| کد خبر: 3569 |

فرودگاهی که چشم‌انتظار توسعه هواپیمایی کشور است

تین نیوز | فرودگاه شهید صدوقی یزد شاید از فرودگاه‌های مطرح كشور نباشد اما ظرفیت‌های موجود این فرودگاه نیز به دلایل متعددی از زمین گیری ناوگان هوایی به دنبال تحریم ها، بلا استفاده مانده‌است.

 فرودگاه شهید صدوقی یزد از فرودگاه‌های كه پس از انفصال شهرستان طبس از استان یزد، تنها فرودگاه این استان پهناور به شمار می‌رود، در سال 1348 تاسیس شد و اكنون 45 سال است كه در حال ارائه خدمات به مردم این استان است.
 
فرودگاهی كه ابتدا فعالیتش به چند پرواز آزمایشی و آموزشی محدود بود و سپس نخستین خط هواییش به تهران راه اندازی شد، اكنون گرچه به‌رغم گذشت 45 سال پروازهای گسترده‌ ای ندارد اما از نظر تجهیزاتی یكی از پیشرو ترین فرودگاه های كشور به شمار می رود.
 
افزایش تقاضای پرواز در برخی خطوط هوایی طی چند سال گذشته
طی چند سال اخیر به علت اینكه یزد به عنوان قطب درمان جنوب شرق كشور شناخته شده است، تقاضای پرواز در برخی خطوط هوایی وجود دارد اما بنا به دلایلی از جمله تحریم های اقتصادی و عدم امكان استفاده از برخی هواپیماها به دلیل نقص های موجود، امكان راه اندازی این پروازها وجود ندارد.
 
در برخی خطوط دیگر نیز امكان پرواز فراهم شده اما نبود مسافر سبب شده تا پرواز برای شركت های هواپیمایی مقرون به صرفه نباشد و به زیان‌دهی ‌آنها منجر شود.
 
نیمی از ظرفیت فرودگاه یزد بلا استفاده مانده است
این عوامل سبب شده تا نیمی از ظرفیت فرودگاه شهید صدوقی یزد در حال حاضر بلااستفاده بماند و اكنون تنها پروازهای یزد-تهران و بالعكس، یزد-مشهد و بالعكس، یزد-كیش و بالعكس و چند پرواز محدود داخلی دیگر به اضافه چند پرواز خارجی در طول هفته به كشورهای عراق و عربستان برقرار است.
 
این در حالی است كه به طور قطع پروازهای یزد-شیراز و بالعكس، یزد-زاهدان یا یزد چابهار نیز می تواند مقرون به صرفه باشد.
 
مسئولان استان در گذشته قول راه اندازی و دایری چند خط پروازی به برخی كشورهای خارجی از جمله تركیه را نیز داده بودند اما بی رغبتی شركت های هواپیمایی در این زمینه سبب عدم راه اندازی این خط شد.
 
تلاش مسئولان فرودگاه یزد برای رایزنی با شركت های هواپیمایی
گرچه وظیفه فرودگاه ها تنها تامین امنیت پرواز و ایجاد زیرساختهای پرواز است و دایر كردن خطوط هوایی بر عهده سازمان هواپیمایی كشور است اما مسئولان فرودگاه یزد نیز رایزنی هایی با شركت های هواپیمایی داشته اند و آنها نیز برای استفاده از ظرفیت های دیگر فرودگاه تلاش می كنند.
 
مدیركل فرودگاه شهید صدوقی یزد در این زمینه اظهار داشت: در حال حاضر مشكلی كه برای دایر شدن خطوط پروازی جدید وجود دارد، وضعیت ناوگان هوایی است.
 
سعدالله وطنخواه بیان كرد: در حال حاضر نیمی از ناوگان هوایی به دلیل تحریم‌ها زمین‌گیر است و برای پروازهای موجود استان یزد نیز ایران ایر، چهار پرواز خود را كاهش داده است.
 
كمبود ناوگان هوایی امكان دایر شدن خطوط پروازی جدید را نمی دهد
وی با بیان اینكه در حال حاضر مسیرهای پرمتقاضی پروازی داریم، تصریح كرد: به خاطر كمبود ناوگان هوایی، امكان راه اندازی این پروازها فعلا مقدور نیست.
 
مدیركل فرودگاه شهید صدوقی یزد ادامه داد: در حال حاضر این اطمینان وجود دارد كه اگر برخی خطوط پروازی مثل یزد - زاهدان دایر شود، برای شركت هواپیمایی سود ده است اما مشكلی كه وجود دارد، نبود ناوگان هوایی است.
 
وی خاطرنشان كرد: همین ظرفیت برای یزد – شیراز نیز وجود دارد اما همان مشكل نبود ناوگان در این زمینه نیز مشكل‌ساز شده است.
 
