی ندارم دولت فکری بردارد چند هزار راننده داریم که فعال هستن ولی بیمه تامین اجتماعی ندارند
سلام 18سال رانندگی بابیمه عشایری روستایی راننده فعال نمی توانم بیمه تامین اجتماعی بریزم هر روز پشت فرمان ودرحال فعالیت تلاش برایی زندگی آینده ندارم دولت یه فکری برای رانندهها ی فعال باری یا مسافری پایه یک که بیمه تامین اجتماعی ندارند فکر بر دارد تشکر
خدا میونه دیگه خسته وخسته از همه وعده و حرف حدیثها شدیم.دادن سختی کار به رانندگان حق و ازمطالبات اکثریت رانندگان است.بسه بابا دیگه چقدر بازی میدید.
سلام
من مدت بیست سال راننده شرکت واحد اتوبوسرانی بودم و بازنشست شدم به نظر من سختی کار به کلیه رانندگان نمیخورد
س.خسته نباشید به کل همکارانم بخصوص رانندها کامیون و اتوبوس های بیرون شهری با چقدر با استرس جادهها خراب کشور مان من یک راننده در موقع رانندگی سکته قلبی کردم ولی خداوند متعال دوست داشت زنده ماندیم با هزار دارها یک شیمیایی بعد از چند سال گذشت باز مریضی غدد هیپوفیز داخل سر وجود آمد خلاصه این از شغل رانندگی خدمت بزرگانی که قضاوت می کنند باتشکر در حال حاضر راننده ترانزیت هستم برای یک لقمه نون
دولت باید هرچی سریعتر به حق و حقوق از دست رفته این قشر زحمتکش رسیدگی بکنه. سختی کار.بیمه تکمیلی ناقص و بدرد نخور. حقوق و دستمزد بسیار ناچیز به نسبت مشاغلهای دیگه. و....دولت باید رسیدگی کنه. وقتی اعتصاب میشه یعنی که کارد به استخوان رسید.آقایان مسئول شمارو به هرچی که اعتقاد دارید قسم درباره مطالبات قانونی و ضایه شده رانندگان هرجه سریعتر رسیدگی کنید. ماهم جزئی ازین مملکت هستیم. چرا باید اینقدر حق و حقوقمان پایمال بشه
من 15سال هست که دارم رانندگی میکنم
فقط بخاطر علاقه. که به ماشین سنگین داشتم
ولی هیچ مزایایی در قبال سختی شغل رانندگی نداریم و همه فکر میکنند که ما با تریلی. مدل بالا و. عشقو حال میکنیم فقط یک شب و یک روز کنار من بیا بشین.نمیخاد رانندگی کنی
بعد تعریف کن ممنونم
باسلام خدمت زحمت کش های جامعه همکاریهای عزیزتزاز جانم،این غشر زحمت کش صنف نداره دلسوز ندارد هرچقدرفریاد بزنیم بیهوده است،هرچی آدم بی سواد بی مصرف میذارن واسه ما تصمیم بگیرن ،این شغل مقدسه خواهشن خرابش نکنین ،زمان جنگ همه فرار کردن ما راننده بیابون بودیم قحطی بود ما بودیم سیل بود ما بودیم هر اتفاقی افتاد ما بودیم ولی هیچ وقت زحمتهای ما دیده نشد چون هیچ کس و نداریم صنف درست حسابی نداریییییم
امروز رفتم واسه شارژ هوشمند مسول تامین اجتماعی ی فیش گذاشته برو واریز کن ماوتفاوت فیش هاست گفتم جممممع کنین بابا حق بیمه مارو تو یک شب دوبرابر کردین این فیش دیگه چیه ،نداریم ،کسی و نداریم به داده مون برسه پاشونو گذاشتن روی گلوی راننده،خودشون زیره کولر سنگین ترین چیزی که بلند میکنن ی خودکاره،بهترین حقوق و مزایا رو میگیرن اونم از جیب منه راننده،آقا رسیدگی کنین خواهش میکنم رسیدگی کنین
واقعا راننده کامیون شغل سختیه انشاالله مسولین جز مشاغل سخت و زیان آور قرارش بدن، یا حق
خواهشا راننده کامیون روباراننده اتوبوس که۸ساعت بیشترکارنمیکنه وسواری که توشهرخودش صبح میره سرکاروشب برمیگرده خونه وصبحونه وناهاروشمامش پیش زن وبچهاشه مقایسه نکنید
فقط اون مسئول هرکه بیاید یک ساعت تو گرما یا سرما مسافر کشی کنه ببینه چه ظلمی به ما رانندگان تاکسی می شه اون نماینده مجلس که حقوق میلیاردی ساعتی داره می گیره چه خبر از من تاکسی دار که تو شهرستان هستم که امسال کرایه من ده درصد گران شد یعنی الان هر مسیری شده شش هزارتومان می تونید زندگی بچرخانید ما رانندگان تاکسی در شهرستان زیر خط فقر هستیم چرا مارا جزو مشاغل سخت قرار نمی دید
بیمه رانندگان سخت و زیان آور است که نه جسم و نه روح درست داریم دیگر انجام هیچ کاری رو ندارم با این که از85به این شغل ادامه میدهم الان تو تخت بیمارستان دستوپنجه گرم میکنم نه برای تک استارت بلکه برای ازراییل،،،،خدا به دادمان برسد
