| کد خبر: 188026 |

ساختار ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل در دست تدوین

رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی گفت: یکی از اقدامات مهم وزارت راه و شهرسازی تشکیل ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل (ITSP﴾ است و تدوین ساختار آن در دست تهیه قرار دارد.

تین نیوز

رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی گفت: یکی از اقدامات مهم وزارت راه و شهرسازی تشکیل ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل (ITSP﴾ است و تدوین ساختار آن در دست تهیه قرار دارد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رضا نفیسی با اشاره به گستردگی حوزه ایمنی حمل‌ونقل و چگونگی مدیریت آن در شرایط کنونی اظهار داشت: یکی از اقدامات مهم وزارت راه و شهرسازی تشکیل ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل (ITSP﴾ است که به طور جد در دست پیگیری قرار دارد.

وی افزود: ساختار ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل ایران هم اکنون از سوی مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی در دست تهیه قرار دارد تا در کنار کمیسیون ایمنی راه‌ها به کاهش سوانح حمل‌ونقلی در حوزه‌های مختلف کمک کند.

رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی با اشاره به گزارش‌های بین‌المللی در خصوص عملکرد ستاد‌های مستقل ایمنی حمل‌ونقل در سطوح بین‌المللی گفت: ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل؛ سوانح شدید، مهم و عمده سانحه را به صورت جداگانه تحلیل و ضمن تهیه گزارش‌های عمقی، توصیه‌نامه‌هایی را برای جلوگیری از رخ‌داد مشابه در آینده پیشنهاد و پیاده سازی می‌کند.

این مقام مسئول در معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: تشکیل ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل به دلیل طی کردن مراتب اداری و نیاز به دریافت مصوبه در هیئت دولت‌، فرایندی زمان بر دارد، اما بنا بر عملکرد مستقل از دستگاه‌های ذی‌ربط حوزه ایمنی حمل‌ونقل و بررسی عمقی گزارش‌ها به طور حتم منجر به کاهش سوانح می‌شود.

به گفته وی؛ اگرچه کاهش تلفات و سوانح رانندگی در کشور نیازمند برنامه‌ و تخصیص اعتبارات کافی است، اما در شرایط اقتصادی کنونی تخصیص منابع و اعتبارات سنگین مقدور نیست. لذا نباید به دلیل نبود منابع مالی دست روی دست گذاشت و شاهد بالا رفتن تعداد تلفات و مجروحین حوادث رانندگی بود،‌بلکه باید با تعریف طرح‌های کوچکتر و استفاده از توان و ظرفیت موجود اهداف مورد نظر را عملیاتی کرد.

نفیسی چگونگی ارتقا ایمنی راه‌ها را مستلزم ارتقا کیفیت زیرساخت، تغییر فرهنگ رانندگی و سفر،افزایش کنترل و نظارت بر قوانین رانندگی،‌ایمنی خودرو، امداد و فوریت‌های بعد از سوانح دانست و گفت: در حوزه زیرساخت شاهد ارتقا سطح سرویس راه‌ها مانند ۴خطه شدن ۵۰۰ کیلومتر از جاده‌های کشور در آستانه عید نوروز ۹۸ و آشکارسازی و حذف نقاط پر حادثه از سطح جاده‌های کشور با نصب علائم، خط کشی و اقدامات فنی بودیم.

وی با بیان اینکه «ابتدا باید بین سبک رانندگی در جاده و شهر تفاوت قائل شویم» افزود: در بعد فرهنگی نیز، یکی از مشکلات نگاه مبدا-مقصدی به سفر است در صورتی که مسیر جاده نیز جزئی از سفر محسوب می‌شود و می‌توان از جاذبه‌های گردشگری در اطراف جاده نیز بهره‌ جست.

رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران یادآور شد: داشتن چنین دیدی به سفر به طور مسلم بر رفع خستگی ناشی از رانندگی در سفرهای طولانی و کاهش حوادث ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی تاثیر گذار است.

نفیسی با اشاره به ایجاد مرکز فرماندهی بحران وزارت راه و شهرسازی گفت: در همین رابطه ارتباط سیستمی با واحد مدیریت سزمان‌های تابعه، ادرات کل راه و شهرسازی و راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها در این مرکز برقرار و مدیریت بحران را تاحد ممکن فراهم شده است. اما این مرکز نیازمند تجهیزات مناسب و بیشتری است تا هنگام مواقع بحرانی وزیر راه و شهرسازی بتواند با حضور در این مرکز و مشاهده وضعیت استان‌ها، ‌شرایط بحرانی را مدیریت و تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

وی در ادامه از به‌روز‌رسانی و اصلاح ساختار، تشکیلات، دستورالعمل‌ها و ارتباطات مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران خبر داد و گفت: در دوره جدید مدیریت در معاونت حمل‌ونقل تاکید اصلی بر روی کیفیت موضوعات و گزارش‌ها در جلسات کمیسیون‌ها و شوراهای‌عالی، همچنین حضور حد اکثری اعضای اصلی به جای حضور نمایندگان آن‌ها با هدف اتخاذ تصمیمات قطعی در سطح کلان کشور است.

رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران بیان داشت: ضمن ابلاغ مجدد به منظور حضور اعضای اصلی در کمیسیون‌ها و شوراهای‌عالی، در نظر است جلسات کارگروه‌ها و کارویژه‌ها نیز با حضور مدیران کل برگزار شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.