◄ همیاری سازمان هواپیمایی کشوری با نظام پیشنهادات
تین نیوز | پس از گمانه زنی های بسیار در مورد گزینه های احتمالی ریاست سازمان هواپیمایی کشوری، در نهایت جناب آقای مهندس عابدزاده به عنوان انتخاب اصلح، سکان هدایت صنعت هوایی غیرنظامی کشور را به عهده گرفتند و امیدها به اصلاح امور فزونی یافت. با توجه به پیشینه و رزومه کاری کاری مهندس عابدزاده و اشراف کامل وی بر قوانین، توانمندی ها و نیروهای تاثیرگذار صنعت، گمانه زنی های جدید در مورد چگونگی بهره مندی بهینه از نیرو و امکانات در جهت ارتقای شاخص های بهره وری آغاز شد و ادامه دارد.
شایسته است همه افرادی که احساس تعلقی به صنعت هوایی کشور دارند قلم به دست گرفته و با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت امور، فرایندهای راهبردی و اصلاحی خود را در قالب کاربرگ های پیشنهادی ارائه نمایند. بدیهی است رسیدگی به امور روزمره و مشغله حاصل از آن، پاشنه آشیل روسای ادواری سازمان بوده و مانع اصلی در تولید فکر و ایده و فرایند های اصلاحی به شمار می رود فلذا ارائه پیشنهادهای جدید علی رغم محیط بودن ایشان به مشکلات، فایده مند بوده و می تواند بنابه تشخیص، مورد عنایت قرار گیرد.
1- تشکیل جلسات منظم اتاق فکر در هر سه معاونت سازمان هواپیمایی کشوری، بررسی پیشنهادهای رسیده از کلیه فعالان و حتی بازنشستگان صنعت هوایی کشور و ارائه چکیده اصلاح شده و کاربردی پیشنهادها به ریاست سازمان، می تواند ضمن شناسایی نیروهای فکری مجموعه، انعکاس دهنده بخشی از دغدغه ها و رافع مشکلات صنعتگران باشد.
با عنایت به گزارش های سال های اخیر روسای ادواری سازمان از نشست های مجمع عمومی ایکائو، عدم ارائه کاربرگ های پیشنهادی از سوی جمهوری اسلامی ایران، یکی از نقاط ضعف هیئت اعزامی بوده و ضرورت دارد علاوه بر پردازش و ارائه پیشنهادهای داخلی، نسبت به اخذ کاربرگ های بین المللی از همکاران صنعت، اقدام و جوایز ارزنده ای نیز درنظر گرفته شود.
2- به نظر می رسد در غیاب طرح جامع هوانوردی و عدم اهتمام جدی به سند چشم انداز بیست ساله، اصل 44 و بند ب ماده 161 برنامه پنجم توسعه، نمی توان برنامه ریزی دقیق و ماندگاری برای امور، بویژه برای دوران پساتحریم متصور بود لذا ضرورت دارد سازمان هواپیمایی کشوری هرچه سریع تر نسبت به بررسی چهار مقوله فوق الذکر با حضور کارشناسان متبحر و کارآزموده صنعت هوایی کشور اقدام و چشم انداز نقطه به نقطه خود را ترسیم نماید.
3- گفته می شود در کشورهای دیگر با وجود ناوگان هوایی چند برابری به نسبت ایران، از تعداد پرسنل به مراتب کمتری در سازمان هواپیمایی کشوری آنان استفاده می شود. بی تردید این موضوع به آن مفهوم نیست که کل امور اجرایی و نظارتی آنان در یک سازمان متمرکز گردیده بلکه شرکت های تخصصی و مشاوره ای بخش خصوصی، در کنار سازمان های هواپیمایی کشوری آنان، اقدام به کارسازی امور اجرایی نموده و بررسی نهایی و نظارتی را به سازمان هواپیمایی ارجاع می دهند (کشورهای پیشرفته، حتی امور حساس امنیتی را نیز واگذار و خود به رصد امور می پردازند که نمونه واضح آن، شرکت بلک واتر آمریکایی در کشور عراق
پس از سقوط صدام است.)
خوشبختانه نمونه های داخلی آن نیز وجود دارد که به عنوان مثال می توان به سازمان نظام مهندسی در کنار شهرداری ها، سازمان نظام پزشکی در کنار وزارت بهداشت و کانون وکلا در کنار قوه قضائیه اشاره کرد که علاوه بر کارسازی امور اجرایی، نسبت به ارائه معاضدت و مشاوره های تخصصی به دستگاه های مربوطه، اقدام می نمایند.
