| کد خبر: 56520 |

◄ دلایل افزایش تقاضا برای ایجاد دفاتر خدمات مسافرت هوایی چیست؟

تین نیوز | علت افزایش تقاضا برای ایجاد دفاتر خدمات مسافرت هوایی علیرغم نداشتن توجیه اقتصادی چیست؟ این پرسشی بود که اعضای گروه " مدیریت هوانوردی" در یکی دیگر از جلسات آنلاین خود به آن پاسخ دادند.
دیدگاه برخی اعضای این گروه در این مورد در ادامه آمده است:

علی لطفی کارشناس هوانوردی و معاون معاون حقوقی دفتر حقوقی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی :
دفاتر خدمات مسافرتی به استناد آیین نامه مصوب 1380 هیئت دولت بنا به پیشنهاد وزارت ارشاد و به استناد تبصره 6 ماده 7 اصلاحی قانون توسعه صنعت ايرانگردي و جهانگردی مصوب 1375 فعالیت می نمایند.
این آیین نامه دفاتر خدمات مسافرتی را به سه دسته تقسیم نموده که در سه بند الف و ب و پ نامبرده شده اند.
بند الف: منطور دفاتر خدمات مسافرتی است که در زمینه تنظیم برنامه مسافرت هوایی و رزرو جا طبق مقررات وزارت راه فعالیت می کنند.
بند ب: تنظیم برنامه مسافرت رزرو جا در اماکن اقامتی و اخذ روادید با مقررات وزارت ارشاد فعالیت می نمایند .
 بند پ: تنظیم برنامه سفرهای زیارتی با رعایت مقررات سازمان حج و زیارت
در اوایل همه این مجوزها در قالب یک کمیته در هواپیمایی کشوری با حضور نمایندگان وزارت ارشاد و ایران ایر بود. لیکن به دلیل اختلافات دستگاه ها مرجع مجوزها از هم جدا شدند و مشکلات موجود حادث شد.
با تشکیل سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مجوز بند ب به این سازمان منتقل شد. بی شک یک متقاضی برای جور بودن جنس در یک بنگاه اقتصادی باید اقدام به دریافت هر یک از مجوزها از سه مرجع نماید. مثلا برای تایید اسم دفتر خود یا تایید ملک محل فعالیت یا حتی تایید مدیرعامل خود باید تاییدیه سه مرجع را بگیرد که انصافا کار بسیار دشواری است که هر مرجع سلیقه خاص خود را دارد. حال سوال اینجاست که علیرغم این سختی چرا حجم متقاضیان زیاد است.
 
علی رضوانیان کارشناس هوانوردی:
آواز دهل شنیدن از دور خوش است. یکی از دلایلی که علاقه به انجام کارهای خدماتی نه فقط در این صنف بلکه در اصناف دیگر را به وجود می آورد ریسک کم آن در سرمایه گذاری و بازگشت پذیر بودنش است.
اگر کار گرفت که هیچ در غیر این صورت راحت می توان مجوزها را فروخت.

علیرضا منظری کارشناس هوانوردی و نماینده اسبق ایران در ایکائو:
باید به این سوال پاسخ داد که آیا افرایش دفاتر در نقاط مختلف اشکالی را ایجاد می کند؟
 
لطفی:
در حال حاضر قریب 2000 دفتر/ شرکت مسافرت هوایی در سراسر کشور داریم که قریب 500 نفر هم فقط برای بند الف در نوبت می باشند. تعداد دفاتر موجود با تعداد دفاتر فعال موجود دو بحث جدا از هم است.
بدیهی است که تعداد دفاتر نشان از توسعه یافته حوزه گردشگری در یک منطقه یا استان نیست.
 
منظری:
این آمار نشانگر بیکاری در کشور و روی آوردن به امور خدمات است. اگر به تدریج امکان صدور مجوز وجود داشته باشد امکان فروش مجوز نخواهد بود. مگر آنکه فرد اموال خود را به فروش رساند.
 
لطفی:
مهمترین مشکلات این صنف موارد زیر است:
مدیریت نا آگاه و متخصص در این حوزه (سرمایه حاکم است )
عدم آموزش مطلوب تیوری و عملی
پایین بودن حقوق 
تبلیعات نا مناسب
اختلافات عقیده در صنف
اما آن چه مهم در حال حاضر سفرسازی در این دفاتر اتفاق نمی افتد.
 
حمید نجف کارشناس هوانوردی:
اوضاع بعضی از این دفاتر آنچنان که می گویند بد نیست. به ویژه در مواقع پر سفر که بلیت به چند برابر قیمت واقعی به فروش می رسد. مشکل ساختاری فضای بهینه ای برای رانت را مهیا می کند.
 
