| کد خبر: 93063 |

رونق صنعت حمل و نقل هوایی کردستان گامی به سوی توسعه پایدار

تین نیوز | استان کردستان دارای ظرفیت ها و پتانسل های بالایی در زمینه توسعه حمل و نقل هوایی بوده و به دلیل موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی منطقه زیرساخت های لازم برای توسعه فرودگاهی در این استان مهیا است.

 

فرودگاه ها یکی از با ارزش ترین زیرساخت های جوامع پیشرفته به شمار می روند و به دلیل برخورداری از پتانسیل ها و ظرفیت های مختلف در کمک به رشد اقتصادی کشورها و ایجاد توسعه پایدار، نقش بسیار مهمی دارند.

امروزه اهمیت فرودگاه ها به اندازه ای بالا است که بسیاری از کارشناسان از آن به عنوان لوکوموتیو اقتصادی هر کشور نام می برند و وجود فرودگاه های کارآمد در هر منطقه را یکی از عوامل اصلی رشد و توسعه اقتصادی آن منطقه می دانند.

استان کردستان یکی از استان هایی است که با وجود دارا بودن ظرفیت ها و پتانسیل های لازم برای توسعه حمل و نقل هوایی، تنها دارای یک فرودگاه در مرکز استان آن هم با تعداد بسیار محدود پرواز و یک فرودگاه در حال ساخت در شهرستان سقز است.

استان کردستان به دلیل مرزی بودن و ارتباط با سرمایه گذاران داخلی و خارجی و در راستای توسعه پایدار خود نیاز مبرمی به توسعه حمل و نقل هوایی دارد اما هم اکنون تنها فرودگاه این استان با دارا بودن تنها یک پرواز رفت و برگشت آن هم به تهران به هیچ عنوان جوابگوی نیازهای این استان نیست.

مدیر فرودگاه های استان کردستان در این رابطه می گوید: فرودگاه سنندج از لحاظ نیروی انسانی، تجهیزات و سیستم ناوبری ترمینالی و فرودگاهی در وضعیت کاملا مطلوبی قرار دارد و یکی از فرودگاه های آماده کشور است.

علی سیف زاده با بیان اینکه فرودگاه سنندج با وجود امکانات و تجهیزات مناسب، بدلیل محدودیت ناوگان تنها دارای یک پرواز رفت و برگشت به تهران است افزود: این تعداد پرواز به هیچ عنوان جوابگوی نیازهای مردم استان نیست.

وی اظهار کرد: فرودگاه سنندج از زیرساخت های لازم برای افزایش تعداد پروازها برخوردار بوده و هیچگونه محدودیتی در این زمینه ندارد و این ظرفیت وجود دارد که روزانه حداقل 10 پرواز رفت و برگشت در این فرودگاه صورت گیرد.

مدیر فرودگاه های استان کردستان ادامه داد: استان کردستان حداقل در فصل تابستان و بهار نیاز به سه پرواز در زمان های مختلف از جمله اول وقت اداری و غروب دارد و در فصل زمستان نیز حداقل به دو پرواز نیازمند است.

وی افزود: هم اکنون در فرودگاه سنندج روزانه فقط یک پرواز رفت و برگشت داریم، بجز روزهای چهارشنبه که دو پرواز دارد آن هم در دو تایم بسیار نامناسب اول صبح و 12 ظهر انجام می شود.

سیف زاده با بیان اینکه بحث افزایش پروازها نیازمند پیگیری مقامات استانی است و تاکنون نیز اقداماتی در این راستا انجام شده است گفت: با توجه به اینکه فرودگاه ها به نوعی در توسعه منطقه ای و استانی تاثیرگذارهستند و زیرساخت های لازم نیز در این راستا در استان فراهم است می طلبد پیگیری ها در این زمینه بیشتر شود.

وی در ادامه به بحث پروازهای خارجی نیز اشاره کرد و افزود: پروازهای خارجی موضوع مهم دیگری است که با توجه به هم مرز بودن استان کردستان با کشور عراق و قرار گرفتن در کانون مبادلات تجاری می تواند فرصت بسیار ارزشمندی به شمار آید.

مدیر فرودگاه های استان کردستان با بیان اینکه برای پروازهای خارجی باید تقاضا وجود داشته باشد اظهار کرد: پرواز سلیمانیه در سال های گذشته حدود دو سال انجام شد اما بدلیل برخورد با زمان تحریم ها و محدودیت قطعات هواپیمایی و عدم صرفه اقتصادی لغو شد.

به گفته وی هم اکنون شرکت های خارجی در صدد دریافت مجوز برای راه اندازی پرواز از سنندج به استانبول هستند اما تاکنون انجام نشده و در مرحله صدور مجوز مانده است.

