سهم مدیران زن در وزارتخانهها
تیننیوز| وبلاگ عباس آخوندی-عمده فعالیت این مشاوران رسیدگی به امور رفاهی کارمندان خانم است؛ در حالی که دستور کار ما در وزارت راه این بود که این بخش مأموریت وزارتخانه در حوزه زنان را پیش ببرد و مسائلی مثل حق دسترسی زنان به شهر، طراحی شهری و تنظیم معابر شهری بر این اساس مورد توجه قرار گیرد.
به رغم این که هر روز حضور زنان پررنگتر میشود اما متأسفانه فضاهای شهری ما بر اساس مردسالاری طراحی شده و فضای شهری مناسب برای زنان و کودکان و همچنین حق دسترسی زنان به حملونقل ایمن و توانمندسازی زنان در سکونتگاهها از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
به طور مثال مناسبسازی معابر برای معلولان موضوعی است که دستورالعمل آن در سال ۷۴ تصویب شده و ۲۱ سال از آن گذشته اما باید دید که این موضوع چقدر اجرا میشود. اینها مسائل پیچیدهای است. مثلاً شهرهای ایران برای ماشین طراحی شده و شاید ۳۰، ۴۰ سال است که این موضوع گفته میشود اما در پایتخت نمیتوان هزار متر پیاده در خیابان راه رفت.
این در حالی است که کل بودجه نقدی تخصیصیافته امسال ۱۵۰۰ میلیارد تومان یعنی یک صدم این مبلغ بوده است. البته ما امسال از طریق اوراق بدهی و موارد اینچنینی بالای ۱۲ هزار میلیارد تومان کار کردیم؛ بنابراین اگر در برخی موارد پروژههایی هستند که اجرایی نمیشوند حمل بر بیتوجهی نکنیم. به هر حال مدیران استانی و شهرستانی هم بر اساس اعتبارات و بودجهشان میتوانند فعالیت کنند.
ما حتماً از این موضوع استقبال میکنیم؛ اگرچه مسکن زن بعضاً در جاهایی ساخته شده که مشتری ندارد و با مشکلات زیرساختی روبهروست اما به هر حال ما به تعهدات دولت پایبند هستیم. در حال حاضر ۸۷ هزار واحد مسکونی در پردیس بدون مطالعه ساخته شده که فقط تأمین آب آن چند صد میلیارد تومان خرج دارد و مثل این است که بخواهیم شهری دو برابر کاشان یا بابل را در یک سال ایجاد کنیم که نه مدرسه نه بیمارستان نه درمانگاه نه ساختار اجتماعی دارد و تنها ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه خیابانکشی آن است.
پولی هم که مردم میدهند برای ملکشان است و نه مسیر تردد؛ ضمن این که نمیتوان برج ساخت و معبری برای آن در نظر نگرفت.
۹۰۰ برج در حال ساخت در پردیس وجود دارد که بالای ۱۲ طبقه هستند اما امکانات آتشنشانی آن منطقه یک ماشین است که حداکثر به طبقه چهارم میرسد. این در حالی است که وقتی حادثه پلاسکو در مرکز تهران رخ داد، جمع کردن حواشی آن ۱۰ روز به طول انجامید. فرض کنید در پردیس هم چنین اتفاقی رخ دهد. در این صورت چه کسی جوابگو خواهد بود؟
پیشنهاد ما این است که شرکت راهآهن حومهای تشکیل شود تا موضوع قطارهای شهرهای اطراف تهران به نتیجه برسد.
قطار میانه-تبریز با سرعت در حال اجراست و من جمعه از این پروژه بازدید میکنم. ضمن این که پروژه اهر-تبریز هم فعال است و آزادراه بازرگان-تبریز هم عملیات اجراییاش انجام شده است.
زنان در هیأت مدیره هما و شرکت فرودگاهها حضور دارند که این موضوع پیش از این سابقه نداشته است.
برگرفته از خبر ایسنا
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.