| کد خبر: 79652 |

سقوط گردشگری مصر پس از انفجار هواپیمای روسی

تین نیوز | مصر که هرسال درآمد کلانی از صنعت گردشگری کسب می‌کند پس از سقوط هواپیمای روسی در صحرای سینا با مشکلات بسیاری در حوزه صنعت گردشگری مواجه و ضررهای بسیاری را متحمل شده است.

هواپیمای مسافربری روسی در ۹ آبان ۱۳۹۴، سقوط کرده و ۲۲۴ نفر از سرنشینان این هواپیما کشته شدند.

مصر دارای یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان است. گفته می‌شود تمدن این کشور قدمتی ۴ هزار ساله دارد. سرزمین فراعنه اکنون مقصد گردشگران بین‌المللی است.

مصر دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری مانند اهرام ثلاثه، صحرای شرقی یا عربی، شبه جزیره سینا و صحراهای دیدنی زیبایی است که هر سال گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. مصر بیش از ۸۴میلیون نفر جمعیت دارد که ۹۰درصد از مردم آن مسلمان هستند. صحراهای دریای سرخ مصر مقصد سفر بسیاری از گردشگران بین‌المللی هستند.
 
گردشگری مصر
مصر در سال ۲۰۱۵میلادی ۶۱میلیارد دلار درآمد از گردشگری کسب کرد که این میزان نسبت به سال ۲۰۱۴م ۷/۴میلیارد دلار کمتر بوده است. سال گذشته همچنین میزان سفر گردشگران به مصر ۶درصد کاهش یافت و از ۹/۹میلیون نفر گردشگر در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۹/۳میلیون نفر در سال ۲۰۱۵م رسید. وزارت گردشگری مصر اعلام کرده که پس از سقوط هواپیمای روسی در آسمان مصر درآمد حاصل از گردشگری در ماه‌های ژانویه و فوریه ۲۰۱۵‌ در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۴میلادی، ۲۰درصد کاهش یافت.

گفتنی است صنعت گردشگری ۱۳درصد از تولید ناخالص داخلی مصر را در ۲۰۱۴میلادی به خود اختصاص داد. در همین سال سفر و گردشگری ۱۲درصد در مصر اشتغالزایی کرد.

تاثیر سقوط بر گردشگری مصر
در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۵، یک ایرباس A۳۲۱ در صحرای سینای مصر سقوط کرد که موجب کشته شدن ۲۲۴ سرنشین این هواپیما شد. روسیه اعلام کرد که گروهک‌های تروریستی مسئول سقوط هواپیمای ایرباس بوده‌اند. اما مصر اعلام کرده که تحقیقات در این رابطه هنوز به نتیجه نرسیده‌اند. گفتنی است داعش مسئولیت سقوط این هواپیما را بر عهده گرفت. بلافاصله پس از سقوط هواپیما بسیاری از کشورها و خطوط هواپیمایی حریم هوایی و کانون‌های گردشگری مصر را ترک کردند و همین امر موجب شد تا صنعت گردشگری مصر پس از سقوط هواپیمای روسی با مشکلات فراوانی مواجه شود.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه روز پس از سقوط هواپیمای مسافربری روسی دستور توقف پروازهای مسافری این کشور به مصر با عنوان «تدابیر ویژه برای تامین امنیت ملی روسیه و حفاظت از مردم این کشور در برابر اعمال تبهکارانه» را صادر کرد.

سقوط هواپیمای روسیه در مصر موجب شد تا این کشور در صنعت گردشگری با چالش‌های جدی مواجه شود. البته نکته قابل تامل این است که روسیه نیز یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری برای مصری‌ها بود.

وزیر گردشگری مصر، هاشم زازو گفت که پس از سقوط هواپیمای روسی، مصر هر ماه ۲۸۳ میلیون دلار از دست می‌دهد. خسارات ناشی از سقوط هواپیمای روسی در آسمان مصر بیشترین خسارت در ۲۰ سال گذشته است.

