| کد خبر: 211807 |

بهترین جایگزین‌«عید» برای سفر

دومین درخواست مدیران استانی حوزه گردشگری از دولت برای اجرای بهترین شکل «ارائه تعطیلات جایگزین عید ۹۹» به شکل رسمی مطرح شد.

تین نیوز

دومین درخواست مدیران استانی حوزه گردشگری از دولت برای اجرای بهترین شکل «ارائه تعطیلات جایگزین عید ۹۹» به شکل رسمی مطرح شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، دو هفته پیش در جلسه روسای ادارات گردشگری ۳۱ استان با وزیر گردشگری، مدیر بازار گردشگری لرستان با اشاره به فقر تعطیلات مناسب سفرهای داخلی در کشور از مونسان درخواست می‌کند برای تحقق وعده‌ای که در ابتدای تشکیل وزارت گردشگری به فعالان بخش‌خصوصی و مردم داده شد، در مقطع فعلی که «کرونا باعث زمین‌گیر شدن سفرهای نوروزی در عید ۹۹ شد»، آن وعده را محقق کند. وزیر گردشگری نیمه سال گذشته وعده داد تقویم تعطیلات رسمی کشور را به وضعیت متعارف غالب کشورها تغییر می‌دهد به‌طوری‌که تعطیلی آخر هفته که یک‌روزه است به دو روزه تبدیل خواهد شد.

این مدل تعطیلات آخر هفته اکنون نیاز فوری هم خانوارها و هم بازار گردشگری است. خانوارها که به لحاظ اجتماعی (افسردگی ناشی از خانه‌نشینی در اثر کرونا) وضعیت نامناسبی پیدا کرده‌اند نیازمند فرصت زمانی برای سفر به شهرهای مختلف کشور هستند. فعالان بازار گردشگری نیز در صورتی که آخر هفته‌ها دو روزه شود می‌توانند رکود و زیان کرونایی را تا حدودی برای خود جبران کنند.

مصطفی فاطمی‌فیروزآبادی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: با توجه به شیوع کرونا و توزیع زمانی و مکانی نامناسب سفر در کشور می‌توان با دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته بخشی از مشکلات این حوزه را برطرف کرد. تعطیلات آخر هفته بیشتر از یک روز در اکثر کشورهای دنیا وجود دارد. زیرا اغلب این کشورها از نقش بسیار مهم گردشگری و سفرهای داخلی در توسعه اقتصادی مطلع هستند. درحال‌حاضر در کشور دو فرصت زمانی مناسب برای سفرهای داخلی وجود دارد که شامل تعطیلات عید نوروز و برخی روزهای تعطیلات موردی در تابستان می‌شود که همین امر نشان‌دهنده توزیع زمانی نامناسب است. در صورتی که با دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته این توزیع سفر در طول سال رخ خواهد داد و تنش‌هایی که در فصول خلوت و شلوغ در بازار گردشگری کشور وجود دارد از بین خواهد رفت.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» اغلب گردشگران در دو زمان تعطیلات عید نوروز و فصل تابستان که مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند مسافرت می‌کنند. به همین دلیل مسیرهای تردد به مقاصد توریست‌پذیر و پرطرفدار در کشور با ترافیک سنگین و حضور بیش از حد مسافر در این زمان‌ها همراه است که این ازدحام جمعیت موجب می‌شود خدمات‌دهندگان گردشگری نتوانند خدماتی با کیفیت بالا را به توریست‌ها ارائه کنند. علاوه بر آن با توجه به تقاضای زیاد و عرضه ثابتی که در حوزه خدمات گردشگری وجود دارد معمولا با افزایش قیمت در این حوزه نیز روبه‌رو خواهیم شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد در این باره معتقد است: نمودارها نشان می‌دهد که در فروردین و شهریور بیشتر گردشگران در بازار گردشگری کشور ایرانی بوده که حجم تردد آنها نسبت به سایر ماه‌های سال بسیار قابل‌توجه است، در مقابل در ماه‌های اردیبهشت، خرداد، مهر، آذر، بهمن و اسفند بیشترین مسافر را توریست‌های خارجی در ایران تشکیل می‌دهند که همین امر تا کنون موجب حفظ تعادل سفر در کشور شده است. اما امسال به علت شیوع ویروس کرونا در حوزه گردشگر ورودی با کاهش چشمگیری مواجه خواهیم بود. به‌طوری‌که شاید تا انتهای سال آمار تعداد توریست‌های خارجی که به ایران سفر می‌کنند به صفر نیز برسد. از همین‌رو مسوولان می‌توانند با تکرار تعطیلات عید نوروز و دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته به سفر گردشگران داخلی رونق ببخشند و کاهش ورود گردشگران خارجی به کشور را با این روش جبران کنند. 

