| کد خبر: 65554 |

◄ همیاری سازمان هواپیمایی کشوری با نظام پیشنهادات

تین نیوز | پس از گمانه زنی های بسیار در مورد گزینه های احتمالی ریاست سازمان هواپیمایی کشوری، در نهایت جناب آقای مهندس عابدزاده به عنوان انتخاب اصلح، سکان هدایت صنعت هوایی غیرنظامی کشور را به عهده گرفتند و امیدها به اصلاح امور فزونی یافت. با توجه به پیشینه و رزومه کاری کاری مهندس عابدزاده و اشراف کامل وی بر قوانین، توانمندی ها و نیروهای تاثیرگذار صنعت، گمانه زنی های جدید در مورد چگونگی بهره مندی بهینه از نیرو و امکانات در جهت ارتقای شاخص های بهره وری آغاز شد و ادامه دارد.

شایسته است همه افرادی که احساس تعلقی به صنعت هوایی کشور دارند قلم به دست گرفته و با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت امور، فرایندهای راهبردی و اصلاحی خود را در قالب کاربرگ های پیشنهادی ارائه نمایند. بدیهی است رسیدگی به امور روزمره و مشغله حاصل از آن، پاشنه آشیل روسای ادواری سازمان بوده و مانع اصلی در تولید فکر و ایده و فرایند های اصلاحی به شمار می رود فلذا ارائه پیشنهادهای جدید علی رغم محیط بودن ایشان به مشکلات، فایده مند بوده و می تواند بنابه تشخیص، مورد عنایت قرار گیرد.   

1- تشکیل جلسات منظم اتاق فکر در هر سه معاونت سازمان هواپیمایی کشوری، بررسی پیشنهادهای رسیده از کلیه فعالان و حتی بازنشستگان صنعت هوایی کشور و ارائه چکیده اصلاح شده و کاربردی پیشنهادها به ریاست سازمان، می تواند ضمن شناسایی نیروهای فکری مجموعه، انعکاس دهنده بخشی از دغدغه ها و رافع مشکلات صنعتگران باشد.

با عنایت به گزارش های سال های اخیر روسای ادواری سازمان از نشست های مجمع عمومی ایکائو، عدم ارائه کاربرگ های پیشنهادی از سوی جمهوری اسلامی ایران، یکی از نقاط ضعف هیئت اعزامی بوده و ضرورت دارد علاوه بر پردازش و ارائه پیشنهادهای داخلی، نسبت به اخذ کاربرگ های بین المللی از همکاران صنعت، اقدام و جوایز ارزنده ای نیز درنظر گرفته شود.

2- به نظر می رسد در غیاب طرح جامع هوانوردی و عدم اهتمام جدی به سند چشم انداز بیست ساله، اصل 44 و بند ب ماده 161 برنامه پنجم توسعه، نمی توان برنامه ریزی دقیق و ماندگاری برای امور، بویژه برای دوران پساتحریم متصور بود لذا ضرورت دارد سازمان هواپیمایی کشوری هرچه سریع تر نسبت به بررسی چهار مقوله فوق الذکر با حضور کارشناسان متبحر و کارآزموده صنعت هوایی کشور اقدام و چشم انداز نقطه به نقطه خود را ترسیم نماید.

3- گفته می شود در کشورهای دیگر با وجود ناوگان هوایی چند برابری به نسبت ایران، از تعداد پرسنل به مراتب کمتری در سازمان هواپیمایی کشوری آنان استفاده می شود. بی تردید این موضوع به آن مفهوم نیست که کل امور اجرایی و نظارتی آنان در یک سازمان متمرکز گردیده بلکه شرکت های تخصصی و مشاوره ای بخش خصوصی، در کنار سازمان های هواپیمایی کشوری آنان، اقدام به کارسازی امور اجرایی نموده و بررسی نهایی و نظارتی را به سازمان هواپیمایی ارجاع  می دهند (کشورهای پیشرفته، حتی امور حساس امنیتی را نیز واگذار و خود به رصد امور می پردازند که نمونه واضح آن، شرکت بلک واتر آمریکایی در کشور عراق پس از سقوط صدام است.)