وی در ادامه به فرودگاه در دست احداث سقز نیز به عنوان یکی دیگر از فرودگاه های استان اشاره کرد و گفت: این فرودگاه از چند سال پیش استارت خورده اما بدلیل کمبود اعتبارات تاکنون عملیاتی نشده است.

سیف زاده افزود: در این راستا اواخر سال 94 جلسه ای میان استانداری کردستان و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هواپیمایی کشور تشکیل و توافقات خوبی انجام شد و استارت جدی آن از سال جاری آغاز شده است.

انتقاد معاون عمرانی استاندار کردستان از سازمان هواپیمایی کشوری
اما معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان در عین حال با انتقاد از سازمان هواپیمایی کشوری گفت: این سازمان به تعهدات خود در قبال فرودگاه سنندج عمل نمی کند.

امیر قادری در خصوص وضعیت پروازها از فرودگاه سنندج و لزوم افزایش آنها گفت: در چند سال اخیر سرمایه گذاری های زیادی توسط شرکت فرودگاه های کشور و همچنین دولت در استان پیرامون ارتقای وضعیت فرودگاه سنندج انجام شده است.

وی تصریح کرد: اما به رغم آمادگی بالای این فرودگاه در زمینه فنی، عملیاتی و سرمایه انسانی و نیز ظرفیت های بازرگانی قابل قبول، هنوز شرایط مطلوبی در این فرودگاه که تنها فرودگاه فعال استان کردستان است، وجود ندارد.

معاون استاندار کردستان با اشاره به پیگیری های مکرر در استان، اظهارکرد: متاسفانه تاکنون شاهد افزایش و ارتقای پروازهای این فرودگاه نبوده ایم و این مجموعه مورد بی مهری سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفته است.

قادی با اشاره به انجام روزانه تنها یک پرواز از فرودگاه سنندج به مقصد تهران، این تعداد را ناکافی دانست و افزود: تجدیدنظر در زمینه تعداد پروازهای این فرودگاه و افزایش پروازها ضروری است.
وی با اشاره به مکاتبات متعدد با سازمان هواپیمایی کشور خواستار عملی کردن تعهدات سازمان هواپیمایی کشور در استان شد.

قادری یکی دیگر از مشکلات فرودگاه سنندج را مربوط به برخی شرکت های خارجی و کارشکنی هایی در این زمینه دانست و گفت: این مساله سبب می شود مسافران از طریق استان های همجوار به خارج از کشور اعزام شوند که در نهایت گله مندی شهروندان را به دنبال دارد.

معاون عمرانی استاندار کردستان یکی از مصادیق این امر را عدم صدور مجوز برای راه اندازی پرواز چارتر سنندج - استانبول توسط سرمایه گذار بومی استان ذکر کرد و گفت: بنابراین به طور جدی خواهان حل و فصل مشکلات در این زمینه از سوی سازمان هواپیمایی کشور هستیم.

فرودگاه سقز ظرفیت تبدیل شدن به فرودگاه بین المللی را دارد
نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: سال های سال است که مردم منطقه در انتظار احداث فرودگاه سقز بوده و پیگیر آن هستند اما متاسفانه به علت کمبود اعتبار در این چند سال پیشرفت آنچنانی نداشته است.

محسن بیگلری افزود: احداث این فرودگاه برای منطقه دارای اهمیت زیادی است و نقش کلیدی در توسعه استان دارد و حدود یک و نیم میلیون نفر حوزه نفوذی این فرودگاه هستند.

وی با بیان اینکه این فرودگاه به اعتباری بیش از 100 میلیارد تومان نیاز دارد اظهار کرد: بر این اساس این فرودگاه با بودجه سالانه به جایی نمی رسید از این رو اقدامات و پیگیری های زیادی انجام گرفت و زمینی به ارزش 100 میلیارد تومان در سقز برای این امر به فرودگاه های کشور داده شد.

نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: چند ماه پیش مه آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور در بازدید از این فرودگاه از طرح زمین استقبال کرد و اعتباری برای تکمیل آن اختصاص یافت.

وی افزود: هم اکنون اقدامات بسیار خوبی در زمینه باند این فرودگاه انجام شده و نیمی از آن آسفالت و نیمی دیگر در حال آسفالت است وساخت ترمینال این فرودگاه از هفته آینده وارد مناقصه خواهد شد.

بیگلری از پیمانکاران توانمند درخواست کرد که در این مناقصه شرکت کنند چرا که ساخت این فرودگاه نقش کلیدی و اساسی در توسعه استان و منطقه داشته و ظرفیت تبدیل شدن به فرودگاه بین المللی را دارد.

