| کد خبر: 158669 |

◄ مزیت بنزین دونرخی از زبان مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت

محسن روحانی مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت گفت: که قیمت تمام‌شده فعلی بنزین برای دولت با احتساب هزینه‌هایی شامل مالیات، حمل، نگهداری، تبخیر، کارمزد جایگاه داران و ...، بیش از دو برابر قیمت کنونی هر لیتر بنزین است، درصورتی‌که اگر سهمیه‌بندی سوخت و دونرخی بودن آن بازگردد، میزان یارانه‌ای که دولت برای هر لیتر بنزین می‌دهد، برای قیمت‌های بالا، کمتر شده و بیشتر قیمت آن از جیب مصرف‌کنندگان پرمصرف پرداخت می‌شود.

تین نیوز

محسن روحانی مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت گفت: قیمت تمام‌شده فعلی بنزین برای دولت با احتساب هزینه‌هایی شامل مالیات، حمل، نگهداری، تبخیر، کارمزد جایگاه داران و ...، بیش از دو برابر قیمت کنونی هر لیتر بنزین است، درصورتی‌که اگر سهمیه‌بندی سوخت و دونرخی بودن آن بازگردد، میزان یارانه‌ای که دولت برای هر لیتر بنزین می‌دهد، برای قیمت‌های بالا، کمتر شده و بیشتر قیمت آن از جیب مصرف‌کنندگان پرمصرف پرداخت می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، روحانی با بیان اینکه قیمت بنزین تنها یک مفهوم اقتصادی نیست بلکه دارای ابعاد روانی است، گفت: زمانی که بنزین با دو نرخ عرضه می‌شد، شاهد خودکنترلی مردم در زمان مصرف بودیم. در این شرایط، پرداخت هزینه بیشتر در قبال استفاده بیش از سقف سهمیه، امری منطقی و توجیه‌پذیر بود.

وی به کاهش مصرف بنزین درنتیجه دونرخی بودن آن اشاره کرد و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در زمان سهمیه‌بندی بنزین، میزان قاچاق سوخت کاهش یافت؛ ضمن اینکه میزان مصرف بنزین در هر جایگاه در هر نقطه از کشور و تحویل سوخت از مخازن به‌شدت رصد می‌شد درحالی‌که اجرای چنین امری در صورت حذف سامانه با سختی روبه‌رو است.

بر اساس گفته مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت، در صورت جمع‌آوری کارت‌خوان‌ها در جایگاه‌ها بی‌شک لطمه قابل‌توجهی درزمینهٔ مصرف سوخت به کشور وارد می‌شود. البته مجلس شورای اسلامی با افزایش جهشی قیمت بنزین مخالفت کرده است، اما با احتساب اینکه بودجه برای سال ۹۷ است، ۳ سال است که نرخ بنزین تغییری نداشته است؛ بنابراین امکان رشد نرخ این فرآورده به میزان معقول وجود دارد. از سویی دیگر باید در نظر داشت که دونرخی بودن بنزین و استفاده از کارت هوشمند سوخت برای سوخت‌گیری می‌تواند به کاهش قاچاق کمک کند.

وی در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه یکی از دلایل دولت برای بی‌اثر کردن کارت‌های سوخت در فرآیند سوخت‌گیری، هزینه‌بر بودن نگهداری این کارت‌ها و سامانه برای دولت است، گفت: اعداد و ارقام موجود، این استدلال را رد می‌کند.

پیش‌ازاین زیبا اسماعیلی سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرده بود: استفاده از کارت سوخت الزامی می‌شود و افرادی که فاقد کارت سوخت هستند برای جلوگیری از مشکل اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.