خوشبختانه نمونه های داخلی آن نیز وجود دارد که به عنوان مثال می توان به سازمان نظام مهندسی در کنار شهرداری ها، سازمان نظام پزشکی در کنار وزارت بهداشت و کانون وکلا در کنار قوه قضائیه اشاره کرد که علاوه بر کارسازی امور اجرایی، نسبت به ارائه معاضدت و مشاوره های تخصصی به دستگاه های مربوطه، اقدام می نمایند.

بی شک فعالیت شرکت های تخصصی مشاوره ای و معاضدت هواپیمایی در کنار سازمان هواپیمایی کشوری می تواند علاوه بر تقلیل حجم امور زائد اجرایی و تعدیل هزینه های سازمان، تبادل اطلاعات و ارتقای سطح علمی و تخصصی همکاران را در پی داشته و نقش نظارتی سازمان را نیز پررنگ نماید.

4- در عصر کنونی، همکاری و بهره برداری مشترک از منابع و امکانات بالقوه و بالفعل از حوزه های فردی، فراتر رفته و به تعاملات ملی، منطقه ای و جهانی رسیده است و تک روی، پراکنده کاری و موازی کاری امری نامطلوب و زائد محسوب می گردد.

نگارنده معتقد است پتانسیل عظیمی از تفکرات کاربردی و نیروهای متخصص در شرکت فرودگاه های کشور و شرکت های هواپیمایی وجود دارد که سازمان هواپیمایی کشوری می تواند ضمن بهره برداری از آنان، موازی کاری شرکت ها را در زمینه های فنی، ایمنی، امنیتی و کترینگ، حذف و با اجماع نظرات و برگزاری جلسات راهبردی برنامه ریزی شده و منظم، نسبت به برنامه ریزی های کلان در صنعت هوایی کشور، اقدام و تجربیات موفق به دست آمده را به مجموعه صنعت تسری دهد. 

سازمان هواپیمایی کشوری می تواند نقش فعال تری در صنعت هوایی ایفا نموده و با وضع قوانین تنبیهی و تشویقی و پیگیری های لازم، مانع بروز ناهنجاری هایی مانند "بدهی انباشته شرکت های هواپیمایی به شرکت فرودگاه ها و عدم وصول طلب ایرلاین ها از دولت" شده و زمینه همکاری های صادقانه کلیه فعالان عرصه صنعت هوایی را فراهم نماید.

5- سازمان هواپیمایی کشوری می تواند علاوه براصلاح قوانین و فرایندهای لازم برای دوران پساتحریم (اصلاح ساختار، تدوین نظام بازرسی های ایمنی و امنیتی، برنامه ریزی های آموزشی  و کادرسازی، تنقیح لوایح حقوقی، فنی و اداری و ...) از هم اکنون، نسبت به نقش آفرینی بیشتر و تاثیرگذاری در برنامه پنج ساله ششم کشور، اقدام نماید.

6- باتوجه به رشد روزافزون تاخیرات پروازی به دلایل مختلف، پیشنهاد می شود طرح تشکیل شرکت مستقل تامین هواپیمای جایگزین، مورد بررسی قرار گیرد. براساس این طرح، درصورت بروز تاخیر و عدم توانمندی شرکت هواپیمایی در تامین هواپیمای جایگزین در مدت زمانی مشخص، شرکت تابع طرح مذکور، اقدام به اعزام هواپیمای جایگزین می نماید. بدیهی است شرکت مذکور از محل حق عضویت شرکت های هواپیمایی در طرح و اعزام هواپیما خواهد گردید.

7- نظر به وضعیت خاص دفتر سازمان هواپیمایی کشوری در مونترال کانادا (ایکائو) پیشنهاد می شود نسبت به تامین نیازمندی های مادی دفتر مذکور اقدام گردد.

8- با توجه به اصلاحات به عمل آمده در تعرفه های درآمدی و ایجاد ظرفیتی در حدود 50 درصد هزینه های سازمان، پیشنهاد می گردد نسبت به ایجاد درآمدهای پایدار دیگر از محل فروش خدمات فلایت چک به دیگر کشورها و یا از محل درآمد پروازهای عبوری و ... اقدام شود تا سازمان هواپیمایی کشوری در ردیف سازمان های درآمد هزینه ای (مشابه سازمان بنادر و کشتیرانی) و بهره مندی از مزیت فوق العاده خاص قرار گیرد.

