| کد خبر: 160916 |

◄ معضل سفرهای گران داخلی

دولت و سازمان میراث فرهنگی طی سال‌های گذشته طرح‌هایی از قبیل «تخصیص سهمیه بنزین سفر»، «ارائه سفر کارت» و «ارائه یارانه سفر به بنگاه‌های گردشگری» به‌منظور ارزان‌سازی سفرهای داخلی ارائه کرده‌اند اما هیچ‌کدام از این طرح‌ها فرجام روشن و موفقی نداشته است.

تین نیوز

به باور کارشناسان گران بودن بسته‌های سفر داخلی باعث شده مردم تمایل کمتری به سفرکردن در داخل کشور داشته باشند و قیمت‌ها به گونه‌ای است که هم‌اکنون انگیزه سفر به خارج از کشور و به‌خصوص کشورهای همسایه بیشتر است. شاید یک علت این مساله را که به تراز گردشگری ایران نیز لطمه زده است بتوان در واقعی نبودن نرخ ارز جست.

به گزارش تین‌نیوز، بنا بر اظهارات کارشناسان اقتصادی و فعالان صنایع، ارزهای عمده خارجی همچون دلار در بازار ایران با قیمتی پایین‌تر از ارزش حقیقی خود مبادله می‌شود که همین امر موجب شده سفرهای خارجی به صورت کاذبی ارزان تمام شوند. به این ترتیب شاید بتوان بخشی از تراز نامتناسب گردشگری ایران را از طریق واقعی‌سازی نرخ ارز کنترل کرد، اما دسترسی مردم به بسته‌های سفر داخلی ارزان نیز مساله‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دولت و سازمان میراث فرهنگی طی سال‌های گذشته طرح‌هایی از قبیل «تخصیص سهمیه بنزین سفر»، «ارائه سفر کارت» و «ارائه یارانه سفر به بنگاه‌های گردشگری» به‌منظور ارزان‌سازی سفرهای داخلی ارائه کرده‌اند اما هیچ‌کدام از این طرح‌ها فرجام روشن و موفقی نداشته است.

در همین خصوص عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی میراث فرهنگی دیدگاه مثبتی در خصوص طرح قسط‌بندی هزینه‌های سفر ندارد و معتقد است این سیاست صحیحی نیست که برای چند روز سفر، کارمندان را متعهد به پرداخت قسط کرد.

پروانه سلحشوری اظهار می‌کند: باید با سیاستی دقیق سفرهای داخلی را تا حد ممکن ارزان کرد؛ چراکه قیمت‌های بالای کنونی شدیدا توسعه گردشگری داخلی را تحت‌الشعاع قرار داده و مانع رشد آن شده است.

براساس گزارش دنیای اقتصاد؛ وی تصریح می‌کند: نیندیشیدن به چاره‌ای کارساز که به موجب آن سفرهای داخلی قیمتی معقول‌تر داشته باشند باعث شده اکنون سفری چند روزه به کشورهای همسایه به مراتب ارزان‌تر از سفر به بسیاری از نقاط پرظرفیت گردشگری کشور همچون چابهار باشد. هرچقدر هم که عموم مردم تمایل به گردش در کشور خود و مشاهده مناطق جدید در آن داشته باشند، باز هم در چنین شرایط قیمتی، ناچار هستند مقاصد خارج از کشور را انتخاب کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.