| کد خبر: 245105 |

دبیر انجمن صنفی شرکت های ریلی:

◄ وقت اجرای هیچ پروژه قطار سریع‌ السیری در کشور نیست

زمان مناسب برای اجرای این پروژه‌ ها، وقتی است که درآمد سرانه مردم ما به چندین برابر وضع فعلی رسیده باشد.

تین نیوز

دبیر انجمن صنفی شرکت های ریلی گفت: معتقدم امروز، وقت اجرای هیچ پروژه قطار سریع‌ السیری در کشور  نیست.

به گزارش تین نیوز، سبحان نظری این مطلب را در جمع متخصصان تین نیوز بیان کرد و افزود: در حقیقت زمان مناسب برای اجرای این پروژه‌ ها، وقتی است که درآمد سرانه مردم ما به چندین برابر وضع فعلی رسیده باشد.

او تاکید کرد: در یک تمثیل ساده‌ می‌توان گفت ساختن خط قطار سریع‌ السیر در مسیر تهران به اصفهان، مانند این است که در خانواده‌ ای با شش فرزند، پنج فرزند دارند گرسنگی می‌کشند و ما دنبال خرید ساعت رولکس برای فرزند ششم هستیم.

بیشتر بخوانید:

این فعال صنفی عنوان کرد: شرایط کشور ما در حال حاضر به گونه‌ ای است که بسیاری از مناطق کشور، دسترسی‌ های حمل‌ و نقلی پایه و ساده‌ مورد نیاز خود را ندارند و به تعبیری از نظر شاخص‌ های دسترسی حمل‌ و نقلی فقیر به شمار می‌روند.

نظری گفت: از منظر خردمندی، وجدان جمعی و عدالت اجتماعی، نمی‌ توان پذیرفت که در کنار چنین مناطق کم‌ بهره و فقیری، مناطقی هم باشند که به خرج بیت‌ المال با انواع و اقسام تسهیلات ریلی و جاده‌ ای و هوایی، رفاه حمل‌ و‌ نقلی برایشان فراهم شود.

وی افزود: برای تعبیر کاخ و کوخ حضرت امیرالمومنین علیه السلام، در بخش حمل‌ و‌ نقل اگر بخواهیم مصداق‌ بیابیم، یکی از نمونه‌ ها می‌ تواند همین توزیع ناعادلانه‌ رفاه و دسترسی‌ های حمل‌ و نقلی باشد.

دبیر انجمن صنفی شرکت های ریلی خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگر این است که مدافعان این طرح‌ ها عموما مدعی آن هستند که بالاخره این پروژه‌ ها از نظر مطالعات اقتصاد مهندسی موجه تشخیص داده شده‌ اند.

به گزارش تین نیوز، وی عنوان کرد: اما باید دانست که نه فقط در ایران بلکه در همه‌ کشورهای دنیا، مطالعات توجیه اقتصادی چنین مگا پروژه‌هایی عموما با بزرگ‌ نمایی منافع و کوچک‌ نمایی هزینه‌ ها تهیه می‌ شود تا پروژه موجه جلوه داده شود و تازه در دوران اجرا، هزینه‌ ها چندین برابر عدد برآورد شده تمام می‌شود.

نظری گفت: حتی دلیلی مثل انتقال فناوری هم در شرایط کنونی ایران ما، برای توجیه چنین تصمیماتی کفایت ندارد، بگذریم از این که  در عمل این انتقال فناوری در سطح کافی انجام نمی‌ شود.

علیرضا صلواتی مجری طرح قطار سریع‌ السیر تهران -قم - اصفهان دو روز پیش در روزنامه ایران آنلاین نوشت: طرح قطار سریع‌السیر نیز به عنوان موضوعی علمی، جدید و با تکنولوژی روز، در زمره طرح‌هایی قرار گرفته است که برای احداث آن از تسهیلات پرداختی از سوی چین استفاده می‌شود. سود این تسهیلات ۶درصد است.

