| کد خبر: 175782 |

◄ میز عراق چه تاثیری بر گردشگری داشت؟

با وجود آنکه بیش از ۹ ماه از تشکیل میز عراق می‌گذرد، همچنان بخش خصوصی نسبت به تعلل‌ها، نبود قانون، نبود زیرساخت و نبود حمایت‌های لازم در این زمینه از سوی دولت و سازمان گردشگری انتقاد دارد.

تین نیوز

با وجود آنکه بیش از ۹ ماه از تشکیل میز عراق می‌گذرد، همچنان بخش خصوصی نسبت به تعلل‌ها، نبود قانون، نبود زیرساخت و نبود حمایت‌های لازم در این زمینه از سوی دولت و سازمان گردشگری انتقاد دارد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، در نیمه نخست سال جاری شاهد رشد ۱۰۲ درصدی عراقی‌های ورودی به ایران بوده‌ایم و احتمال اینکه تا پایان سال جاری این میزان گردشگر به ۳ میلیون نفر برسد، دور از ذهن نیست.

باتوجه به انتشار چنین آمارهایی و از سوی دیگر ریزش محسوس گردشگران اروپایی و آمریکایی، کارشناسان بر این باورند که برای تغییر رویه‌ای در جذب گردشگر باید به‌صورت کارشناسی و تخصصی‌تر برنامه‌ریزی صورت گیرد؛ برنامه‌ریزی که البته بخش مهم آن باید از طرف دولت و سازمان متولی گردشگری صورت گیرد و در طرف دیگر، بخش خصوصی نیز باید به آن ورود پیدا کند.

رحمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران گفت: میز عراق چند ماه می‌شود تشکیل شده است. اما باید پرسید آیا آورده‌ای داشته است؟ تفاهم‌نامه‌ای امضا شده؟ اگر امضا شده اجرایی شده است؟ تنها ارائه آمار و افزایش ورود گردشگر کافی نیست. صنعت گردشگری باید سهمی از این گردشگران داشته باشد.

او افزود: اگر شرایطی فراهم شود که گردشگر عراقی از طریق آژانس به کشور سفر کند هم مورد حمایت قرار می‌گیرد و هم از سفر خود احساس رضایت خواهد کرد.

رفیعی درباره توریسم درمانی گفت: در شرایطی که یکی از اصلی‌ترین جنبه‌های جذب عراقی‌ها به کشور موضوع گردشگری سلامت عنوان می‌شود، وجود دلال‌ها یا بیماربرهای لب‌مرز پاشنه آشیل جذب عراقی‌ها شده است.

او گفت: کشورهای همسایه ازجمله ترکیه و همچنین هند و تایلند روند توریسم درمانی به‌صورت اصولی در حال پیشروی است و دیر یا زود بازار توریسم درمانی را قبضه خواهند کرد و ایران به دلیل ضعف در مدیریت، ساماندهی، فراهم کردن زیرساخت و ارائه قوانین محکم در این زمینه اندر خم یک کوچه باقی خواهد ماند.

سعید صدری، مدیر بخش گردشگری سلامت یکی از آژانس‌های مسافرتی کشور گفت: در حال حاضر تنها آژانس‌ها می‌توانند از ۵ تا ۱۰ درصد پتانسیل خود در زمینه گردشگری سلامت استفاده کند. در صورتی که صنعت توریسم درمانی در دنیا به یک صنعت پولساز تبدیل شده است.

او افزود: دولت باید در این زمینه تبلیغات و بازاریابی را جدی بگیرد. قوانین جدید ارائه دهد و بیماربرها و دلال‌ها را در این زمینه ساماندهی کند. همچنین بخش خصوصی را در این زمینه مورد حمایت قرار دهد و زیرساخت‌ها را برای این بخش فراهم کند.

محمدابراهیم لاریجانی، سرپرست دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: در گام اول باید محصول زیارتی را ساماندهی کنیم؛ مثل مقاصدی همچون قم و مشهد.

او افزود: اما موضوع دوم که قدری هم شاید دیر شده باشد، ایجاد تنوع محصول است. باید تنوع محصول داشته باشیم. چون عراقی‌هایی که به ایران می‌آیند چند نوع فرهنگ و زبان و گویش دارند.

لاریجانی گفت: یکی از محصولات جدید گردشگری، سلامت است، از اروپا برایپوست و مو به ایران می‌آیند و از بازار عراق نیز، هم برای اعمال بیمارستانی هم برای جراحی سرپایی و تشخیص به ایران سفر می‌کنند.

این مقام مسئول تاکید کرد:  از جمله اقدامات در حال پیگیری از سوی سازمان گردشگری که لاریجانی بر آن‌ها تاکید می‌کند انجام توافق‌ها بین سازمان با وزارت‌های بهداشت و گمرک، فراهم کردن تسهیلاتی مثل ویزای T یا نرخ و تعرفه‌های پزشکی، آموزش پرسنل بیمارستان‌هایی که واحد بیماران بین‌الملل دارند، اطلاع‌رسانی و تبلیغات هستند.

لاریجانی محصول سوم را تفریحات ذکر کرد و گفت: درحال حاضر بسیاری از عراقی‌ها علاقه دارند در سفر خود به ایران، هم مشهد را ببینند و هم مازندران را که سفر را طولانی‌تر و از لحاظ اقتصادی نیز توجیه‌پذیر می‌کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.