| کد خبر: 41578 |

احداثاسکله کنگان در انتظار تخصیص اعتبار

تین نیوز |  ۳ سال از روزی که کلنگ احداث اسکله کنگان بر زمین خورد می‌گذرد اما کنگانی‌ها همچنان چشم‌به‌راه بهره‌برداری از این اسکله هستند تا هم تجارت خود را رونق دهند و هم به واسطه فرصت‌های شغلی ایجادشده در کنار آن، شاغل شوند.
 
اگرچه کنگان در پایتخت انرژی کشور ۵۰ سال است که از مزیت داشتن اسکله برخوردار است اما پس از ادغام روستاهای تنوک و اختر با شهرستان کنگان، اراضی این روستاها به وزارت نفت واگذار شد و به دلیل قدیمی‌بودن این اسکله، این وزارتخانه متعهد شد به‌دلیل احداث سایت ۲ پارس جنوبی در این منطقه، برای شهرستان کنگان اسکله تازه‌ای احداث کند.

اسکله‌ای که چشم امید بسیاری از ساکنان منطقه برای ایجاد اشتغال به دنبال کلنگ احداث آن بود، چراکه کسب و کار اصلی مردم این شهرستان صیادی و تجارت از راه دریاست.
اما به گفته موسی احمدی نماینده مردم کنگان، دیر و جم در مجلس پیگیری‌های انجام‌شده نشان از آن دارد که با وجود تمایل وزارت نفت برای به پایان رساندن اسکله، مشکل اعتبار مالی سبب شده است احداث آن به تاخیر بیفتد. او در گفت‌وگو با صمت می‌گوید: در کنگان مردم دو روستای تنبک و اختر اسکله قدیمی داشتند و از این طریق صیادی می‌کردند اما در دولت قبل قرار شد وزارت نفت به‌ازای تملک اراضی این دو روستا اسکله جدیدی برای آنها بسازد.

او ادامه می‌دهد: در همان دولت قبل هم این پروژه متوقف شد. پیگیری‌ها هم نشان داد این امر به دلیل کمبود اعتبار بوده است. احمدی ادامه می‌دهد: بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم پیگیری‌ها را ادامه دادیم. به وزارت نفت نامه نوشتیم و قرار شد این موضوع در وزارت نفت به مشورت گذاشته شود. آنها مخالفتی ندارند چون می‌دانند این اسکله نیاز اصلی مردم این منطقه است. اما همانطور که گفتم مشکل اصلی تامین اعتبار است.

او با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده توسط امام جمعه بوشهر، فرماندار کنگان و شورای شهر کنگان ادامه می‌دهد: در سفر اخیر هیات دولت در جلسه‌ای با آقای نوبخت این امر مطرح و قرار شد طرحی مهیا شود و مطالعات آن انجام شود. درحال‌حاضر هم طرح تدوین شده و هم مطالعات انجام شده است و قرار است به دفتر آقای نوبخت ارسال شود چراکه اولویت دارترین موضوع مردم کنگان درحال‌حاضر احداث اسکله است.
   
ماجرا از آغاز

اسکله بندر کنگان در سال ۹۰ مصوب شد و کلنگ آن نیز در این سال زده شد. این اسکله تنها تا ساخت ۱۰۰ متر از یک بازوی آن پیش رفته و سپس عملیات اجرایی آن متوقف شده و هیچ اقدامی برای پیشبرد این پروژه نشده است.

سیدحسین حسینی‌محمدی رییس سازمان صنعت و معدن استان بوشهر به صمت می‌گوید: در سال ۹۰ قراری مبنی بر احداث یک اسکله جدید در شهرستان کنگان با همکاری وزارت نفت گذاشته شد. سازمان بنادر و دریانوردی، پروژه بندر کنگان را از سال ۹۰ آغاز و در ۹۳ به اتمام رساند. در آن پروژه نیز از سال ۹۰ احداث اسکله‌ای در بندر کنگان مصوب شده که در این اسکله قرار است امکانات لازم برای بارگیری کشتی‌هایی با ظرفیت هزار تن فراهم شود و در حدود ۶ میلیارد تومان نیز برای آن هزینه شده است، همچنین امکانات پشتیبانی برای لنج‌ها به اتمام رسیده است. این اسکله قرار است به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد و درحال‌حاضر تنها مراحل لایروبی و مرمت‌سازی باقی مانده است.

او عنوان می‌کند: اسکله‌ای که کلنگ آن در سال ۹۰ توسط وزارت نفت زده شد و پس از ادغام روستاهای اطراف با شهرستان کنگان بر طبق توافقی که میان فرماندار وقت و وزارت نفت انجام شد متاسفانه عملیات اجرایی آن متوقف شده است. به نظر می‌رسد مستندی درباره مکلف‌بودن وزارت نفت به ساخت اسکله یادشده موجود نیست.

