| کد خبر: 228663 |

جزئیات عفو ۴ هواپیماربا

در طول 2 سال اخیر در دوران تحول قضائی، آیت‌الله رئیسی علاوه بر تغییرات مثبت در کمیت این عفوها که به مناسبت‌های مختلف مذهبی و ملی اجرا شده، در کیفیت این رخداد مهم نیز تغییرات قابل توجهی ایجاد کرده‌اند که حاوی پیام‌های مهمی است.

تین نیوز

عفو زندانیان و محکومان بر اساس رافت اسلامی و البته شرایط قانونی، یکی از اقدامات شیرینی است که همواره طی سالیان گذشته در نظام قضائی جمهوری اسلامی انجام شده و به یکی از روال های خوب و حسنه تبدیل شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، طی چند روز گذشته و به مناسبت ایام ولادت حضرت ولی عصر (عج) و روز جمهوری اسلامی نیز با موافقت رهبر انقلاب، هزار و هشتصد و چهل و نه نفر از محکومین محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضائی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی مورد رافت اسلامی قرار گرفتند که اولین عفو انجام شده در سال 1400 محسوب می شود.

 عفو انجام شده در ایام ولادت حضرت حجت (عج) به عنوان نماد عدالت گستری در عالم هستی و روز جهانی مستضعفین و همچنین روز جمهوری اسلامی که تجلی جمهوریت و مشارکت مردم در ساخت نظام اسلامی بوده، نوید اتفاقات خوب و بدیعی در حوزه قضائی را به همگان می دهد و این امید را زنده می کند که احساس عدالت قضائی در جامعه، در سال 1400 چند گام رو به جلوی دیگر نیز حرکت نموده و به یک باور و احساس عمومی تبدیل شود.

در عفو اخیر نیز مانند چند عفو گذشته تعدادی از محکومین امنیتی که در خبرها تعداد آنها 100 نفر قید شده جزو آزاد شدگان می باشند و نکته جالب توجه وجود تعدادی از محکومین حوادث تلخ آبان 98 در این لیست 100 نفره است.

با توجه به پایگاه اجتماعی بازداشت شدگان آبان 98 که البته بخش عمده ای از آنها در همان روزهای اول توسط دستگاه قضائی آزاد شدند اقدام به آزادی بخش قابل توجه دیگری از آنها که قاعدتا دچار جرایم و رفتارهای احساسی و هیجانی مخرب تری شده بودند، اقدامی بسیار معنادار و نمادین در جهت حرکت دستگاه قضائی در حمایت از برخورد با دانه درشت ها و یقه سفیدهای پرمدعا محسوب می شود که نباید از دید رسانه ها و فعالین اجتماعی پنهان بماند.

همچنین بر اساس اخبار، اسامی تعدادی از دانشجویان زندانی، فعالین رسانه ای و محکومین امنیتی کرد که بنا به جرایم مختلف در طی سالهای گذشته محکوم شده بودند نیز در لیست عفو اخیر قرار دارد که حاوی پیام مدارای دستگاه قضائی با فعالین دانشجویی، رسانه ای و قومیتی است.

از طرف دیگر در میان اخبار مربوط به عفو اخیر، یک خبر شاید بیش از سایر موضوعات به چشم فعالین رسانه ای آمد، آن هم خبر آزادی هواپیما ربایانی بود که ابراهیم حاتمی کیا فیلم ارتفاع پست را با اقتباس از اقدام آن ها ساخته است.

این آزادی البته در شرایطی رقم خورد که این افراد که برخی از آنها به حبس ابد محکوم بودند، 20 سال از دوران محکومیت خود را گذرانده اند تا افکار عمومی مطمئن شود نظام اسلامی در برابر جرایمی که امنیت عمومی شهروندانش را به خطر می اندازد مجازات های سنگینی را اعمال خواهد کرد.

نکته مهم اما اینکه ابراهیم حاتمی کیا از یک سال و چند ماه پیش روند آزادی و عفو این افراد را به عنوان یک چهره سرشناس هنری و البته فردی که از جزئیات پرونده هم آگاه بوده از رییس قوه قضائیه پیگیری می کرده و پیشنهاد اولیه این اقدام از سوی او به آیت الله رئیسی ارائه شده است.

نمونه ای شاخص و بسیار موفق از نحوه کمک به تعدادی مجرم و محکوم که اتفاقا دچار جرم سختی همچون هواپیما ربایی و محکومیت سنگینی همچون حبس ابد بوده اند، اما چون هنرمندِ وارد صحنه شده به دور از  جنجال ها و هیاهوهای معمولِ حاکم بر چنین فضاهایی و با روشی متفاوت از روش هایی که برخی ازسلبریتی ها در اینگونه موارد به کار می گیرند و معمولا منجر به سوءاستفاده ضد انقلاب و دشمنان قداره بند خارجی می شود، مسیر را طی می کند موفق به آزادی چندین محکوم به حبس ابد می شود.

آنچه در ماجرای ورود و پیگیری حاتمی کیا برای آزادی سوژه های یکی از فیلم هایش رقم خورد، یک الگوی مناسب است که ظرفیت های بالا و کارآمد حضور و فعالیت اجتماعی هنرمندان در جهت خیر و صلاح عمومی و مردمی را نشان می دهد که اگر همراه با برخی ملاحظه ها و مراقبت ها و حفظ منافع ملی و مردمی باشد چگونه می-تواند در مسیری آرام و خوش عاقبت منجر به نتایج مطلوب اجتماعی و انسانی شود و 4 انسان را که در دوره جوانی و بر اساس برخی شرایط و احساسات دست به اقدامی اشتباه و خطرناک زده اند را از حبس ابد نجات داده و در واقع احیا نماید.

مجموع آنچه در  این چند سطر مورد اشاره قرار گرفت سطح عفو اخیر انجام شده از سوی دستگاه قضائی را در ارتفاعی بالا و قابل توجه قرار داده و این نوید را به همه مردم و فعالین اجتماعی می دهد که روند تحول عدلیه در جهت برساخت گزاره های مشترک اجتماعی در ایران اسلامیِ دوره گام دوم، روندی رو به جلو، امیدوار کننده و ادامه دار است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.