| کد خبر: 252709 |

معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی مطرح کرد:

اثرات تغییر اقلیم اقیانوس هند بر سفیدشدگی مرجان های خلیج فارس

معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، فقر اکسیژن و پدیده سفید شدگی مرجان ها در خلیج فارس را از پیامدهای تغییر اقلیم در اقیانوس هند دانست و گفت: افزایش دما موجب فقر اکسیژن در محیط های آبی می شود.

تین نیوز

معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، فقر اکسیژن و پدیده سفید شدگی مرجان ها در خلیج فارس را از پیامدهای تغییر اقلیم در اقیانوس هند دانست و گفت: افزایش دما موجب فقر اکسیژن در محیط های آبی می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، علی مهدی نیا با اشاره به اثرات تغییر اقلیم بر سواحل ایران گفت: یکی از پدیده هایی که به شدت تحت تاثیر تغییر اقلیم است،" افزایش دما" است؛ چرا که افزایش دما موجب فقر اکسیژن در محیط های آبی خواهد شد.

وی یکی از اثرات افزایش دمای آب را بر حوزه شیلات دانست و افزود:همچنین افزایش دما موجب اسیدی شدن آب اقیانوس هند می شود که این امر بر زیست بوم سواحل ایران مانند مرجان ها و جنگل های مانگرو تاثیرگذار خواهد شد.

مهدی نیا، سفید شدگی مرجان ها را ناشی از اسیدی شدن محیط دریایی عنوان کرد و یادآور شد: کوچکترین تغییر در زیست دریاها بر سیستم تخمگذاری جانوران دریایی مانند لاک پشت ها تاثیرگذار می شود به همین دلیل است که بسیاری از این موجودات در معرض انقراض هستند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی با تاکید بر اینکه هر گونه تغییر در محیط های دریایی منجر به بر هم خوردن نظم محیط های دریایی می شود، اظهار کرد: در نهایت همه اثرات این تغییرات بر روی انسان خواهد بود؛ نمونه آن چالش های حوزه شیلات است که یکی از دلایل آن می تواند اثرات دراز مدت تغییر اقلیم باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سواحل ایران از تغییرات اقیانوس هند، اثر پذیرفته است یا خیر، گفت: پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی پژوهشی را در زمینه پدیده فقر اکسیژن در دریای عمان منتشر کرده است. علاوه بر آن ما در خلیج فارس با پدیده سفیدشدگی مرجان ها مواجه هستیم و همه اینها ناشی از اثرات تغییر اقلیم در محیط آبی اقیانوس هند است.

مهدی نیا، تاکید کرد: هر چقدر تاسیسات صنعتی در سواحل عمان گسترش یابد این مساله منجر به آزاد شدن دی اکسید کربن در محیط آبی می شود که این امر، افزایش اسیدیته آب و تغییر در زیست بوم این حوضه آبی را به دنبال خواهد داشت.

این محقق با اشاره به برگزاری چهارمین کارگاه اثرات تغییر اقلیم بر محیط دریایی اقیانوس هند از ۱ تا ۳ اسفند با همکاری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی، ادامه داد: در این کارگاه صاحب نظرانی از کشورهایی آفریقای جنوبی، سریلانکا، هند و کشورهای حاشیه اقیانوس هند حضور دارند و محور سخنرانی ها در خصوص اثرات تغییر اقلیم بر محیط زیست دریایی اقیانوس هند است و در زمینه اثرات تغییر اقلیم بر فیزیک، شیمی، زیست دریا اقیانوس هند تبادل نظر می شود.

وی، پدیده های هواشناسی و اثرات آن بر تولیدات اولیه دریاها، اثرات تغییر اقلیم بر بروز توفان های حاره ای، اثرات تغییر اقلیم بر منابع شیلاتی، مهاجرت گونه های آبزیان، جریان های دریایی و اقیانوس شناسی و اثرات اجتماعی و اقتصادی تغییر اقلیم بر ساحل نشینان اقیانوس هند را از دیگر محورهای مورد بحث و تبادل نظر در این کارگاه دانست.

معاون پژوهشی پژوهشگاه اقیانوس شناسی، تعریف پروژه مشترک بین کشورهای حوضه اقیانوس هند در زمینه آگاهی سازی در زمینه تغییر اقلیم را از دیگر برنامه های این رویداد دانست و گفت: یکی از نتایج برگزاری چنین کارگاه هایی، تبادل اطلاعات و تجربیات و آغاز همکاری است از این رو یکی از خروجی های این رویداد تعریف پروژه های مشترک است.

مهدی نیا، از تبادل تجربیات پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی  در این کارگاه خبر داد و گفت: در سال های گذشته پژوهشگاه در زمینه اطلاع رسانی در زمینه سونامی در اقیانوس هند، پروژه ای را پیشنهاد داد و در نهایت کمیته اسکپ، این پروژه را حمایت مالی قرار داد و این طرح به مدت ۳ سال حمایت مالی و در ایران کارگاه ها متعدد آموزشی به ساحل نشینان ایران در خصوص رخداد پدیده سونامی آموزش هایی به منظور آگاه سازی برگزار شد.

وی اضافه کرد: تاکنون با انتشار کتابچه هایی در زمینه مواجهه با پدیده سونامی، توانستیم ساحل نشینان مکران در ایران را از مخاطرات سونامی آگاه کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.