به گفته وی از زمانی که روسیه و بریتانیا پروازهای خود را به مصر متوقف کردند تعداد گردشگران کاهش یافت. گفتنی است هر سال حدود ۳ میلیون گردشگر روسی به مصر سفر می‌کردند. وی شمار گردشگران انگلیسی در این کشور را یک میلیون نفر در سال اعلام کرد.
 
به گفته حسام‌الدین الشاعر، رییس انجمن صنعت گردشگری مصر، خسارت ناشی از لغو پروازها، رزرو هتل‌ها و کاهش مشاغل وابسته به گردشگری در مصر در زمستان سال جاری میلادی ۵۰۰ میلیون دلار برآورد شده است. وی افزود: اگر تا یک هفته دیگر وضع عادی نشود، مصر در طول سال شاهد حدود ۲ میلیارد دلار کسری درآمد گردشگری خواهد شد.

پس از روسیه و انگلیس کشورهای هلند، اوکراین و بسیاری از کشورهای دیگر پروازها به شرم الشیخ را به حالت تعلیق درآوردند. دانمارک، نروژ و فنلاند نیز از شهروندان خود خواسته‌اند که از سفرهای غیرضروری به شهر شرم الشیخ مصر اجتناب کنند.

سقوط هواپیمای مسافری که از مبداء منطقه گردشگری شرم الشیخ در سینای مصر عازم روسیه بود و نیز انتشار اخباری مبنی بر تروریستی بودن این حادثه، تبعات منفی قابل توجهی برای اقتصاد مصر داشته به گونه‌ای که بخش گردشگری این کشور را به لبه پرتگاه سوق داده است. گفتنی است شرم الشیخ در روزهای پیش از سقوط هواپیما یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری به شمار می‌رفت.

تا پیش از حادثه ۳۱ اکتبر، مصر امیدوار بود که تا پایان سال میلادی جاری شمار گردشگران به ۱۰ میلیون نفر و درآمد حاصل از آن به ۸ میلیون دلار برسد، زیرا آمار از رشد پایدار صنعت گردشگری مصر خبر می‌داد اما وقوع حادثه تروریستی برای هواپیمای روسی منجر شد تا صنعت گردشگری این کشور با چالش مواجه شده و همچنین درآمدهای پیش‌بینی شده نیز محقق نشود.

فعالان صنعت گردشگری در مصر چشم‌انداز جذب ۲۰ میلیون گردشگر و کسب ۲۶ میلیارد دلاری از این محل تا ۵ سال آینده را برنامه‌ریزی کرده‌اند. بر این اساس تا سال ۲۰۲۰م درآمد مصر از محل گردشگری به حدود ۸۷ میلیارد دلار خواهد رسید. مصر به دلیل نداشتن ثبات سیاسی و کاهش امنیت به دلیل درگیری‌های سال‌های گذشته دچار خسارات و آسیب‌هایی در زمینه گردشگری شده است.

درآمد گردشگری مصر در سال ۲۰۱۰ م، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود که در سال ۲۰۱۴ م تا ۹۸۲ میلیون دلار تنزل پیدا کرد. تعداد گردشگران مصری در سال گذشته میلادی ۹ میلیون و ۸۷۰ نفر بود که این رقم کاهشی ۳۲/۹درصدی نسبت به آمار سال ۲۰۱۰م داشت.

گردشگری مصر که از سال ۲۰۱۱م به این سو با شکست‌های بزرگ مواجه شده در آخرین تلاش‌ها که به جذب گردشگران روس امید بسته بود، خسارات بسیاری را متحمل
شد. با توجه به کاهش درآمدهای صنعت گردشگری مصر، مقامات گردشگری این کشور درتلاش برای احیای صنعت بسیار حیاتی گردشگری هستند زیرا مصری‌ها از روسیه به عنوان بازاری برای کسب درآمد گردشگری ناامید شده‌اند بنابراین تلاش می‌کنند تا کشورهای عربی را جایگزین روسیه کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.