منظری:
هر موسسه ای که با آگاهی و دانش وارد این شغل شده و فعالیت خود را خوب انجام دهد طبیعی است که موفق شده و درآمد مناسب هم خواهد داشت. ضمن این که همانطور که می دانیم این دفاتر به نمایندگی از شرکت هواپیمایی مربوطه بلیت را می فروشند و نمی توانند با قیمت بیشتر بفروشند زیرا مسئولیت با شرکت هواپیمایی است و باید کنترل کند تا آبرو و برندش زیر سوال نرود و در غیر این صورت مورد دلخواه آنها است.
 
لطفی:
در حال حاصر مهمترین انگیزه در ایجاد این دفاتر خارج از این موارد نیست:
- بیکاری: متقاضی فکر می کند در این قالب می تواند برای خود خانواده خود و برخی آشنايان شعل ایجاد نماید. بارها مشاهده شده که از بنگاه اقتصادی دیگری در این حوزه هزینه می گردد.
- بسیار مشاهده شده که متقاضیان تاسیس تا خرید مجوز این دفاتر افراد متمولی هستند که برای تفریح دنبال ایجاد یک پاتوق شیک هستند و اقدام به خرید سهام این قبیل شرکتها می نمایند که صد تاسف انگیزه های فساد اجتماعی نیز بسیار در متقاضیان مشاهده شده است.
- احساس نیاز به مراجعه مردم: برخی به دنبال ایجاد محلی برای مراجعه افراد مختلف با انگیزه های مختلف هستند تا در این قالب کارهای ثالثی را پیگیری نمایند.
- ایجاد امکان تسهیلات ویزایی برای خود:  عموما داشتن مجوز دفتر خدمات مسافرتی اعتبار خاصی برای افراد ایجاد می نماید تا در درخواست ویزا برای خود از امتیاز این موصوع استفاده می نمایند.
- اخذ تسهیلات اعتباری با ارقام بالا با سپردن لوح بهره برداری دفتر خدمات مسافرتی.
در حال حاضر یک دفتر خدمات مسافرت هوایی باید قریب 500 میلیون تومان ضمانت نزد ایرلاین‌های داخلی و خارجی بگذارد تا بتواند استاک همه شرکتها را داشته باشد البته انصافا هستند افرادی که با انگیزه وارد این صنف شده اند و هم موفق هستند و هم راهگشا. شرایط لازم برای تاسیس دفاتر خدمات مسافرتی نیز
داشتن لیسانس، داشتن سه سال سابقه کار مرتبط و 25 سال سن و گذراندن دوره های فروش بلیت.

نجف:

دلایل توبیخ این همه دفتر متخلف توسط سازمان برای چیست؟
 
منظری:
برخی اوقات عدم تعادل عرصه و تقاصا موجب تخلف می شود هم برای شرکت هواپیمایی و هم دفتر. توبیخ این دفاتر هم بیشتر به خاطر آن است که سازمان زورش به رسیدگی تخلف شرکت هواپیمایی نمی رسد.

نجف:
سازمان اگر بخواهد می تواند از طریق سازمان بازرسی کل کشور ورود کند.
 
منظری:
اکنون بخش بازرگانی شرکت های هواپیمایی ضعف دارند و آن را از طریق این دفاتر پوشش می دهند. دولت نیازی نیست که به انگیزه های افراد توجه کند مهم آن است که دستورالعمل ها و روش ها و رویه ها را اصلاح و درست ارایه کنند تا خدمات با کیفیت بالا به مردم ارایه شود.
 
نجف:
در حال حاضر تنها نظارت اولیه قوی است اما نظارت حین انجام کار کافی نیست این عامل بستر ایجاد تخلف را هموار می کند. این دفاتر مجبورند برای بقا تابع واحدهای بازرگانی شرکت های هواپیمایی باشند.
 
لطفی:
این حوزه هم مانند خیلی از حوزه ها در کشور دچار بی برنامه گی دستگاه نظارتی است. اصولا راهبرد یا برنامه ای برای تعیین سقف مجوز و نحوه نظارت وجود ندارد. واحدهای بازرگانی در این برهه عدم نظارت دنبال دفاتری هستند که پول نقد و پیش پرداخت سنگین هستند. به خاطر همین اکثرا دنبال فروش چارترند.

منظری:
با گسترش فصاهای مجازی برای دریافت بلیت و خدمات گردشگری و استفاده مصرف کنندگان هم احتمال خلاف کم خواهد شد و هم دفاتر تبدیل به کافی نت خواهند شد. وقتی که سیستم ذخیره جا آنلاین گسترش یابد تخلف در بخش بازرگانی شرکت هواپیمایی و دفاتر را کاهش خواهد داد. ایجاد سقف برای دادن مجوز هم موجب خرید و فروش مجوز خواهد شد.
 
نجف:
بازنگری در دستورالعمل ها ضروریست.
 
لطفی:
باید اول راهبرد نظارتی تدوین گردد البته برخی بر این اعتقادند که دفتر خدمات مسافرتی عین معازه است. هر که سرمایه دارد باز کند و هر که نمی تواند باید معازه اش را جمع کند. فارع از در نظر داشتن برنامه کلان.
 