خدا این باربری خف کن از ما را خوادن تامین اجتماعی هم به زور اوضاع از ما گرفته گه دیگر حرفی نزنی
با سلام خدمت اون دوست عزيزي که گفته درسن.۳۶سالی بازنشسته میشوند مگر پایه یک و در سن ۱۱ سالگی ميدن
سلام راننده را نگفه دیوار کوتاهتر از راننده. نیست
بنده ۳۰سال.راننده بيابان هستم باانواع ماشین های سنگین رانندگی کردم نه شنوایی درستی دارم و نه بینایی درستی دارم ولی دارم بخاطر امرار معاش رانندگی میکنم خدا نابود کند کسی میگه رانندگی شغل سخت نیست چندین سال منتظرم سختی کار درست بشه اگر خدا شناس هستین کمک کنید
سلام
امیدوارم که مسولین محترم این امر را هر چه سریعتر
بانجام برسانند چونکه راننده که نتواند با فکر ازاد کار کند تبعات بدی هم برای خود هم برای جامعه دارد از جمله تصادفات ومشکلات بعد برای خانواده
با تشکر
قبل از انکه مرگ به سراغمان اید بخاطر خدا بگذارید چند سالی هم ما رانندگان طعم زندگی درکنار خانواده رابچشیم من با دهها بیماری ناراحتی قلبی دیسک کمر وکردن زانو درد شدید درد مفاصل ودهها مرض دیگر هنوز محبورم کار کنم ولی خدایی دیگر توانش راندارم وبهسختی وبه زور دارم کار میکنم
تاکسی درون شهری خدایی شغل خیلی سختیه یعنی هرکس ۲۰ سال پشت سر هم تو ترافیک و آلودگی هوا وسر کله زدن با هر کس و ناکسی باشه دیگه پ کیده و از سلامت روان و جسم برخوردار نیست خطر تصادف و ساعت کار طولانی پشت فرمون ساعتها در سرما و گرما کار هر کس نیست امیدوارم این سختی کار شاملمون بشه
بله آقای عظیمی فر درست فرمایش می کنید منم یکی از همون رانندها هستم که بهم خیانت شود و دولت هیچ حمایتی نکرد
سلام
انشاالله که سختی کار رانندگان تصویب شود
و همه عزیزان زحمتکش با دل شاد زندگی کنند.
سال ۱۳۹۵ تصویب شده خسته نباشید ولی ۹ سال همینجوری مونده میگن اگه سخت هست چطور خانمها هم رانندگی کامیون میکنن یکی نیست بگه پرستاری هم شغل سخت حساب میشه خانم آقا نداره که ولی اینا قبول نمیکنن ۹ سال راکد مونده تازه امسال میگن برو بابا خسته شدیم اینقدر دروغ میگند
ده روز اعتصاب بحق رانندگان با یک وعده پوشالی گولمون زدن کشاورز بیچاره محصولش داره از بین میره ما رانندگان به کمکشان شتافتیم محصولشون جمع کردن میلیاردی پول گیرشون اومد راننده را بدون حمایت فراموش کردن و رانندگان زحمتکش برگشتن سر جای اول خیالی نیست سال فصل به فصل در جریانه و کاشت داشت و موقع برداشت دیگه راننده گولتون اینبار نمیخوره اون روز دور نیست یاحق
سرکار گذاشتن بیخیال
سلام خواهشن چند سال دیگه باید منتظر این باشیم که رانندگان تاکسی درون شهری جز مشاغل سخت بشه ما از پاکبان های شهرداری هم کمتریم محض رضای خدا تصویب کنید دیگه نای کار کردن تو شهر رو نداریم
خواهشاً مسولین عزیز یه فکری واسه سختی کار راننده تاکسی ها بکنین خدارو خوش نمیادا آه مظلوم زمین نمیمونه ها آیا گناهکاریم که به مردم خدمت میکنیم ماشین بامن خرجشم به عهده من خودمم به عنوان مسافر میشینم پیشش یه روز کار کنه فقط اگه اعصاب کشید به والله قسم ماشینم میدم بهش میرم
سختی کار چرا باید نداشته باشه آخه راننده قول میدن ولی عمل نمیکنن اینکه که همه یکسان نیستن
اینجوری پیش میرن مسئولین که مردم نون سفره شون کم شده دیگه منه راننده تاکسی به کی دردمون بگم آخه والا دیگه نمیتونم آدمه بدم مدیون بچه هام هستن چندین سال باید از جیب خودم بیمه بریزم تا بازنشسته بشم اگه یه راننده از زندگیش سیر نشه هیچ موقع به فکر باز نشسته شدن نمیشه مسعولین عزیز خودتون رو یه روز به جای ما بزار ببین این زندگی هس که ما میکنیم بس خواهشاً به سختی کار ما باش
به فکر راننده تاکسی ها باشید،گردن،کمر،کتف،زانو،پا،اعصاب ،چشم،شما یه آدم عامی نیم ساعت پشت ترافیک میتونید دیونه میشید چطور ما راننده تاکسیها صبح تا شب اونم با این ماشینهای غیر استاندارد باید دوام بیاریم به خداکه لدر باشه میترکه،همش تن لرزه استرس، افسر ،تاکسی رانی،مسافر کشها، دورجون آدمهای بدوعصبی و۰۰۰۰۰۰۰۰خدایی ما باید جزوات مشاغل سخت باشیم،بیشتر عمرمون پشت فرمون تو خیابانها