9- ایجاد امتیازات مادی و مکمل حقوق پرسنل، یکی از راهکارهای جلب رضایت مندی کارکنان است که موجب جذابیت دستگاه و ماندگاری پرسنل متخصص و ارتقای بهره وری می شود. نگارنده براساس اطلاع و آشنایی به وضعیت زمین موسوم به "هاگ" معتقد است زمین مذکور شرایط تبدیل شدن به مسکن همکاران را دارد و می تواند به عنوان امتیاز مکمل حقوق و ایجاد انگیزه کاری در کارکنان سازمان هواپیمایی کشوری، عمل نماید.

10- یکی دیگر از راه های جلب رضایت مندی همکاران، تامین مایحتاج مصرفی همکاران به صورت ماهیانه و رایگان از فروشگاه تعاونی مصرف است که قابلیت اجرایی آنان در سال 92 به اثبات رسید و رضایت مندی را از محل کار به منازل و همسران کارکنان منتقل کرد.

* معاون سابق توسعه مدیریت و منابع سازمان هواپیمایی کشوری
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارمند سازمان 0 0

    پیشنهادات بسیارخوبیست، آقای جاویدمنش ثابت کرد که پی پست و مسئولیتی نیست، حالا هم که معاون توسعه مدیریت مشخص شده ایشان پیشنهاداتش را ارائه میدهد و این رئیس سازمان است که تشخیص میدهد کدام پیشنهاد قابلیت اجرایی دارد. چه خوبست که از پتانسیل نیروهای داخل سازمان استفاده شود

  • اسدالهی 0 0

    ضمن تشکر، به نکات بسیار خوبی اشاره شده است. ایکاش ترتیبی داده شود که آقای عابدزاده مقاله را رویت کنند. جا دارد به دو نکته تکمیلی کمی شفافتر اشاره شود. اول اینکه بزرگترین تفاوت صنعت هوایی ایران با کشورهای پیشرو در رقابتی نبودن بازار ایران است. این موضوع بسیاری از مشکلات را بصورت خودکار حل می کند. دوم اینکه توسعه صنعت حمل و نقل هوایی حتما باید همگام با سایر بخشهای مرتبط باشد. در غیر اینصورت دور ریختن سرمایه های کشور است. بطور مثال برنامه هایی که برای فرودگاه حضرت امام داریم باید کمی جامعتر دیده شود. اگر فرضاً موفق شویم یک فرودگاه با ظرفیت صد میلیون مسافر ایجاد کنیم ولی انگیزه برای ایرلاینها و مسافران بین المللی جهت استفاده از این فرودگاه ایجاد نکنیم چه فایده ای دارد. می شود یک فرودگاه بلا استفاده. پس باید همگام با توسعه فرودگاه روی سایر بخشهای مرتبط مثل صنعت توریسم هم کار شود تا سرمایه گزاری جواب دهد.

  • سعید خلبانی 0 0

    نقطه نظرات آقای جاوید منش همواره با در نظر گرفتن نقش نیروی انسانی و توجه به ایده ها نظرات و خلاقیت های کارشناسان متخصص و کارکنان سازمان و حیطه صنعت هوانوردی در کنار رفع مشکلات معیشیتی آنان کلید حل مشکلات سازمانی است که تضعیف آن نه تنها به نفع هیچ سازمان و شرکت و موسسه مرتبط با صنعت هوانوردی نیست بلکه در تضاد کامل با منافع ملی کشور است. سازمان نماینده کشور در مجامع بین المللی و پدر صنعت هواپیمایی ایران است. اصلاح ساختار آن اصلاح تخصص، نظارت و کنترل و راهبری صحیح این صنعت است و تضمین امنیت و سلامت مسافران پروازهای عبوری کشور که هریک از ما و خانواده هایمان نیز ممکن است جزو آن باشیم

  • REZA 0 0

    آقای جاویدمنش فردی فکری و عملیاتی است و این را در طول مسئولیت خود ثابت کرد. ایکاش رئیس محترم سازمان از ایشان در معاونت توسعه و یا حتی بعنوان معاون هوانوردی استفاده میکرد. ابتدا که ایشان آمد همه فکر میکردند نمیتواند کاری از پیش ببرد ولی با هوش سرشاری که داشت در مدت کوتاهی وارد مباحثتخصصی کرد و واقعاً یکی از موثرترین و ماندگارتریت مدیران سازمان شد. حیفه که این نیروی توانمند را در امور میانی و ضعیف سازمان بکارگیری نمایند