بی شک فعالیت شرکت های تخصصی مشاوره ای و معاضدت هواپیمایی در کنار سازمان هواپیمایی کشوری می تواند علاوه بر تقلیل حجم امور زائد اجرایی و تعدیل هزینه های سازمان، تبادل اطلاعات و ارتقای سطح علمی و تخصصی همکاران را در پی داشته و نقش نظارتی سازمان را نیز پررنگ نماید.
4- در عصر کنونی، همکاری و بهره برداری مشترک از منابع و امکانات بالقوه و بالفعل از حوزه های فردی، فراتر رفته و به تعاملات ملی، منطقه ای و جهانی رسیده است و تک روی، پراکنده کاری و موازی کاری امری نامطلوب و زائد محسوب می گردد.
نگارنده معتقد است پتانسیل عظیمی از تفکرات کاربردی و نیروهای متخصص در شرکت فرودگاه های کشور و شرکت های هواپیمایی وجود دارد که سازمان هواپیمایی کشوری می تواند ضمن بهره برداری از آنان، موازی کاری شرکت ها را در زمینه های فنی، ایمنی، امنیتی و کترینگ، حذف و با اجماع نظرات و برگزاری جلسات راهبردی برنامه ریزی شده و منظم، نسبت به برنامه ریزی های کلان در صنعت هوایی کشور، اقدام و تجربیات موفق به دست آمده را به مجموعه صنعت تسری دهد.
سازمان هواپیمایی کشوری می تواند نقش فعال تری در صنعت هوایی ایفا نموده و با وضع قوانین تنبیهی و تشویقی و پیگیری های لازم، مانع بروز ناهنجاری هایی مانند "بدهی انباشته شرکت های هواپیمایی به شرکت فرودگاه ها و عدم وصول طلب ایرلاین ها از دولت" شده و زمینه همکاری های صادقانه کلیه فعالان عرصه صنعت هوایی را فراهم نماید.
5- سازمان هواپیمایی کشوری می تواند علاوه براصلاح قوانین و فرایندهای لازم برای دوران پساتحریم (اصلاح ساختار، تدوین نظام بازرسی های ایمنی و امنیتی، برنامه ریزی های آموزشی و کادرسازی، تنقیح لوایح حقوقی، فنی و اداری و ...) از هم اکنون، نسبت به نقش آفرینی بیشتر و تاثیرگذاری در برنامه پنج ساله ششم کشور، اقدام نماید.
6- باتوجه به رشد روزافزون تاخیرات پروازی به دلایل مختلف، پیشنهاد می شود طرح تشکیل شرکت مستقل تامین هواپیمای جایگزین، مورد بررسی قرار گیرد. براساس این طرح، درصورت بروز تاخیر و عدم توانمندی شرکت هواپیمایی در تامین هواپیمای جایگزین در مدت زمانی مشخص، شرکت تابع طرح مذکور، اقدام به اعزام هواپیمای جایگزین می نماید. بدیهی است شرکت مذکور از محل حق عضویت شرکت های هواپیمایی در طرح و اعزام هواپیما خواهد گردید.
7- نظر به وضعیت خاص دفتر سازمان هواپیمایی کشوری در مونترال کانادا (ایکائو) پیشنهاد می شود نسبت به تامین نیازمندی های مادی دفتر مذکور اقدام گردد.
8- با توجه به اصلاحات به عمل آمده در تعرفه های درآمدی و ایجاد ظرفیتی در حدود 50 درصد هزینه های سازمان، پیشنهاد می گردد نسبت به ایجاد درآمدهای پایدار دیگر از محل فروش خدمات فلایت چک به دیگر کشورها و یا از محل درآمد پروازهای عبوری و ... اقدام شود تا سازمان هواپیمایی کشوری در ردیف سازمان های درآمد هزینه ای (مشابه سازمان بنادر و کشتیرانی) و بهره مندی از مزیت فوق العاده خاص قرار گیرد.
9- ایجاد امتیازات مادی و مکمل حقوق پرسنل، یکی از راهکارهای جلب رضایت مندی کارکنان است که موجب جذابیت دستگاه و ماندگاری پرسنل متخصص و ارتقای بهره وری می شود. نگارنده براساس اطلاع و آشنایی به وضعیت زمین موسوم به "هاگ" معتقد است زمین مذکور شرایط تبدیل شدن به مسکن همکاران را دارد و می تواند به عنوان امتیاز مکمل حقوق و ایجاد انگیزه کاری در کارکنان سازمان هواپیمایی کشوری، عمل نماید.
10- یکی دیگر از راه های جلب رضایت مندی همکاران، تامین مایحتاج مصرفی همکاران به صورت ماهیانه و رایگان از فروشگاه تعاونی مصرف است که قابلیت اجرایی آنان در سال 92 به اثبات رسید و رضایت مندی را از محل کار به منازل و همسران کارکنان منتقل کرد.
* معاون سابق توسعه مدیریت و منابع سازمان هواپیمایی کشوری
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.