| کد خبر: 148304 |

مستشاران نظامی ایران با ویزا وارد عراق می‌شوند

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق است که ۹ ماهی می‌شود کار خود را در یک مقطع حساس و در یک کشور حساس آغاز کرده است، مسجدی با درجه سرتیپی پیش از این مشاور عالی سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه ایران بوده و از دی‌ماه به‌عنوان سفیر ایران در عراق منصوب شده است،

تین نیوز

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق است که ۹ ماهی می‌شود کار خود را در یک مقطع حساس و در یک کشور حساس آغاز کرده است، مسجدی با درجه سرتیپی پیش از این مشاور عالی سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه ایران بوده و از دی‌ماه به‌عنوان سفیر ایران در عراق منصوب شده است،

به گزارش همشهری آنلاین،  مهم‌ترین پرونده‌های باز مسجدی در 9ماه گذشته تحرکات داعش و این روزها هم تحولات اقلیم کردستان عراق بوده تا جایی که در روزها و هفته‌های اخیر رایزنی‌های فشرده و متعددی برای حل و فصل اختلاف بین دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان عراق در دفتر او برقرار بوده است، مسجدی در اولین گفت و گوی خود پس از حضور در سفارت به تحولات عراق و مناسبات دو جانبه پرداخته و همچنین هشدارهایی به زوار اربعین داده است.

جناب مسجدی دولت عراق در ماه‌های اخیر توانسته موصل را از دست داعش آزاد کند، روابط ایران و عراق و کمک‌های مستشاری کشورمان به عراق برای نابودی کامل داعش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

راهبرد ما در رابطه با کشور همسایه، دوست و برادر عراق مشخص است ما خواهان عراقی آباد، پیشرفته، باثبات وقوی با حفظ تمامیت ارضی آن در همسایگی خود هستیم و برای رسیدن به چنین عراقی از هیچ کمکی به عراق خودداری نخواهیم کرد.همه حمایت‌ها و پشتیبانی‌‌های ما از دولت عراق و نیروهای مقاومت،

کاملاً رسمی و با اطلاع دولت عراق و بنا بر درخواست دولت این کشور است و تأکید می‌کنم حتی مستشاران نظامی ما با گرفتن ویزا و به‌طور قانونی وارد عراق می‌شوند و این کمک‌ها نقش عمده‌ای را در شکست داعش داشت.اینکه داعش به‌دست مردم عراق و سوریه و با کمک جمهوری اسلامی و دیگر دوستان این دو کشور شکست خورد و در آستانه نابودی است، آمریکا را بسیار نگران کرده است چون آمریکا فکر می‌کرد با به‌وجود آوردن داعش حداقل 30سال مردم این منطقه در جنگ و ستیز خواهند بود.

هم‌اکنون روابط 2کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ ایران در بازسازی عراق هم دخیل است؟

روابط در بالاترین سطح قرار گرفته است به‌طوری که در چند‌ماه گذشته اکثر مقامات درجه یک جمهوری عراق به کشورمان سفر کرده‌اند ازجمله رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس مجلس و وزرای مختلف ازجمله وزرای کشور، دفاع، بهداشت و.... در امور سیاسی و بین‌المللی هماهنگی بسیار خوبی بین 2کشور وجود دارد و جمهوری اسلامی اعلام کرده آمادگی دارد تجربیات علمی، صنعتی و... را در اختیار برادران عراقی خود قرار دهد.

در جلساتی که تقریبا با تمام مقامات عالی عراق داشتم همه آنها خواستار افزایش همکاری‌های 2کشور به‌خصوص در زمینه‌های اقتصادی با کشورمان هستند. امیدوارم شرکت‌های فنی و مهندسی کشورمان با توانایی‌هایی که دارند به‌طور فعال در بازسازی عراق شرکت کنند.

درباره تبادلات تجاری ایران و عراق هم‌اکنون در چه سطحی هستیم و چشم‌انداز آینده از نظر شما چگونه است ؟

سفارت جمهوری اسلامی در بغداد یکی از محورهای اصلی فعالیت خود را افزایش روابط اقتصادی بین 2کشور قرار داده است و بر این اساس بخش عمده فعالیت سفارت برای کمک به روابط اقتصادی بین 2کشور در جهت اقتصادی مقاومتی قرار گرفته است.

براساس آمار گمرک کشور در 5ماه اول سال‌جاری عراق دومین مقصد صادراتی جمهوری اسلامی ایران بوده است و طی این مدت بیش از 3میلیارد دلار کالا توسط بخش خصوصی به عراق صادر شده است، باید به این مبلغ صدور گاز که 2‌ماه است آغاز شده و صادارت برق را نیز اضافه کرد.

با توجه به راهبرد و برنامه عملی که تهیه شده است من به روابط اقتصادی بین 2کشور امیدوارم اما صادر‌کنندگان ایرانی باید اصل رقابت را نیز برای به‌دست آوردن بازار مدنظر داشته باشند.

