| کد خبر: 228855 |

◄ ناگفته‌های راه آهن سریع تهران قم اصفهان/ طرح نیازمند بازنگری است

بررسی های کارشناسی نشان می دهد طرح راه آهن سریع تهران قم اصفهان نیاز به بازنگری دارد.

تین نیوز

بررسی های کارشناسی نشان می دهد طرح راه آهن سریع تهران قم اصفهان نیاز به بازنگری دارد.

به گزارش تین نیوز، با وجود این که تعدادی از کارشناسان بر توسعه راه آهن سریع السیر در کشور تاکید داشته و آن را موجب ارتقای فنی و اقتصادی و توسعه کشور دانسته و از الزام اجرای راه آهن سریع السیر تهران قم اصفهان می گویند اما تعداد کارشناسانی که با این طرح موافق نیستند هم، کم نیست.

به اعتقاد آنان بررسی های کارشناسی نشان می دهد روند نامناسب شکل گیری و هدایت راه آهن سریع تهران قم اصفهان در سال های اخیر، موجب بروز مشکلاتی در هدایت و پیشرفت مطلوب طرح شده و بازنگری و اصلاح روند اجرای طرح ضروری است.

بیشتر بخوانید: ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان در اولویت نیست

به اعتقاد برخی کارشناسان، در بررسی روند کلی 15 ساله این طرح مشخص می شود پروژه راه آهن سریع السیر تهران قم اصفهان با وجود منافعی که دارد و علیرغم تلاش هایی که در چندساله اخیر از سوی متولیان آن صورت گرفته است از سال 88 تاکنون 65 درصد در طراحی و حدود 10درصد پیشرفت فیزیکی داشته و درحالی که حدود 4.5 میلیارد یوآن چین هزینه پیمانکاران قبلی و فعلی طرح شده اما در 10 سال گذشته روند مدیریت و ساختار اجرایی و پشتیبانی آن حتی در حد یک پروژه متوسط اجرایی، کارآمد نبوده است.

بیشتر بخوانید: قطار سریع و تاکسی پرنده؛ حمل و نقل لوکس، بدون بازگشت اقتصادی

همچنین بررسی کارشناسان موید آن است که این پروژه با نبود مستندات اولیه و مجوزهای لازم مواجه بوده و تغییر مکرر مبانی و سیاست ها و مسئولان ذیربط، عدم ثبات و رویه، عدم وجود تجارب و اشراف کارشناسی فنی و حقوقی طرح، گستردگی ابعاد فنی و سازمانی طرح، همزمانی طرح با تحولات و محدودیت های مالی، اقتصادی و سیاسی کشور و بلاتکلیفی نکات مهم توافقی بین متولیان ذیربط،  پیشرف طرح را دشوار کرده است.

بیشتر بخوانید:  پاسخ به ابهامات «ملی» بودن راه آهن تهران-اصفهان

در بررسی های به عمل آمد مشخص می شود یکی دیگر از مشکلات این پروژه، نبود سازماندهی توانمند متناسب با آن است. ضمن این که انتظارات و فشارهای بیش از پیش سیاسی و محلی که حتی موجب تغییر مسیر و تأمین کنندگان تجهیزات شده است و همچنین عدم وجود الگوی پایش و مدیریت مخاطرات و نیز حجم روزافزون دعاوی پیمانکار و انباشت ابهامات و چالش های فنی، مالی و اجرایی، موجب تشدید شرایط ریسکی این ابرپروژه شده و به همین دلیل لازم است در مورد اجرای آن تامل بیشتری صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: همکاری ایران و چین؛ مرحمت فرموده، حرف ما را گوش کنید/ بخش نخست

به اعتقاد برخی کارشناسان، برای موفقیت این پروژه لازم است اقداماتی شامل تمام وقت و مستقل شدن مجری توانمند، تشکیل کمیته بازنگری راهبردی پروژه، اخذ مجوزهای قانونی، تشکیل سازمان مجری مستقل و مقتدر و تشکیل و فعال سازی کارگروه های کلیدی، به طور فوری انجام شود.

این مسایل فنی در حالی مطرح می شود که بررسی های کارشناسان بیانگر آن است که این پروژه همچنین دچار برخی تخلفات قانونی نیز شده که از جمله آنها عدم برگزاری مناقصه برای عقد قرارداد با شرکت چینی بوده است. همچنین در مجوز فاینانس شورای اقتصاد ( مربوط به سال 89 ) تأکید شده که این مجوز برای بخش قم – اصفهان بوده و اصلاحیه برای امکان تأمین مالی بخش تهران – قم لازم است. اما شواهد نشان می دهد بدون اخذ اصلاحیه از محل اعتبار این مجوز، اعتبار اسنادی گشایش و به عنوان تهران – قم – اصفهان تغییر یافته و اجرای عملیات در بخش تهران – قم نیز صورت گرفته است.

اگرچه با وجود تمام این موارد اعتقاد کارشناسان این است که می توان با تشکیل فوری یک کارگروه مشترک و راهبردی برای حل این موارد اقدام کرد.

بر اساس بررسی های صورت گرفته حتی در این زمینه می توان این طرح و قرارداد فعلی را به تکمیل زیرسازی و ریلگذاری دو خطه قم – اصفهان برای عبور ترنست مسافری (با سرعت تا km/h200) محدود کرد تا فرصت توانمندسازی سازمان اجرایی و اصلاح قراردادها و تعهدات قبلی فراهم شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.