ممکن است مستندات موجود در باب ساخت این اسکله توسط وزارت نفت در اختیار فرمانداری کنگان باشد. ظاهرا تصمیم بر ساخت این اسکله تنها در حد یک تفاهم بوده است. درحال‌حاضر منطقه ویژه پارس جنوبی به دلیل تحریم‌ها و مشکلات موجود منابع محدودی در دست دارد، اگر شرایط وزارت نفت مانند گذشته بود و منابع مالی این وزارتخانه بیشتر از حال حاضر بود، وزارت نفت حتما در پیشبرد عملیات اجرایی این اسکله کمک می‌کرد اما اکنون متاسفانه منابع مالی نفت بسیار کم است و به همین دلیل وزارت نفت نتوانسته به ساخت این اسکله کمک کند. حسینی محمدی در ادامه می‌افزاید: متولی ساخت اسکله در بنادر شیلات است و سازمان بنادر و کشتیرانی نمی‌تواند پشتیبانی‌های لازم را درباره این اسکله به‌عمل آورد.

فرماندار کنگان معتقد است مستندات لازم را در دست دارد. عباس جمشیدی به صمت می‌گوید: همه سوابق، مستندات و مدارک موجود دال بر این هستند که وزارت نفت مکلف به احداث اسکله‌ای برای مردم کنگان بوده است. تمامی سوابق و مکاتبات مربوط به ساخت این اسکله نیز موجود هستند. تصویب این اسکله به سال ۹۰ برمی‌گردد. درواقع در دولت قبلی از سال ۹۰ این اسکله کلنگ‌زنی شد و بازویی در حدود ۱۰۰ متر احداث شد. این اسکله متاسفانه در همان مرحله باقی ماند و عملیات اجرایی پیشرفتی نداشت. پیگیری‌های فراوانی از سوی فرمانداری شده و حتی در سفر ریاست‌جمهوری در دی‌ماه امسال نیز این موضوع مطرح شده اما این مشکل همچنان باقی است.

او می‌افزاید: پس از احداث سایت یک پارس‌جنوبی در عسلویه، احداث سایت ۲ آن تصویب شد و مساحت ۳۰ هزار هکتار برای آن در نظر گرفته شد. ۱۶ هکتار این سایت در شهرستان کنگان در نظر گرفته شد و وزیر نفت وقت برای تاسیسات گازی و پتروشیمی در این منطقه جانمایی کرده بود. وزارت نفت اراضی ۲ روستا به نام‌های تنوک و اختر که هرکدام ۱۵۰۰ نفر جمعیت داشتند را در اختیار گرفت و تصمیم گرفته شد مردم این روستاها به شهرستان کنگان نقل مکان کنند. روستاییان در روستاهای خود اسکله‌ای برای صیادی و دریانوردی داشتند. شغل بیشتر مردم کنگان صیادی و دریانوردی است و در حدود ۷۰ درصد از مردم کنگان از این راه امرار معاش می‌کنند. با وجود احداث پالایشگاه‌های نفت و گاز این شغل سنتی همچنان پابرجا مانده است.

او عنوان می‌کند: وزارت نفت اراضی مردم روستاهای تنوک و اختر را خریداری کرده و آنها نقل مکان کردند. افراد روستای اختر در شهر کنگان ساکن شدند اما مردم تنوک گفتند قصد دارند هویت خود را محفوظ کنند و در فاصله‌ای کمتر از ۲ کیلومتری شهر برای خود روستایی به نام تنوک جدید احداث کردند. این روستا نیاز به یک موج‌شکن و اسکله دارد. اما اسکله مصوب‌شده در سال ۹۰ هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده و عملیات اجرایی آن به پایان نرسیده است. اسکله موجود در کنگان یک اسکله تجاری، دریایی، گمرک، بندری و صیادی است و موج‌شکن بسیار کوچکی است که به هیچ عنوان نیازهای مردم این شهرستان را تامین نمی‌کند.

عباس پاریابی معاون فرمانداری کنگان به می‌گوید: در اجرای طرح‌های توسعه پارس‌جنوبی در قالب سایت ۲، روستاهای اختر، تنوک و میانلو (قلعه میان)‌ ازجمله روستاهایی بودند که توسط سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تملک و مردم آن به شهرستان کنگان منتقل شدند. در همین رابطه روستاهای یادشده نیز برای اجرای پروژه‌های وزارت نفت اختصاص یافت و در توافق‌های انجام‌شده مقرر شد به منظور فراهم کردن بستر لازم برای تداوم اشتغال سنتی اهالی در بخش صیادی ادامه عملیات اجرایی اسکله بندر کنگان در نقطه تعریف‌شده توسط وزارت نفت انجام شود. پاریابی عنوان می‌کند: پیگیری‌های انجام‌شده به‌طور مکتوب موجود هستند. نامه‌هایی ارسال شده و از مسئولان تقاضا شده عملیات اجرایی این اسکله از نو شروع شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.