| کد خبر: 42159 |

◄ هزینه‌های گزاف خطوط سریع السیر را صرف تصورات و احساسات نکنید

تین نیوز | عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم گرامیداشت سالروز ورود امام با بیان اینکه یکی از مشکلات مردم، نحوه اتصال به فرودگاه امام است، گفت: از طریق قطار سریع‌السیر مسافران به سرعت از ایستگاه راه‌آهن تهران به فرودگاه امام متصل می شوند تا از این طریق از ترافیک سنگین در این مسیر رهایی یابند. وی افزود:  عملیات احداث قطار سریع‌السیر تهران- فرودگاه امام - قم- اصفهان با سرعت بیش از 300 کیلومتر به زودی آغاز می شود. 
اما دیدگاه کاربران تین نیوز در خصوص این اظهارات آخوندی چه بود؟ برای اطلاع از نظرات کاربران ادامه مطلب را بخوانید:

1- اگر ریل گذاری جدید، سامانه سیگنالینگ جدید، ایستگاه جدید، پرسنل جدید، نیروی کشش و واگن جدید و ازهمه مهمتر کل مسیر برقی شود و سامانه نگهداری ایجاد شود می توان امیدوار بود مسیر ریلی تهران فرودگاه قم روزی افتتاح شود، ولی آن روز زود نیست، زیرا هزینه و زیر بناها حداقل ۵ سال زمان می برند، آنهم نه با تشکیلات موجود راه آهن دولتی ایران، بلکه با کمک نیروها و فن آوری خارجی.

2- " یکی از مشکلات مردم، نحوه اتصال به فرودگاه امام است" ؟ جناب آقای دکتر آخوندی عزیز اگر این دغدغه را دارید چرا اتمام پروژه اتصال مترو به فرودگاه را پیگیری نمی کنید. این پروژه یک سال است متوقف شده و دو سال دیگر هم افتتاح نمی شود.

 3- فرودگاه امام به خطوط تاكسی - اتوبوس و مترو نياز دارد نه به راه آهن سريع.
پروژه متروی فرودگاه را جدی تعقيب كنيد كه نيمه كاره مانده است.
فاصله تهران تا فرودگاه امام مناسب قطار سريع السير نيست در اين فاصله نمی توان به سرعت بيش از 160 رسيد، جناب وزير نبايد احساسی و غير تخصصی صحبت كند. خوب است در اين رابطه نظر متخصصان را جويا شود نه افراد بله قربان گو. در كدام شهر مهم دنيا دو ايستگاه در يك خط سريع السير با فاصله 40 كيلومتر گذاشته می شود؟
ايستگاه های خطوط سريع بايد بيش از 150 كيلومتر فاصله داشته باشند تا از مزيت سرعت بالای 300 كيلومتر بتوان استفاده مطلوبی برد وگرنه راه آهن سريع جنبه مضحك و ضد تبليغاتی خواهد داشت چون بين فرودگاه امام و تهران سرعت قطار از حدود 160 بالاتر نمی رود و مسافر فرودگاهی كه سوار اين خط سريع شده است هرگز سرعت بالاتری را تجربه نمی كند و برای او ماهيت سريع السير زير سوال می رود  و مسافران واقعی تهران - اصفهان مجبور به تحمل زمان سفر اضافی برای تقليل سرعت ناشی از يك ايستگاه نزديك به تهران می شوند و در مقابل چه به دست می آوريم؟
درصد اندكی از مسافران فرودگاه امام را می توان به خط سريع جذب نمود چون مسافران فرودگاه كه مسافر بين المللی هستند مسافران دارای بار و بنه هستند و به همين علت تمايل آنها به تاكسی سواری برای رسيدن به مقاصد پراكنده در تهران بيشتر است و گرنه مجبور می شوند در فرودگاه امام سوار بر وسيله ای شده خود را به ايستگاه سريع السير برسانند و بعد سوار قطار راه آهن سريع شوند و در ايستگاه تهران دوباره دنبال تاكسی باشند تا به منزل بروند. برای آنها منطقی تر آن است كه از همان فرودگاه امام دنبال تاكسی باشند.
در صورت اجرا پيشنهاد وزير محترم و منظور نمودن ايستگاه فرودگاه امام در خط سريع السير: پول اضافه برای زيرساخت و ناوگان خرج می شود و زيان كاهش مسافران تهران – اصفهان (به خاطر افزايش زمان سفر) را متحمل می شويم و مسافران اندكی كه در فرودگاه امام به تهران سوار می شوند به اين طرح می خندند كه چقدر ناكارآمد است.
لطفا هزينه های گزاف خطوط سريع السير را صرف تصورات و احساسات نكنيد.