  • کارمند سازمان 0 0

    بد نیست نگاه ساده ای داشته باشیم به دوران خدمتی ایشان چه در حوزه حراست و جه در حوزه معاونت توسعه و منابع و با این نگاه می توان به جایگاه ایشان بعنوان یک مدیر دلسوز و تاثیر گذار پی برد. پیشنهادات و نقطه نظرات حاکی از ارتقاء جایگاه سازمان بوده لذا اجرایی نمودن آن مستلزم داشتن مدیران قوی و با انگیزه مانند خود ایشان می باشد که با هدفمندی و حس مسئولیت و نگاه نو نسبت به جایگاه واقعی سازمان با یاری رساندن به ریاست سازمان اقدام نماید.

  • علی 0 0

    سلام، ارائه پیشنهادات تازه و غیرتکراری از ویژه گیهای آقای جاویدمنش است. ممکن است بعضی کاربردی و بعضی غیرکاربردی باشد ولیکن دیکته نانوشته غلط هم ندارد. از طرح پیشنهادی وی در مورد تاسیس شرکت مستقل اعزام هواپیمای جایگزین در زمان اعلام نقص فنی و یا ارائه کاربرگهای پیشنهادی داخلی و بین المللی شگفت زده شدم. این طرح ها را باید معاون هوانوردی ارائه نماید حتی اگر در بررسی ها مشخص شود غیرکاربردیست. بلاخره باید طرحهای زیادی باشد که یکی از آنها مورد تائید قرار گیرد. نفس ارائه پیشنهاد شجاعت می خواهد که جاویدمنش ثابت کرده دارد. متاسفانه بسیاری از مدیران از ترس رد شدن طرحشان هیچگونه پیشنهادی ارائه نمیدهند. چه خوب است که همه همکاران به توصیه آقای جاوید منش جهت ارائه پیشنهادات از طریق تین نیوز عزیز عمل نمایند

  • یاری 0 0

    عنوان مطلب هم بسیار زیبا و خودش یک پیشنهاداست یعنی همه کسانیکه طرح وپیشنهادی دارندمیتوانند از طریق سایت تخصصی تین نیوز به رئیس سازمان یا دیگران منتقل نمایند و تین نیوز هم در زمانهای مختلف بهترین پیشنهاد و پرمخاطب ترن آنها را انتخاب و برجسته نماید. درآن صورت رجوع همه به تین نیوز هم بیشتر خواهد شد و همه در جریان پیشنهادات سازنده قرار می گیرند

  • مستعار 0 0

    حال که آقای عابدزاده از ایشان بعنوان معاون توسعه استفاده نکرده چه خوب میشود که بعنوان معاون هوانوردی استفاده کند. حاضرم قسم بخورم که طرحی نو در خواهد انداخت همانگونه که در معاونت توسعه چنین کرد

  • کارمند 0 0

    دم آقای عابدزاده گرم که تا رسید وضعیت مالی سازمان را درست کرد، چقدرخوب میشه جاویدمنش رو هم بیاره و کارکنان نفسی بکشن

  • یک کارمند 0 0

    با همکاران نشسته بودیم و مطلب ارسالی جاوید منش را مرور میکردیم، طرح خوبیه که اگر همکاران سازمان و کل صنعت بیایند و پیشنهاداتشان را منعکس نمایند. مهم نیست عملیاتی بشود یا نشود مهم تعامل همکاران با رئیس سازمان است. پیشنهاد میکنم روابط عمومی هم پیشنهادها را به ریاست محترم ارائه دهد

  • علی 0 0

    سلام. پیشنهاد میکنم تین نیوز مسابقه مقاله نویسی در موضوعات مختلف را بیندازد

  • علی آبادی 0 0

    جاویدمنش که اصلاً پست نمیخواد و اینو هم ثابت کرده، پیشنهاد میکنم اتاق فکری توسط ریاست محترم سازمان ایجاد و مسئولیت آن را به ایشان واگذار کنند و خروجی آن را ببینند

  • عباسی 0 0

    باسلام، از آقای عابدزاده بابت دعوت آقای جاویدمنش ممنونیم، همکاران خیلی خوشحال شدند. ایکاش امکان بهره گیری از توانمندیهای وی نیز مهیا شود