نجف:
چارتر کردن هم باید در زمان خودش اتفاق بیفتد نه فصول پر مسافر با قیمتهای شناور که هم مردم متضرر شوند هم شرکتهای هوایی. به هر حال در این بیزینس موفقیت از آن کسی است که رابطه بهتری با بخش فروش شرکت هوایی دارد.
 
لطفی:
سود کلان و انجام وظیفه متعهدانه در دفاتر خدمات مسافرتی برنامه ریزی در تورهای ورودی است.
اما شاید 5 درصد دفاتر دنبال تور ورودی هستند. متاسفانه طمع در سود باعث بی نظمی در مدیریت این صنف هم شده است. ضمنا نظاتر از منظر امنیتی در این صنف نیز باید حایز اهمیت باشد. امور فرهنگی سفارت خانه ها با ظرافت زیادی مسایل دفاتر خدمات مسافرتی را دنبال می نمایند. به بیان دیگر فروش و فعالیت در یک زمینه خاص یا مسیر خاص بعضا هدفمند نیز هستند. عليهذا فعالیت در حوزه های امنیتی نیز یک انگیزه موازی در ایجاد این قبیل دفاتر می باشد.
حجم کلاهبرداری در این حوزه در آمار نیروی انتظامی قابل توجه است. پلیس فتا اعلام کرده در سایت های مسافرتی کاربران سعی نمایند بیشتر کسب اطلاعات نمایند تا خرید آنلاین و سعی شود در این حوزه خرید تور مستقیم و با شناسایی کامل دفتر انجام شود.
 
منظری:
این نشان از عدم نطارت دستگاه مربوطه و عدم وجود رویه های قانونی و صحیح دارد . در هر حال در هر صنفی فرد متخلف وجود دارد و باید کنترل شود. شاید راهکار آن باشد که همانند قانون نطام صنفی برای سایر اصناف ضرورت باشد آیین نامه هیات وزیران اصلاح شده و بخش هایی از نطارت بر عهده صنف قرار گیرد و برای آن باید یک نطام انتخاباتی در شهرها و در نهایت شورای مرکزی در تهران تعریف گردد.
 
لطفی:
یقینا اگر می خواهیم این صنف ساماندهی گردد باید نگاه به آن بازمهندسی گردد. در مورد شرایط متقاصیان، نحوه صدور و مرجع صدور مجوز باز نگری گردد. برای ایجاد یک تشکل صنفی واحد باید حمایت شود.
همچنین آموزش عمومی در صنعت هوانوردی تعطیل است، باید یک مرجعی متولی شود و کلیپ های آموزنده مانند آنچه در حوزه ترافیک یا آب یا برق یا گاز تهیه شد در حوزه هوانوردی آموزش نحوه خرید بلیت نحوه مراجعه به فرودگاه و سایر موارد را به مردم اطلاع رسانی کند.
در خصوص مرجع صدور نیز در حال حاصر صنف مربوطه هیچ نقشی ندارد. این صنف است که بازار و متقاضی را می شناسد. باید صنف را در صدور مجوز جدید دخیل کنیم. همچنین درخصوص شرایط روی تجربه متقاضی تاکید گردد. همچنین در مرحله اول دستگاه متولی باید راهبرد خود را مشخص نماید. به نظر هدف خاصی در این زمینه دنبال نمی شود فاکتورهای نظارت بر بعد از صدور مجوز باید تبیین گردد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مریم. س 0 0

    هر چقدر آژانس مسافرتی بیشتر شه نظارت بر اونها سخت تر میشه و متاسفانه این موضوع، موجب تخلفات و دردسرهای زیادی خواهد بود. امروزه توی هر خیابان مثل سوپری و قصابی، یکی دو تا آژانس مسافرتی وجود دارد و تفاوت قیمت ها نشان میدهد نظارت ضعیفی بر روی اینها وجود دارد. سوالی که برای مسافر وجود دارد این است که: از کجا اعتماد کنم به آژآنس ها. یک مجوز استاندارد یا کدی مثل نظام پزشکی و نظام مهندسی اگر برای اینها تعیین بشه یا مثل هتل ها ستاره داده بشه به آژانس ها مسافر تکلیف خودشو می دونه که کدومشونو برای خرید بلیت و تور انتخاب کنه

  • صراط 0 0

    از مدعی متولی این صنعت(سازمان هواپیمایی کشور) باید متوقع نظامند کردن امور آژانس ها بود چون اونها هستند که مجوز های مختلفی را برای آژانس ها صادر میکنن و در این میان چه روابطی بین سازمان و کارشناسان ان خصوصا کامندان بخش امور اژانسها مطرح هست خدا میداند؟؟؟ قطعا اگر ان روابط ضابطه مند بود این شرایط بلبشوی فعلی حاصل نمیشد

  • کارشناس 0 0

    سود ناشی از تبانی وگران فروشی و خوردن حقوق مسافرین و عدم نظارت نهاد حکومتی به نفع رانت صاحبان قدرت و پول! بنام ارایه خدمات.