| کد خبر: 185921 |

رئیس مرکز مدیریت بحران وزارت راه‌وشهرسازی به «حمل‌ونقل» گفت؛

◄ خسارت 4 هزار میلیاردی سیل به راه‌های کشور

اولویت اول در وزارت راه‌وشهرسازی پس از سیل این بود که در ابتدا مسیرها را بازگشایی کنیم تا سازمان‌های دیگر بتوانند به‌خوبی امدادرسانی خودشان را انجام بدهند.

تین نیوز

در حال حاضر میزان خسارت‌های ناشی از سیل در بخش راه نزدیک چهار هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. این سخنان رضا نفیسی، رئیس مرکز مدیریت بحران وزارت راه‌وشهرسازی در گفتگو با «حمل‌ونقل» است که می‌گوید: « بیش از 18هزار کیلومتر از محورهای اصلی، فرعی و روستایی ما آسیب دیده‌اند و به نزدیک به ۱۰ هزار ابنیه فنی خسارت وارد شده است که اگر اطلاع‌رسانی قبلی سازمان هواشناسی کشور نبود به‌مراتب شاهد خسارت‌های بیشتری بودیم.»

آقای نفیسی لطفاً در ابتدا توضیح دهید که به چه میزان استان‌های ما آمادگی وقوع سیل را داشتند؟

موضوعی که در مدیریت این‌گونه حوادث بسیار تأثیرگذار است موضوع اطلاع‌رسانی صحیح است؛ در همین رابطه خوشبختانه سازمان هواشناسی قبل از ورود سامانه‌های مختلف اطلاع‌رسانی و اخطاریه‌های خود را داده بود.

بر اساس آخرین اطلاعاتی که من دارم نزدیک به حدود ۱۰۰ اطلاعیه و ۹۰ اخطاریه به صداوسیما و سیستم‌های مختلف و ۱۹۰۰ گزارش‌های رادیویی و تلویزیونی در این رابطه انجام شد و به‌غیراز اطلاع‌رسانی هواشناسی با اطلاع‌رسانی‌های جمعی، خود ما نیز با استان‌ها مکاتبه کرده و اخطاریه‌های لازم را اعلام کرده بودیم.

سازمان هواشناسی در بازه زمانی 26 اسفند تا ۱۷ فرودین ورود سه سامانه را پیش‌بینی کرده بود؛ سامانه اول از ۲۶ تا ۲۹ اسفندماه بود که در مناطق نیمه غربی و شمال کشور فعال بود و استان‌های گلستان، مازندران، آق‌قلا را تحت تأثیر خودش قرار داد. سامانه دوم از چهارم تا ششم فرودین بود که از سمت غرب وارد کشور شد که سیلاب و بارش باران را ایجاد کرد و سامانه سوم یازدهم تا دوازدهم بود که در نیمه غربی کشور استان‌های خوزستان، لرستان، ایلام تحت تأثیر خودش قرار داد. این پیش‌بینی‌ها اگر انجام نمی‌گرفت به‌طور یقین خسارت‌ها به‌مراتب بیشتر بود.

استان‌ها پس از دریافت این اخطاریه‌ها، آیاپیش‌بینی‌های لازم را انجام دادند؟

واقعیت این است که سازمان هواشناسی کشور قبل از اینکه این سامانه وارد کشور شود، اطلاع‌رسانی کرده بود اما اینکه دقیقاً استان‌ها در راستای این اخطاریه‌ها و اطلاعیه‌ها چه اقداماتی انجام دادند موضوع دیگری است که دوستان ستاد مدیریت استان‌ها بهتر می‌توانند توضیح دهند.

لطفا در خصوص آخرین وضعیت راه‌های کشور در پی وقوع این سیلاب‌ها توضیح دهید.

همان‌طور که اطلاع دارید بسیاری از شبکه‌های راه‌های کشور تحت تأثیر این سیلاب قرار گرفتند و برخی از محورها نیز مسدود شدند که با تلاش همکاران ما در استان‌ها و بقیه سازمان‌ها سعی شد تا راه‌ها بازگشایی شوند.

اولویت اول در وزارت راه‌وشهرسازی پس از سیل این بود که در ابتدا مسیرها را بازگشایی کنیم تا سازمان‌های دیگر بتوانند به‌خوبی امدادرسانی خودشان را انجام بدهند که در راستای این موضوع روی محورهای اصلی خودمان کار کردیم و در برخی از موارد ناچار شدیم که محورهای دسترسی ایجاد کنیم که حدود ۲۴۳ مورد به من گزارش شده که راه دسترسی موقت ایجاد شده تا نیروهای امدادی بتوانند کارشان را انجام بدهند.

بر اساس آخرین اطلاعاتی که من دارم و با توجه به اینکه در حال حاضر نیز برخی از محورهای ما زیر آب هستند و بیش از 18هزار کیلومتر از محورهای اصلی، فرعی و روستایی ما آسیب دیده‌اند و به نزدیک به ۱۰ هزار ابنیه فنی خسارت وارد شده است. حدود ۹ هزار تا از ماشین‌آلات و ۱۲ هزار پرسنل ما در این ایام مشغول به کار بودند تا بتوانند کمک‌رسانی و محورها را بازگشایی کنند.

برآورد میزان خسارت به چه میزان است؟

در حال حاضر میزان خسارت‌ها براساس یک برآورد تقریبی بیانگر این است که در بخش راه، نزدیک به چهار میلیارد تومان بوده است. همان‌طور که عرض کردم این رقم تنها یک برآورد اولیه است چراکه هنوز بخش‌هایی از محورهای ما زیر آب رفته و زمانی که این آب فروکش کند این محورها نیاز به بازسازی اساسی خواهند داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.