| کد خبر: 114790 |

◄فرصتی نو برای شروعی دوباره

تین‌نیوز| پس از گذشت یک سال امروز و فردا شنیدن، نهایتا قرارداد خرید ١ فروند هواپیمای ایرباس بین ایران ایر و این غول هواپیماسازی به امضا رسید. با اضافه شدن این ١ فروند هواپیمای ایرباس، ٨ فروند بویینگ جدید و احتمالا ٢ فروند هواپیمای  ATR، تا ١ سال آینده ٢ فروند از مدرن‌ترین هواپیماهای جهان به ناوگان هوایی کشورمان اضافه خواهد شد. البته بر اساس آنچه که مقامات کشور اعلام کرده‌اند با توجه به مدت زمان اعتبار مجوز اوفک تا سال ٢ ٢ ، و توانایی ایرباس برای تحویل ٣٧ فروند و همچنین بویینگ برای تحویل ١٥ فروند از این هواپیماها، و در نظر گرفتن شرایط سیاسی جدید آمریکا، بدون احتساب هواپیماهای ATR شاید در حال حاضر بتوانیم تنها روی ٥٢ فروند از این هواپیماها حساب کنیم.

صرف نظر از اینکه در خصوص استراتژی به کارگیری این هواپیماها تا کنون برنامه مشخصی اعلام نشده است و تنها در خصوص هواپیماهای بویینگ مطلع شدیم که ٥ فروند از آنها در مسیرهای داخلی به کار گرفته خواهند شد، با توجه به اینکه این هواپیماها در دسته بهینه ترین هواپیماهای روز جهان قرار گرفته اند، می توان با به کارگیری صحیح آنها، به تدریج به سودآوری رسید. حال نگاهی اجمالی به خصوصیات هواپیماهای سفارشی ایران می اندازیم:

بویینگ B777:
 در حال حاضر مدل 300- و F این هواپیما در حال تولید است. مدل x این هواپیما با ظرفیتی بیشتر از مدل 300 نیز در دست تولید است. این هواپیما با برد  ١٣٦٥ کیلومتر جزو هواپیماهای بلند برد محسوب شده و قابلیت جابه جایی ٣٩٦ مسافر را دارد. این هواپیما با داشتن سرعت کروز ٨٩٢ کیلومتر بر ساعت، بعنوان یک هواپیمای دو موتوره، مصرف سوخت کمتری را نسبت به هواپیماهای ٤ موتوره هم رده خود دارد.

بویینگ B737MAX :
 مدل 9-737 این هواپیما  كه در دست تولید است با برد ٦٥١ کیلومتر در دسته هواپیماهای برد متوسط قرار میگیرد. ظرفیت مسافر این هواپیما ١٨ تا ٢٢ نفر بوده و  با سرعت ٨٣٩ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع کروز پرواز می کند. کاهش ٤ درصدی آلودگی صوتی و همچنین بهبود ١.٨ درصدی درصدی مصرف سوخت به دلیل تاثیر وینگلت های این هواپیما و البته کاهش ٨ درصدی هزینه های عملیاتی این هواپیما نسبت به رقبای خود، این محصول را در رده های برتر این گروه از هواپیماها در جهان قرار داده است.
 
خانواده ایرباس A320:
 این هواپیما که یکی از پر فروش ترین محصولات شرکت ایرباس می باشد با برد متوسط در سه مدل 320،319 و 321 در بازار ارائه می شود. سری neo این هواپیماها با کاهش مصرف سوخت و موتور مدرن توربوفن جدید شرکت پرت اند ویتنی، ظرفیت حمل ١٦ تا ٢٣ مسافر را دارند. برد این هواپیما تا ٦١ کیلومتر رسیده و سرعت کروز آن ٨٢٩ کیلومتر بر ساعت است.
.
ایرباس A330:
 این هواپیما مناسب مسیر های نسبتا بلند با برد ١١٧٥ کیلومتر، قابلیت جا به جایی ٣ مسافر را دارد. سرعت کروز آن ٨٧ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع ٤١ هزار پایی می باشد. هزینه عملیاتی کم و عملکرد بهینه از جمله ویژگی های بارز این هواپیماست.

