| کد خبر: 205174 |

سایه سقوط هواپیما و ویروس کرونا بر سر گردشگری ایران

صنعت گردشگری بیشتر از هر بازار و صنعت دیگری رگ حیاتش به امنیت و آرامش وابسته است؛ اما در یکی، دو ماه گذشته و با اتفاقاتی که در ایران، منطقه و جهان رخ داد -افزایش درگیری‌ها در منطقه خاورمیانه، سقوط هواپیمای اوکراینی و شیوع ویروس کشنده کرونا- این صنعت نوپا را برای ایران دچار تنش و حاشیه کرد؛ تنش‌هایی که مدتی است اثر خود را با کاهش تورهای ورودی گردشگری به کشور نشان می‌دهد.

تین نیوز

صنعت گردشگری بیشتر از هر بازار و صنعت دیگری رگ حیاتش به امنیت و آرامش وابسته است؛ اما در یکی، دو ماه گذشته و با اتفاقاتی که در ایران، منطقه و جهان رخ داد -افزایش درگیری‌ها در منطقه خاورمیانه، سقوط هواپیمای اوکراینی و شیوع ویروس کشنده کرونا- این صنعت نوپا را برای ایران دچار تنش و حاشیه کرد؛ تنش‌هایی که مدتی است اثر خود را با کاهش تورهای ورودی گردشگری به کشور نشان می‌دهد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه شرق،این موضوع را روز گذشته معاون گردشگری کشور نیز تأیید کرد و با وجود آنکه از افزایش سفر گردشگران خارجی به ایران خبر داد، در سخنان خود دراین‌باره گفت:‌ تعداد گردشگران ورودی در نیمه دوم سال، تحت تأثیر سقوط هواپیمای اوکراینی، تشدید تنش‌ها در منطقه و شیوع ویروس کرونا، با افت و کنسلی مواجه شده است.

ولی تیموری در نشست خبری خود که درباره برپایی سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران بود، اعلام کرد و گفت: «آمار سفر گردشگران و مسافران خارجی به ایران در ۱۰ ماه نخست امسال به هفت‌میلیون‌و ۸۷۰ هزار نفر رسیده است و مقایسه آماری با مدت‌زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد شمار سفر گردشگران خارجی به ایران در ۱۰ ماه نخست امسال، ۱۹.۷۳ درصد رشد داشته است و خوشبختانه طبق گزارش سازمان جهانی جهانگردی، ایران در سال گذشته سومین کشوری بود که رشد سریع گردشگری را تجربه کرد. برآورد ما این بود که آمار گردشگران خارجی در سال ۱۳۹۸ به حدود ۱۰ میلیون نفر برسد؛ اما اتفاقاتی که رخ داد جلوی رشد سریع گردشگری ایران را گرفت. متأسفانه در ابتدای سال میلادی، گردشگران اروپایی به‌واسطه سقوط هواپیمای اوکراینی و بعد از آن، چینی‌ها به‌خاطر شیوع ویروس کرونا، سفرشان را به تعویق انداختند یا کنسل کردند. بااین‌حال اعداد نشان می‌دهد وضعیت گردشگری در سال ۱۳۹۸ چندان هم بد نبوده، ولی برای عبور از این شرایط و بهبود وضعیت ما حتما اقدام می‌کنیم».

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: «ما برای عید بهاره چینی‌ها تدارک زیادی دیده بودیم، ٩ استان و مناطق آزاد به این منظور آماده پذیرش گردشگران چینی بودند، اما به‌خاطر ویروس کرونا، بخشی از این برنامه‌ها اجرا نشد و تعداد زیادی از گردشگران را از دست دادیم. البته نباید نادیده گرفت که اتفاقات تلخ در هر کشوری رخ می‌دهد و گردشگری آن را متأثر می‌کند، ولی در کشور ما این اتفاقات تلخ زیاد بوده، شاید هم از بدشانسی منِِ مدیر گردشگری است که مجموعه اتفاقات تلخ پشت ‌سر هم و به‌سرعت رخ داد؛ از خروج آمریکا از برجام و برگشت تحریم‌ها تا شیوع ویروس کرونا». تیموری همچنین افزود: «ویروس کرونا یک اپیدمی جهانی است، به‌طوری‌که سازمان جهانی جهانگردی رشد گردشگری در سال ۲۰۲۰ را با درنظرگرفتن اثرات ویروس کرونا، برآورد کرده و احتمال کاهش آن را داده است و به‌دنبال این اپیدمی جهانی، ما هم پیش‌بینی‌هایی داشتیم و بسته حمایتی را با کمک بخش خصوصی آماده کرده‌ایم که به دولت ارائه شده است. هرچند موضوع این بسته حمایت مالی نیست، بلکه تسهیل‌شدن شرایط در بازپرداخت وام‌های بانکی یا بیمه‌هاست».

