| کد خبر: 237405 |

◄ استفاده از دوقلوهای دیجیتالی برای افزایش کارایی در حمل‌ و نقل ریلی

با استفاده از دوقلوهای دیجیتالی (Digital twins) و شبیه سازی واقع‌ گرایانه عملیات بهره‌ برداری می توان گام‌ هایی را در جهت ارتقای کارایی حمل‌ و نقل ریلی و جذب مشتریان بیشتر برای این شیوه از حمل‌ و نقل برداشت.

تین نیوز

با استفاده از دوقلوهای دیجیتالی (Digital twins) و شبیه سازی واقع‌ گرایانه عملیات بهره‌ برداری می توان گام‌ هایی را در جهت ارتقای کارایی حمل‌ و نقل ریلی و جذب مشتریان بیشتر برای این شیوه از حمل‌ و نقل برداشت. سیستم های حسگر هوشمند ASC قدرت محاسباتی بسیار بالایی دارند و زمینه استفاده از دوقلوهای دیجیتالی را فراهم می کنند. ASC ها حسگرهای تولید کشور آلمان هستند که با ارائه شتاب سنج ها، شیب سنج ها و ژیرسکوپ های دقیق قابلیت اطمینان عملکردی قطعات، سازه ها و وسایل نقلیه را بهبود می‌بخشند.

دوقلوی دیجیتالی چیست؟

به زبان ساده، دوقلوی دیجیتال، یک مدل مجازی از یک فرآیند، محصول یا خدمات است. در واقع، دوقلوی دیجیتال را پلی میان جهان واقعی و دیجیتال می‌دانند. جفت‌ شدن بین دنیای مجازی و فیزیکی این امکان را فراهم می‌ کند تا با استفاده از داده‌ ها، نظارت بر سیستم صورت گرفته و از بروز مشکلات جلوگیری می‌ کند. دوقلوی دیجیتال، فرصت‌های جدیدی را در صنایع فراهم کرده و می‌ توان از آن برای برنامه‌ ریزی آینده استفاده کرد. براساس اعلام نظرهای انجام‌شده، دوقلوی دیجیتال در حال تبدیل‌ شدن به یک ضرورت تجاری است که کل چرخه عمر یک دارایی یا فرآیند را پوشش داده و پایه و اساس محصولات و خدمات متصل به اینترنت را تشکیل می‌ دهد. شرکت‌ هایی که نتوانند این فناوری را پیاده‌ سازی کنند، از سایر رقبا عقب می‌مانند.

اولین جزء در فناوری دوقلوی دیجیتال، سنسورها هستند که وظیفه جمع‌آوری داده‌های وضعیت زمان واقعی، وضعیت کار یا موقعیت را بر‌عهده داشته و به یک سیستم مبتنی بر ابر متصل است. سیستم مبتنی بر ابر، کلیه داده‌های سنسورها را جمع‌آوری و پردازش و مدل مجازی از سیستم مورد استفاده از سنسورها را ایجاد می‌ کند. در مدل مجازی ایجاد‌ شده، داده‌ ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و باعث ایجاد درس‌ آموخته‌ هایی می‌شود که در مدل واقعی قابل استفاده است و به ایجاد تحول در کسب و کار  منتهی می‌ شود.

دوقلوهای دیجیتال به عنوان یک مغز متفکر قدرتمند در پیشبرد نوآوری و عملکرد شناخته می‌ شوند. این فناوری به صنایع کمک می‌کند تا درک بهتری از نیاز مشتریان خود داشته باشند و تجربه آنها را بهبود بخشند. همچنین، باعث توسعه محصولات، خدمات و عملیات صنایع شده و می‌تواند نوآوری را به همراه داشته باشد. پیش‌بینی شده است تا سال‌ ۲۰۲۵، رشد بازار دوقلوی دیجیتال به ۱.۳۰ میلیارد دلار برسد.

کاربرد دوقلوهای دیجیتالی در حمل‌ و نقل ریلی

استفاده از دوقلوهای دیجیتالی برای قطارها، خطوط شبکه و همچنین ابنیه راه آهن، زمینه بهبود عملکرد حمل و نقل ریلی را فراهم خواهد ساخت. به عنوان مثال می توان از آنها برای تولید شبیه سازی های فیزیکی دقیق و در لحظه سیستم های راه آهن استفاده نمود، به این معنا که جدول زمانی بهینه سیر قطارها یا انحراف ایده آل را در صورت وقوع حوادث در شبکه ریلی محاسبه کرد. علاوه بر این از دوقلوهای دیجیتالی می توان برای شبیه سازی اثراتی که هرگونه تغییر در مسیر قطارها ممکن است ایجاد کند، استفاده کرد که به برنامه ریزان اجازه می دهد تا ساکنان محلی را از قبل از هرگونه اختلال مطلع سازند و همچنین برنامه سیر قطارهای دیگر را در لحظه تغییر داده و اصلاح کنند.

دو قلوهای دیجیتالی همچنین می‌ توانند تعمیر و نگهداری زیرساخت ریلی را بهینه کنند. ظرفیت محاسباتی عظیم سیستم های حسگر هوشمند ASC امکان نظارت بر قطارها و مسیر را به صورت همزمان فراهم می کنند. این بدان معنی است که اجزای مشکل ساز را می توان قبل از هر گونه آسیبی شناسایی و جایگزین کرد. مزیت دیگر استفاده از شبیه سازهای مبتنی بر دوقلوهای دیجیتالی این است که امکان اجرای سریع سناریوهای مختلف را بدون هدر دادن منابع حیاتی، فراهم می کند.

Snap 2021-11-22 at 15.59.04

* کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.