| کد خبر: 4181 |

متنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما با پیش‌فرض بنزین ۷۰۰ تومانی / پیشنهاد عدم افزایش قیمت سوخت

تین نیوز | یک مقام ارشد حمل و نقل هوایی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی‌های انجام شده، متنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما با پیش‌فرض بنزین 700 تومانی برنامه‌ریزی شده است، گفت: در بررسی‌های اولیه پیشنهاد شده که نرخ سوخت هواپیما برای مدتی ثابت بماند.
 
یک مقام مسئول درباره نرخ بلیت هواپیما بر مبنای تعیین نرخ سوخت و پیش‌بینی دولت در این‌باره اظهار داشت: در بررسی‌های اولیه پیشنهاد شده است که نرخ سوخت هواپیما برای مدتی ثابت بماند و اگر این مورد پذیرفته شود برنامه مشخص آماده اجرا در این باره داریم.
 
وی ادامه داد: ‌اگر ستاد هدفمندی یارانه‌ها نرخ سوخت را برای شرکت‌های هواپیمایی در داخل تغییر دهد‌ تغییراتی محسوس در نرخ بلیت خواهیم داشت.
 
این مقام مسئول اضافه کرد: اما برنامه‌ای که در حال حاضر تدوین شده بر مبنای متنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما با پیش‌فرض قیمت سوخت هر لیتر 700 تومان است.
 
وی تأکید کرد: ‌آزادسازی نرخ بلیت هواپیما شرایط خاص خود را دارد و اگر قیمت سوخت برای ایرلاین‌ها تغییر کند، شرایط آزادسازی نیز تغییر خواهد داشت.
 
آزادسازی نرخ در حوزه حمل و نقل هوایی به صراحت در برنامه پنجم لحاظ شده است، براساس قانون برنامه پنجم توسعه، موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و پیش‌نویس آیین‌نامه آزادسازی قیمت‌ها ‌آماده شده است.
 
ماده 161 این برنامه درباره حمل و نقل عنوان کرده که دولت مکلف است تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوع‌سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی در بخش بار و مسافر اقدام کند و سپس از ابتدای سال سوم برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، قیمت خدمات فرودگاهی، شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهره‌برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط را واقعی ‌کند که این مورد تکلیف دولت برای انجام ماده 161 بند ب است. ‌

بند (الف) این ماده قانونی مرتبط با برقراری پرواز و جابه‌جایی کالا و مسافر برای فرودگاه‌های بین‌المللی و بند (ج) آن درباره ساماندهی امور حمل و نقل هوایی و ارتقاء رقابت‌پذیری با رویکرد لغو انحصارات مربوط به حمل و نقل هوایی، شرکت‌های هواپیمایی و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، همینطور تسهیل قوانین مربوط به تأسیس هواپیمای جمهوری اسلامی ایران و از این قبیل است.
 
بنابراین گزارش ظاهراً شرکت‌های هواپیمایی‌ با همکاری یکدیگر جلساتی را در خصوص متنوع و آزاد‌سازی نرخ بلیت برگزار کرده‌اند و بررسی‌هایی در این‌باره انجام شد،بررسی فنی و بازرگانی برای اجرای نحوه آزادسازی را انجام داده‌اند.

در این راستا تحقیقات گسترده توسط هیئت‌های کارشناسی بازرگانی ایرلاین‌ها ‌تهیه شده و گزارش تخصصی مفصلی درباره آزادسازی نرخ بلیت به وزیر راه و شهرسازی ارائه شده است؛ سازمان هواپیمایی کشوری نیز جلسات متعددی در این مورد با ایرلاین‌ها برگزار کرده است، با حضور کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی‌ برنامه‌ایی در این باره تدوین شده است.

همچنین در‌‌باره آزادسازی نرخ سوخت پیش‌بینی شرایط‌های مختلف از سوی ایرلاین‌ها انجام و این بررسی‌ها در قالب برنامه‌ای دقیق‌ ارائه شده است.
 
مقرر شده است دولت در 5 ماه پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، نرخ بلیت هواپیما را به صورت پلکانی آزاد کند تا اینکه در ماه پنجم، آزادسازی کامل نرخ بلیت محقق شود،طبق قانون در ماه‌های اول، متنوع‌سازی نرخ در این بخش اجرا خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.