| کد خبر: 266165 |

آیین نامه جدید اسقاط خودروهای فرسوده به هیات وزیران ارسال شد

آیین نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو به تصویب کمیسیون اصلی زیربنایی دولت رسید و برای تصویب نهایی به هیات وزیران رفت.

تین نیوز

آیین نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو به تصویب کمیسیون اصلی زیربنایی دولت رسید و برای تصویب نهایی به هیات وزیران رفت.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر،  قانون ساماندهی صنعت خودرو حدوداً ۴.۵ سال پیش مورد بحث مجلس قبلی قرار گرفت و بعد از سه سال این قانون در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید. ۳ ماه به وزارت صنعت و دولت فرصت داده شد که آئین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را تصویب و ابلاغ کند اما به جای اینکه آئین نامه تصویب شود ماده ۱۰ این قانون اصلاح شد و لذا نام آن به قانون اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو تغییر کرد.

بالاخره قانون اصلاح ماده ۱۰ در اواخر آذرماه ۱۴۰۱ تصویب شد و پس از طی مراحل در ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ لازم الاجرا شد بعد از آن نیز سه ماه دولت فرصت داشت تا آئین نامه خودروهای فرسوده را تصویب کند که تاکنون آئین نامه مذکور تصویب نشده است.

در این آئین نامه بسته های تشویقی و تنبیهی در نظر گرفته شده است، از جمله تنبیه ها این است که هر چقدر سن فرسودگی خودرو بالاتر رفت میزان بیمه خودرو نیز افزایش می یابد. همچنین وقتی خودرو به سن فرسودگی رسید، سهمیه سوخت قطع می شود و مورد سوم نیز عدم بخشودگی عوارض تأخیر است.

تصویب آئین نامه بعد از ۱۰ ماه

با توجه به اینکه حدود ۱۰ ماه از تصویب قانون مذکور می گذرد محمود مشهدی شریف رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت اعلام کرده بود که به دلیل تعلل دولت در تصویب و ابلاغ این آئین نامه، حدود ۸۰ درصد اسقاط خودرو کاهش یافته است.

بر این اساس، بالاخره روز گذشته پس از برگزاری ۱۷ جلسه تخصصی در کمیسیون فرعی و ۳ جلسه در کمیسیون اصلی زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت و گذشت بیش از ۱۰ ماه از تصویب اصلاحیه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، آئین نامه اجرایی این ماده به تصویب کمیسیون اصلی زیربنایی دولت رسید و برای تصویب نهایی به هیأت وزیران رفت.

مهران سالاریه رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در این رابطه اظهار کرد: در این آئین نامه تعداد گواهی اسقاط حاصل از اسقاط خودروهای فرسوده افزایش یافته تا بدین ترتیب انگیزه مالکان این دسته از خودروها برای جایگزینی افزایش یابد.

وی با اشاره به این که جدول معادل سازی گواهی اسقاط نیز پس از ۶ سال اصلاح شده است، گفت: در عین حال توجه ویژه به اسقاط موتورسیکلت های فرسوده و خودروهای سنگین فرسوده نیز در این آئین نامه دیده است.

سالاریه تصریح کرد: همچنین کارگروهی نیز موظف به اولویت بندی و تخصیص اعتبار برای نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده شده است. پیش بینی می شود این آئین نامه در اولین جلسه دولت تصویب و ابلاغ شود.

گفتنی است، ۲.۵ میلیون خودرو فرسوده با سن فرسوده (۲۰ سال) در کشور موجود است. اما اگر مرز فرسودگی یعنی ۱۵ سال در در نظر بگیریم حدود ۳.۵ میلیون بیشتر می شود.

همچنین در سال ۹۸ در مجموع ۷ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است. در سال ۹۹ نیز ۱۳ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است. در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۸ هزار دستگاه خودروی فرسوده و در سال ۱۴۰۱ نیز کمی بیش از ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است و در سال جاری در نیمه اول سال حدود ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سنگین سوار 1 0

    قطع سوخت و ممانعت از تردد!!!این بود قانونی که برای نوسازی ناوگان فرسوده تصویب شد!!! مگر شدنی هست این ماشین ها هر کدام خرج ۳خانوار رو میدن! مسئولی که مواجب بگیر ازدلال هست مگه بهتر از این می‌تونه قانون کنه به نفع دلال
    آقا شما ماشین فرسوده رو بگیرید از متلکشپ به جاش ماشین روز بدید بازم سود کردید ،چرا که از محل مصرف سوخت بالای ماشین فرسوده دولت سود خواهد کرد در کوتاه مدت حتی،اما یکسری نمیخوان

نظرسنجی
آیا جلسات اخیر مدیرعامل راه آهن با مدیران شرکت‌های مالک لوکوموتیو و واگن و تأکید ایشان بر حمایت از بخش خصوصی، تا کنون در بهبود وضعیت این شرکت ها مؤثر بوده است؟