این مقام مسئول در وزارت گردشگری درباره آمار کنسلی تورهای گردشگری که از سوی انجمن صنفی آژانس‌های مسافرتی و هوایی پس از سقوط هواپیمای اوکراینی تا ۷۰ درصد اعلام و سپس از سوی معاونت گردشگری تکذیب شد نیز این‌طور توضیح داد: «عددی که اعلام شد، دقیق نبود، برای همین تکذیب شد. من به‌عنوان متولی گردشگری که به همه مجراهای آماری دسترسی دارم، در بازه زمانی سه روز بعد از اتفاق، نمی‌توانم آماری از کنسلی‌ها بدهم. علاوه بر اینکه محل اعلام آن آمار هم تخصص مربوطه را نداشت، حوزه‌ای باید دراین‌باره نظر و آمار بدهد که از ورود گردشگری متأثر باشد. عدد دقیقی از کنسلی تورها و سفر گردشگران خارجی هنوز ندارم که اعلام کنم، هیچ‌کسی هم این آمار را ندارد، اگر هم چنین آماری بدهد، دروغ گفته است».

معاون گردشگری ادامه داد: «حوادثی مثل سقوط هواپیمای اوکراینی در فصل گردشگری ایران رخ نداد که کنسلی‌های آن زیاد یا عدد آن بزرگ باشد؛ بنابراین آمارهایی که دراین‌باره اعلام شد، صحیح نبود. نمی‌خواهیم بگوییم همه‌چیز گل‌و‌بلبل است، گردشگری ما از سقوط هواپیمای اوکراینی و ویروس کرونا، متضرر شد و بیشترین نگرانی ما از بابت آمار کنسلی تورهای گردشگری و کاهش سفرها در فصل پیش‌رو (بهار) است. درباره برنامه‌هایی که برای بازگشت گردشگران چینی به ایران در دست داریم نیز باید تأکید کنم که ما بیشتر از یک سال در بازار چین کار کردیم، این بازار خیلی مهم است و با شیوع ویروس کرونا، فعالیتمان را متوقف نمی‌کنیم اما بنا به ملاحظات جهانی و حفظ امنیت هم‌وطنان، تابع ضوابط وزارت بهداشت کشور هستیم».

معاون گردشگری با اشاره به حضور تعدادی از گردشگران چینی در ایران، تصریح کرد: «حق نداریم هرکسی را که به ایران وارد شده، در هتل جا ندهیم، به موزه راه ندهیم یا از سایر خدمات محروم کنیم. بعضا به‌خاطر حساسیت‌ها در بعضی استان‌ها اقامت چینی‌ها با مشکلاتی روبه‌رو شده است».

او درباره تعداد گردشگران چینی که عید بهاره سال گذشته به ایران سفر کردند و خسارتی که امسال به ایران از ناحیه شیوع ویروس کرونا وارد شده است، اظهار کرد: «در عید بهاره چینی‌ها در سال گذشته حدود ۱۷ هزار نفر از این کشور به ایران سفر کردند، قطعا تعداد گردشگران چینی در ایران کم نشده، چون تعدادی از آن‌ها به ایران سفر کرده‌اند. همین دیشب که موضوع اقامت گروهی از چینی‌ها را در ایران پیگیری می‌کردم، متوجه حضور دست‌کم صد نفر از گردشگران چینی در ایران شدم. تعداد گردشگران چینی کاهش نیافته، ولی کرونا مانع افزایش و جهش آماری شده است».

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.