ایرباس A350:
این هواپیما در حال حاضر مدرن ترین هواپیمای جهان محسوب می شود و بدنه و بال آن از کربن تقویت شده پلیمری ساخته شده است. این هواپیمای بلند برد با قابلیت طی کردن مسافت ١٤٨ کیلومتر،  ٢٨٢ تا ٣٦٦ مسافر را با سرعت كروز ٩ ٣ کیلومتر بر ساعت در سه کلاس پروازی جا به جا می کند.
با افزایش قیمت نفت از بشكه ای ٤٤.٦ دلار به مقدار ٥٥ دلار، بر اساس آنچه که یاتا پیش بینی کرده است، این فاکتور باعث کاهش درآمد خالص ایرلاین ها از ٣٥.٦ میلیارد دلار در سال ٢ ١٦ به ٢٩.٨ میلیارد دلار در سال ٢ ١٧ خواهد شد.

با توجه به اینکه در حال حاضر ایرلاینهای کشورهای منطقه با نرخ آزاد و ایرلاینهای ایرانی با نرخ ثابت سوخت را خریداری می کنند، با اضافه شدن این هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشورمان که عمدتا در زمره هواپیماهای کم مصرف قراردارند، با برنامه ریزی های دقیق می توان بر این موج سوار شد و نسبت به افزایش درآمد و جبران سالهای از دست رفته برای رسیدن به رقیبان قدم برداشت.

گرچه در این میان فاکتورهای بسیار گسترده دیگری نیز وجود دارند که در میزان درآمد تاثیرگذارند. طبیعتا نوسازی ناوگان، بازسازی و آماده سازی دیگر حلقه های این زنجیره به هم پیوسته را در بر خواهد داشت.

با وجود آنکه مهندس نویدی، مدیر شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) هفته گذشته در نشست مطبوعاتی مدیران صنعت هواپیمایی، در نمایشگاه بین المللی حمل و نقل از برنامه های ٥ و ١ ساله برای تبدیل فرودگاه امام به هاب منطقه در زمینه كارگو خبر دادند، اما در سفارش های هواپیماهای جدید تا کنون اشاره ای به دریافت این هواپیماها از نوع فریت نشده است.
 
این در حالیست که فرودگاه المکتوم دبی اعلام کرده است با سرمایه گذاری ٣٦ میلیارد دلاری، در ١٢ سال آینده به بزرگترین فرودگاه جهان تبدیل  خواهد شد. حال آنکه با اینکه قرارداد با شرکت های هواپیماسازی قطعی شده است، اما هنوز آمار دقیقی در خصوص شرایط آماده سازی زیر ساخت های فرودگاهی در جهت افزایش قابلیت ها برای ورود هواپیماهای جدید اعلام نشده است. این سوال مطرح است حال که رویای هاب شدن در منطقه را در سر داریم آیا به سرعت عمل و برنامه ریزی دقیق رقبای خود در منطقه توجه داریم یا خیر؟!

زیرساخت های فرودگاهی موجود از زمانی که ساخته شده اند عمدتا بر اساس هواپیماهای باریک پیکر طراحی شده اند، حال با توجه به اینکه تعداد نیمی از هواپیماهای دریافتی در ٣ سال آینده عمدتا مکملی از هواپیماهای باریک پیکر و پهن پیکر می باشند، نیاز است که هر چه سریعتر نسبت به ایجاد شرایط مناسب برای به کار گیری تجهیزات مربوطه اقدام کنیم.

عمر متوسط ناوگان موجود ٢٣ سال بوده و تا دو سال دیگر عمر آن به ٢٥ سال خواهد رسید و عملا مجبور خواهیم شد این هواپیماها را از سیستم خارج كنیم. خارج کردن تدریجی ناوگان کهنه از بدنه شرکت های هواپیمایی نیز یکی از موضوعاتیست که امیدواریم هر چه زودتر برنامه های آن  در جهت استفاده بهینه از فضای موجود و ناوگان جدید در طول ١ سال آینده، در دستور کار قرار بگیرد.
 
فرنوش جهرمی- گروه تحلیلی اتاق خبر ایرونیوز

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.