| کد خبر: 25983 |

رکوردزنی یکی پس از دیگری ادامه دارد

◄ امواج نا آرام سیاسی منطقه؛ روزهای طلایی پروازهای عبوری

تین نیوز | موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران و همسایگی با 15 کشور در منطقه غرب آسیا، ایران را به مثابه پلی قرار داده است که شرق آسیا را به غرب آسیا و اروپا متصل می کند. در واقع به علت قرار گرفتن ایران در محل اتصال قاره های آسیا و اروپا موجب شده تا پتانسیل بالایی برای ترانزیت از مسیر ایران وجود داشته باشد. مشابه این وضعیت در حمل و نقل هوایی نیز وجود دارد به نحوی که موقعیت جغرافیایی ایران سبب شده تا امکان عبور تعداد قابل توجهی پرواز از آسمان ایران وجود داشته باشد.

به گزارش تین نیوز، در پی گسترش ناامنی ها از سوریه به عراق و درگیری های میان مردم جنوب و شرق اوکراین با ارتش این کشور، به ویژه پس از شلیک موشک به هواپیمای مسافربری مالزی، شرکت های هواپیمایی تصمیم گرفتند از آسمان ایران برای عبور هواپیماهای خود استفاده کنند و این امر باعث شد که در ماه های گذشته تعداد پروازهای عبوری از فراز آسمان ایران افزایش یابد.

در این راستا معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌های کشور از افزایش 68 درصدی پروازهای عبوری از فراز آسمان کشور در مرداد ماه خبر داد و گفت: این پروازها نسبت به مدت مشابه ماه گذشته هفت هزار و 192 پرواز افزایش داشته است.

شوشتری با تاکید بر افزایش چشمگیر پروازهای عبوری گفت: میزان پروازهای عبوری از فراز کشور ایران، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8 هزار و 831 پرواز افزوده شده است.

وی در خصوص پروازهای عبوری شهریورماه گفت: رکورد پروازهای عبوری با ثبت عدد 934 پرواز در روز 29 شهریور ماه زده شد. این آمار از رشد92.4 درصدی این پروازها در شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، خبر می دهد به طوری که پروازهای عبوری شهریور ماه نسبت به مرداد نیز 5 هزار و 733 مورد افزایش داشته است.

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌های کشور به پروازهای عبوری مهرماه اشاره کرد و گفت: پروازهای عبوری ایران در 20 مهر ماه در حالی به رقم بی‌سابقه 1015 پرواز در روز رسیده است که این رقم در سال گذشته و در همین تاریخ 559 پرواز بود.

وی اظهار داشت: پس از تمایل شرکت‌‌های هوایی برای عبور از فضای امن ایران به‌دنبال حوادث عراق و اوکراین، اقدام به احداث پنج راه‌ هوایی جدید نمودیم و در حال حاضر با اصلاح مسيرهاي ورودی و خروجی به امارات و بحرين تعداد راه‌هاي هوايي به 96 رسيد.

پروازهای عبوری و درآمدهای حاصل از آن
مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور نیز در خصوص درآمدهای حاصل از پروازهای عبوری گفت: تعرفه‌ پروازهای عبوری به تناژ هواپیما و طول مسیر بستگی دارد که از 50 دلار آغاز می شود و تا 2 هزار دلار نیز ادامه دارد و به نظر می‌رسد که اتفاقات پیش آمده 50 میلیون دلار به درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها در پروازهای عبوری در یک سال بیفزاید.

تا قبل از ناآرامی های کشورهای اوکراین و عراق، سالانه در حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار هواپیما از فراز کشور عبور می کردند و درآمد کشور از محل عوارض آن به طور متوسط به ۱۴۰ میلیون دلار می رسید، این در حالی است که مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور، در مرداد ماه سال جاری از رشد 40 درصدی درآمد هوانوردی کشور از پروازهای عبوری جدید خبر داد.

پرواز‌های عبوری از فضای کشور، بستری برای کسب درآمدهای ارزی است، لذا با جذب پروازهای خارجی می توان به درآمدهای مطلوبی دست یافت و با استفاده از این درآمدها زمینه تقویت ناوگان هوایی را فراهم کرد.
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.