ساختار ستاد مستقل ایمنی حملونقل در دست تدوین
رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حملونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی گفت: یکی از اقدامات مهم وزارت راه و شهرسازی تشکیل ستاد مستقل ایمنی حملونقل (ITSP﴾ است و تدوین ساختار آن در دست تهیه قرار دارد.
رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حملونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی گفت: یکی از اقدامات مهم وزارت راه و شهرسازی تشکیل ستاد مستقل ایمنی حملونقل (ITSP﴾ است و تدوین ساختار آن در دست تهیه قرار دارد.
به گزارش تیننیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رضا نفیسی با اشاره به گستردگی حوزه ایمنی حملونقل و چگونگی مدیریت آن در شرایط کنونی اظهار داشت: یکی از اقدامات مهم وزارت راه و شهرسازی تشکیل ستاد مستقل ایمنی حملونقل (ITSP﴾ است که به طور جد در دست پیگیری قرار دارد.
وی افزود: ساختار ستاد مستقل ایمنی حملونقل ایران هم اکنون از سوی مرکز تدوین مقررات ایمنی حملونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی در دست تهیه قرار دارد تا در کنار کمیسیون ایمنی راهها به کاهش سوانح حملونقلی در حوزههای مختلف کمک کند.
رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حملونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی با اشاره به گزارشهای بینالمللی در خصوص عملکرد ستادهای مستقل ایمنی حملونقل در سطوح بینالمللی گفت: ستاد مستقل ایمنی حملونقل؛ سوانح شدید، مهم و عمده سانحه را به صورت جداگانه تحلیل و ضمن تهیه گزارشهای عمقی، توصیهنامههایی را برای جلوگیری از رخداد مشابه در آینده پیشنهاد و پیاده سازی میکند.
این مقام مسئول در معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: تشکیل ستاد مستقل ایمنی حملونقل به دلیل طی کردن مراتب اداری و نیاز به دریافت مصوبه در هیئت دولت، فرایندی زمان بر دارد، اما بنا بر عملکرد مستقل از دستگاههای ذیربط حوزه ایمنی حملونقل و بررسی عمقی گزارشها به طور حتم منجر به کاهش سوانح میشود.
به گفته وی؛ اگرچه کاهش تلفات و سوانح رانندگی در کشور نیازمند برنامه و تخصیص اعتبارات کافی است، اما در شرایط اقتصادی کنونی تخصیص منابع و اعتبارات سنگین مقدور نیست. لذا نباید به دلیل نبود منابع مالی دست روی دست گذاشت و شاهد بالا رفتن تعداد تلفات و مجروحین حوادث رانندگی بود،بلکه باید با تعریف طرحهای کوچکتر و استفاده از توان و ظرفیت موجود اهداف مورد نظر را عملیاتی کرد.
نفیسی چگونگی ارتقا ایمنی راهها را مستلزم ارتقا کیفیت زیرساخت، تغییر فرهنگ رانندگی و سفر،افزایش کنترل و نظارت بر قوانین رانندگی،ایمنی خودرو، امداد و فوریتهای بعد از سوانح دانست و گفت: در حوزه زیرساخت شاهد ارتقا سطح سرویس راهها مانند ۴خطه شدن ۵۰۰ کیلومتر از جادههای کشور در آستانه عید نوروز ۹۸ و آشکارسازی و حذف نقاط پر حادثه از سطح جادههای کشور با نصب علائم، خط کشی و اقدامات فنی بودیم.
وی با بیان اینکه «ابتدا باید بین سبک رانندگی در جاده و شهر تفاوت قائل شویم» افزود: در بعد فرهنگی نیز، یکی از مشکلات نگاه مبدا-مقصدی به سفر است در صورتی که مسیر جاده نیز جزئی از سفر محسوب میشود و میتوان از جاذبههای گردشگری در اطراف جاده نیز بهره جست.
رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حملونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران یادآور شد: داشتن چنین دیدی به سفر به طور مسلم بر رفع خستگی ناشی از رانندگی در سفرهای طولانی و کاهش حوادث ناشی از خستگی و خوابآلودگی تاثیر گذار است.
نفیسی با اشاره به ایجاد مرکز فرماندهی بحران وزارت راه و شهرسازی گفت: در همین رابطه ارتباط سیستمی با واحد مدیریت سزمانهای تابعه، ادرات کل راه و شهرسازی و راهداری و حملونقل جادهای استانها در این مرکز برقرار و مدیریت بحران را تاحد ممکن فراهم شده است. اما این مرکز نیازمند تجهیزات مناسب و بیشتری است تا هنگام مواقع بحرانی وزیر راه و شهرسازی بتواند با حضور در این مرکز و مشاهده وضعیت استانها، شرایط بحرانی را مدیریت و تصمیمات لازم را اتخاذ کند.
وی در ادامه از بهروزرسانی و اصلاح ساختار، تشکیلات، دستورالعملها و ارتباطات مرکز تدوین مقررات ایمنی حملونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران خبر داد و گفت: در دوره جدید مدیریت در معاونت حملونقل تاکید اصلی بر روی کیفیت موضوعات و گزارشها در جلسات کمیسیونها و شوراهایعالی، همچنین حضور حد اکثری اعضای اصلی به جای حضور نمایندگان آنها با هدف اتخاذ تصمیمات قطعی در سطح کلان کشور است.
رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حملونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران بیان داشت: ضمن ابلاغ مجدد به منظور حضور اعضای اصلی در کمیسیونها و شوراهایعالی، در نظر است جلسات کارگروهها و کارویژهها نیز با حضور مدیران کل برگزار شود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.