جناب سفیر با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین، با توجه به اینکه جنابعالی رئیس ستاد اربعین در عراق هستید لطفا از آخرین تمهیدات و رایزنی‌ها در رابطه با برگزاری هرچه بهتر این مراسم و حضور ایرانیان در این همایش بفرمایید؟

مراسم اربعین بدون شک بزرگ‌ترین اجتماع بشری است که به‌صورت خودجوش و با همکاری عاشقانه محبین اباعبدالله الحسین و اهل‌بیت(ع) پیامبر بزرگ اسلام برگزار می‌شود. از فرصت استفاده می‌کنم از مهمان نوازی دولت وملت عراق به‌خصوص عشایر این کشور از زوار امام حسین علیه السلام تشکر می‌کنم؛

خدمت و پذیرایی از زوار امام حسین(ع) در اربعین برای مردم عراق یک فرهنگ است. از هم‌اکنون مردم و عشایر عراق خود را برای پذیرایی مراسم اربعین آماده می‌کنند. اینجانب و همکارانم با عنایت به اینکه بیش از 2میلیون زائر ایرانی در این مراسم شرکت می‌کنند جهت تسهیل امور این زوار وظیفه قانونی و شرعی خود می‌دانیم تا خادم زوار امام حسین(ع) باشیم.

تا‌کنون تمهیدات خوبی انجام شده و رایزنی‌های زیادی با مقامات مختلف عراق ازجمله نخست‌وزیر، وزرای بهداشت، کشور، دفاع و استاندارهای استان‌های مختلف عراق و همچنین روسای عشایر استان‌های مختلف درخصوص برگزاری باشکوه مراسم اربعین داشته‌ایم و هماهنگی‌های لازم انجام شده است تا بهترین و شایسته‌ترین پذیرایی و برخورد با زائران اربعین حسینی را شاهد باشیم. روسای ستادهای اربعین برای خدمت به زوار در مناطق مختلف عراق مشخص شده‌اند و آنها اقدامات خود را آغاز کرده‌اند. سرکنسول‌های محترم کشورمان در شهرهای بصره، نجف و کربلا به‌عنوان مسئول ستاد در این استان‌ها هستند.

چه توصیه‌هایی به زائرین ایرانی مراسم اربعین دارید؟

واقعیت این است که مردم شریف ایران وقتی که به خارج از کشور سفر می‌کنند هر یک مانند یک سفیر نماد ارزش‌ها، شخصیت و فرهنگ مردم و کشور بزرگ ایران هستند و این مردم بوده‌اند که با نشان دادن شخصیت واقعی خود در سفرهای خارجی ازجمله رعایت قانون و احترام به فرهنگ کشور میزبان تا حدود زیادی تبلیغات 40ساله استکبار و دشمنان جمهوری اسلامی ایران را در خارج خنثی کرده‌اند. بر این اساس انتظار می‌رود زوار محترم ایرانی قوانین و مقررات کشور عراق را به خوبی رعایت کنند.

به‌ویژه ضروری است از ورود غیرقانونی به عراق جدا خودداری شود. ورود غیرقانونی به هرکشوری نقض حاکمیت ملی آن کشور به‌حساب می‌آید و در عراق جرم محسوب می‌شود. همچنین از همه هموطنان عزیز که قصد سفر به کشور عراق در ایام اربعین را دارند درخواست دارم که با توجه به تمهیدات و تسهیلاتی که در هماهنگی با مسئولین عراقی ایجاد شده قبل از هر اقدامی جهت شرکت در مراسم اربعین ویزا اخذ کنند.

علاوه بر این زوار در مبادی ورودی به عراق حتما دقت کنند که مهر ورود به عراق در گذرنامه‌ها درج شود، عدم‌درج مهر ورود با وجود داشتن ویزا تخلف است و ورود غیرقانونی به‌حساب می‌آید. هم‌اکنون عده‌ای از هموطنان به‌دلیل این تخلف برای گذراندن مجازات در زندان هستند. در آخر هم همراه داشتن گذرنامه در تمام طول مسافرت و همچنین دقت در حفظ آن توصیه دیگری است که به‌دلیل مشکلاتی که هموطنان هر ساله با آن مواجه می‌شوند لازم است تذکر داده شود.

به‌نظر شما مراسم اربعین سال‌جاری چه تفاوتی با سال‌های قبل خواهد داشت؟

به‌نظر من این حرکت هر سال باشکوه‌تر از سال قبل برگزار خواهد شد و شکوه آن نیز با عنایت ویژه خداوند بزرگ است، با توجه به سابقه من می‌دانم انتقال یک لشکر که تعداد آن محدود است چند فرمانده و... دارد و همگی افراد آن تقریبا در یک سطح هستند چقدر مشکل است اما با عنایت خداوند میلیون‌ها انسان از کودک تا انسان‌های مسن از زن و مرد در یک زمان محدود بدون هیچ مشکلی بین چند شهرجابه‌جا می‌شوند و الحمدالله هیچ مشکلی پیش نمی‌آید البته تروریست‌ها هر ساله تلاش می‌کنند با اقدامات خود در این حرکت عظیم خلل ایجاد کنند اما امیدوارم به فضل الهی امسال مشکلی برای زوار اتفاق نیفتد.

خبری در رابطه با همکاری‌های ایران و عراق برای تسهیل تردد زوار ایرانی دارید؟

با همکاری مسئولین عراقی و هماهنگی‌های خوبی که انجام شد مقامات عراقی موافقت نمودند زودتر ویزای اربعین را صادر نمایند ثانیا اعتبار ویزا به 3‌ماه افزایش یافت و مدت ماندگاری ویزای اربعین 30روز شد. ضمنا علاوه بر صدور ویزا در سفارت عراق در تهران و کنسولگری‌های آن در مشهد، کرمانشاه و اهواز در 12دفتر در مناطق مختلف کشورمان اقدام به صدور ویزا می‌کنند. برای کاهش فشار به گذرگاه‌های (شلمچه، چذابه و مهران) رایزنی‌ها و هماهنگی‌هایی با مقامات عراقی شده است تا بتوانیم گذرگاه‌های خسروی و دهلران نیز گشایش یابد.

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.