| کد خبر: 153649 |

◄ رده‌بندی کشورها در زمینه تصادفات رانندگی؛ جایگاه ایران کجاست؟

سه معیار تعداد تلفات سالانه بر حسب صد هزار نفر جمعیت، تعداد تلفات سالانه بر حسب صد هزار خودرو و تعداد تلفات سالانه بر حسب یک میلیارد خودرو-کیلومتر سه معیار پذیرفته شده جهانی برای رده بندی کشورها از لحاظ تصادفات هستند.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل گفت:  برای رده بندی کشورها از لحاظ تصادفات سه معیار پذیرفته شده جهانی وجود دارد.

به گزارش تین‌نیوز، خدایار خاشع در یک گروه مجازی حمل‌ونقلی این معیارها را به شرح زیر برشمرد: 

الف: تعداد تلفات سالانه بر حسب صد هزار نفر جمعیت.

ب: تعداد تلفات سالانه بر حسب صد هزار خودرو.

ج: تعداد تلفات سالانه بر حسب یک میلیارد خودرو-کیلومتر.

او واقعی‌ترین و دقیق‌ترین معیار ردیف ج و بی‌دقت ترین آنها را، ردیف الف دانست و خاطرنشان کرد: با معیار الف ایران با حدود ۲۵ کشته در ردیف‌های شش، هفت یا هشت (بر حسب دقت آمارها) قرار می‌گیرد.

این کارشناس افزود: قبل از ایران کشورهایی مانند بورکینافاسو، تایلند، تانزانیا، لیبریا، کنگو و جمهوری آفریقای مرکزی قرار دارند و متوسط جهانی برای این معیار ۱۷/۴ و اروپا ۹/۳ و آسیای جنوب شرقی ۱۷ است.

وی اظهار داشت: با معیار ب  جایگاه ایران با حدود ۹۰ کشته به ازای صد هزار خودرو،  ۸۲ است و متوسط جهانی با این معیار موجود نیست ولی این عدد در اروپا ۱۹، آسیای جنوب شرقی ۱۰۱ و آفریقا ۵۷۴ است.

به گفته وی با این معیار، تعداد کشته‌ها برای عراق ۱۵۱، برای هند ۱۳۰، برای رژیم صهیونیستی ۹/۷ برای ترکیه ۳۷ و برای چین ۱۰۴  بوده و این عدد برای جمهوری دموکراتیک کنگو 6هزار و 400 و برای کوبا ۱۳۳ است.

خاشع تاکید کرد: دقیق‌ترین معیار که منعکس کننده تقریبا تمام واقعیت است، برای اغلب کشورها موجود نیست و تعداد بسیار معدودی این آمار را ارایه کرده‌اند، مثلا سویس۴/۳، انگلستان ۳/۶، امریکا ۷/۱، سوئد۳/۵، کانادا ۶/۳ و برزیل۶۰ هستند.

جواد هدایتی مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز با بیان این‌که  بر اساس آمار تلفات رانندگی در 6 ماه گذشته شاهد کاهش 1.2 درصدی تلفات جاده‌ای به نسبت سال گذشته هستیم، گفت: با این‌ حال 8 هزار و 691 تن براثر حوادث رانندگی در 6 ماهه نخست سال جاری جان خود را از دست‌ داده‌اند که این آمار نشان می‌دهد نیازمند اقدامات جدیدی برای حل این مشکل هستیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.