4- آیا هرگز به میدان راه آهن رفته اید؟ مسافر بین المللی با بار برسد میدان راه آهن، آن هم بین ۲ الی ۵ بامداد. البته  سرعت ۱۶۰ کیلومتر هم بعید است. به هرحال مترو و تاکسی به شرط مسیر اختصاصی گزینه های برترند. البته اگر از قم به فرودگاه بروید قطار سریع السیر مناسب تر است به شرطی که مسافر بین المللی اصلا وجود داشته باشد. در هر حال فرودگاه امام موقعیت در نظر گرفته شده خود را سال هاست که از دست داده و جایش را همسایگان عرب و ترک ربوده اند. هرگونه شهرک ساختن در آنهم خیانت و اتلاف سرما یه های ملی است. لطفا به اولویت ها توجه بفرمایید. فرودگاه امام هرگز فرودگاه شارل دوگل نخواهد شد، نه با این شرایط اقلیمی و هوانوردی و۰۰۰۰۰۰۰

5- بنده 10 سال قبل در همكاری با آقای دكتر پورسيدآقايی كه مجری راه آهن تندرو تهران - اصفهان بودند مطالعات توجيهی همين طرح را توسط مشاور فرانسوی SNCF-I پيگيري می كرديم. در مطالعات مزبور مشاور خارجی اصرار داست كه برای اين مسير ايستگاه برای شهر قم منظور نشود. استدلال مشاور بر اين بود كه مسافران تهران - قم با راه آهن عادی سفر می كنند نه با راه آهن سريع السير و مسافران قم - اصفهان بسيار اندك هستند و اگر ايستگاه قم منظور شود باعث افزايش زمان سفر قطارهای تهران - اصفهان می شود و همين افزايش زمان سفر مزيت اصلی راه آهن سريع السير را كمرنگ می نمايد و مشاور مقدار كاهش مسافران در اين مسير را به خاطر اضافه كردن ايستگاه قم محاسبه كرده بود و گزارش مطالعات مزبور موجود است. آن موقع بنده در مقام كارفرمايی توضيح دادم كه شهر قم مركز استانی مهم و در حال توسعه شتابان در كشور ماست و پيش بينی نكردن ايستگاه برای شهر قم منطقی به نظر نمی رسد.
ايستگاه فرودگاه امام به مراتب كم اهميت تر از ايستگاه قم است و می توان افزودن ايستگاه قم را تحمل كرد ولی افزودن ايستگاه فرودگاه امام و همينطور ايستگاه قم باعث تقليل قابل توجه جذابيت سفر با اين مسير می شود و مشاور طرح می تواند محاسبات تغييرات زمان سفر و تعداد مسافران را بر اثر افزودن هر يك از اين دو ايستگاه و افزودن توام اين دو ايستگاه را ارائه نمايد تا مسئولان وزارت راه با ديد روشن تصميم بگيرند. شايان ذكر است هم اكنون علاوه بر خط مترو به سمت فرودگاه امام كه در دست ساخت است، در مسير راه آهن موجود تهران - قم ايستگاهی به نام ايستگاه فرودگاه امام دارد و امكان سرويس دادن به فرودگاه امام را دارد و فقط كافی است مسير فرعی از اين ايستگاه تا داخل فرودگاه امام امتداد داده شود و سرويس ترابری محلی ريلی بين فرودگاه امام و تهران نيز مانند خدمات مترو برقرار شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    اتفاقا در بسیاری از کشورها ایستگاه های راه آهن و فرودگاه را به شبکه مترو و خطوط سریع السیر وصل هستند، من دلیل بعضی از این مخالفت های غیر کارشناسانه را نمی فهمم