| کد خبر: 211170 |

سهم بوم‌گردی در بسته نجات گردشگری

با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور اغلب کسب و کارها از نظر اقتصادی متضرر شده‌اند؛ در همین راستا نیز دولت با معرفی ۱۰ رسته شغلی آسیب‌دیده ناشی از ویروس کرونا تسهیلاتی برای کمک به آنها در نظر گرفته است.

تین نیوز

با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور اغلب کسب و کارها از نظر اقتصادی متضرر شده‌اند؛ در همین راستا نیز دولت با معرفی ۱۰ رسته شغلی آسیب‌دیده ناشی از ویروس کرونا تسهیلاتی برای کمک به آنها در نظر گرفته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، یکی از این ۱۰ رسته که دولت در نظر گرفته اقامتگاه‌های گردشگری است. در همین راستا ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخصوص جزئیات پرداخت این وام به صاحبان بوم‌گردی‌ها به «دنیای اقتصاد» عنوان کرد: دولت برای پرداخت‌های حمایتی شاخصی را در نظر گرفته است که براساس شاخص تعیین‌شده برای هر نیروی شاغل در مجموعه که از سوی کارفرما بیمه برای آنها پرداخت شده باشد ۱۲ تسهیلات پرداخت خواهد شد. اما با چنین شاخصی به اکثر شاغلان اقامتگاه‌های بوم‌گردی این تسهیلات تعلق نمی‌گیرد. زیرا اغلب این بوم گردی‌ها شبیه مشاغل خانگی هستند که توسط اعضای خانواده تاسیس و اداره می‌شود بنابراین بیمه‌ای هم برای آنها پرداخت نمی‌شود.

وی افزود: این نوع از اقامتگاه‌ها به علت کوچک بودن بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا در کشور تجربه کرده‌اند و به علت نوپا بودن؛ این نوع مشاغل به راحتی می‌توانند ورشکست شده و کسب و کار آنها از بین برود. طی جلساتی که تاکنون برگزار شده است ساز و کاری را برای صاحبان اقامتگاه‌های بوم‌گردی در نظر گرفته‌ایم که براساس آن صاحبان اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌توانند تسهیلاتی را که دولت برای حمایت از این مشاغل در نظر گرفته است دریافت کنند.به گزارش «دنیای اقتصاد» اقامتگاه‌های بوم‌گردی در حقیقت در رده اقامتگاه‌های پایداری قرار می‌گیرند که سازگار با محیط‌زیست است و به جای بهره‌برداری از منابع طبیعی از محیط ‌زیست‌های بومی استفاده کرده و کمترین اثر مخرب از سفر در محیط زیست باقی می‌ماند.

این نوع اقامتگاه‌ها در منطقه طبیعی قرار می‌گیرند که از ترافیک، آلودگی و سرو‌صدای شهری کاملا دور باشند که همین امر یکی از دلایل جذابیت آنها برای مسافران محسوب می‌شود. راهنمایان فعال در اقامتگاه‌های بوم‌گردی معمولا دانش بالایی از منطقه بومی دارند و از ساکنان آنجا هستند. بنابراین گردشگران به کمک آنها می‌توانند اطلاعات مفیدی از آن منطقه کسب کنند. همچنین گردشگران در چنین سفری می‌آموزند که چگونه می‌توانند بدون آسیب رساندن به طبیعت از آن محیط لذت ببرند. از طرفی قیمت مناسب هر شب اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و تجربه زندگی روستایی از جمله مواردی است که موجب شده اقامتگاه‌های بوم‌گردی مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

از سوی دیگر فعالیت این نوع اقامتگاه‌ها از نظر اقتصادی نیز برای کشور می‌تواند ارزآور باشد زیرا اغلب گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند به دو علت بوم‌گردی‌ها را برای اقامت انتخاب می‌کنند. اول به علت اینکه تمایل دارند با فرهنگ و آداب و رسوم منحصر به فرد هر منطقه و اقلیم آشنا شوند. علاوه بر آن با توجه به اینکه گردشگران خارجی در کشورهای خود و سایر کشورهای پیشرفته اقامت در بهترین هتل‌ها را می‌توانند تجربه کنند اما بوم‌گردی‌های موجود در ایران بسیار منحصر به فرد است. بنابراین اغلب توریست‌های خارجی که به ایران سفر می‌کنند اقامت در بوم‌گردی‌ها و اقامتگاه‌های سنتی را به اقامت در هتل و هتل آپارتمان ترجیح می‌دهند که همین امر موجب افزایش درآمد ارزی در کشور نیز می‌شود.

با توجه به ظرفیت بالایی که حوزه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کشور دارند فعالان بخش خصوصی نیز از ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی استقبال کرده‌اند به‌طوری که در حال حاضر ۲ هزار و ۲۰۰ اقامتگاه بوم‌گردی فعال در کشور وجود دارد. در واقع می‌توان گفت روند رشد این نوع از اقامتگاه‌ها بسیار قابل توجه بوده است. در سال‌های اخیر اغلب ساکنان بومی حاضر در روستاها نیز با ایجاد این نوع از بوم‌گردی‌ها درآمد قابل توجهی را برای خود ایجاد کرده‌اند. در واقع هدف اصلی این نوع از اقامتگاه‌ها تولید درآمد به‌صورت محلی و بومی با استفاده از نیروی کار و منابع طبیعی موجود در همان روستا است.

بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد تسهیلات در نظر گرفته شده برای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ۱۲ میلیون تومان به ازای هر پرسنل است اما متولیان این حوزه اظهار می‌کنند که مبلغ تسهیلات پرداختی به خسارت‌دیدگان باید افزایش یافته و به ۱۶ میلیون تومان برسد که در همین راستا درحال مذاکره هستند.علاوه بر آن این وام به پرسنلی که صرفا در زمان پیک کاری در تاسیسات گردشگری و به‌صورت فصلی فعالیت می‌کنند و دارای قراردادهای حداقل سه‌ماهه هستند نیز تعلق می‌گیرد بنابراین صاحبان مشاغل می‌توانند برای هر یک از افراد وام دریافت کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.