| کد خبر: 80948 |

بزرگترین شرکت سازنده هواپیماهای مسافربری جت کانادا در سال گذشته ۵/۳ میلیارد دلار ضرر خالص داد

«بمباردیه» در مسیر ورشکستگی

تین نیوز | با وجود افزایش روزافزون تقاضا برای هواپیماهای جت مسافربری در سراسر جهان، تولیدکنندگان این نوع از هواپیماها در امریکای شمالی در چند ماه گذشته دشواری‌های بسیاری را تجربه کرده‌اند که هنوز هم ادامه دارد.

شدت مشکلات به‌ویژه برای شرکت «بمباردیه» هواپیماساز کانادایی بدبختی و تیره‌روزی بر پیکره نیمه‌جانش سایه سنگینی افکنده است. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بوئینگ، بزرگترین گروه شرکت‌های هوا فضای امریکا ۲ دلیل برای بزرگترین افت ارزش سهامش در ۲ روز کاری مجزا دارد که ناشی از دستکم گرفتن شرایط فعالیت و تنزل رتبه اعتبارش در پی تحویل ندادن سفارش‌های دریافتی خود، به دردسرها و مشکلات بزرگی تن داده و درگیر چالش‌های حوزه کاری خودش است.

حتی هم‌اکنون نیز با بخش‌های بسیار دشوار مشکلاتش که شامل بازجویی‌ها و تحقیق و تفحص بازرسان و ماموران دولتی در حوزه قوانین و مقررات فعالیت خود در حال دست و پنجه نرم کردن است و دلیل اصلی انجام این بازرسی‌ها و تحقیقات نیز ایجاد شک و شبهه در روند و روش‌های حسابداری و حسابرسی عملکرد سالانه شرکت بوئینگ اعلام شده است.

اما این تراژدی بوئینگ امریکا در مقایسه با معضلاتی که شرکت هواپیماسازی بمباردیه کانادا پیش روی خود می‌بیند و گرفتار آنها شده است، هیچ به نظر می‌رسند.

این تولیدکننده جت‌های مسافربری و لکوموتیوهای راه‌آهن در کشور همسایه شمالی امریکا هفدهم فوریه جاری (کمتر از یک هفته قبل) به طور رسمی اعلام کرد که زیان خالص مربوط به عملکرد سالانه‌اش در پایان سال ۲۰۱۵ میلادی به ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.

مهم‌ترین تحولات و رویدادهای منفی و سنگین از سوی مسئولان این هواپیما و ترن‌ساز کانادایی و همچنین کارشناسان دست‌اندرکار با تحولات شرکت موردنظر نیز ثبت رسمی همین زیان خالص ۵/۳ میلیارد دلاری بمباردیه و در کنار آن، عقب کشیدن و انصراف ۱۰ میلیارد دلاری سفارش‌هایی اعلام شده است که در سال ۲۰۱۴ به این کانادایی تولیدکننده جت‌های مسافربری ارائه شده بود. با توجه به این چالش‌ها و شرایط دشوار کنونی که بمباردیه با آنها مواجه است، بسیاری از دست‌اندرکاران و همچنین مشتریان این شرکت در حال حاضر این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا شرکت بمباردیه در آینده نزدیک اعلام ورشکستگی خواهد کرد.
 
«از ۲ بخش اصلی شرکت کانادایی، بخش ساخت و تولید ترن‌های راه‌آهن این شرکت به خوبی فعالیت کرده و عملکرد و بازده مناسبی دارد اما بخش هوافضای بمباردیه در طول سال ۲۰۱۵م تنها موفق به سودآوری ۱۳۸ میلیون دلاری شده بود اما این سودآوری هم مربوط به قبل از اعلام ثبت زیاندهی هنگفت ۵/۳ میلیارد دلاری‌اش بود و با انتشار خبر مربوط به این خسارت سنگین در شرکت موردنظر، در حقیقت موضوع این زیاندهی تبدیل به کابوس شبانه‌روزی هیات‌مدیره و سایر مدیران ارشد بمباردیه شد که هنوز هم ادامه دارد.

