◄ سقوط جت فالکن و ابهاماتی که برطرف نشد
تین نیوز | سخنان سید علیاکبر میری روشن مدیر ایمنی و تضمین عملیات هما که در خصوص مشکلات پس از سقوط جت فالکن در کیش به تین نیوز گفت: " هواپیمای فالکن که سال گذشته در جزیره کیش سقوط کرد، مجهز به دستگاه های الکترونیک بود که با کمک خلبانان متخصص، چک های دوره ای تمامی دستگاه های ناوبری فرودگاه های کشور، انجام و عملیاتی بودن دستگاه های مذکور اعلام می شد. چنانچه دستگاه ها عملیاتی بودند، فرم های مربوطه توسط شرکت فرودگاه ها یا سازمان هواپیمایی به ایرلاین ها اعلام و پروازهای نرمال بر اساس حداقل های مجاز انجام می شد. پس از سقوط جت
فالکن، چک دستگاه های ناوبری به تعویق افتاده و مجبوریم حداقل های دید را برای پرواز، افزایش و بازدید عادی پروازها را انجام دهیم که در این شرایط نیاز به 5 هزار متر، دید افقی داریم..." موجب شد تعدادی از کاربران تین نیوز به ارایه نظر در این مورد بپردازند که این نظرات در ادامه آمده است.
1- این اظهارات ۱۰۰ درصد درست و کارشناسی بوده و مطابق مقررات ایمنی هوانوردی بین المللی و ایکائو برای سیستم های ناوبری ایمن است، بهترین و مطمئن ترین روش کالیبراسیون فرودگاه هواپیمای بازرسی است. هر روش دیگری تکمیلی است. به نصایاح متخصصین گوش فرا دهید.
2- بازرسی و وارسی فرودگاهی امری پردرآمد است که سناریوی واگذاری آن به بخش خصوصی از سال های قبل زمزمه و با سقوط فالکن عملی گردید.
3- سالهاست ملت ایران از بودجه مصوب سازمان هواپیمایی کشوری هزینه خرید هواپیمای فلایت چک را داده ولی پول نه تنها تبدیل به هواپیما و سیستم FIS نشده بلکه اصل پول و بهره بانکی آن که از چندین میلیون دلار فراتر رفته در یک حلقه مفقوده در هاله ای از ابهام قرار دارد.
پول در سال 1388 از سازمان خارج و به حساب شرکت X واریز ودر شش سال گذشته جوابی جز یک هواپیمای فالکن 2000 بدون پانل حاصلی نداشته است.
4- کسی که خواب است را می توان بیدار کرد ولی برای کسی که خود را به خواب زده هر کاری بکنی و هرچه بگویی جز خستگی و خمودگی برای شمای گوینده حاصلی وجود ندارد. کسی اهمیت فلایت چک را می فهمد که حداقل های صنعت هوایی و وجود کالیبراسون را بداند. مرحوم جلیلی با علم به نقائص هواپیمای فالکن جهت ادای وظیفه ملی خود از همه چیز گذشت ولی ده ها نفر شاهند که برخی به خاطر حفظ میز حاضر به نصب پارچه مشکی هم نشده و سریعا در برچیدن نماد عزا و احترام به ایشان اقدام کردند!
5- مديريت علاوه بر دانش و تخصص جسارت می خواهد، جسارتی كه متاسفانه كمتر ميان مديران ارشد وزارت راه و مسكن ديده می شود. جسارتی كه اگر نباشد علم و آگهی ارزش ندارد.
با سلام. درود به شرافتت که حق را گفتی. اما کو گوش شنوا. خداوند رحمت کند شهدای فالکون سازمان را مخصوصا کاپیتان جلیلی را که جانش را در ادای وظیفه گذاشت اما یک عده در سازمان دنبال دلال بازی وماست مالی کردن قیضه فقط به فکر حفظ میز هستند. شما ناراحت نباشید روزی هم نوبت اینها میرسه چون خداوند جای حق نشسته وتقاص کارشنان را پس میدهند …
آقای سید علی اکبر عزیز جناب میری روشن درود بر شرف شما که بفکر حیاتی ترین عامل ایمنی ناوبری هوایی و هوانوردی هستی تو را بخدا موضوع را پیگیری کن خدا شاهد است خطر نبود فلایت چک و مکانیزم صحیح کالیبراسیون و وارسی با ریسک بالا و خطرات فراوان در تهدید هوانوردی کشور را به سمت سانحه بعد پیش خواهد برد.
اقای میری روشن سال به اتمام رسید و مطابق مرقومه قبل که ادعا نمودم فرمایشات مسئولین مبنی بر تامین هواپیمای فلایت چک با پنل مربوطه تا پایان سال اساس و ضمانت اجرایی ندارد، که تا ۹۳/۱۲ / ۲۹ موضوع مورد ادعا به اثبات خواهد رسید. لطفا ضمن پیگیری موضوع فلایت چک مانع از بروز سوانح خطرناک آتی شوید. پنل FIS از اب خوردن برای هوانوردی واجب تر است و زمان مانند یخ در حال آب شدن است و وعده تامین ادوات فلایت چک و کالیبراسیون توسط ماهان محقق نشده است!