| کد خبر: 56031 |

یک وکیل دادگستری در گفتگو با تین نیوز تشریح کرد:

◄ جزئیات قانون پرداخت دیه به قربانیان پروازهای خارجی و داخلی / مقایسه رقم دیه داخلی و بین المللی

یک وکیل دادگستری با اشاره به تفاوت مبلغ دیه بین المللی و دیه برمبنای قانون مجازات گفت: رقم دیه بین المللی که بر اساس کنوانسیون های بین المللی شرکت های هواپیمایی در پروازهای خارجی موظف به پرداخت آن هستند با توجه به نرخ دلار حدودا معادل 466 میلیون تومان بابت هر دیه کامل است، این در حالی است که مبلغ دیه کامل براساس قانون مجازات یکصد و شصت و پنج میلیون تومان در ماه های غیرحرام و دویست و بیست میلیون تومان در ماه های حرام است.

یک وکیل دادگستری با اشاره به تفاوت مبلغ دیه بین المللی و دیه برمبنای قانون مجازات گفت: رقم دیه بین المللی که بر اساس کنوانسیون های بین المللی شرکت های هواپیمایی در پروازهای خارجی موظف به پرداخت آن هستند با توجه به نرخ دلار حدودا معادل 466 میلیون تومان بابت هر دیه کامل است، این در حالی است که مبلغ دیه کامل براساس قانون مجازات یکصد و شصت و پنج میلیون تومان در ماه های غیرحرام و دویست و بیست میلیون تومان در ماه های حرام است.

سمیه موسوی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با بیان اینکه سال های گذشته در بحث دیه، اختلاف سطح زیادی بین مسافران هوایی و سایر افراد وجود داشت، اظهار کرد: ایران از سال 1354 به کنوانسیون ورشو مصوب 1929 و پروتکل های آن ملحق شده که براساس آن شرکت های هواپیمایی مسئولیت مسافرینی که دچار سوانح هوایی شده را پذیرفته و باید غرامت آنرا براساس مفاد این کنوانسیون بپردازند.

وی افزود: از آنجا که حدود این کنوانسیون به موجب ماده 1 آن تنها پروازهای بین المللی را در برمی گرفت و موضوع مسئولیت شرکت های هواپیمایی ایرانی همچنان بلاتکلیف بود در سال 1364 مجلس وقت با تصویب قانون تعیین حدود مسولیت شرکت ها ی هواپیمایی ایرانی دایره شمول کنوانسیون را گسترش داده و آن را به پروازهای داخلی تسری داد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: مشکل پرداخت دیه مسافران در پروازهای داخلی اما با این قانون برطرف نشده و اجرای آن به علت در برداشتن بار مالی سنگین همواره با مقاومت از سوی ایرلاین ها مواجه و دستگاه قضایی با وجود صدور رای در مرحله اجرا با مشکلات فراوانی مواجه می شد و لذا در چند مرحله از شورای نگهبان بابت چگونگی اجرای این قانون نظریات مشورتی اخذ شد.

موسوی با اشاره به تفاوت مبلغ دیه بین المللی و دیه برمبنای قانون مجازات گفت: رقم دیه بین المللی که بر اساس کنوانسیون های بین المللی شرکت های هواپیمایی در پروازهای خارجی موظف به پرداخت آن هستند 100000 SDR (حق برداشت ویژه) معادل $ 141,503 USD است که با توجه به نرخ دلار حدودا معادل 466 میلیون تومان بابت هر دیه کامل می شود، این در حالی است که مبلغ دیه کامل براساس قانون مجازات یکصد و شصت و پنج میلیون تومان در ماه های غیرحرام و دویست و بیست میلیون تومان در ماه های حرام است.

وی گفت: با توجه به اینکه پرداخت این دیه براساس قرارداد شرکت بیمه است تفاوتی از حیث جنسیت زن و مرد در آن وجود ندارد.

رفع اختلافات حقوقی با تصویب قانون تعیین حدود مسئولیت‌های شرکت‌های هواپیمایی ایرانی
موسوی ادامه داد: حدود 25 سال این مساله موضوع بحث حقوقدانان، ایرلاین ها و کارشناسان هواپیمایی کشوری بود که نهایتا در سال 1391 مجلس با تصویب قانونی مبلغ دیه در پروازهای داخلی را با میزان دیه قانون مجازات اسلامی یکنواخت نمود و مقرر داشت محدوده اجرایی سیستم ورشو فقط محدود به پروازهای بین المللی است.

وی با اشاره به اینکه با تصویب این قانون بیش از دو دهه اختلاف حقوقی در این موضوع پایان یافت، گفت: به این ترتیب مسافران از حیث تعلق دیه به دو گروه پروازهای داخلی و خارجی طبقه بندی شدند (مسافرین در پروازهای داخلی فقط بر مبنای قانون مجازات و مسافرین در پروازهای خارجی براساس سیستم ورشو) که در هر دو گروه نظر به اینکه دیه براساس قرارداد شرکت بیمه پرداخت می شود تفاوتی بین مبلغ دیه زن و مرد وجود نخواهد داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی 0 0

    سلام نمی‌دونم چرا اینقدر قانون رو پیچ در پیچ میکنن