به گفته وی با راه اندازی این فرودگاه پرواز حجاج به جای فرودگاه کرمانشاه می تواند از فرودگاه سقز انجام شود و این ظرفیت و پتانسل را دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون پروازهای فرودگاه سنندج جوابگوی نیاز مردم استان نیست گفت: مجموع نمایندگان استان با جدیت بدنیال افزایش پروازها و رفع مشکلات موجود در این راستا است.

پروژه احداث فرودگاه سقز در مسیر اجرا قرار گرفته است
با پیگیری های استاندار کردستان، مقرر شده است کار تملک اراضی مورد نیاز پروژه احداث فرودگاه سقز و اجرای طرح توسط پیمانکار توانمند، همزمان با تحویل زمین و با مدیریت شرکت فرودگاه های کشور آغاز شود.

فاصله کمتر از 80 کیلومتری با نوار مرزی و تجاری عراق و نزدیکی با سه بازارچه مرزی مشترک رسمی بین دو کشور ایران و عراق شامل باشماق مریوان، سیف سقز و سیرانبند بانه از مزایای فرودگاه سقز است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان با اشاره به اهمیت اجرای احداث فرودگاه سقز گفت: پروژه احداث فرودگاه سقز در مسیر اجرا قرار گرفت.

امیر قادری از پروژه ملی احداث فرودگاه سقز به عنوان کلید توسعه منطقه در شبکه ارتباطی کشور نام برد و گفت: با بهره برداری از این فرودگاه، جمعیتی حدود 850 هزار نفر از استان های کردستان و آذربایجان غربی و شرقی زیر پوشش این فرودگاه قرار می گیرند.

قادری مساحت اولیه فرودگاه سقز را 170 هکتار عنوان کرد و افزود: در طرح توسعه فرودگاه مساحتی تا 370 هکتار پیش بینی و در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، بخش های بازرگانی و تجاری، گردشگری و صادرات مازاد تولیدات کشاورزی، دامی، باغی و زراعی از جمله پتانسیل هایی است که طرح احداث فرودگاه سقز را بیش از پیش توجیه دار خواهد کرد.

وی با اشاره به تاکیدات استاندار کردستان مبنی بر توجه ویژه به این پروژه افزود: دولت در کردستان قول مساعد داده که زمینه شتاب بخشی، بخش های اجرایی و عمرانی این طرح صورت گیرد و در این راستا همکاری شرکت فرودگاه های کشور برای آغاز این طرح ضروری است.

رونق حمل و نقل هوایی ظرفیتی برای توسعه کردستان
عضو خانه صنعت و معدن کردستان نیز با بیان اینکه حمل و نقل هوایی نقش اساسی در توسعه و پیشرفت اقتصادی استان دارد گفت: هم اکنون استان کردستان در زمینه توسعه فرودگاهی نیازمند توجه جدی است و پروازهایی که در این استان انجام می شود جوابگوی نیاز استان نیست.

منصور خاکسار با بیان اینکه حمل و نقل هوایی از جنبه های مختلف برای استان های محرومی همانند کردستان اهمیت دارد افزود: یکی از این جنبه ها رفت و آمد هیات علمی دانشگاه ها به دلیل وجود رشته های ارشد و دکتری در استان است که بدون شک با وجود پروازهای متعدد هیات علمی بیشتری را می توان جذب کرد.

وی با بیان اینکه همچنین توسعه فرودگاهی می تواند به انجام سرمایه گذاری های بزرگ در استان منجر شود گفت: اکثر سرمایه گذاران بزرگ در کلان شهرها بوده و باید در رفت و امد باشند از این رو اگر امکان تردد برای آنان فراهم باشد با رغبت بیشتری به سرمایه گذاری در این استان اقدام می کنند.

این عضو خانه صنعت و معدن کردستان اظهار کرد: همچین رونق حمل و نقل هوایی و افزایش تعداد پروازها در استان در زمینه توسعه صنایع دارای اهمیت است چرا که در این صورت کارشناسان فنی و مدیران خصوصی برای حل مشکلات کارخانجات صنعتی و شرکت ها راحت تر می توانند به استان بیایند.

به گفته وی همچنین توسعه فرودگاهی برای حمل و نقل صنعتی یعنی محصولاتی که باید گرم بدست مشتری رسد بسیار مهم است.

با توجه به اینکه تمامی این موارد در توسعه اقنصادی، صنعتی، اجتماعی و غیره استان تاثیرگذار است از این روز می طلبد رونق حمل و نقل هوایی در این استان بصورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.