| کد خبر: 50843 |

◄ بیشترین موضوعات مورد علاقه مجلس برای استیضاح وزرای راه بعد از انقلاب

تین نیوز | بررسی سابقه استیضاح وزرای وزارتخانه راه و شهرسازی یا راه و ترابری سابق نشان می دهد که بیشترین علت در بین نمایندگان برای درخواست استیضاح وزیر راه و شهر سازی مربوط به حوزه مسکن است.

به گزارش تین نیوز حال و هوای رسانه ها این روزها خبر از استیضاح وریر راه دارد. این بار نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای وزرات راه و شهر سازی شمشیر از رو بسته اند.

سید حمیدرضا  طباطبایی نائینی، نماینده نائین در مجلس شورای اسلامی در نطق خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: متأسفانه عدم کفایت وزیر در حوزه حمل و نقل هوایی به دیگر حوزه‌ها تسری یافته و شخص وزیر بی‌برنامه است و این بی‌برنامگی به حوزه حمل و نقل ریلی و مسکن سایه انداخته است. لذا استدعا می کنیم این وزیر که کفایت ندارد استیضاح شده و عزل شود.

باید گفت در حوزه راه و شهر سازی در طی چهار ماه اخیر دو بار موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی مطرح شده است.  

اولین بار و تنها باری که حمل و نقل ریلی به صورت جدی موجب سوال از وزیر راه شد بهمن ماه سال گذشته بود؛ که برخی از نمایندگان مجلس، توقف پروژه راه آهن مشهد-شیروان-بجنورد-گنبد-گرگان را مورد انتقاد قرار دادند و این موضوع محور طرح استیضاح آخوندی قرار گرفت که پس از حضور وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران مجلس و ارائه توضیحاتی در این خصوص، این طرح استیضاح منتفی شد.

اما بار دوم طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی ظاهرا با قاطعیت بیشتری قرار است رقم بخورد. دراین طرح استیضاح  که روز 13 اردیبهشت ماه سال جاری به امضای 24 نفر از نمایندگان به هیأت رئیسه مجلس تحویل داده شد موضوعات مطرح شده مشکل مسکن و مشکل پروازها و مشکلات عمرانی بیان شده است.

بررسی سابقه استیضاح وزراء وزارت خانه راه و شهر سازی نشان می دهد که بیشترین علت دربین نمایندگان مجلس با چهار مورد درخواست استیضاح مربوط به حوزه مسکن است.

تاریخچه استیضاح وزرای راه
بر اساس آمار پس از باز شدن پای وزرای وزارتخانه راه و شهرسازی بعد از انقلاب اسلامی به مجلس، از اولین استیضاح وزرا که مربوط به شهاب گنابادی وزیر مسکن و شهرسازی در تاریخ 11 آبان 61، تا سال جاری، حمل و نقل هوایی و حمل و نقل جاده ای در دور مورد و در یک مورد حمل و نقل ریلی موضوع استیضاح بوده است.

باید گفت بنا به استناد حافظه رسانه می توان گفت حتی در همین معدود دفعات هم که صنعت حمل و نقل مورد توجه نمایندگان بوده است مسئله اصلی مقوله تامین بودجه مطرح شده است. بودجه ای که گاهی از سمت خود نمایندگان در زمان تعیین بودجه تصویب نشده است.

هرچند بر اساس اصل 89 قانون اساسی استیضاح هیئت وزیران یا هر یک از وزرا، حق نمایندگان مجلس است اما مطرح شدن استیضاح برای هر وزارتخانه ای تبعاتی را به دنبال دارد که کمترین آن ایجاد یک برداشت غلط از روابط بین مجلس و وزارت خانه مذکور است. گویا دستور کار و یا سازماندهی وجود دارد که با اهداف مشخص به اسم واقع نمایی مرتب دست به سیاه نمایی های اقتصادی می زنند.

