| کد خبر: 63414 |

◄ کاربرد مدل‌های ریاضی در برنامه ریزی صنعت هوانوردی

تین نیوز | چندی پیش  مقاله ای با عنوان " برنامه ریزی ناوگان و مسیر شبکه پروازی شرکت هواپیمایی آتا به روش برنامه‌ریزی آرمانی" در تین نیوز منتشر شد. در بخشی از مقدمه این مقاله آمده بود: " تاخیرات شرکت هواپیمایی آتا که  Base آن در فرودگاه بین المللی تبریز می‌باشد، با مشکلات عدیده تاخیرات در دیسپچ پروازی خود مواجه است که این شرکت را متحمل هزینه های سنگین عدم رضایت مندی مسافران و از دست دادن آنها نموده است. بررسی ها نشان می دهد بخش قابل اعتنایی از این تاخیرات با در نظر گرفتن اهداف و محدودیت های عملی، قابل پیشگیری هستند. به همین منظور جهت اثبات و فهم این موضوع، از روش برنامه ریزی آرمانی استفاده نموده و آن را بیان می کنیم...".

پس از انتشار این مقاله یکی از کاربران تین نیوز به نقد آن پرداخت که نقد این کاربر به همراه پاسخ نویسنده مقاله در ادامه می آید:

1- یادآور می شوم: اول: برای هر مسیر سودی ثابت درنظر گرفته شده است این در حالی است كه سود یك مسیر به عوامل مختلفی نظیر روز پرواز، رقبا،ساعت پرواز و... بستگی دارد.
دوم: برای هر مسیر یك هزینه تاخیر درنظر گرفته شده است كه مدل را نادقیق می كند. تاخیر یك مسیر به عوامل متعددی بستگی دارد كه از مهمترین آنها زمان انجام پرواز در روز و فصل انجام پرواز است كه نادیده گرفته شده است.
سوم: فارغ از بحث داینامیك بودن تاخیر( و البته دیگر اركان تابع هدف) این نكته مهم است كه عدد ثابت مورد استفاده در مدل چگونه به دست آمده است.كاش توضیحی مختصر در این باره در مقاله وجود داشت.
چهارم: پارامتر كیفی كیفیت چگونه عددی شده است؟
پنجم: سه سقف و كفی كه برای سه هدف مدل درنظر گرفته می شوند در جواب نهایی مساله تاثیر فراوان دارند. این ارقام چگونه به دست آمده اند؟ به نظرم خود این ارقام می توانند خروجی یك مساله بهینه سازی باشند.
در پایان این نكته را یادآور شوم كه این مدلها در ایران در ابتدای راه است حال آنكه شیوه های مرسوم دستی در بسیاری موارد جوابی نزدیك به بهینه مطلق دارند. از مدلسازی ریاضی انتظار می رود كه دقیق بوده و بتواند به بهینه مطلق برسد.

2- کاربرد مدل های ریاضی در برنامه ریزی صنعت هوانوردی یک تاریخچه نزدیک به 70 ساله دارند و تلاش ضعیف ما در ابتدای راه دهه 1960 دنیاست. غیر از شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران عزیز و با افتخار "هما " برای سایر شرکت ها اصولا سرمایه گذاری در پیاده سازی این روش ها جهت کاهش استراتژیک هزینه ها و افزایش درآمدها جایگاهی ندارد (به دلایلی که بهتر می دانید)و صرفا در حد عملیات Ad hoc و نهایتا Scheduling به صورت دستی انجام می گردد که با حجم ترافیک فعلی شاید قابل انجام باشد ولی با افزایش آن مسلما انجام محاسبات دستی غیرممکن می گردد که بهتر است با ورود الگوریتم های محاسباتی قوی هوشمند و سامانه های پشتیبان تصمیم مبتنی بر کامپیوتر، تلاش های موثری در این خصوص انجام پذیرد.
به ویژه ارتباط یکپارچه آن با
Revenue & yield Management
Robust planning و Recovery ها در تاخیرات

در خصوص اشکالات مفروضات مسئله ؛ هدف اصلی و ابتدایی من معرفی این روش بوده و بدیهی است نیاز به فاز پیاده سازی اجرایی دارد. همانطور که اشاره هم شد ما در ابتدای این راه هستیم به همین دلیل در اینجا فرض های ساده ساز به کار گرفته شده است. البته در مفروضات مسئله سود برای تمام مسیرها در متغیرهای تصمیم یکسان نیستند
شاخص های کیفی را نیز به روش های مختلف (Coordinal و یا Ordinal ) می توان کمی نمود.
با توجه به استفاده از روش انتقالات متوالی در حل مسئله GP حدود انتخابی بستگی به خط مشی ایرلاین دارد.

3- سرمایه گذاری در پیاده سازی این روش ها حتی برای ایرلاین های كوچك هم می تواند بسیار سودآور باشد. چرا كه همان طور كه اصولا هزینه ها و همچنین ابعاد مسایل به ظاهر بدیهی، آنچنان در صنعت هوایی بالاست كه حتی یك درصد كاهش هزینه هم می تواند توجیهی برای سرمایه گذاری در امور پژوهشی باشد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Shafiullah Wais 0 0

    I want to beacome a pilot