◄ میز عراق چه تاثیری بر گردشگری داشت؟
با وجود آنکه بیش از ۹ ماه از تشکیل میز عراق میگذرد، همچنان بخش خصوصی نسبت به تعللها، نبود قانون، نبود زیرساخت و نبود حمایتهای لازم در این زمینه از سوی دولت و سازمان گردشگری انتقاد دارد.
با وجود آنکه بیش از ۹ ماه از تشکیل میز عراق میگذرد، همچنان بخش خصوصی نسبت به تعللها، نبود قانون، نبود زیرساخت و نبود حمایتهای لازم در این زمینه از سوی دولت و سازمان گردشگری انتقاد دارد.
به گزارش تیننیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، در نیمه نخست سال جاری شاهد رشد ۱۰۲ درصدی عراقیهای ورودی به ایران بودهایم و احتمال اینکه تا پایان سال جاری این میزان گردشگر به ۳ میلیون نفر برسد، دور از ذهن نیست.
باتوجه به انتشار چنین آمارهایی و از سوی دیگر ریزش محسوس گردشگران اروپایی و آمریکایی، کارشناسان بر این باورند که برای تغییر رویهای در جذب گردشگر باید بهصورت کارشناسی و تخصصیتر برنامهریزی صورت گیرد؛ برنامهریزی که البته بخش مهم آن باید از طرف دولت و سازمان متولی گردشگری صورت گیرد و در طرف دیگر، بخش خصوصی نیز باید به آن ورود پیدا کند.
رحمتالله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران گفت: میز عراق چند ماه میشود تشکیل شده است. اما باید پرسید آیا آوردهای داشته است؟ تفاهمنامهای امضا شده؟ اگر امضا شده اجرایی شده است؟ تنها ارائه آمار و افزایش ورود گردشگر کافی نیست. صنعت گردشگری باید سهمی از این گردشگران داشته باشد.
او افزود: اگر شرایطی فراهم شود که گردشگر عراقی از طریق آژانس به کشور سفر کند هم مورد حمایت قرار میگیرد و هم از سفر خود احساس رضایت خواهد کرد.
رفیعی درباره توریسم درمانی گفت: در شرایطی که یکی از اصلیترین جنبههای جذب عراقیها به کشور موضوع گردشگری سلامت عنوان میشود، وجود دلالها یا بیماربرهای لبمرز پاشنه آشیل جذب عراقیها شده است.
او گفت: کشورهای همسایه ازجمله ترکیه و همچنین هند و تایلند روند توریسم درمانی بهصورت اصولی در حال پیشروی است و دیر یا زود بازار توریسم درمانی را قبضه خواهند کرد و ایران به دلیل ضعف در مدیریت، ساماندهی، فراهم کردن زیرساخت و ارائه قوانین محکم در این زمینه اندر خم یک کوچه باقی خواهد ماند.
سعید صدری، مدیر بخش گردشگری سلامت یکی از آژانسهای مسافرتی کشور گفت: در حال حاضر تنها آژانسها میتوانند از ۵ تا ۱۰ درصد پتانسیل خود در زمینه گردشگری سلامت استفاده کند. در صورتی که صنعت توریسم درمانی در دنیا به یک صنعت پولساز تبدیل شده است.
او افزود: دولت باید در این زمینه تبلیغات و بازاریابی را جدی بگیرد. قوانین جدید ارائه دهد و بیماربرها و دلالها را در این زمینه ساماندهی کند. همچنین بخش خصوصی را در این زمینه مورد حمایت قرار دهد و زیرساختها را برای این بخش فراهم کند.
محمدابراهیم لاریجانی، سرپرست دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: در گام اول باید محصول زیارتی را ساماندهی کنیم؛ مثل مقاصدی همچون قم و مشهد.
او افزود: اما موضوع دوم که قدری هم شاید دیر شده باشد، ایجاد تنوع محصول است. باید تنوع محصول داشته باشیم. چون عراقیهایی که به ایران میآیند چند نوع فرهنگ و زبان و گویش دارند.
لاریجانی گفت: یکی از محصولات جدید گردشگری، سلامت است، از اروپا برایپوست و مو به ایران میآیند و از بازار عراق نیز، هم برای اعمال بیمارستانی هم برای جراحی سرپایی و تشخیص به ایران سفر میکنند.
این مقام مسئول تاکید کرد: از جمله اقدامات در حال پیگیری از سوی سازمان گردشگری که لاریجانی بر آنها تاکید میکند انجام توافقها بین سازمان با وزارتهای بهداشت و گمرک، فراهم کردن تسهیلاتی مثل ویزای T یا نرخ و تعرفههای پزشکی، آموزش پرسنل بیمارستانهایی که واحد بیماران بینالملل دارند، اطلاعرسانی و تبلیغات هستند.
لاریجانی محصول سوم را تفریحات ذکر کرد و گفت: درحال حاضر بسیاری از عراقیها علاقه دارند در سفر خود به ایران، هم مشهد را ببینند و هم مازندران را که سفر را طولانیتر و از لحاظ اقتصادی نیز توجیهپذیر میکند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.