البته کارشناسان باور دارند همه این جریانات، کم توجهی وزارت راه و شهرسازی را تبرئه نمی کند تا باور شود که هیچ گونه مشکلی در حوره حمل و نقل وجود ندارد. بلکه علت عدم توجه به مسئله حمل و نقل و اینکه آیا واقعا تنها یک یا دو مسیر در طی این سی و چند سال توانسته اند برای نمایندگان مردم، سوال ایجاد کنند مواردی است که ذهن مخاطب را با خود درگیر می کند؟

موضوعات مورد علاقه استیضاح وزیر راه
شایان ذکر است موضوعات مطرح شده در استیضاح ورزای راه و شهر سازی از برهه زمانی بعد از انقلاب تا به امروز عبارتند از:
- شکایت از خانه سازی در شهر زلزله زده طبس و حومه
- غیراستاندارد بودن جاده ها
- ضعف های مدیریتی در اداره فرودگاه ها
- بررسی نحوه و رفتار مدیریتی وزیر مسکن و شهرسازی
- عملکرد بخش مسکن، کیفیت ساخت و ساز و فناوری
- مسائل مربوط به مفاسد مالی و اقتصادی
- عزل و نصب ها
- ترجیح خارجی ها به نیروهای متخصص داخلی
- بی توجهی به سرمایه های فیزیکی، مالی، انسانی، حیف و میل ها، ریخت و پاش ها و اسراف ها در بیت المال
- گزارش های اغراق آمیز و خلاف واقع
- وقوع سوانح پی در پی هوایی و اعلام نظر غیرکارشناسانه در خصوص نرمال بودن سوانح هوایی در کشور
- استفاده غیرموجه و غیر اقتصادی از ناوگان هوایی مستهلک و غیرقابل اعتماد
- عدم کفایت در ساماندهی مشکلات مسکن و تشدید روزافزون گرانی ها
- طرح تحقیق و تفحص از مسکن مهر
- غیرقانونی بودن فعالیت وزیر در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان سرپرست
- گردنه پاتاق و راه سر پل ذهاب و قصر شیرین و تصادفات جاده ای مرگبار در محور اسلام آباد- قصر شیرین به دلیل افزایش ترافیک جاده ای
- مشکلات محور بجنورد - جنگل گلستان و متوقف شدن پروژه خط ریلی مشهد- بجنورد- گرگان

گفتنی است از مجموع شکایات و استیضاح های مطرح شده در مجالس اول تا نهم، تنها احمد خرم و حمید بهبهانی موفق نشدند رای اعتماد مجدد وکلای ملت را کسب کنند.  

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احمدی 0 0

    موضوعات جدیدی که ظاهرا اضافه شده عبارتند از: ۱ - رکود اغلب طرحهای در دست ساخت ۲ - مخالفت با طرح و اجرای مسکن مهر و عدم ارائه طرح جدید ۳ - بتاخیر انداختن و بی بر نامه گی در ساخت ازا ۱۰۹ - د راه تهران شمال ۴ - تاخیرات بسیار در بخش هوائی و شرکت راه آهن و سر گردانی و بلاتکلیفی مسافرین ۵ - سوانح زنجیره ای در بخش ریلی(ؤاه آهن) و تحمیل خسارت های هنگفت به ملت ۶ _ سوانح متعدد دز بخش هوائی ۷ - عدم رسیدکی و نابسامانی در حوزه راهداری ۸ - توقف و رکود در ادامه تکمیل و ساخت پروژه های جاده ای و ریلی و بنادر ۹ - استفاده از افراد بازنشسته غیر متخصص در پست های کلیدی ۱۰ - علیرغم قول یکماهه برای تکمیل و ارائه طرح جامع حمل و نقل متاسفانه تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته ۱۱ - عدم تخصص و تجربه لازم در وزارت راه و شهرسازی ۱۲ - عدم موفقیت و ارائه برنامه مناسب در حوزه بهسازی و بازسازی بافت های فرسوده شهر ها ۱۳ - استفاده خدمتی از اعضای هیئت علمی دانشگاهها در پست های کلیدی وبطوریکه هم لطمه به دانشگاه زده شده و هم به شرکتی که در آن فعالیت میکنند. لدا اغلب بلحاط دانشگاهی بودن باید بیشتر اوقات در دانشگاه باشند و وقت لازم برای بازئیئ های میدانی فراهم نیست