وی عنوان کرد: بازار گردشگری استان یزد در 100 روزی که با شیوع ویروس کرونا مواجه بوده‌ایم حدود هزار میلیارد تومان آسیب اقتصادی دیده است و در همین زمان نیز 15هزار نفر که در مشاغل مستقیم با آن فعالیت می‌کردند دچار آسیب‌های جدی در تامین معیشت خود شده‌اند. علاوه بر آن مشاغل بی‌شماری نیز به‌صورت غیرمستقیم با بازار گردشگری فعالیت می‌کردند که با رکود در بازار گردشگری آنها نیز متضرر شده‌اند. در دنیا بازار گردشگری را به بازار ایجاد شغل تعریف کرده‌اند؛ در واقع بازار گردشگری تولید‌کننده شغل سریع و کم‌هزینه در دنیا معرفی شده است از همین‌رو اغلب کشورها به این حوزه توجه ویژه‌ای داشته‌اند، زیرا این بازار ارزآوری قابل‌توجهی نیز برای کشورها دارد. اغلب فعالان این حوزه درحال‌حاضر و با شیوع ویروس کرونا بیکار شده‌اند و تعداد خیلی کمی از آنها که شامل نگهبانان می‌شوند همچنان به شغل خود مشغول هستند. استان یزد دارای 600 راهنمای گردشگری است که درحال‌حاضر شغل خود را از دست داده و از زمان شیوع ویروس کرونا درآمد آنها صفر شده است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است شیوع ویروس کرونا بزرگ‌ترین رکود اقتصادی را در جهان رقم زده به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود آغاز موج جدید این ویروس در سال 2021 خواهد بود که همین امر می‌تواند اقتصاد جهانی را دچار آسیب جدی کند و چون اقتصاد اغلب کشورها وابسته به اقتصاد جهانی است از همین‌رو نیز اقتصاد اکثر کشورها را نیز دستخوش آسیب کند. بر اساس اعلام شورای جهانی سفر و گردشگری پس از اتمام کرونا احتمالا صرفا 50درصد از هتل‌ها می‌توانند همچنان به فعالیت خود ادامه دهند و 50 درصد دیگر کسب‌وکارهای خود را از دست داده و ورشکسته خواهند شد.

طبق آمارهای این شورا تا اتمام ویروس کرونا حدود 459 عنوان شغلی در حوزه گردشگری از بین خواهد رفت. از سوی دیگر طبق تحقیقات شورای جهانی سفر و گردشگری روزانه یک میلیون نفر در حوزه گردشگری بیکار می‌شوند.  در همین راستا مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد گفت: با توجه به اینکه بازار گردشگری کشور ما مانند کشورهایی همچون اسپانیا به ورود گردشگران خارجی وابسته نیست، بنابراین با اتمام یا کنترل کرونا در کشور می‌توانیم در شهریور ماه با در نظر گرفتن شرایط بهداشتی لازم توریست‌های ایرانی را به سفر تشویق کرده و با افزایش سفرهای داخلی بازار گردشگری کشور را بدون گردشگران خارجی نیز رونق بخشیم. علاوه بر آن پیش‌بینی می‌شود از بهمن‌ ماه سال‌جاری با افزایش گردشگر ورودی به کشور نیز مواجه خواهیم شد و به علت اینکه سال نو چینی‌ها نیز در این ماه قرار دارد احتمالا اولین گردشگران ورودی به کشور توریست‌های چینی خواهند بود.

وی درخصوص نحوه توزیع 3 هزار و800 میلیارد تومانی که دولت برای حمایت از حوزه گردشگری به‌عنوان تسهیلات در نظر گرفته است گفت: در اکثر کشورها دولت‌ها بیشترین تسهیلات را به دفاتر خدمات مسافرتی پرداخت کرده‌اند تا با این کار از رسیدن آسیب جدی به هتل‌ها، مراکز اقامتی، ایرلاین‌ها، تورگردان‌ها و... که کار آنها وابسته به دفاتر خدمات مسافرتی است جلوگیری کنند. برخی از مجموعه‌ها در هر استان وجود دارد که سرمایه‌ها و زیرساخت‌های شهری آن به‌شمار می‌رود.

بنابراین با توجه به متفاوت بودن مدل هر استانی در حوزه گردشگری باید اولویت‌بندی در پرداخت این تسهیلات نیز بر همین اساس تعیین شود. به‌طور مثال برای استان یزد به ترتیب کمپین‌ها و بوم‌گردی‌ها در اولویت قرار دارند. زیرا تعداد این مراکز اقامتی که نوپا هستند با سرعت قابل‌توجهی در استان یزد افزایش یافته طوری‌که تاکنون بیش از 200 اقامتگاه بوم‌گردی فعال در این استان وجود دارد که با شیوع ویروس کرونا کسب‌وکار و فعالیت آنها متوقف شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.