وطنخواه تصریح كرد: ظرفیت خالی فرودگاه شهید صدوقی یزد بسیار است اما اكنون تنها از 50 درصد ظرفیت این فرودگاه استفاده می‌ كنیم.
 
پذیرش 23 درصد پروازها در فرودگاه شهید صدوقی یزد
وی یادآور شد: در طول سال گذشته تنها 23  درصد پذیرش پرواز در این فرودگاه داشتیم كه این میزان می‌تواند در صورت لغو تحریم‌ها و خرید لوازم مورد نیاز هواپیماهای زمین گیر، افزایش قابل توجهی پیدا كند.
 
مدیركل فرودگاه شهید صدوقی یزد ادامه داد: البته به رغم وجود محدودیت های یاد شده، دو شركت هواپیمایی جدید با رایزنی های انجام شده، از ابتدای امسال پروازهای خود را از استان یزد آغاز كرده اند اما در همان مسیرهای قبلی فعالیت می كنند زیرا این شركت های جدید نیز رغبتی به راه اندازی خطوط هوایی جدید ندارند.
 
وی با بیان اینكه اگر توسعه ناوگان اجازه دهد، شركتها برای راه اندازی برخی خطوط مانند یزد – زاهدان و یزد – شیراز بی رغبت نیستند.
 
رفع تحریم های موقت نتوانسته اثر مثبتی در ناوگان هوایی داشته باشد
وطنخواه در پاسخ به این سئوال كه آیا رفع تحریم‌های موقت نتوانسته اثر مثبتی در وضعیت ناوگان هوایی به ویژه در استان یزد داشته باشد، تصریح كرد: تاكنون كه شاهد تغییر نبوده ایم اما امیدواریم با ثبات رفع تعلیق‌ها، مشكلات موجود تا حدی برطرف شود.
 
استان یزد از جهات مختلف از جمله تلقی شدن به عنوان یك قطب درمانی مهم در زمینه درمان بسیاری از بیماری ها، قطب علمی بودن منطقه، توسعه صادرات طی سال‌های اخیر و... می تواند برای ناوگان هواپیمایی كشور بسیار سودمند باشد.
 
هم اكنون روزانه شاهد حضور تعداد زیادی از هموطنان از استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، كرمان، خراسان جنوبی، فارس و... در یزد برای انجام امور درمانی هستیم كه این امر می تواند در توسعه ناوگان هوایی این استان بسیار مثمرثمر باشد.
 
مراجعات مكرر مسافران برای دریافت بلیت برخی خطوط پروازی به آژانس‌های مسافرتی
یكی از مسئولان آژانس های مسافرتی در یزد در این زمینه گفت: روزانه تماس ها و مراجعات بسیاری از سوی مسافران به ویژه از استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان همچنین استان فارس برای دریافت بلیت هواپیما از یزد به این مقاصد یا بالعكس داریم اما همه آنها با جواب منفی مواجه می شوند.
 
علیرضا دهقانی زاده بیان كرد: اغلب این افراد با بیان اینكه بیمار هستند و امكان تردد با سایر وسایل نقلیه را ندارند، به دنبال چاره جویی هستند كه ناچار اغلب آنها به تهران رفته و از خطوط پروازی تهران برای رسیدن به شهرهای خود استفاده می كنند كه این امر هم هزینه بر و هم زمان بر است اما عده ای ناچار به انجام آن هستند.
 
وی تصریح كرد: حتی مراجعاتی از سوی دانشجویان نیز برای درخواست بلیت برخی خطوط هوایی نیز وجود دارد و به نظر می‌رسد راه اندازی برخی پروازها با استقبال خوبی از سوی مسافران مواجه شود.
 
دهقانی زاده، تاكید كرد: استقبال بیشتر از سوی مسافران شهرهای چابهار، زاهدان، شیراز و بندرعباس است و فكر می‌كنم شركت‌های هواپیمایی با راه‌اندازی خطوط هوایی در این مسیرها، متضرر نشوند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ابراهیم پور 0 0

    متاسفانه نویسنده مقاله دانش لازم را در مورد بازرگانی ایرلاین نداشته است. " به طور قطع پروازهای یزد - شیراز و بالعکس، یزد - زاهدان یا یزد چابهار نیز می تواند مقرون به صرفه باشد " مطمئن باشید که اگر به طور قطع این پروازها مقرون به صرفه بود، شرکتها برای حمل مسافر در این مسیرها سر و دست می شکستند. ممکن است تقاضا برای این مسیر وجود داشته باشد ولی با چه تعدادمسافر؟ چه ناوگانی با چه تعداد پرواز هفتگی در این مسیر گذاشته شود؟ مشکل اصلی در کشور فقدان ناوگان کوچک کم‌ظرفیت است که امکان سرمایه‌گذاری در این گونه مسیرها را کاهش داده.