وی افزود: با این قرارداد دانش فنی احداث خطوط ریلی سریع‌السیر وارد کشور شده و علاوه بر ۳ استان تهران، قم و اصفهان تا ۱۰ سال آینده در ۸ استان دیگر که ۸۰ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است، خط ریلی سریع‌السیر احداث می‌شود و این خطوط با تکیه بر دانش فنی داخلی ساخته خواهد شد و به این ترتیب از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود. با وجود چند برابر شدن هزینه‌های ارزی، ساخت قطار سریع‌السیر تهران-اصفهان هنوز اقتصادی است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 1 1

    سلام. ضمن تشکر از جناب دکتر نظری و تاکید بر گزاره ایشان مبنی بر اینکه این خدمت لوکس با قد و قواره اقتصادی کشور و سطح در آمد مردم هم خوانی ندارد، به فرمایشات ایشان اضافه میکنم که :
    اولا) جناب صلواتی مجری طرح هستند نه طراح آن. طراح است که باید مدافع طرح خود باشد و آن را توجیه کند. مجرب کارش اجرای کار است و ضرورتی ندارد که از طرح دفاع کند و وعده بدهد. لذا تصمیم گیری در مورد اینکه در ۱۰ سال آینده در چند استان دیگر چند خط ریلی سریع‌السیر احداث می‌شود به ایشان ربطی ندارد و تصمیم در مورد آن توسط مراجعی بالاتر انجام میشود. ایشان فقط مجری این طرح هستند.
    ثانیا) بر خلاف نظر مجری طرح و با نگاه به تجارب قبلی، با این پروژه الزاما دانش فنی احداث خطوط ریلی سریع‌السیر وارد کشور نمیشود. آنچه که ایشان بعنوان دانش فنی از آن یاد میکنند چیزی جز مونتاژ قطعات ناوگان و پیاده سازی نقشه های فنی چینی در احداث زیر ساخت نیست.لذا این که خطوط سریع با تکیه بر دانش فنی داخلی ساخته خواهد شد درست نیست و از خروج ارز از کشور جلوگیری نمی‌شود.
    ثالثا) گرچه در اینجا تورم چهل درصد است اما نرخ سود چنین تسهیلاتی در دنیا زیر 5 درصد است و چینی ها دارند از آب گل آلود ماهی میگیرند. در حالیکه از فاینانس خارجی استفاده میشود و باید اعتبار خارجی را با 6 درصد سود برگردانیم ،جناب صلواتی چطور میگویند از خروج ارز جلوگیری میشود؟
    رابعا) دولت ایران در پاییز 98 ضمانت نامه دولتی ( سهم 15 درصد) را اختصاص داد اما چینی ها شانه خالی کردند و کنار کشیدند. لذا زدن چسب زنی خود تحریمی و فرا افکنی در مورد اعتقاد نداشتن دولت قبلی به انجام این پروژه صحیح نیست. نزدیک یکسال از دولت جدید میگذرد و این کارگذاران جدید الورود هنوز به پاکت اول رجوع میکنند.
    خامسا) در مورد اقتصادی بودن اجرای این پروژه تردید جدی وجود دارد.مجری محترم طرح لطف بفرمایند و قیمت تمام شده بلیط هر مسافر را از طراح بپرسند و اعلام فرمایند.
    سادسا) ایشان بر چه اساس میگویند که با احداث این خط از تهران تمرکز زدایی میشود؟ یعنی این قطار باعث مهاجرت معکوس از تهران میشود؟ در کجای دنیا تجربه ای در تایید این ادعای ایشان وجود دارد؟
    سابعا) قطار سریع السیر که یک سازه لوکس و بسیار آسیب پذیر است چطور میتواند در شرایط بحران و زلزله به کمک پایتخت بیاید؟ این قطار نه تنها وسیله حمل و نقل در شرایط بحران نیست بلکه در بحران نیازمند حفاظت است.
    در پایان مجددا به جناب صلواتی توصیه میشود که به اجرا بپردازند و از توجیه طرح دست بردارند.