به این ترتیب آن قسمت عملیاتی ویژه تولید هواپیماهای مسافربری شرکت بمباردیه کانادا که تا مدتی قبل عملکرد قابل‌توجه و سودآوری بسیار مناسبی داشت، از فعالیت و تحرک معمول و پیشین خود بازمانده و قادر به بازیابی دوباره توان حرکتی و مهم‌تر از آن، بازار پرسود گذشته‌اش نیست. »

استیفن ترنت، از کارشناسان تحلیلگر بانک سیتی‌گروپ امریکا دیدگاه خود و پیش‌بینی‌اش درباره بمباردیه را در قالب عبارت‌های بالا تشریح و تاکید می‌کند که در نتیجه این اتفاقات، شرکت هواپیماسازی بمباردیه کانادا عرصه تمام‌رقابتی فعالیت و ابراز وجودش در بازار جهانی جت‌های مسافربری را در کارزار مقابله و رقابت با رقبای حرفه‌ای و متخصص حوزه خود از دست داده است.

با این وجود، بزرگترین مشکل کنونی این شرکت کانادایی، جت‌های مسافری C. Series (سری C) تولیدی‌اش است، زیرا بمباردیه از مدت‌ها پیش پروژه بزرگی را در رابطه با ارتقا و توسعه این جت‌ها در دست اجرا دارد که به واسطه پیاده‌سازی آن قرار است ظرفیت یک‌صد نفری این هواپیماهای «سری C» به ۱۵۰ نفر افزایش پیدا کند تا از این طریق بتواند انحصار دو شرکت ایرباس و بوئینگ را در این حیطه و در کلاس این نوع از هواپیماها بشکند.
 
۳ سال تاخیر و ۵/۴ میلیارد دلار هزینه صرف شده بابت توسعه و ارتقای هواپیماها، آنهم در شرایطی که محاسبات و پیش‌بینی‌های اصلی در ابتدای پیاده‌سازی این طرح توسعه، هزینه‌ای ۵/۳میلیارد دلاری را برای اجرای کامل آن برآورد کرده بود و به این ترتیب، صرف هزینه به منظور توسعه هواپیماهای تولیدی بمباردیه مانند خیساندن سرمایه‌های این شرکت بود (مانند آن بود که این سرمایه در جوی آب ریخته شده باشد)، هر چند هنوز فرصت بمباردیه به پایان نرسیده و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، برای انجام اصلاحات بر روی هواپیماها و افزایش ظرفیت مسافر آنها از ۱۰۰ به ۱۵۰ نفر هنوز تا اواخر سال جاری میلادی زمان برای این کانادایی هواپیما و لکوموتیوساز وجود دارد.

جدای از این مشکلات، برخی موارد کمتر آشکار نیز وجود دارند که اگر جدی گرفته نشوند، در اندک مدتی می‌توانند شرکت کانادایی را به ورطه غیرقابل بازگشت ورشکستگی سوق دهند.
قیمت‌گذاری بی‌رحمانه شرکت ایرباس روی هواپیمای عظیم «A۳۲۰ نئو» و وقوع مشابه همین اتفاق درباره «بوئینگ ۷۳۷ MAX» و همچنین وحشت و ترس ناشی از رسانه‌ای شدن موضوعی مانند ناتوانی مالی بمباردیه، وضعیت نگران‌کننده جذب و ورود جریان نقدینگی به درون شرکت را بدتر از قبل کرده و دلسردی ناشی از کاهش شدید تعداد سفارشات جدید نیز مزید بر سایر دلایل و عوامل شده است. البته در هفته گذشته روزنه امیدی مشاهده شد و آن سفارش جدیدی شامل خرید ۷۵ هواپیمای CS۳۰۰ بزرگتر است که ۱۷فوریه جاری به شرکت بمباردیه ارائه شد اما هنگامی که متوجه شویم آخرین سفارش خرید هواپیما از بمباردیه پیش از این سفارش جدید هفته قبل آن، مربوط به سال ۲۰۱۴م یعنی حدود ۲ سال قبل بوده است، شاید تا حدودی بتوان به عمق مشکلات این شرکت پی برد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسین 0 0

    الان وقت خوبی هس که با سرمایه گذاری اندک، انتقال تکنولوژی هواپیما های ۱۰۰ نفره را از این شرکت گرفت! چون نیاز اصلی بخش هوایی، ۱۰۰نفره هس!